Jump to content

Bru over Oslofjorden


REM

Recommended Posts

Det mest naturlig fra den skissen er da å lage bro fra Storsand og over. Den kan også kombineres med jernbane om nå det noengang kommer til å bli en realitet.

 

Nord for Storsand, over håøya blir helt meningsløst og mye dyrere etter mitt syn.

 

Tunnel er naturligvis en mulighet men med de erfaringene vi har så langt i regionen er neppe det noen løsning.

Redigert av Contraband (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om de hadde ferdigstilt tunnelltrasseen på Buskerudsiden slik at den koblet på E18 nær Sande så hadde en spart mye tid på å bruke den. Slik det er i dag lønner det seg kun når det er mye trafikk gjennom Oslo.

 

Hadde veien gått over Svelvik, tvers gjennom/over åsen og ut ved Sande så ville en ikke trengt noen bru for å spare tid hvis man skal nedover mot Vestfold.

Link to post
Share on other sites

Alernativet ligger for langt nord etter mitt syn.. det er mye og stor trafikk fra Vestfold,Telemark,Agderfylkene som skal over fjorden videre nedover europa.. en bro ved dagens fergeforbindelse Horten-Moss vill hvert mer naturlig.. idag ligger det allerede ny tilkomstvei fra nye E-18 til Horten.. en bru rett ut ved borrehaugene med brufeste på bastøy og videre over fjorden hadde hvert knall og man sparer mange mil kontra og måtte oppom drammen før man kan komme sydover igjen.

 

Tunell løsning er ikke heldig uansett pga dybden på oslofjorden.. stigningen blir for bratt.. dagens tunell er ikke godkjent ihhht standard og blir mest sansynlig stengt for tungtransport om få år grunnet eu krav. og da er liksom den tunellen bortkasta.. som den jo alltid har hvert men dog..

 

men de velger nok den billigste og ikke den mest hensiktsmessige løsningen..

 

skjermbilde.jpg

 

 

Redigert av Thorlyn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alternativer fra Bastøya til Østfold er det eneste fornuftige alternativet synes jeg. Det er Horten-Moss som er knutepunktet, hvor er det ferja går, jo nettopp der det er mest trafikk. Enten en gigantisk bro eller en flytende med et brospenn til å seile under.

 

Nesten inne i byen gir det ikke noen mening, særlig ikke med den dårlige veien fra Drammen og omtrent halvveis til Storsand.

 

 

På den annen side kan man sikkert gjøre Bastøferja gratis til evig tid for de pengene det koster å bygge noe av dette, ja sågar Sandefjord - Strømstad ferja. Den tar også rimelig mange biler i et døgn.

Link to post
Share on other sites

Hele Oslofjordtunnelen var jo en hesthandel for og kompensere for tapet av hovedflyplassen.. Opseth strøk den doble tunnel løpet uten videre.. og hele tunellen ble konstruert på en slik måte at den ikke noen gang vil kunne være godkjent ihht eus tunneldirektiv.. Dyno ble meget fornøyde med tunnelen da de ukentlig ihvertfall tidligere fraktet store mengder sprengstoff gjennom tunellen.. for og slippe fordyrende transport via Oslo.

 

oslofjordtunnellen er en ren risiko sport og kjøre gjennom og en opplagt dødsfelle som aldrig skulle hvert bygd.. Som så mye annen god samferdselspolitikk i dette landet..

 

Nei bygg en bro med både jernbane og vei på.. et bygg for framtiden..

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale at man setter seg inn i de politiske dokumentene. KVU arbeidet i staten er etter min mening omfattende og godt. At det kommer forslag om bro i stedet for ett nytt tunnel løp synes jeg er bra. Forslaget om bro over Håøya er tenkt som et alternativ til nytt tunnelløp, mye basert på de risikoer og vedlikeholdskostnader man har erfart med Oslofjord tunnellen.

 

Hadde det ikke vært for at samferdselsminister Arnstad hadde engasjert seg direkte i saken hadde vi antakelig fått et nytt tunell løp på Oslofjordtunellen - uten utredning om det er en bra løsning. For Stortingets vedtaket om å bygge Oslofjordtunellen inneholder også en klausul at et nytt løp kan bygges uten konsekvensutredning når trafikkgrunnlaget tilsier det.

 

Hvor broa skal ligge i fremtiden er en stor regional politisk diskusjon. Etter min mening bør broa dras sydover for å eliminere "fastlandsforbindelsen" med kontinuerlige ferger som er mellom Moss og Horten i dag. Utfordringen er topografi og sjøens dybde.

 

At noen båtfolk kan få litt trafikkstøy er en akseptabel konsekvens sett i et politisk lys tenker jeg.

 

Thorlyn, det er samfunnsmessig økonomi som teller her - der setter man prislapp på mye interessant. Mye skjønn. Og ettersom saken må til Stortinget blir det en hel del politikk av det også. Men med den trafikkveksten vi ser er det ikke lenge til vi må ha 6-7 ferger Moss Horten. Da er det kontinuerlig fergekø gjennom Moss fra 0530 til 2330. Nye regiondirektøren i Statens Vegvesen sa før han fikk kontor i Moss at Moss ikke hadde noen store trafikkproblemer. 14 dager etter at han flyttet til Moss var han av annen oppfatning :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda sap 2000, noen lokalpolitikere har nok forstand til å tenke på det - men det drukner nok fort i det store bildet :smiley: De fleste båter kan jo bare legge seg et annet sted tenker jeg.

 

NTP for 2013 til 2022 er utsatt av Regjeringen. Det er valgår - og mye står på spill. Det er forventet at NTP skal legges frem for Stortingen i juni

 

De som mener at vi ikke har samferdselsplaner i Norge anbefaler jeg å sette seg inn i sakene litt dypere. Etter min mening har vi et svært grundig planverk - for grundig. Det tar 9 år fra utredningen av en ny vei starter til man potensielt kan få et vedtak. Så skal anbud hentes inn - og veien skal bygges. Og ettersom finansdepartementet styrer stramt for å hindre overoppheting av norsk økonomi og dermed prisvekst gir man bare ut en passe dose penger til hvert prosjekt hvert år. Det blir mye rigging og nedrigging - i stedet for å sørge for effektiv 24 timers bygging av nye veier som hadde sikret lavere totalkostnad

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor broa skal ligge i fremtiden er en stor regional politisk diskusjon. Etter min mening bør broa dras sydover for å eliminere "fastlandsforbindelsen" med kontinuerlige ferger som er mellom Moss og Horten i dag. Utfordringen er topografi og sjøens dybde.

Dybden er ikke noe problem, ei heller spennet over Oslofjorden til Jeløya. Det er bare å bygge stort nok og høyt nok så blir det bra seilingshøyde også.. en voksen hengebru kan fint bygges her

Link to post
Share on other sites

Dybden er ikke noe problem, ei heller spennet over Oslofjorden til Jeløya. Det er bare å bygge stort nok og høyt nok så blir det bra seilingshøyde også.. en voksen hengebru kan fint bygges her

Javisst. Problemet er at brua da blir mellom indre Østfold og østre telemark -og der bor det ikke så mye folk...

 

teknisk sett foreligger det flere skisser allerede, både senketuneller og flytebroer. Så må man vel tenke sikkerhet her også - et fullastet cruise skip som kolliderer med en pilar skal også være et mulig scenario..

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om andre som har klaget, men den delen av veien som går fra E18 og til en er innpå den delen av veien som ble bygget sammen med tunnelen, ligner en krøttersti.. langs med fjorden og oppover noen bakker.. svingete og fæl... men jeg forsøker i det lengste å unngå denne veien, og kjører om Horten selv om det er ferge

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...