Jump to content

DAB radio i Båt, hvilken antenne?


kavset

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å instalere noe lyd i båten min og i den anledning tenkte jeg at jeg skulle sette inn en DAB radio. Så kommer en jo til dette med antenne... Bilantenner er jo som jeg har forstått det ikke egnet til båt da de bruker karoseriet som en del av antennen. Så da kommer det store spørsmålet mitt, er det noen som har noen forslag til gode antenner som fungerer bra i båt?

 

Må jeg ha to antenner, en for DAB og en for FM eller er de kombinert/samme antenne?

 

(ja jeg har søkt på forumet og vet at det ligger en del her, men det er så gammelt at jeg gadd ikke lese meg gjennom masse vis av sider for så å finne ut at det er avleggs utstyr det er snakk om... )

Link to post
Share on other sites

Tenkte å sette inn en Pioneer bilspiller og av de jeg har sett på så følger det ikke med noe. Har sett at en får antenner som klistres på vinduet ja, men jeg er litt skeptisk på disse pga at 1: de er laget for bil og kan dermed være basert på å bruke karoseriet som en del av antennen; 2: jeg har seilbåt og der er det små vindu som ligger lavt. Finnes ikke noe som er mer irriterende en en radio med dårlig antenne (Har en slik i bilen nå sjø.... :lipseal: )

Link to post
Share on other sites

Hmm, du får teste ut og så gi meg en rapport på hvordan det ble da ;) blir vel den løsningen jeg kommer til å teste selv også, men jeg hadde lyst å høre om noen hadde noen gode erfaringer å dele før jeg bestilte. Har nok andre ting å gjøre i båten ennå, så det haster ikke ennå :)

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Kenwood dab-radio, fulgte med antenne som du klistrer på ruta. På baksida av den var noe metall som skulle ha kontakt med jording. Har klistra antenna på utsida av viskermotoren der metallet i antenna har kontakt med gods på viskermotoren. Det funker greit hos meg...

Link to post
Share on other sites

Ikke på lager enda...

 

Når det gjelder optimal antenne er det greit å vite hvilke frekvenser DAB bruker.

Sakset dette:

 

 

Hvilke frekvenser sender DAB på ?

DAB er tildelt frekvensområdet 174 – 240 MHz og 1452-1491 MHz.

174 – 240 MHz kalles band III, og deles inn i kanalnummer 5 til 13 og med tilleggs-

bokstav A til D. 1452 – 1491 MHz kalles L-båndet. Nummereringen er L1-L23

F.eks. Norge Riks går i kanal 12D (229.072MHz)

 

Såvidt jeg skjønner er det 174 til 240 MHz som benytte her til lands...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Selv fikk jeg kontakt med firmaet via den kinesiske produsenten av DAB-adapteren. Pga. det kinesiske nyttåret så hadde han ikke mulighet til å skaffe meg vareprøve raskt, og overlot derfor dette til sin britiske samarbeidsparter. Ser at de i utgangspunktet kun forholder seg til forhandlere, og det var vel en mulig fremtidig sådan jeg presenterte meg som.....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Tenkte nok litt på denne selv: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Pioneer-DEH-X8500DAB/PI1185

 

Ser ut for at jeg lander på å i alle fall prøve med enn glassmontert antenne. Gidder ikke tanken på å trekke kabel opp i masten, og det å skulle ha en antennepisk på dekket av en seilbåt ser jeg vel på som en noe dårlig ide... :p Så da gjelder det å finne en som duger :)

Link to post
Share on other sites

Jeg trakk ut ca. 30 cm senterleder fra enden av en RG58- kabel. Med senterlederen opp og tilsvarende lengde av skjermen ned tapet jeg dette fast på innersiden av skoget. Det funger fint hos meg (er vel ikke å anbefale i stålbåt).

 

Eivind

 

Og med RG58 så mener du da coax-kabel? Høres ut som noe som er vert å prøve! Coax har jeg nok av... :p Men det funker på både DAB og FM eller?

Link to post
Share on other sites

Her er tegning og målene på en slik antenne for VHF som jeg har bygget og testet. Og den fungerte utmerket. Litt rask tasting på kalkulatoren skulle tilsi at målene blir 30cm og 27cm for en DAB-antenne. Og som haknuts sier, burde en nok bruke 75ohm kabel. Men jeg tror yteevnen blir marginalt bedre da.

 

vhfant.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker den originale antennen som fulgte med en JVC-spiller. I bruksanvisningen står det at en bestemt del av antennen bør like over metallet i A-stolpen, eller annet metall. Dette metallet kan imidlertid være lakkert. Jeg har ikke denne delen av antennen montert over metall i det hele tatt, men har sørget for at hele antennen er montert langt vekke fra antenner. Dette fungerer helt utmerket i Nordhordland i alle fall. Eneste gangen jeg har mistet dekningen har vært når radaren har stått på.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Hva med ufo-antennene som går både på TV og radio, disse er jo allerede montert på mange båter. Vil disse kunne brukes til DAB?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja, det burde fungere da disse antennene skal dekke frekvensområdet 40 - 890MHz. Både digital-TV, FM-radio og DAB-radio sender innen dette området.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjøre noe enkelt så komplisert. Den enkle antennen som følger med eller må kjøpes utenom for noen hundrelapper fungerer fint gjennom skrog(plast), og kan da monteres "overalt". Selv har jeg den i taket og har ingen problemer med signaler, selv langt utenfor almennheten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...