Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Å finne en ungdomsbil i kr 50000 klassen som er urørt av hobbymekaniker har jeg ikke noe tro på. Jeg har tillit til at EU godkjenning ( godkjent etter utførte reparasjoner) sikrer at bremser er I trafikksikker stand. Det er magefølelse på om motor havarerer på nytt som er det usikre her. Får uansett ikke sett på bilen før om halvannen uke, og kan jo håpe på at det er dukket opp noe annet i mellomtiden.
  3. Chiefengineer

    KNBF mister momsrefusjon

    Det han gjorde var jo å henge ut og sjikanere enkeltpersoner innen KNBF med påstander om at de svindlet til seg offentlige midler. At de nå ikke lengre får dette innvilget som følge av en endring i regelverket er jo en helt annen sak. Akkurat som at regelverket for beskatning av aksjeutbytte ble endret for en del år siden. Det er vel ikke tatt ut tiltale mot KNBF og gjort krav om tilbakebetaling fra tidligere år?
  4. Fiskeglad

    Kombimaskin - kart og ekkolodd

    For krepsefiske anbefaler jeg tradisjonelt ekkolodd(50 og 200hz), med smal stråle. Dette for å finne ut av bunntypen. Har selv et garmin ekkolodd (922xs) med en airmar B258 gjennomgående svinger, fungerer veldig bra. Når jeg skal oppgradere blir det furuno ekkolodd, men blir å beholde svingeren. Kan ikke se for meg at skannende ekkolodd vil fungere til dette.
  5. Mouche

    KNBF mister momsrefusjon

    Amen! Men over 22.000 andre organisasjoner får utbetalt nå i desember samlet over 1.6 miliarder, ikke akkurat småpenger. De som har fått godkjent sin søknad får 82% av beløpet de søkte mot 74,5% i fjor. https://lottstift.no/nb/om-oss/aktuelt/frivillige-lag-og-organisasjoner-far-over-16-milliarder-kroner-i-momskompensasjon/
  6. Det er en forklaring jeg kjøper tvert, og tolker det dithen at autovent kan være lurt. Takk, takk.
  7. Pinkvin

    KNBF mister momsrefusjon

    http://www.batmagasinet.no/?fbclid=IwAR3XeJ2joXTOZCKgAdi6JD6zv15qrKN2okwip5G0cH-gtVgJPJ_UpK5GmII Så kan kanskje en del gå i seg selv ifht hvordan en viss... hvahannåheter.. ble behandlet her i forumet for å mene at momsrefusjonen til KNBF var på feil grunnlag. @sael
  8. Som min far pleier å si «Noen får til alt de driver med, men det er ikke mange av oss» 😎
  9. Torsen67

    Mye bråk fra eksosen. Bytte til større/annen potte?

    Ett spørsmål til, har kommet over en potte som sier maks 150 hk, type "Thor-potte". Er det noe i veien for å bruke denne i stedet for en som er til maks 100 hk på en Yanmar 77 hk?
  10. Det spiller en vesentlig rolle, jo flere kokker jo mere søl. Og flere forstyrrelser for vakthavende navigatør. Alle disse var ikke topp konsentrerte med full fokus på seilasen, det kan du være helt sikker på. Og det er vel forøvrig dokumentert.
  11. Hvordan autovent er løst rent teknisk vet jeg ikke men en sentrifugalpumpe som spinner rundt i luft pumper ikke. Det kan være så enkelt som et ørlite hull som slipper luft ut i toppen av pumpehuset.
  12. Hørte på en podcast, mener det var audiolab, hvor de nøstet opp trådene i et tilsvarende tilfelle. Problemet vårt er kanskje at vi ikke husker godt nok, og kanskje ikke helt skjønner hvordan algoritmene jobber og dermed konkluderer med at vi blir avlyttet ford det ikke finnes noen annen måte :-) Historien i podcasten gikk på at det dukket opp reklame for typiske "gaver til tante", men da konkret også for parfyme når ei dro på besøk til tanta si. Når de nøstet opp så var det jo ikke mer avansert enn at hun som dro på besøk tidligere hadde kjøpt gaver når hun kom. Og når google skjønner hvor du skal så kjører de på med "riktig reklame" ifht hva de vet om tidligere kjøp og også ifht hva de vet om tanta di, som jo er temmelig mye. Tilfeldigvis hadde hun som skulle på besøkt drøftet det med gave til tanta på telefonen med noen andre rett før hun dro, og da konkret parfyme. Når reklamen for parfyme da dukket opp rett etterpå konkluderte hun med avlytting, ikke så rart kanskje, men samtidig feil.
  13. Jo ofte vil det være det. Men på passasjerskip som f.eks. hurtigruten ville det være 2 navigatører mesteparten av tiden. Ellers unntaksvis som du nevner. Da er muligheten for misforståelse av ansvarsforholdet langt mindre enn om man holder på slik forsvaret gjør med et lass av folk på broa til enhver tid.
  14. Skal skifte til en litt kraftigere vannpumpe (senkepumpe) i bobilen og kan velge med eller uten automatisk utlufting. Har spurt både forhandlere og i typiske bobil-fora, men jeg får ikke vettugt svar. Vil tro at det er noen her inne som vet. Greier ikke å finne ut om det er det ene eller det andre på pumpa jeg har i dag, og aner altså ikke hva automatisk utlufting er, eller gjør. På overgangen mellom pumpa og slangen ut er det en tilbakeslagsventil og den skal jeg gjenbruke på ny pumpe. Pumpa starter (får størm) når jeg åpne en kran. Det er en bryter i kranene. Tilbakeslagsventilen hindrer at slangene tømmes for vann. Så langt bra. Men hva i huleste er det automatisk utlufting gjør? Noen som vet?
  15. Today
  16. Smiley

    Forbod mot torskefiske i Oslofjorden

    Dette rimer godt med meldinger jeg hørte i området Tofte / Filtvet på Hurumlandet; at det har blitt observert mer småtorsk enn på lenge. La oss håpe det medfører riktighet!
  17. ville det ikke bare var en navigatør ? + en utkikk, som kan vare en matros / jungmann !
  18. skage

    Gear olje til TD MG507 (A)-1

    Ja jeg har faktisk vurdert den oljen jeg også. Ser på litt tidligere emner her inne at den er brukt av flere. Takker for innspillet.
  19. MØST

    Kombimaskin - kart og ekkolodd

    Major Andy, jeg funderer om det lar seg gjøre å få lurt en kreps eller to inn i et dertil egnet "bur"
  20. mateco

    Gear olje til TD MG507 (A)-1

    På mine TD 502 benytter jeg Biltemas "gressklipperolje". Singel Grade SAE 30, API CD/SF/GL-1
  21. Jeg lærte en gang at man kan (burde?) bruke kombimatte (CPM på ene siden og vevd på den andre) ved støping mot polyester når man ønsker å bruke epoxy. CPM-en skulle gi bedre vedheft mot gammel matte/polyester, mens den vevde naturlig nok vil være sterkere. Forøvrig er det jo vanskelig å mette CPM skikkelig med epoxy, så det høres jo litt rart ut å bruke det mellom hvert vevd lag? https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=53011
  22. Geb

    Dagens seilbåtfunn på finn og andre steder

    https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=164625074 225.000,- for et Colin Archer rep.objekt? For den som både har mye tid og penger å bruke? Eller er det noen gullgruve jeg ikke ser her?
  23. Skal sjekke m.h.t. anbefalte bøker og hvilke tester (ISO eller ASTM) som anbefales etter jul, litt mye som skjer nå. Mulig jeg kan invitere til et mer vitenskapelig testing av vedheft, må i så fall be om prøver fra gamle polyesterskrog. M.h.t aceton har jeg lest og hørt at det anbefales å starte med en ren og fettfri flate FØR man begynner å slipe, så må slipestøv fjernes, dernest nok en runde med aceton før liming/laminering.
  24. Godt poeng dette her tobixen. Og nettopp av den grunn har jeg vært litt opptatt av at man bør etterstrebe å ha så store marginer som mulig. At farvannet var trangt ser vi av at det faktisk var flere fartøy som hadde valgt å plassere seg innenfor en relativt smal korridor. Ingen av fartøyene valgte allikevel å plassere seg så langt styrbord som mulig. Tenker da ikke bare på HI og Sola, men også annen trafikk. Her er et par eksempler på totalt unødvendige grunnstøtinger rett utenfor vår stuedør den senere tid. Fartøyene var sivile, så de er på ingen måte unntatt fra idiotisk navigasjon. Godafoss, 17 februar 2011: https://www.kystverket.no/Beredskap/aksjoner/Arkiv-over-aksjoner/Godafoss/ Godafoss grunnstøtte her. De hadde da akkurat kvittet seg med losen, rett før det nest trangeste partiet de skulle passere i Løperen: Lastebåten Noah, oktober 2011: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/o4vA7/lastebaat-paa-grunn-utenfor-hvaler Salmo, mars 2007: https://www.nrk.no/ostfold/lasteskip-dratt-av-grunn-1.2065409 Salmo grunnstøtte iht. VG mellom Lauer og Kokkholmen, noe som høres smått utrolig ut for oss som er lokalkjente. Skipet hadde los ombord: Austeras, oktober 2018: https://www.f-b.no/nyheter/loperen/skipsfart/skip-pa-grunn-i-loperen/s/5-59-1278269 https://www.dagsavisen.no/demokraten/nyheter/austera-grunnstotte-i-loperen-1.1447456 Austeras gikk på Mørengrunnen på nordsiden av Asmaløy. Grunna er meget godt merket både i kartet og med stake. Det er ikke smalt i dette partiet. Fartøyet hadde forøvrig los ombord. Her er grunna: Austeras var på vei syd, ut av Løperen, og som vi ser her har de til alt overmål prestert å plassere seg på feil side av denne godt merkede grunna i forhold til leia. Ikke akkurat uvær heller som vi ser her...
  25. Det er jeg helt enig i. Det er jo helt bortkastet med en alarm som er så sensitiv at man velger å deaktivere den, så de burde ha et system som gjorde at de ble varslet dersom det var fare for kollisjon, men som ikke gir for mange falske alarmer. Midt ute på havet, hvor man kanskje kommer i nærheten av annen trafikk mindre en gang i timen, er det jo greit med en alarm som varsler om at det er et annet skip f.eks. en nautisk mil unna. Men i mer trafikkerte områder, må betingelsene for alarmen endres for at ikke alarmen skal gå av hele tiden og bare rope ulv, ulv. Det er ikke så vanskelig å få til, men et sted går det en grense for hvor tett trafikken kan være før den eneste fornuftige alarmen er "se deg for, her er det tett trafikk". Det jeg vil frem til er at i denne situasjonen, hvor de møtte skip på rekke og rad, fikk de jo i prinsippet en alarm i form av en oppkalling med beskjed om å ta styrbord. Men mannskapet trodde at alarmen ble trigget av et av de andre skipene og hadde derfor ikke noe utbytte av den. En alarm som inneholdt flere saksopplysninger kunne imidlertid reddet situasjonen, f.eks: "AIS-informasjonen tyder på at tankskipet Sola TS er på kollisjonskurs og avvikende manøver må foretas i løpet av 30 sekunder for å unngå kollisjon". Det er jo slik informasjon jeg mener at losen på Sola TS burde gitt med en gang han kalte opp Helge Ingstad, men et smart alarmsystem kunne nok gjort det samme. Men i realiteten er jo en slik alarm bare en påminnelse om at det er nødvendig å gjøre jobben sin og følge med på radar og AIS. Derfor burde en slik alarm være overflødig her. Grunnen til at vi snakker om dette nå er at mannskapet på Helge Ingstad ikke gjorde jobben sin. I min bil (jeg går ut fra at det er ganske vanlig på moderne biler) har jeg et system som kalles lane assist eller noe slikt, som blant annet består av et kamera som ser veimerkingen. I tillegg merker systemet om føreren gir styreinput i form av moment på rattet. Hvis det går et visst antall sekunder uten at føreren gir styreinput, går det en alarm og det står i et display "ta over styringen". I mellomtiden styrer bilen slik at den holder seg innenfor veimerkingen. Som ekstrautstyr koster denne funksjonen noen få tusenlapper, men jeg tror det er standardutstyr på mange biler. Poenget med å nevne dette er at alarmen ikke trigges av fare i seg selv. Systemet er avhengig av at veimerkingen er synlig, hvilket ikke alltid er tilfellet, spesielt om vinteren, men det går ikke av noen alarm når den ikke ser/forstår veimerkingen. Det indikeres med et lite symbol om systemet er aktivt eller ikke, men alarmen trigges bare av at sjåføren ikke gjør jobben sin med å styre selv. En tilsvarende tilnærming kunne reddet Helge Ingstad. Hvis man hadde et system som merket at ingen fulgte med på radar/AIS, kunne det gått av en alarm som varslet om at radarvakten ikke gjorde jobben sin og at de nå seilte i blinde. Men i denne spesifikke situasjonen ville man oppnådd det samme ved å innse at det er nødvendig å se seg for uansett og utføre de enkle oppgavene som man vet er nødvendig.
  26. Åge Grevlingen

    Farlige råd om tetting av hull i glassfiberskrog revidert.

    Aceton eller ikke aceton ved reparasjon av skader. De senere år er det kommet såkalt miljøpolyester med en annen formel og mer voks. Det er riktig som det hevdes ovenfor at enkelte produsenter av polyester mener at det ikke skal brukes aceton på renslipt laminat. Og man bør lytte til produsentenes råd, selv om man velger å gjøre ting annerledes på sin egen måte etter egne erfaringer. Ved rep av skade vet man sjelden hvilken type plast som er benyttet tidligere. Det viktige er å rengjøre grundig før man starter nedsliping, Etter sliping vil det da ikke være behov for aceton. Etter at eventuelle rester av aceton er fordampet, bør det gå minst mulig tid mellom sliping og støping, slik at overflaten er best preparert for god heft.
  27. Merkelig, det der. Jeg har tidvis veldig mye reklame for solcellepaneler både på Båtplassen og andre steder. Skjønner ikke hvorfor... ;-)
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...