Jump to content

All aktivitet

Oppdateres automatisk     

  1. Siste time
  2. LALUNA II

    Hentetråd, Joda 370 Arendal - Tønsberg

    Ja er en flott rute og godt å høre dere er godt fornøyd med båten og ...sånt er det er det som gir livet mening med livet på sjøen ....masse kos
  3. Grand Banks jr

    Plassering av anode på aksel

    Takk. Det er ingen anode på andre siden av propellen. Kun mutter med låsesplint.
  4. I rolig vær er det ikke noe stort problem å fylle diesel fra kanne med en hevertpumpe; enkleste løsning fås på Clas Ohlson til prisen av et par pakker tyggegummi. Hvis det blåser en del kan det nok være ugreit å fylle diesel på en motorbåt; vi har for vane å seile når det blåser, og da går det ikke allverden av diesel – der har trådstarter nødvendigvis en litt mer trøblete situasjon.
  5. Idag
  6. Hadde du lagt på deg 20 kg, hadde problemet vært løst.
  7. boble65

    Plassering av anode på aksel

    Går vel fint og ha den mitt i mellom😊 tror ikke du ødelegger så mye for propellstrømmen at det merkes😊 har du ikke anode bak propell?
  8. Lars H.

    Trudelutt på tidlig ferietur 2018

    Nei da, vi iler langsomt. Vi blir nok liggende å kose oss her til tirsdag. Nå ser jeg at både Tom (Mon Bijou) og Per Kristian (Compromise) ligger i gjestehavnen Kungshamn. Og det er ikke langt over til oss for en rusletur.
  9. Erfaringer om båten?
  10. BingoBonzo

    Hentetråd, Joda 370 Arendal - Tønsberg

    Må si at båten absolutt lever opp til forventningene og en del til! Alt gikk på skinner i løpet av dagen og den er en fryd å manøvrere enten det er trangt eller det er litt rufsete. For en som er vant til single drevinstallasjon er det en fryd å plutselig ha to stykker å spille på. Gjør jo piruetter og manøvrering i havner til en lek.Båten har i tillegg baug OG hekkthruster så muligheten er absolutt tilstede for gode tilleggninger. Fabelaktig rute vi gikk i dag, hadde aldri funnet den selv såfremt ikke @Bjørn Løvjomås var så snill å gi oss den ferdig markert med waypoints. Du finner ruten som vi gikk her: https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:5610122/tracktype:9/lpt:1529745300/_:a3c6f876974b29a3ebfee458d88a5f63 PS: Takk til alle hyggelig meldinger i dag, gøy å lese og det topper en allerede toppa dag
  11. ivar

    Lokalisere ny styrekonsoll With Dromedille

    521 cc var det vel. Likevel mest i klassen da om jeg ikke husker feil
  12. Jeg har bestillt Solas/Rubex hos Skruvat. Bra priser, men nettsiden er litt uoversiktlig. Forvent en ukes leveringstid eller litt mer siden ting sendes fra lager til lager. https://www.skruvat.no/show.aspx?k=amita 4 volvo
  13. Det må da bl forferdelig problematisk med trimmen når et menneske på 80kg forflytter seg rundt i båten din?
  14. ivar

    Yamaha 150 V6 eller 130 4-takt?

    har også sett den annonsen , og dersom det hadde stemt med 0,2 liter på mila så burde yamaha kjøpt denne motoren tilbake tvert :) - det er jo lavere forbruk en yamaha selv oppgir på feks en lett 14 fots linder med 20hk
  15. Og den gamle kunnskapen kan være ballastering. Båten min fikk en tomme forlig trim når jeg byttet ut en maskin på 260 kg med en på 125 kg. En truster hadde forstyrret trimmen enda mer. Og dessuten vært en pendel som hadde fått båten til å stampe mer i motsjø. Det er en grunn til at konstruktøren har lagt alle tanker rundt oppdriftsenteret. I skipsendene er det ingen installasjoner. Vi har de som digger thrustere. Og vi har de som ikke liker dem. Og så har vi dem som finner dem en ulempe. Velg sjøl.
  16. Neste gang ett filter sitter. Ta ett lite flatt skrujern og sett det i flensen litt på skrå i retningen du skal skru av. Kakk litt forsiktig på skrujernet og filteret løsner, uansett.
  17. Grand Banks jr

    Plassering av anode på aksel

    Ps: avstand mellom propell og hylse er ca 7 cm.
  18. Grand Banks jr

    Plassering av anode på aksel

    Jeg lurer litt på optimal plassering av denne sinkanoden på akslingen. Hvor bør jeg plassere den? Det bør komme vann inn i akslingshylsen for å kjøle ned. Samtidig vil jeg ikke ødelegge flyten for propellstrømmen. Mtp diskusjon med eller uten anode: det stod anode der da jeg kjøpte båten, og dem var tæret, og propellen er fin.
  19. https://www.marineshop.no/search?q=SOLAS Amita 4 https://www.boatparts.no/catalogsearch/result/?q=Solas Amita 4 Men ingen til aq drev. ser det ut for.
  20. Ja må man virkelig det? Her i landet ser det ut til at absolutt alle butikker selger akkurat det samme uten variasjon. Alle har amita 3- ingen har Amita 4.
  21. Ruby

    Hvor på Vestlandet er dette?

    Prøver å blåse liv i denne tråden igjen nå som folk begynner å dra på sommerferie. Begynner litt enkelt med dette....
  22. Ruby

    Hvor på Vestlandet er dette?

    .....beinshavn....?
  23. Da var systemet luftet. Sjekket nivå på motorolje og drev olje. Vann fra hageslangen i sjøvannsfilteret. Fyrte opp, startet på første forsøk. Men... etter ca 30 sek. «CHECK ENGINE» En slik generell feilmelding gir meg ikke noe å jobbe vider med. Må få lest av hva som er årsaken til denne feilkoden. Tenker at det kan ikke være så alvorlig, siden den starter lett og går fint. Men tørr ikke kjøre den noe lengre enn når feilkoden kommer. Første gang vi startet den opp, ved kjøp, virket alt OK og den gikk normalt og fikk opparbeidet seg normal arbeidstemperatur. Håper at man ikke har kjøpt «katta i sekken» denne gangen. Ser frem til mange fine turer i sommer, med «ny båten vår», når motor virker som den skal. Andre med slik feilmelding?
  24. Pequod

    Hva har du gjort med båten i dag?

    Takk for tilbudet, sier ja til det!
  25. Snusmumrikken

    Wesling 16 med 50HK - Er den for daut?

    Fikk 5500-5600 rpm med Hustler propellen med 2 stk, og 5300 rpm med 5 stk. Tror jeg vil prøve 13x19 uansett.. Den lille 15P jeg hadde selges nok bare igjen, blir nok for smått. Men kan jo testes. Mobilen forsvant/ble stjålet, så fikk ikke testet hastighet. EDIT: Det var kraftig sjø, og hadde for langt trimmet ut, motoren gikk til 6000 RPM, men ikke over..? Har den turtallssperre på maks RPM..? Eller viser tacho feil?
  26. Snakket med han nå. Han sier den sjalter normalt,men synes det var litt mye olje.
  27. Ingen nevnt, alle glemt. (tråden er lang, og jeg tenkte ikke på noen spesielle kommentarer) Hele tråden i seg selv ville vel aldri eksistert hvis ikke noen hadde lovprist thruster litt vel mye, og andre hadde vært mer kritiske til thruster. Enig med Pinkvin. Kombinasjonen av gammel kunnskap og ny teknologi er meget bra. I storm bruker dyktige navigatører gamle kunster. Man legger store skip på svai fordi skader skjer ved landligge, ankere kan droppes på vei mot kai om thrustere ikke er kraftige nok/svikter. Taubåt kan bestilles (rib med 6hk for min del) Generelt mye som jeg tror erfarne båtfolk også gjør. Men i likhet med yrkesnavigatører har flere og flere båtfolk fått opp øynene for at man kan kombinere gammelt med nytt. At man kjører thruster i godvær behøver ikke å bety at man ikke kan spille på lag med elementene når kulingen herjer. Ett lite thrust for å passere vindøyet, eller en kombinasjon av spring og thruster. Men noen vil alltid klare det uten hjelpemidler som andre ikke engang klarer med alt som finnes i katalogen. Rett og slett fordi de er dyktige. Å forvente at alle er like dyktige blir som å be om skader i gjestehavner. Det tar tid å lære seg havnemanøvrering, og mange har hatt båt en relativt kort periode, og har lite tid. Sånn sett vil thruster både fungere som støttehjul for uerfarne, og prikken over i’en for den erfarne. Når jeg skal danne meg ett bilde av om folk som kommer inn i havn er erfarne, så ser jeg heller etter fendring, tauverk, og generell forberedelse. Har de i tillegg kone eller mann med en kulefender klar på dekk, så beholder jeg hvilepuls. Ser det dårlig ut, så er kula mi lett tilgjengelig, og den har reddet meg utrolig mange ganger. Havnemanøvrering er det vanskeligste man gjør med båt, så at folk som har muligheten skaffer seg thruster er helt forståelig, nesten uavhengig av båtstørrelse. Har to ganger sett menn som virkelig har rotet det til i havnemanøvre, og når båten endelig er fortøyd med god hjelp fra oss i nabobåtene, så dukker det plutselig opp en familie fra skjul i kabinen.
  1. Vis mer
×