Jump to content

All aktivitet

Oppdateres automatisk     

  1. Siste time
  2. Seastar

    OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare

    Vita Mare... Jeg kan bekrefte ditt inntrykk av at alt går raskere med denne nye versjonen........, men de nye verktøylinjene kan nok ikke (foreløpig?) flyttes etter eget valg, da det er veldig komplisert når man bl.a. kjører vanlig view/ helskjerm og så skal også alt fungere med bruk av split screen o.l. forhold! Tror nok sjefsprogrammerer Dave (bdbcat) satser alt på å få den nye programmerings-plattformen til å være dønn stabil først og fremst nå på dette nyversjon-release-stadiet! Det er mange ting i alle mulige forskjellige OS og funksjonskombinasjoner som testes for tiden, og en del små korreksjoner/justeringer under spesielle omstendigheter har vært nødvendig og de kommer med i neste BETA........! Ja, det du nevner av hendelser kan bli litt frustrerende, men det er strenge regler for lisensieringen........., men jeg er også enig med deg om at det kunne vært funnet litt mere smidige løsninger i en del av tilfellene som kan oppstå. På min maskin som er dedikert til navigasjon, så tar jeg enkelt og lager et Image av maskinen med jevne mellomrom etter kartoppdateringer o.l., og da er det jo enkelt å gjenopprette alt hvis jeg ved forskjellige eksperimentering og ellers skulle komme ut for trøbbel! NB! Jeg har noen ideer jeg kommer til å lufte for Hubert hos o-charts og Dave, som jo har designet denne lisens-plugin for o-chart, for eventuelt å få til ønskede forandringer på sikt, hvis det er mulig i totalbildet opp mot kravene som Sjøkartverket stiller! OBS! Men, det er jo ikke noe i veien for at også dere, -Tempest og Ove T og andre med diverse erfaringer rundt dette tema, sender Hubert hos o-charts ønsker om forandringer i disse spesielle tilfellene som dere har vært ute for! Kjekt at du fant ut av det Ove T og fikk windows til å installere.......! Se denne lenken der Dave også anbefaler alle å lese den oppdaterte oversikten (oppd. fortløpende) med de nye forandringene i den nye BETA'n, og det jobbes videre for å få ferdig den komplette bruksanvisningen for kommende versjon OpenCPN 5 : http://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-features-an-introduction-213991.html Lykke til med Testingen alle sammen og God helg! Seastar
  3. Hulda

    galvanisk korrosjon og krypstrøm i trebåt.

    Overhode ikke dumme funderinger. Nå oppfattet jeg det som at @Sleipner93 spurte om lekkasjestrøm fra batteriet =4 mA. Går vi over på korrosjonssiden, vender problemstillingen seg til A/kvadratmeter. Dvs. at anodearealet bør matche overflaten som skal beskyttes. Ofte blir både for mye og for lite feil. Alle skjønner prinsippet om at 200 gram anode ikke er tilstrekkelig for å beskytte en supertanker, eksempelvis. Like ens vil 50 kg anoder på Hulda føre til at malingen forsvinner. Elektrolytisk reaksjon. Lutråte på treskrog.
  4. bjornas

    Kabbelar til frittfall vinsj rustet fast?

    Takk Bitteliten. Det virker fornuftig. Jeg har kjøpt vanlig Biltema marinfett, antar det duger.
  5. Barbaria

    Jolle for langtur i varme strøk

    Det er lett å bli forelsket i pent design, men det er fremdeles PVC i pølsene som, om du er ittebit uheldig, kan revne eller få hull om du kommer i nærheten av noe litt skarpt. Når du først har fått en lapp så syntes den veldig godt og «holder lappen» tanken er stadig i bakhodet. Kjipt med en så dyr båt. Som nevnt innledningsvis har vi hatt og har gummibåt og de vi har hatt har ikke vært særlig holdbare, men de har funket greit i Norden med sporadisk bruk. Fine, dyre båter med kraftige motorer som f.eks. AB etc. fokuserer på design med aluminium bunn nettopp fordi at PVC er sårbart og alu er lett og sterkt. I den senere tid har markedsfolkene oppdaget at de har PVC i pølsa og nå er det glassfiberbunn som er dårlig, og de nevner ikke lengre at PVC er svakt. Kombinasjonen PVC og Aluminium er egentlig helt hårreisende med tanke på levetidforskjellen. Som en jolleløsning på langtur har det liksom blitt status eller stil å eie en AB eller Caribe med store motorer, full fart! Den stilen tilhører ikke oss på land så hvorfor skal vi ta den med på vannet? Så er egentlig f.eks. Higfield, AB etc. noe bedre enn andre eller er det bare en mote? Det er sikkert mange kvaliteter på PVC, men felles er det vel at PVC er mykt fordi det er tilsatt oljer og annet snacks? Når oljen lekker ut samler den seg på overflaten og blir kliss, UV og varme akselererer denne aldringsmekanismen. Denne klissete gørra er ikke kompatibel med dårlig lim, så over tid vil oljen løse opp limet og lekkasjene starter. Varme løser også opp lim over tid uansett om du har Hypalon eller PVC. Ikke så aktuelt i Norge kanskje, men Ikke så morsomt når man skal ha båten i varmen i mange år. Jeg må si at dette stemmer godt med hva jeg selv opplever med egne gummibåter og det er nok også grunnen til at det sys chaps til de som holder til i varmen ellers holder de ikke mål over tid i det hele tatt. Det ser ut som Highfield bruker en anerkjent PVC fra Melher Texnologies, det ser i alle fall slik ut på siden til den Kinesiske produsenten HIFEI som visstnok skal produserer Highfield, det er jo et godt tegn, men skjøtene må limes like forbannet. Og limingen er gjort manuelt. Vår Mercury Dynamic Rib er laget i Haku PVC som jeg ikke aner hvordan er, men det er store ord på siden som vi så langt vet ikke er sant. Jeg har fått med meg at Zodiak båtene har en enda bedre PVC type samt at de benytter en annen kjemisk sveisemetode som ikke inneholder lim og derfor holder like lenge som PVC eller Hypalon.Det er jo et pluss for Zodiak som jeg ikke visste om! Ikke rart de koster skjorta. Et par andre ting jeg ikke viste var at Hypalon har en naturlig lekkesjerate på 15% over 24t noe som er høyere enn PVC på <7% over 24t. Jeg vet ikke hvor disse data kommer fra men det er en påstand på denne siden: http://inflatableboatworks.com/?p=1796 Siden sier også at Hypalon som varemerke stoppet produksjonen i 2010, og det bekreftes her: https://en.wikipedia.org/wiki/Hypalon. Da kan det i prinsipp være hva som helst i det de i dag kaller Hypalon..best å være oppmerksom dersom man skal betale for premium kvalitet. Mange er sikkert fornøyde med sine alu/PVC båter men felles for mange og oss er at den er ganske ny, eller er notorisk nøye med sakene sine, eller at de omtrent ikke har brukt den. Det er jo også slik at når noen har brukt mange penger på å kjøpe noe dyrt så sitter det langt inne i på å kritisere egne valg. Å reise et år på melkeruta med splitter ny båt som også virker når du kommer hjem igjen er ikke mitt kriterie for solid. Jeg vet at det kryr av disse båtene på cruising båter. Jeg er ikke en neglfiler, så hos oss må den tåle å bli brukt, hardt, og så langt har ikke vår RIB overbevist oss. Derfor hadde det vært artig å se på alternativer som f.eks. en helsveiset aluminiumsbåt. Spørsmålet er om det blir for mye styre med, den er unektelig tyngre og større.
  6. Dr.blind

    Tette rekkestøtter med butyl?

    Hei Jeg skal etterstramme noen løse rekkestøtter, jeg tenkte samtidig og tette dem på nytt. Rekkestøttene har gjenger og mutter med skive under dekk. Har skjønt at butyl er det beste og bruke til jobben, men så fant jeg at det både kommer som teip og fugemasse... Tenkte fugemasse over gjengene ville være bra tetting, men så ble jeg litt usikker om kanskje teip er å anbefale for å få et jevnt lag? Noen som har peiling?
  7. Kweelhouse

    Fleksibel Klemflens

    https://sleipner.no/kategori/1772/fleksible-koblinger/ https://sleipner.no/kategori/1734/klemflenser/
  8. Jim Berger

    Rullegenoa på ballad

    Er forliket jeg lurer på ja. Den rulla jeg skal montere har relativt stor trommel så mulig jeg ikke får den montert helt nedpå dekket pga pulpit.
  9. Lazyjack

    Rotte i motorrom - Volvo V60

    Hvordan tenkte du dette skulle hjelpe meg å bli kvitt rotta i bilen?
  10. Jim Berger

    Rullegenoa på ballad

    Sy om dem jeg har. Ny tråd i forliket og korte ned det største av de, samt sy på uvduk.
  11. Er vel enkelt å avkrefte for den som vil.
  12. Kan jeg aldri tro. Men kanskje. Et medlem kan vel bare sjekke?
  13. bliss X

    Båtplassen.no kollektive innmelding

    Burde hatt med et valg for elbilforeningen også
  14. Det står vel ikke noen steder hvor mye Hr President har i honorarer, med det er en intern vurdering av hans "lønn" i møtereferater som kan lastes ned på Reg. Øst. Da vi ikke har tilgang til regnskapet blir lønn til 4(?) sentralt bare spekulasjoner. Så min 'spekulasjon' går også på at noe av denne 25% økningen, tilsvarende 1.4 mill., kan være et bidrag til 'lønnsvekst'(?) Jeg er da mest opptatt av å se regnskapsmessig plassering av 51 millioner - m/fordeling. Selve fordelingspotten pr båtforening ligger åpen på nett hos Lotteri- og Stiftelsestilsynet.
  15. Pinkvin

    Båtplassen.no kollektive innmelding

    God humor! :-) Saklig nok går min stemme til Ottar. Tror forresten de har byttet navn. Kanskje noe mer adelig.. kongelig norsk kvinnegruppe for momsfridrag eller noe. Nei pokker, det er da for pompøst og teit i dag. Eller...? ;-)
  16. Kenneth82

    Anbefalte turmål Kroatia (utreise Split)

    Takk for tips @Code0 - det skal handles
  17. Rune Skåland

    Fleksibel Klemflens

    Hei. Holder på å bytte motor på min Skarpnes 28. Når vi satte motoren nedi og begynte justeringen, så vi at glipa mellom flensene bare ble med rundt. Det betydde jo da at noe var skjevt. Vi dro ut akslingen og rullet den på to bjelker. Den var lysrett uten noe bevegelse. Vi satte noe mot klemflensen, og der gikk flensen/30 mm pipe vi satt fast ujevnt. Det vi konkluderte med da var at klemflensen er skjev. Er den mulig og rette? Eller bør jeg bare kjøpe en flexikobling? hvor får jeg tak i brukt flexi? Nye koster jo hvite ut av øya..😳 Yanmar 4jh-2te
  18. Code0

    Anbefalte turmål Kroatia (utreise Split)

    Februarnummeret til Yachting World har en flere siders artikkel om en ukes seiling T/R Split.
  19. Jarl-alv

    Montering av trimflaps

    Leverandør i Bergen seier dei har gjort det på Arvor skroget som er identisk men med innenbords motor. ‘Men da er skroget heilt tverr bak så mulig og montere heilt ut.
  20. ravddo

    Seile fra Oslo til Stavanger i 34' seilbåt

    Er en fin tur nedover norskekysten som stort sett går innaskjærs i beskyttet farvann. Når man kommer til Mandal er det bare å ta en beslutning der om man er komfortabel med å gå videre opp. Hvis ikke legger man båten der trygt og godt til været stemmer. Jeg har gått ruten Søgne Oslo flere ganger for å seile regatta. Ruten er ofte den samme. Jeg seiler sjelden eller aldri utaskjærs, hvorfor, drita kjedelig. Mye mere å se på innaskjærs. Jeg bruker stort sett alltid 18timer fra Nøtterøy til hjemmehavn Søgne, motor 7 knop loggfart. Jeg hadde gått vrengensundet, innsiden av svenner, innsiden ved nevlunghavn, innsiden Jomfruland, innom Risør. Når man er kommet til Lyngør er det stort sett innaskjærs helt til Mandal. Leia er oversiktlig og grei hele veien.
  21. Idag
  22. Samme med denne. Ja, er nok det. Håper BP kan holdes fri for fake news og usakligheter. Det er nok av andre plasser for den type aktiviteter.
  23. Bitteliten

    Fra Sweden Yachts til Bavaria?

    Rullestor funker bra Vanlig mast funker bra Innimellom blir det problemer - på alle typer mast. Hvorfor kan være brukerfeil, slitt seil, mekanisk slitasje på mast mm. Jeg hadde uten tvil bestilt ny båt med rullemast.
  24. Bitteliten

    Kabbelar til frittfall vinsj rustet fast?

    Jeg fettet alt utenom clutchenes friksjonsflater.
  25. tilplan

    galvanisk korrosjon og krypstrøm i trebåt.

    Må dette ses på i sammenheng med anodenes størrelse? Dette er ikke mitt fag, men kunne gjettet på at det var en sammenheng mellom mA og forbruk av anoder. USCG har vel jevnt over større båter enn de fleste av oss.
  26. Helge77

    Mercuiser sitt mercathode system og korrosjon

    Har sea ray mercruiser 4.3 alpha one 88 model med sånt system aldri vert på sjøen bare fersk vann men skal snart fra nå av på sjøen Har dere egent batter for dette da hvil ikke dette tappe hoved batteriet over tid Er fresk båt eier
  1. Vis mer
×