Jump to content

All aktivitet

Oppdateres automatisk     

  1. Siste time
  2. Ok, flott ... Har søkt på nettet, havner bare på noen utlanske sider.
  3. seime

    Dagens tulling..., dårlig sjømannskap

    Er jo litt fascinerende at man skal diskutere hvordan situasjonen kan tolkes hit og dit. Trådstarter, som så dette, var jo relativt klar på hvordan situasjonen framsto. Tror ikke det skal skyldes noe på gummibåten her. Heller ikke hvordan det kunne vært hvis gummibåten var litt lenger til høyre eller venstre. Den var akkurat der den var. Derfor skal man ta hensyn til den. Her på Sørlandet kjører ungene rundt i slike gummijoller alene. Sikkert uansvarlig, og høyst ulovlig, men det er slik vi liker det. De som ikke vil ta hensyn kan feriere andre steder. Det kryr også av kajakkpadlere her. Vanskelig å oppdage, men vi må ta hensyn til de også. Vi har dessverre opplevd svært stygg båt-kajakkulykke i Grimstad denne sommeren, da nytter det ikke å snakke om hvor man burde ligge i leia.
  4. Dorten75

    Hjelp til måling av septiktank - feilsøk?

    Takk for råd! Tror det er mer støv en korresjon, men skal sjekke det også. Men får åpne opp og sjekke flotøren også. For det skal altså ikke være mulig at det er feilkoblet oppå kretskortet? Det er en bruktbåt og utstyret var installert fra før. Kom til å tenke på om jeg kan teste å bare fylle tanken helt med vann, har et tanklokk oppe ved bensin inntaket hvor det står waste. Går vel gjerne ned til septiktank for spyling eller noe?
  5. tullerici

    Motortips

    Goddag, hvordan skifter jeg emnetitel? Kommentar fra moderator: Klikk på "Rediger innlegget" i 1. innlegg. Anbefaler å lese reglene først. har ikke fått noe inn ennå med 30 hk på 56kg og når jeg ligger oppå motor så er vel vekten 160kg så er vannet akuratt på kanten / ripa. Evt flytte konsoll helt frem så passasjerer får sitte bak? Usikker hva jeg skal gjøre, oppgitt etter kvelden idag
  6. Må være en ny modell min kjører kun med 50/200 Khz. Men utviklinger går jo fort
  7. Det var da svært. Lytter etter fosterlyder?
  8. He, he... Tenkte nok på «slakting» hvis prisen ble for lav, og lykta var fristende å beholde men har ikke hjerte til det. Ligger for mye av meg selv i denne båten til at det er noe alternativ. Men uansett så er faktisk båten solgt nå... havnet nesten tilbake der hun kom fra, og får saltvann under kjølen igjen etterhvert. Det viktigste for meg er faktisk at hun havner i hendene på en entusiast, og det ser det ut til at hun gjør.
  9. Joltus

    Hjelp til måling av septiktank - feilsøk?

    Hva er greia? Helt ny måler og instrument og du får det ikke til å fungere? Eller gammelt utstyr som har stoppet Å virke? Sistnevnte er vel oftest at flottøren sitter pga dritt....
  10. ivar

    Motortips

    tror du må lage deg en bedre trådtittel for å unngå stenging Var jo ikke mye til motorbrønn der akkurat, så jeg hadde nok også vært litt skeptisk for vann inn bakfra slik er det feks gjort på GH14:
  11. okeido

    Dagens tulling..., dårlig sjømannskap

    Mange snakker om gummibåten plassering.. Er dette holdningen er jeg redd.. like stor rett som alle andre og hadde folk vist hensyn hadde ikke problemet hvert der. Dorget i 2 knop for litt siden med en 4 åring om bord mer eller mindre åpent hav, fikk fisk og båten holder ikke rett kurs. Mot på høyre side kommer en flybridge båt 48 fot princess i 15 knop sånn ca hekksjø ut at ville helvetet og jentungen blir kastet til sjøs... idioten brukte signalhorn på meg og når jeg dro fisk.... fra 150 meters avstand. Med ca 5-6 meter avstand passerte han da hilste han for jeg fikk rettet opp båten..
  12. Gozzi

    Måling av forbruk KAD300

    Bruker denne på min Kad44. http://www.yachtd.com/products/j1708_gateway.html Fungerer fint og kan anbefales.
  13. Hva skjer da om du må dra på med den motoren pumpa er koblet inn på men su bruker trusteren. Klarer sikkerhetsventilen og ta det eller ødelegger du pumpa?
  14. Hei, i båten til den Halte har den Blinde og en ganske kompetent venn forsøkt å skru litt. Blant annet fungerte ikke ankervinsjen. Enden på visa var at ting fungerte da vi var ferdig. Bra!! Men, når vi åpnet luka til motorrommet fant vi en løs ledning (som kanskje noen kyndige hadde løsnet i forbindelse med service....?). Det så ut som om den bare kunne passe ett sted. Dermed skrudde vi den fast der. Ingenting begynte å brenne, og som sagt så fungerte alt etter vi var ferdig. Vi tror derfor dette ble riktig, men er det noen som vet hva funksjonen til denne ledningen er? Har vedlagt et par bilder hvor ledningen er markert. Hilsen den Blinde
  15. Takk! Gitt kontoutskrift er jeg sikker på at den som er montert fungerer, men da vet jeg at jeg har en i reserve.
  16. logos

    Hvilespenning bly-batteri?

    Nye batterier ga en ny verden. Tre dager uten landstrøm, med kjøleboks, ledlamper og lading av mobil x-antall ganger er null problem. Instrumentpanelet viser ikke mindre enn 12,5 v. Bruk av landstrøm deretter gir fullt pusj i noen timer og deretter over på pulslading. Ser at det dukker opp fler og fler med solcellepanel, og det blir nok neste trekk. Må bare finne en løsning hvor panelet kan tas frem for bruk og ikke stå permanent på stang e.l. Hvor kan jeg finne en grei informasjon for opplegg/kobling av dette på nettet?
  17. Ville nå ha prøvd først det er kun to ledninger som går til en svinger det er ikke noe pluss og minus om det er en tredje kabel i ledningen er det kanskje en kombisvinger med to separate elementer med forskjellige frekvenser eller en jordledning som ikke skal brukes. Men hadde du greid å finne ut hva den tidligere hadde vært tilkoblet ville jo det hele vært mye enklere.
  18. tullerici

    Motortips

    Saga kaptein 14 fot, byttet motor 3 ganger å var endelig ferdig nå idag og fungerte smertefritt i 2 timer før motor skjærte seg! Motor hadde god kjøling og 2takt olje i bensin, motoren var yamaha 30 hk 2takt 2 sylindret, skiftet fra 20hk til 30 johnson men var langstamme så byttet i « god stand « yamaha 30 kortstamme.. så nå er motor tatt kvelden etter 2 timer kjøring i fineværet og blank stille sjø.. båten er vel god får 30 hk uten problem men denne er forsterket så lurer på hva motor som kunne testet som er kortstamme og minst 30 hk men har lyst på 50. men synes motor og bakparti er så godt nedi sjøen,slakker farten så kommer det nesten vann inn bak 😅 ideer? Båten må på land nå så mulig bygge opp akter til langstamme å slippe frykten får vann inn bak? Legger ved bilder..
  19. Drivstoffpumpe, sannsynlig Biltema.
  20. Det er slett ikke sikkert at du trenger å ta ut sjøvannspumpen igjen. Drivhjulet for HP pumpen, hvor sjøvannspumpen butter imot, har skråskjærte tenner. Når motoren går så vil drivhjulet thruste forover og dermed skyve tilbake akslingen for sjøvannspumpen. Du kan forsøke følgende. Løsne på pumpen og start motoren. Teit pumpen forsiktig tilbake på plass mens motoren går. Hvis motoren begynner å oppføre seg unormalt/stopper så må pumpen demonteres og akslingen flyttes. Er du heldig så går den seg til av seg selv. Når pumpen er helt inne i posisjon, og motoren går som den skal, så stans motoren og start den igjen. Dette for å kontrollere at forskyvningen på sjøvannpumpens aksling har skjedd. Lykke til !
  21. Denne saken dukket opp i et skott, etterlatt av forrige eier. Står absolutt ingenting på den. Så, det er åpenbart en pumpe, men hva slags? Fuel? Pentry? Ser ikke noe ombord som ligner, men jeg har ikke oversikt akkurat...
  22. Festina_Lente

    Dagens tulling..., dårlig sjømannskap

    Gårsdagens opplevelse vestover i Blindleia. Tett i tett i østgående fil med kurs for Lillesand med motgående båter av alle slag, store og små, motor og seil. Alle holder 5 knop og kjører pent i kø, med unntak av idiotdaycruiseren som kommer i 25 pluss forbi alle andre med kurs rett mot meg men rekker å kaste seg inn i køen igjen foran en svær flybridgebåt. Jeg rakk ikke reagere. Motgående flybridgebåt og jeg utvekslet omtrent samme håndbevegelser (roterende finger mot panna med mer), men det er jo ingen ting annet å gjøre. IDC’en fortsatte slalåmkjøringen.
  23. moloko

    Hjelp til måling av septiktank - feilsøk?

    Mulig bildet lyver, men det øverste bildet av kretskortet viser at det er litt korrosjon. Kan være greit å rense det med isopropanol (også på baksiden). Det sagt så tror jeg feilen ligger i andre enden, altså giveren. Ville plukket ut den og sett etter korrosjon. Hvis det er en flottør kan du feilsøke med multimeter ved å måle motstand (ohm)
  24. Tom Rør

    Ny langtur med "Mon Bijou"

    Jeg er helt forelsket i Polen akkurat nå. Jeg gikk til en havn som jeg egentlig trodde var litt trist. ( hadde bommet på havn) Da vi kom hit, viste det seg at havneguiden ikke var særlig oppdatert. Denne havna ble oppgradert i 2013, og er helt topp. Den har en standard som vi ikke finner i så veldig mange havner hjemme. Dziwnów er en innertier. Området rundt er en uslepen diamant, og det bugner av spisesteder i gaten bortenfor havna. Stranda er et kapittel for seg også. Helt utrolig bra. Det høres ut som skrøner, men dette er båtliv på høyt nivå. Bildene klarer ikke å rettferdiggjøre hvor bra det er her. Nydelig utpå i dag Innseilinga Far bader Denne typen "sjørøverskuter" er vanlig som turistbåter Dette kostet nesten ingenting, men var godt som juling Enkelt kjøkken Marinaen Trabby cab😎 Det skal ikke stå på doningen 😎 Et vindpust i fra nord :-) Klappbordet Sjørøverskute Campingplass Panoramabilde av havna. Blir helt feil De har faktisk laget en egen kjekssjokolade til oss med Princess, og det setter vi umåtelig stor pris på selvsagt😂
  25. Takker for svarene. Båten er allerede på sjøen, derav tanken om å se om det virker.
  1. Vis mer
×