Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. index

    Vanskeligere å selge eldre båter?

    Hva som er for gammelt er vel opp til hva du føle deg komfortabel med. Min båt er fra 1978 og jeg har ingen problemer med det. Det jeg ser som kan være litt ufordring her er to motorer og to drev, det øker vedlikeholdskostnaden. Men samtidig gir det mer sikkerhet ved at du alltids kan halte deg hjem på en motor om noe skjer. Så det er pluss og minus med alt, og prisen reflekterer jo alderen. Etter mitt syn har en båt fra 1995 mye liv igjen I seg. Hvis den er holdt greit nok.
  3. Bra du passer på. Internett er i ferd med å gå tom for plass.
  4. Mr_TJ

    Vanskeligere å selge eldre båter?

    Jeg har en god følelse for båten før jeg har vært og sett på den. Det er litt rart, for den er minst 10 år "for gammel". Er det som er ankepunktet, kan det bli for gammelt og dermed ukurant? Har en 2008 mod nå med en tilhørende CM 2,8 QSD som fungerer helt fint. Hvis dette blir aktuelt betaler jeg en mekaniker for å gå over. Drar og ser.
  5. Suge opp litt fra bunnen av tanken er bedre enn ingenting, men siden du har overtatt båten i år og det er en gammel båt er det beste å tømme tanken helt og inspisere den ordentlige da vet du tilstanden på tanken og har en mye tryggere sommer i båten. Neste år kan du ta den enkleste løsningen å suge opp litt.
  6. Lazyjack

    Installere dieselpumpe på Bedford 330? 😅

    Hva slag pumpe er dette, 330 ble levert med ulike typer tydeligvis? Jeg har kun vært borti 330 med CAV rekkepumpe og den hadde bare to muligheter, 180 grader fra hverandre.
  7. Today
  8. He he! Rolf HIS Simrad vil bli beæret over å bli kalt voksen!😂😂😂
  9. Om ikke annet så kan jeg si at den pumpa du lenker til er noe dritt, evt var jeg uheldig med den jeg kjøpte. Sjekk prisen, billig som f.... og kvaliteten er akkurat på samme nivå, veldig lav. Fungerte fint veldig kort tid, så begynte den å fuske før den døde helt. Pluss at den bruker rimelig ukurrante svære gamle batterier. Ville brukt vakumpumpa som er nevnt over her.
  10. Pinkvin

    Hva skjer med salget av brukte båter?

    Hytte, båt og annen "luksus" er alltid det som ryker først når folk lukter dårlige tider. Reel ledighet har vi vel ikke sett i Norge siden midten av 90- tallet. Vi har lagt under 5% i snart 25 år nå. Statistikken til NAV viser naturlig friksjon i tilpasninger mellom tilgjengelig arbeidskraft og hvilken arbeidskraft som er etterspurt, pluss utenforskap i form av grupper som står mer eller mindre permanent utenfor arbeid. En variasjon mellom 3 eller 5% ledighet er ikke mye å tolke i noen retning. Langt større problem ifht verdiskapning for bedrifter i Norge er mangelen på arbeidskraft med nødvendig kompetanse. ----- Og egentlig spiller det meste liten rolle. Lukter folk dårlige tider så kjøper de ikke den dyre båten i år, eller neste år, de venter, kjøper en mindre båt eller lar være. Resultatet er det samme, prisene faller. Men samtidig kan båter i lavere prisklasser få ett oppsving. Når en dropper den dyre båten så har en jo mange penger til å kjøpe den billige :-)
  11. En kompis gjorde jobben for meg. Men var visstnok ikke så store arbeidet. Ingen justeringer etterpå. Men få med ny pakning til eksosbendet som først må fjernes før turboen. Sjekk det nøye at det er helt.
  12. LAKA

    Hva skjer med salget av brukte båter?

    Er selv selger å prøver å selge nesten flunkende ny skjærgårdsjeep i øvre grad av din prisklasse. Virker å være moderat med interesse for relativt dyre, nesten nye skjærgårdsjeeper selv om kjøper gjør et godt kjøp om han har lyst på akkurat denne båt- og motorkombinasjon.
  13. Som sagt lenger oppe i tråden, har jeg fått svar på hvile typer bleier som fungerer til å suge opp vann/oljesøl fra kjølsvinet i båten min. Dermed et det klart for "gjengen" fra "Asylet/Ordet er fritt": Mouche, Pinkvin, Komodo og Ida Marie III til å overta og spore av til noe helt annet enn bleiekvalitet. Kos dere så mye!
  14. Eureka

    Dumt å kjøpe dieselbil nå?

    Leafen gikk for 225k...
  15. Tror ikke en skal være bekymret for at dieselen er tykkere enn olje for da har man et stort problem Men finner du vann .....så bør alarmen gå.... da kan det være mulighet for dieseldyr men det er ikke sikkert .....du kan ha vært heldig .....har du funnet vann og fått det ut ...ha i litt godstoff som tar kverken på bakterieveksten for sikkerhetskyld ...
  16. Mouche

    Hva skjer med salget av brukte båter?

    "Torsdag (i dag) la Nav frem den nye arbeidsmarkedsprognosen. Den viser at etter tre år med nedgang venter Nav at ledigheten målt i andel av arbeidsstyrken vil holde seg på et stabilt, lavt nivå frem til 2021. Som andel av arbeidsstyrken vil den registrerte arbeidsledigheten holde seg stabil på 2,2 prosent i 2020 og 2021." Det skulle vel heller borge for lavere rente enn høyere rente? Jeg ser ingen grunn til at det skal bli noen særlig endring i dette markedet til neste år.
  17. Ja, slik burde det være, men mange rapporter tilsier at så ikke er tilfelle, dessverre.
  18. Setter med vilje Baluba (Skilsø 33FB) med nesa litt høyt når hun taes opp om høsten. Det er 2 gode grunner til det. for å få laveste punkt i bakkant av tanken, fordi det er der mannlokket er og det en enklest å jobbe den veien med min kropp... for å unngå at lokket til vann og dieselpåfylling på dollbordet blir stående under vann ved vask Det å starte et båteierskap med en sjekk av hva du har på tanken er alltid lurt. Du kan legge et vater på tanken din for å finne ut hvor det laveste punktet er Hva du bruker til å gjøre jobben er mindre viktig. Her er det mange gode veier til Rom... Selv bruker jeg nå "Oljesuger" til nesten "alt", det er forrige modell fra biltema jeg bruker men det er jo mange modeller på markedet og tror alle gjør bortimot samme gode jobben. Min suger 6 liter på 2 minutter. Har laget en 12mm slange med bredt munnstykke fra en propanbrenner til å renske tanker med. Den slurper med seg det meste. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-2000017049 Bruker den til å lufte dieselsystemet når jeg har jobbet på motoren eller byttet filter. Vasker under motoren med den. Bytter motorolje +++ Det beste valget av utstyr for deg er kanskje noe du kan bruke til mange ting ombord... Jobben kan gjøres feks med påhengerslange. Du må ikke kjøpe en egen pumpe
  19. Tror det er umulig å se for seg hvor mange tonn gift som må ligge i grunnen på diverse områder brukt til båtopplag over mange tiår. Jaja... blir vel lagt et dekke med "frisk" jord over og bygd ut lavblokker med leiligheter for pensjonister til slutt uansett ;-) --- Men klart, det er en praksis som må ta slutt. En mulig måte å få slutt på det er å gå over til bunnstoff som ikke er gifting eller ordninger så en slipper å bruke giftig bunnstoff, så slipper en store kostnader med å legge til rette på land. Jeg har tro på de nye silikonbaserte bunnstoffene, kanskje kombinert med automater for vask osv. Som ett miljøtiltak kunne en fått momsfritak på løft og utsett for spyling av bunn. Men offentlige forsøk på å holde nede pris mot private leverandører ender som regel med at prisene kjapt er tilbake til det samme... så vet ikke helt. Økt pris på gifting bunnstoff og redusert på miljøvennlig? Men prisen på selve bunnstoffet er i praksis musepiss i havet hvis en må løfte båten for spyling oftere. Småbåter kan vel løftes ut av sjøen mellom bruk, men det er også løsninger som koster penger. Samtidig har jeg sett på Youtubevideoer fra USA småbåthavner hvor så og si alle mindre båter løftes ut vha sånne flytepotonggreier, som garantert er ett miljøhelvete å produsere ;-) Uansett, enkelt skal det ikke være :-D
  20. Det fikser glassmesteren ja. Ville ha gått for herdet glass.
  21. Det funker veldig bra. Har ikke tapping på vår tank og har laget et kobberrør som passer ned i tanken. Her kommer jeg til i nesten hele tanken. Røret kan bøyes for å komme til over alt. Benytt gjennomsiktig slange så ser du om du suger vann eller grums. Om pumpen din er egnet kan jeg ikke svare på. vakuum pumpe for olje kan benyttes. Bruk tykkere slange enn den for olje for å unngå at den tetter seg.
  22. Båten er en Master 770. Den midterste ruta er i dag bare i tynn lexan/plexi eller noe i den duren. Må bare få målt opp tykkelsen. Men regner med at den kan brukes som mal. Er dette en jobb for vanlig glassmester?
  23. Grand Banks jr

    Lader for litiumbatteri - hva slags og hvor sterk strøm?

    Står det noe om feks "Safe charging 1C" på batteriet? Hvilket batteri er det? Mulig litium forbruksbatteri for båt? - Vet ikke om dette er relevant til forbruksbatteri i båt av typen litium. Jeg kjenner mest til litiumbatterier fra radiostyrt. Altså mindre batterier der fokus er lavest mulig vekt og ofte veldig høyt strømtrekk mtp antall mAh. - Men er jo samme teknologi i utgangspunktet. Jeg er vant til å forholde meg til batteriets klassifisering. Ladestrøm (og utladning) er ofte omtalt i C. 1C tilsvarer antall Ah batteriet er på, delt på 1 time. Så feks et 4Ah batteri vil ha 1C på 4. Se om dette står oppført på ditt batteri. Altså feks "1C safe charging". Som feks ved et 70Ah batteri tilsvarer 70A. Hvis det står feks 2C, så betyr det 140A ladestrøm som maks. Samme vil gjelde for discharge. Altså utladning. Man kan bruke ordinære ladere til å lade et litium, men jeg er mest vant til balanserte ladere. Dvs at laderen tilkoples batteriets enkelte celler og lader dem hver for seg og balanserer vilten i cellene mot de andre cellene. Det regner jeg med at man ikke har på så store batterier, men heller at det er elektronikk i batteriet som styrer dette. Kortversjon: Se hva batteriet er klassifisert som. Velg lader som lader raskt nok for deg, men lavere enn maks tillate C på batteriet. Med litium er det viktig å ikke tappe det før langt ned. Derfor bruker vi en "cut off" i radiostyrte modeller. Vær nøye på hvor lavt du tapper batteriet. Sjekk med fabrikantens spesifikasjoner.
  24. Jeg skal i gang med å bruke litiumbatterier til el-påhengs, men er usikker på hva jeg bør ha av lader. Det blir jo sagt at "enhver lader til blybatterier kan brukes på litiumbatterier også" - men i omtaler av en del ladere blir ikke dette nevnt - så da blir jeg litt usikker. Det er også dette med styrken på ladestrømmen: Det sies jo at litiumbatterier er raskere å lade enn blybatterier - men det betyr vel ikke at de greier seg med svakere ladestrøm? De laderne jeg hittil har brukt (på bly) har bare 2-4 amp. ladestrøm - men for å få rask lading må jeg jeg kanskje opp i 10 - 15 amp? Og så er det jo en vrimmel av ulike merker og prisklasser...…?? Hm!? Roeren
  25. Det der har jeg tenkt på også. Der må det vel bli strammet inn litt før eller senere vel? De fleste båtforeninger har en diger gruset opplagsplass. Der forsvinner det mengder med bunnstoff, lakk, maling, olje og søppelrester ned i grunnen årlig.
  26. Marex4

    Hva skjer med salget av brukte båter?

    Vi solgte vår Nimbus nå i høst, måtte ca 10-15 prosent ned på annonsert pris, men sånn fungerer markedet. Men med nytt gjeldsregister på plass, høyere rente, økt ledighet og svakere økonomiske utsikter neste år, tror jeg prisene på brukte båter som er dyre i drift/vedlikehold kommer til å gå ned. Det er en trend å være mer økonomisk/forbruke mindre, det ser du bare på at folk sparer med en noen gang, både av penger og forbruksvarer. Motorbåter med singel motor av solide merker, holder seg litt bedre, men når det blir litt trangere tider i Norge, slår det hardt ut i båtmarkedet. Da tenker jeg særlig på motorbåter over 1 mill.
  27. Mouche

    Dumt å kjøpe dieselbil nå?

    Uten tvil og veldig spennende!
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...