Jump to content

Om dykking i media


Komodo

Recommended Posts

Tenkte dette kunne være en grei emnetittel som svar på tilsvarende tråd i båtforumet :smiley:

 

For de som måtte være fasinert av ekstreme rekorder er det en artig artikkel her om en kar som setter fridykkerrekord.

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/reportasje/article813043.ece

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 5 år senere...

MDG på Hvaler foreslår å senke ett eller flere vrak av stålbåter på Hvaler som dykkermål. Det komiske er at en representant for høyre foreslo det samme kun for noen dager siden...

 

https://www.f-b.no/debatt/dyreliv/fiskeri-og-havbruk/hvaler-mdg-onsker-kunstige-rev-til-glede-for-fisk-og-dykkere/o/5-59-1722356

 

 

Hvaler MDG ønsker kunstige rev til glede for fisk og dykkere

Av Halvor Torgersen, styremedlem Hvaler MDG
Publisert:02. januar 2020, kl. 10:53

Hvaler MDG vil senke rengjorte stålvrak på egnede steder for å bygge opp nye rev som kan tiltrekke seg dyreliv og samtidig tilby attraktive dykkermål som kan trekke turister.

 

Vi trenger oppvekstplasser for fisk og dykkermål for turister! Hvaler MDG ønsker å senke rengjorte stålvrak på egnede steder for å lykkes med oppbygging av nye rev og samtidig tilby sporløs turisme.

Mange plasser i verden lages det slike dykkermål ved å senke en stålbåt, ribbet for alle uønskede materialer selvsagt. Disse fungerer som kunstige rev og tiltrekker seg dyreliv fordi hulrommene er perfekte oppvekstområder for fisk. Et eksempel er Salling akvapark i Danmark samt mange andre steder i verden. Dette er på en måte klatreparkenes paralleller under vann.

Dykking på Hvaler er dessverre ikke helt på topp på grunn av vannkvaliteten. Den er ofte dårlig ved Glommas utløp. I tillegg opplever vi at det blir mindre og mindre fisk i havet. Det er en ting dykkere spesielt etterspør; Såkalte «Donald Duck-vrak». Dette er intakte vrak i passelig dybde som en kan svømme gjennom. Slike vrak må en reise langt for å finne og det er ingen i Oslofjord-regionen på lett tilgjengelige dybder. De vrakene som finnes ligger for dypt eller de er brutt ned av bølgeslag.

Vi foreslår å undersøke mulighetene for å få til noe sånt her på Hvaler? Altså en eller flere stålbåter i passende dybde i skjermet farvann som kunstige rev og dykkermål. Det finnes ikke noe lignende i hele østlandsregionen eller deler av Sverige, det vil derfor ha et stort potensial for turisme. Dette er samtidig et fint folkehelsetiltak for fastboende som liker å dykke, spesielt barn og unge. Kanskje Hvaler dykkerklubb kan gjenoppstå? Slike rev vil også bli populære fiskeplasser.

Slike senkede vrak kan settes i sammenheng med de autentiske vrakene og seilskuteforlisene som finnes på Hvaler. Vi har de spennende seilskute-vrakene Lossen, Schleswig og flere andre. Det er ikke mye igjen av disse vrakene, men historiene og utgravingene av dem er veldig spennende, og et godt utgangspunkt for oppfrisking av gammel historie inn i ny setting. Til sammen kan dette bli en stor dykkerattraksjon med sjøfart og vrakdykk som tema. Det burde kunne tiltrekke dykkere fra hele østlandsregionen, samtidig som det danner fine oppvekststeder for sjødyr som kan hjelpe på situasjonen med stadig mindre fisk i havet. For Hvaler MDG er dette å satse på grønt næringsliv med økoturisme og benyttelse av naturgitte ressurser. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tragisk. Jeg har riktig nok dykket alene ned til propellen min på 0,50 meters dyp, men er det ikke anbefalt å dykke med buddy? Dykker man virkelig alene på større dyp? Jeg har vært med dykker som gikk tom for luft på 30 meters dyp, du gjør ikke det mer enn 1 gang alene.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 29 minutter siden:

Dykker man virkelig alene på større dyp? 

 

Det bør man nok helst ikke gjøre. Skal innrømme at jeg har dykket dypt alene, driver ikke med det lenger nå. Men det kommer vel ikke fram av artiklene om han dykket dypt?

 

Link to post
Share on other sites

Nei, det står ikke noe spesielt om hvor dypt, men jeg tenkte på større dyp mest som utenfor fjæra. Det står jo også i artikkelen at han tidligere på dagen hadde dykket på Blücher, som jo er temmelig dypt, 90 meter. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Ja jo, alt er relativt. Men når man snakker om teknisk dykking ned mot 100 meter med reabreather som var tilfelle her, er dykking på 0-20 meter i fjæra grunt i mine øyne. Nå vet jeg ikke noe om dybden på det gjentatte dykket (ulykkesdykket), men det forundrer meg at han valgte å gjennomføre et gjentatt dykk etter å ha dykket på Blücher tidligere samme dag. Jeg ville ikke ha dykket dagen etter engang. Selv  om man ikke har symptomer etter et dykk, er det rimelig å anta at det er en grei ansamling av "silent bubbles formation" i blodet etter et langt og dypt dykk. Hovedregel er da å ikke anstrenge seg, og i min bok ville ytterligere dykking resten av dagen utgått. 

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Sikkert gammel sak, men kom tilfeldigvis akkurat over denne saken på nett nå, som røper at Søgne dykkerklubb fikk 100.000 i finnerlønn etter funnet av vraket av Jaffrau Elisabeth:

 

https://dinside.dagbladet.no/fritid/hoyeste-finnerlonn-hittil/74277953 

 

Tipper @mons var aktivt involvert der?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 4 uker senere...

Dette er ikke ment som spekulasjon, men det er allikevel viktig å tenke igjennom egne dykk i lys av slike ulykker tenker jeg. Jeg er jo bare nybegynner fridykker.

Det som er skummelt med den siste saken er at, ettersom jeg har forstått fra media, han var godt erfaren fridykker som dykket en del. Da regner jeg med at pusteteknikker og ventetid mellom hvert dykk er på plass.

For meg understreker dette viktigheten av å dykke sammen med noen, huske på å ta nok og lange nok pauser i overflaten med rett pusteteknikk, og ikke strekke strikken i hvor lenge man er under. Det å dykke sammen med noen betyr da å være inne visuell nærhet til hverandre. 

Skulle partner få blackout på vei opp, så har man mulighet til å dykke ned og hjelpe opp, eller å dra i tauet.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ikke helt nyhet lenger, men ser i dag at Bret Gilliam, pioner innen teknisk dykking har gått bort nå i oktober.

 

https://www.scubadivermag.com/dive-industry-mourns-tech-pioneer-bret-gilliam/ 

 

https://www.thescubanews.com/2023/10/09/diving-world-loses-a-giant-bret-gilliam-passes-away-at-age-72/ 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Bret_Gilliam

 

Han var bla en av grunnleggerne av organisasjonen TDI (Tecnical Diving International), men hadde også en finger med i spillet med IANTD. Han har gitt ut en rekke bøker. Jeg har lest to av dem, og anbefaler dem absolutt for de som er interessert i teknisk dykking. Bøkene er nå gamle, men de er interessante i den forstand at de var tidlig ute, og han beskriver mange interessante episoder, bla. relevante dødsulykker som ligger til grunn for utviklingen av den moderne tekniske dykkingen. Bøkene jeg snakker om er "Deep diving" og "Mixed gas diving". 

 

Gilliam var en kapasitet utenom det vanlige, og var nok en smule sprø også. Han står registrert som rekordholder for dypeste scubadykk med luft som pustegass to ganger. Første gang til 139 meter i 1990, deretter til 146 meter i 1993. Det mest bemerkelsesverdige er kanskje at han på disse dypene på luft! løste oppgaver og svarte på spørsmål som indikerte en meget lav grad av dybderus:

 

image.png.59e403599b66bbc6208bed2571844248.png

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nok en dødsulykke i Plura, grottene utenfor Mo i Rana. Det skjedde på onsdag, så ikke helt nytt, men i dag har navnet på dykkeren blitt offentliggjort. Det var en amerikansk statsborger på 33 år, og han var daglig leder for den anerkjente utstyrsprodusenten Dive Rite.

 

https://www.dykking.no/nyheter/5679-har-frigitt-navnet-pa-dykkeren

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...