Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Det må jeg passe på neste gang Hulda er på land: Banketest og fuktmåling :-)
  3. Hulda

    Bunnstoff for flere sesonger

    Interresant observasjon. Jeg hadde det vanlige stoffet på skroget. Jotun Hard Racing på propell og baugpropell. Hard Racing grodde såvidt mye at jeg like gjerne kunne latt være å stoffe. Skroget var etter to år i sjøen uten groe. Og, den gangen jeg sjøsatte Hulda for første gang i starten av august, skulle den på land igjen i løpet av to måneder. Derfor stoffet jeg ikke. Undervannsskroget var overgrodd med rur.
  4. Geir Kåre S

    Bunnstoff for flere sesonger

    Joda det finnes. Om du har båt som går over 9 knop så er silikonbaserte stoff tingen. Les tester og google så finner du ut av det. Hempel silic one er vel hyllevare de fleste plasser og har vært på markedet i mange år nå. Men helt billig er det ikke.
  5. Kallethekid

    Avløp vask, over eller under vannlinja?

    Nå har jeg ikke erfaring med alle båter på markedet, men jeg har ikke sett den løsningen på en vask. De båter jeg har vært ombord i har hatt slange rett ut, over eller under vannlinjen og ingen har sunket enda.
  6. Båter og biler kjøpes altfor ofte uten tilstandsrapporter. En tur på land med banketest og fuktmålinger vil si mye. Selvfølgelig i tillegg til egne undersøkelser av båt og utstyrsnivå. 450K er nok til å få en fin båt, men forskjellen på den båten man får til 450K og den nyere bruktbåten til 1500K er historien og hva den inneholder. Kjøper man en velholdt og oppgradert volumbåt fra slutten av 90 tallet, så kan man få mye for pengene. Er man uforsiktig, så taper man 300K de første årene på gamle skader og nye feil. (grunnstøting,motor,seil,balsadekk med fukt etc. ) Personlig har jeg lært av egne feil. Kjøpte 15 år gammel seilbåt med skrudd teakdekk og endte opp med en kjempejobb. Etter 2 års renovering og litt seiling ble det fabrikkny båt uten teakdekk. Den har idag passert 16 år, og er i utmerket stand uten behov for noen oppgraderinger. Årsaken er at den er jevnlig oppgradert, og da holder en båt i 40+ år. Kjører man en båt ned uten å ta tak i noe som helst, så er den teknisk verdiløs etter 25+ år. Stemmer den teorien min så er det flere av seilbåtene fra før 1995 som er tilnærmet verdiløse fordi behovet for oppgraderinger overstiger verdien. På samme viset vil enkelte båter fra 1980 være gode kjøp fordi de har vært løpende oppgradert og vedlikeholdt. Så ny eller gammel båt handler om mer enn skroget. Det handler om alt det tekniske, og det er mange av de samme leverandørene som går igjen uavhengig av verft. En volvo penta i en Hallberg Rassy er like dårlig etter 25 år i en Orust båt som i en fransk båt.
  7. mons

    Avløp vask, over eller under vannlinja?

    Med avløp under vann kan du bli plaget med at proppen spretter opp og oppvaskvannet forsvinner hvis det er bittelitt bølger som øker trykket i slangen.
  8. Kallethekid

    Bunnstoff for flere sesonger

    Det kan hende at dette har endret seg og at produktene har blitt bedre, men tidligere var det mindre kobber i det hvite bunnstoffet for å unngå den grønnaktige fargen kobberoksiden får. Nå er det snart 10 år siden jeg drev marina, men den gangen var det tydelig at båter med hvitt bunnstoff hadde vesentlig mer groe en mørkere farger. De produsenter jeg snakket med den gangen mente det var vanskelig å skjule effektive biocider i hvitt bunnstoff. Har for øvrig ingen spesifik erfaring med Hempel.
  9. Today
  10. larshans1

    Avløp vask, over eller under vannlinja?

    20 cm over vannlinjen, er det ikke seilbåt vi snakker om? Høres ut som en ok måte å senke båten på... Bør gå til en dusjboks med pumpe ut, og den slangen derifra og ut må gå en tur oppom dekkhøyde med antihevertventil. https://www.marineshop.no/rule/135050/rule-dusjdrenering-12v?gclid=CjwKCAiA1L_xBRA2EiwAgcLKA0PbdkdqUM_3ornBSVSqqKrmBxXx6LFRkDnBNbdQSiSCgfEPl79_eBoCmhIQAvD_BwE https://www.marineshop.no/trudesign/135040/trudesign-vakumventil-19-mm-sort
  11. skruknott

    Ulike solcellepanel - to regulatorer?

    Tusen takk for veldig mange gode svar og innspill @Seilerslask @Fantino og @Geir Kåre S Høres veldig logisk ut å bytte til en MPPT på det gamle 100w-panelet. Det er bra plassert på dekk og får mye sol :) Da kan jeg vel koble et par små paneler (blir nok parallell siden de vil få ulik soleksponering), enten via en MPPT til eller med den gamle PWM'en. Spørsmålet blir så; regulatorene parallellkobles til batteribanken? Altså som hver sin krets direkte til batteriene?
  12. -morten-

    Bunnstoff for flere sesonger

    Det er så mange faktorer som spiller inn på hvordan bunnstoff beholder seg over tid. type skrog. hvor ofte den brukes, hva slags vannforhold/solforhold, hvordan er grunnarbeid gjort før man legger på bunnstoff, fabrikant bunnstoff. Her finnes det nok ingen fasit.
  13. Mouche

    Mye dritt hos Wish

    Handler selv regelmessig en god del "dritt" fra Kina, mye av det solgt til blodpris i norsk butikk, men også en god del direkte fra Kina til en brøkdel av prisen. Akkurat samme produktet faktisk. Handler dog ikke noe direkte fra Kina som er en type varer som jeg anser som mulig brannfare. Wish holder jeg meg unna.
  14. Mouche

    Dumt å kjøpe dieselbil nå?

    Nå må den selvoppnevnte moderator Ida Marie III på banen siden både den ene og den andre nå diskuterer sensur, eller ikke, i Norge, og det er vel ikke hva tråden dreier seg om Ida Marie III? Hmm, når jeg får tenkt meg om så er vel ikke Ida Marie III moderator her, men var det på et underforum på BP som eieren stengte?
  15. blueline

    Eberspacher Eksosutløp 28mm

    Det er nok ikke noen forskjell på eksostemperaturen, men at den er høy er det ikke tvil om . Jeg har to brennere( en vannvarmer og en luftvarmer) og de "originale" skroggjennomføringene brenner hull i presenningen om vinteren. Dagens eksosgjennomføringer er isolerte slik at det ikke blir så høy varme overført til skroget. Du bør nok investere i en eksosgjennomføring som er laget for formålet. Den kan du montere i det hulles som du allerede har for messinggjennomføringen. Det er for øvrig ikke heldig å ha så mye bevegelse i eksosslangen da den vil får lekkasjer raskere. De varer ikke evig.
  16. locoLobo

    Dumt å kjøpe dieselbil nå?

    Kan vel ikke si at Resett markedsfører seg som den eneste og fulle meningsbærer av sannheten, men som den våkne leser vil ha fått med seg, står det en del ting der av allmen interesse, som ikke er nevnt i de fleste riksdekkene aviser. Betyr det at det Resett skriver er løgn siden ikke de riksdekkende mediene nevner saken - eller betyr det at de riksdekkende avisene ønsker å styre hva du skal få vite, og følgelig hva du skal mene? Leser Klassekampen også regelmessig, skal ikke si at de er objektive akkurat, men de har sin vinkling av nyhetene. Så er det opp til den enkelte å dra ut essensen i nyhetsbildet totalt. Når det er helt stille om saker, som åpenbart skjer rundt om i Norge og utland ifølge sosiale medier samt utenlandske aviser - så kan man lete etter ord som beskriver slike daglige hendelser. Legges det lokk på saker er det sensur etter mine begreper, noen andre definisjoner? Hvis man lurer på konsekvensen av undertrykking av faktiske forhold, kan man vri hodet mot øst til det knaker i nakkemusklene. Da vil man kikke mot det forjettede harryland, som for tiden står på randen av anarki. Hvorfor kan man spørre seg - en nasjon med høyt nivå sosialt og teknologisk, en kultur som det ikke burde være mulig å radbrekke på et par tiår? Som faktisk vurderer å sette inn millitæret for om mulig gjenvinne kontrollen over et mer eller mindre lovløst samfunn. Snakker jeg om Kongo? Nei, jeg snakker om Sverige, og det er ikke en svenskevits for dem som måtte tro det, og det er det sikkert noen som gjør. Hva skjedde? Jo informasjon ble lagt lokk på - ingen ante hva som kom, for alt var ifølge mediene bare idyllen, noe som gjenspeilet seg i politikken og i opinionen frem til de siste 2-3 årene..... sug litt på den karamellen, og fortell og begrunn hvorfor det jeg sier er feil. Hvordan ser bildet ut i din verden?
  17. Popeye70

    Mye dritt hos Wish

    Men bare tenk på all den deilige, billige Kina-elektronikken du går glipp av.
  18. Yesterday
  19. Komodo

    Dumt å kjøpe dieselbil nå?

    Hvordan gikk du fram for å finne ut det? Hvilke kilder er seriøse?
  20. Mouche

    Bunnstoff for flere sesonger

    https://www.batliv.no/innhold/praktisk/?article_id=48587 Min egen erfaring med flere forskjellige båter og over flere år er at hvitt bunnstoff (selvpolerende fra Hempel) holder like godt som mørkt bunnstoff, men misfarging som ikke har betydning for annet enn det rent kosmetiske synes bedre.
  21. Mouche

    Dumt å kjøpe dieselbil nå?

    Nok et innlegg fra din side som går på sak, gratulerer igjen! Har dere speil på vestlandet?
  22. Sjøbliss

    Se temperatur i båten på telefon

    Det beste er at den også virker med en ZigBee / raspberry pi on man vil dit i fremtiden 👍 Har dere erfaring med utedelen? Virker den med sjøsprøyt?
  23. Her har du litt mere info om D4 og D6 @MajorAndy For fritidsbåter finnes de som er listet under, men det finnes flere i andre belastningsklasser D4-180 Diesel 4 180 HK 2800 103 x 110 3,67 L 482 Kg D4-225 Diesel 4 225 HK 3500 103 x 110 3,67 L 482 Kg D4-260 Diesel 4 260 HK 3500 103 x 110 3,67 L 482 Kg D4-300 Diesel 4 300 HK 3500 103 x 110 3,67 L 482 Kg D6-280 Diesel 6 280 HK 3500 103 x 110 5,5 L 580 Kg D6-310 Diesel 6 310 HK 3500 103 x 110 5,5 L 580 Kg D6-330 Diesel 6 330 HK 3500 103 x 110 5,5 L 580 Kg D6-370 Diesel 6 370 HK 3500 103 x 110 5,5 L 580 Kg D6-435 Diesel 6 435 HK 3500 103 x 110 5,5 L 594 Kg Kilde: https://wiki.cdd.no/index.php/Volvo_motorliste
  24. Jeg var faktisk inne på samme ideen om å legge PVC presenning litt over "vannlinja" innvendig. Og kunne faktisk gjort det. Men så innså jeg hvor råtten den var over vannlinja. Tiden var egentlig inne :-) Men den duger som minibadstue, er tjukke bord i den greia. Grei gjenbruk :-)
  25. Plastpest er først og fremst et problem for båter som ligger på vannet hele året. Videre om båten har dårlig forseglet gelcoat under, småskader under vannlinja hvor det lett kan oppstå små lekkasjer inn i laminatet, osv. Tidligere var det enkelte båttyper som var beryktet for syltynn gelcoat, og sånn sett var lettere eksponert for vanngjennomtrengning. Med dagens to-komponentmidler til å forsegle undervannskrog vil jeg tro at plastpest på nyere båter handler mest om vedlikehold under vannlinja.
  26. D4 og D6 tilhører samme generasjon. Både D4 og D6 ble lansert i 2003. D4 e 4 sylindret og derfor endel lettere enn D6 og betydelig kortere slik at det blir bedre plass i motorrom D6 er 6 sylindret. Slagvolumet pr sylindrer er likt.
  27. Geir Kåre S

    Dumt å kjøpe dieselbil nå?

    Helt riktig, Pocoloco mener jeg burde lese Resett. Som du ser så ønsker jeg ikke det. Som jeg skriver så er det ikke sensur i Norge. Men Resett hevder det er det. Så da er du enig med.. meg, som mener at det ikke er sensur. Men uenig med Resett som mener det er sensur. Greit, da er vi enige da gitt. Å påpeke en "kilde" som Resett er 100% relevant uavhengig av tema. Resett har konsekvent en ideologisk vinkling i alle saker, også i forhold til hvilke saker de velger å publisere, ikke velger å publisere. Eller hva de selv kaller for sensur når seriøse aktører gjør sine valg. Så "den ballen" er den som velger useriøse kilder sitt problem.
  28. Eureka

    Mye dritt hos Wish

    Jeg har i nærmiljøet blitt stempla som kjedelig og umoderne. Det mest eksotiske jeg har kjøpt på nett er støtdempere fra skruvat.... jeg handler i butikk 🙂
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...