Jump to content

All aktivitet

Oppdateres automatisk     

  1. Siste time
  2. Fairline35

    Bygge om Master 820 til hobby sjark.

    Det ble jul i dag... I morgen blir det støping👍
  3. BØstrøm

    Seilere strandet på havet i Malaysia

    Vel. Motoren på min forrige seilbåt havarerte etter en dag ut i sommerferien for 5-6 år siden. Vi fullførte sommerferien for seil. Var på Koster, Orust, Kristiansand og Sandefjord. Fikk overhalt pumpe sendt dit, seila til en hippieøy utenfor Sandefjord, og fikk montert der. Gikk for motor hjem, siste natten, på flatt vann. (Til Moss). Eneste hjelp var å bli tauet ut av havna i Kristiansand pga motvind. 4 små barn, og en ukyndig Svoger ombord. Vi hadde nok hatt flere havneanløp med fungerende motor, men det blir mye interessant planlegging av slikt. Artikkelen er håpløs og oppblåst.
  4. Martine29f

    Min ferd mot millionene :D

    Jepp, men det er nok vår skyld tenker jeg. Det er bare å vente på skyllebøttene.
  5. Okkaby

    Min ferd mot millionene :D

    Ble noe stille her???
  6. Erik

    Hvor på Vestlandet er dette?

    Nei. Kartet sier Glitterøysundet, innseiling fra nord der rutebåten går, der er det 15 meter. Den på 17m mot sør kan jeg ikke huske i farten. Mulig det er fordi jeg bare rager 16m selv
  7. Godt å se at noen fortsatt besitter evnen til klar tale - man trenger ikke ett år for å finne ut av nok til å treffe noen klare og tydelige tiltak. Både i blått og på land hos VTS etc. ______________________________________________________________________________________________________________________________________ ...... Likevel fortsatte fregatten i samme høye fart og med en kurs som tilsier at de da ville ha kollidert med Stureterminalen? Det unnlater Havarikommisjonen å nevne. ............. Ved fare for kollisjon med et møtende fartøy skal begge fartøyene unnvike kollisjonen ved å endre kurs mot styrbord. Dette nevnes heller ikke av Havarikommisjonen. .................. Havarikommisjonen underkommuniserer fregattens åpenbare ansvar, tilslører de faktiske forholdene, utelater viktige deler av hendelsesforløpet og skaper et unyansert og feilaktig inntrykk. ........... .........alltid være varsom med å trekke forhastede konklusjoner, men selv de fremste sjørettsadvokater vil nok ha utfordringer med å frita fregatten for hovedansvaret, samtidig som den manglende inngripen fra Kystverket, i vesentlig grad har bidratt til hendelsen.
  8. Idag
  9. Ja snekker, maler, hylle motorrom ja sikkert en del annet også.
  10. Kuult!! Da er vi tredje eier. Den er vel omtrent akkurat slik du forlot den. Innvendig er det ikke mulig å se at den er brukt. For ikke å snakke om i motorrom. Båten har hatt et godt liv med pertentlige eiere. Tørkerommet ditt er forøvrig fortsatt på plass. 😊 Og også andre smarte løsninger du fikk på plass. Du er dørsnekkeren du da? Vi skal fortsette i samme bane, men oppgradere litt. Særlig på elektronikk/infotainment. Dette var gøy.
  11. Lady B

    Hvem kan produsere flensadapter?

    Du kunne jo prøve å forklare hva du egentlig vil ha laget...? "Flensadapter" er litt svakt forklart...
  12. BØstrøm

    «SJØMANN» Min Julegave til deg

    Tror nesten ikke det behøves blandt Båtplassenvenner. Alle har fått bok, også etterslengere. Postet de to siste idag. Postgangen tar fra 2 til 7 dager. Tror det har blitt noe over tretti bøker. Spredt fra Hammerfest til Oslo. Mange med postnummer rundt Bergen.?! Foreløpig mottatt 15 Vipser. Ca halvparten har Vipset over beløpet jeg forlangte. IM systemet virker ikke så bra som hjelpemiddel/ordrekontor, men håper jeg har fått med alle. Hvis noen er oversett, har jeg ett par bøker til og avse. En har kommet med rosende omtale allerede, og vil gjerne skrive omtale i tråden, når boka er ferdiglest. Jeg kan følge opp med noen ekstrahistorier. Arnfinn likte å mimre m sjølivet, særlig mot slutten/ før han gikk av vakt for godt. Selv fikk jeg oppleve sjølivet som jungmann, under jungmann, og uten lønn, i Nordsjøfart, sommerferiene mellom 11og 15års alder. En jobb var å male dekket med grønn skipsmaling. Godvær og varmt; og jeg gjøv løs på oppgaven. Husker skuffelsen, da jeg etter matpause var innom brua, og fikk se resultatet i fugleperspektiv. Ett grønt frimerke på en uendelig flate. Det var den sommern. Kapteinen var fornøys. Så gjør ikke guttungen noe galt mens malejobben pågår. Husker fotballspilling i tomt lasterom, med store dønninger, og godbiter i byssa, utenom måltidene, eller cola og peanøtter på matrosens lugar, mens Reggaemusikken fylte lugaren. Begynte i 6.klasse den høste, og digga Bob Marley og Peter Tosh, som ingen hadde hørt om i klassen. Ble litt identitet av det....
  13. Cerberus

    Nymontering av hydraulisk styring-går tregt

    Høres merkelig ut at du har fått den tjukke olja der. Styringer som eg har vært borti skal ha en syltynn klar olje. Siste båten eg og kjøpte hadde og rød olje på og styringa var drit treg. Det var sjølvsagt ikkje rett olje. Et raskt googlesøk seinere gikk turen til båtsjappa og fikk rett olje og vips så blei det slik det skal være. Eg veit at noen kan bruke rød men høres svært tvilsomt ut til slik styring som det der.
  14. Ja ikke bare en gang,men maaaaange timer og flotte seilaser. Jeg var nemlig første eier av båten. Er alt vel ombord.
  15. Det er også korrekt. Da har du vært ombord skjønner jeg!
  16. Edit: Nei, nei, nei ... dette har vi vel vært gjennom noen ganger ... de siktet ikke på Stureterminalen, de siktet på å passere med Stureterminalen på styrbord side. Så kom Stureterminalen helt uforventet å la seg rett forran bauen på fregatten. Selvfølgelig må det være Stureterminalen sin feil, det er jo litt frekt at en fast installasjon bare plutselig skal flytte på seg!
  17. Da lurer jeg bare på en liten ting til. Har du vit garnering rundt vinduene dine nede i salongen.
  18. Nei, desverre. Helt enkel konstruksjon. Ramme med innlimt glass. Hengslet på utsiden av plexiglasset.
  19. Av radarsporene har den kurs rett på hele tiden. Justerer kanskje litt babord etterhvert som Sola går framover, men hele tiden rett på.
  20. MS Ripasso

    Eberspacher D3L - vifte går for fort under oppstart

    Takker for gode bidrag. Har sendt en IM til IMS
  21. Karlsenkystfiske

    Hvem kan produsere flensadapter?

    Har bestilt meg en adaptor fra Rand marine i England, men det er visst ikke hyllevare, og har allerede ventet flere dager uten at noen pakke er sendt. Klør etter å komme meg på havet, så har begynt å spørre rundt her til lands. Har enda ikke funnet noen som har hatt tid eller lyst til å ta oppdraget. Fint om dere kunne kommet med tips til hvem jeg kan kontakte. Har så langt spurt Maskinering i Bodø Westmeccan Karmøy Frydenbø Havøysund Honningsvåg Mek Dreie-service.no
  22. Nei, nei, nei ... dette har vi vel vært gjennom noen ganger ... de siktet ikke på Stureterminalen, de siktet på å passere med Stureterminalen på styrbord side. Jeg ser for meg at én person helmanuelt prøvde å holde stødig kurs uten å rådføre seg med andre hjelpemidler enn en vindusrute, at denne personen gradvis ubevisst justerte kursen mot babord. Jeg ser videre for meg at vedkomne var mest opptatt av å ikke treffe "blokken" akter på tankeren, og kanskje ikke var helt oppmerksom på resten av tankeren. Og, hadde ikke Stureterminalen beveget på seg, så hadde den passert forbi på styrbord side uten problemer. Alt i alt, jeg kan forstå at én person på brua har hatt en gal virkelighetsforståelse og gjort en slik fadese - men jeg greier ikke å forstå hvorfor ingen andre på brua reagerte, og jeg undrer meg veldig på om ops-rommet i det hele tatt er bemannet i en slik situasjon.
  23. Jon-Kåre

    Ettermontere ankervinsj Buster XL - noen med erfaring?

    Hvordan har du drenert brønnen, regner med det kommer litt vann opp sammen med tauet?
  24. Haha! Elsker lunch! Børge er sønnen til samfunnsfag læreren min på ungdomsskolen!
  1. Vis mer
×