Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. TrikkerN Lønning

    Ruteplanlegging Raymarine

    = Jeg planlegger via navionics app på telefon og syncer til plotter.
  3. Today
  4. Førstefender

    Anbefaling av fortøynings tau til 30 foot/5000kg båt

    På en dobbelt så tung båt har jeg 16mm. 16mm holder i massevis hvis du ikke skal løfte båten ut av vannet med fortøyningstauet..
  5. Rookie_332

    Anbefaling av fortøynings tau til 30 foot/5000kg båt

    16 ok men bør ha 18mm 🙂
  6. Webster

    Slitasje på Volvo Penta D2-40

    Hva fikk du i innbyttepris på motoren din?
  7. Yesterday
  8. Balder..

    Hydraulisk styring, lekker fra lufting på uteposisjon

    Kan være luft i systemet. Jeg hadde en "mareritt styring" som det tok meg 2 mnd å 100 nye grå hår før jeg fikk luften ut på, problemet var det du beskriver, det ble under kjøring presset olje ut av påfyllingsplugg via gjengene, selv om det var luftet 1001 gang etter alle kunstens regler. Det var flere som prøvde å lufte denne styringen uten hell. Løsningen ble til slutt att jeg gjenget opp påfyllingspluggen å satte inn en grisnippel der fjær å kule var tatt ut, satte så på en 15cm lang blank slange som ble tredd ned på smørenippel med ett stripps på, kjørte båten i 1uke med denne slangen stående rett opp, ilpt av den uken var all luft endelig kommet ut å jeg satte på en ny grisnippel som var tett, lekkasjen kom ikke tilbake.
  9. Iben

    Ruteplanlegging Raymarine

    Hei Har kjøpt meg en Raymarine A68 MFD i stedet for den gamle Garmin 520S.. og lurer på om det er dessverre... Jeg har tidligere postet om å legge opp dock-to-dock rute, noe som ble løst ved å dytte kartbrikken lengre inn enn «klikket» Men nå sitter vi lenge før hver tur og diskuterer hvilken øy den ønskete gjestehavnen ligger på. Det ser ut som om vi ikke bare kan taste in fx. Rosendal😳 Vi må lete frem lokasjon og sette et waypoint hvor vi er og hvor vi skal, og det virker for meg litt for vanskelig. Fins funksjonen ikke når vi bruker Navionics+, eller er det bare oss? Har sett lenge i en 400ish manual uten å finne samme gamle metoden med å bla gjennom havner i nærheten🙄 Tips mottas med takk, ellers er den sikkert rimelig til salgs🥴
  10. Lazyjack

    Nytt eksosbend til VP D2-40

    Min også var like grønn som da den var ny men det var altså "uta blank, inni krank". Årsaken til at jeg oppdaget det var damp fra eksosen under gange. Har du ikke det så kan du sikkert kjøre et par sesonger til.
  11. Noen av dere som har en propell til 90 hp Mercury 1999 (Uttern 5602) til salgs?
  12. Brigg

    Ødelagt styring på Årø 28

    Du tok ikke et bilde av styresylinderen med det samme du var ombord?
  13. Ja du kommer ju fint til med drill og gjengetapper der bak når stussen vel er borte så du får det sikkert til
  14. Andhov

    Ødelagt styring på Årø 28

    Hei, og takk for respons. Har hydraulisk styring. Var nede i båten nå og dreide rattet så langt jeg kunne, gikk så ut av båten og sjekket roret. Ikke i nærheten av så mye utslag at den kunne gått i propellen. Regner derfor med at aksel og propell går bakover når jeg tar i revers(?) det som er brukket på bildet er forsåvidt kun til autopiloten ser det ut som. Godt det ikke er sommer og sol nå😤
  15. ezach

    Anbefaling av gode årer? 3 meter.

    Nå ble jeg usikker. Disse fra Maritim er kanskje litt bredere enn de jeg anskaffet.
  16. Supermix

    Billig DIY LifePO4 batteri.

    Hei @Dreuf interessant tråd. Det er en dyktig kar på youtube som holder på med et lignende prosjekt nå: det to siste videoene han har lagt ut er av interesse. https://www.youtube.com/channel/UCm5sG3-BXQZfVy3st2T_XKg/videos
  17. Balder..

    Andre som har Suzuki 115hk i hull 5 ??

    Jo sant det...det å ha mulighet til å skylle ned med sjøvann er grov miljøkriminalitet Jeg skal omgående melde meg selv inn til Erna å be om egen miljøkvote....men lover å ta med ferskvann fra springen i bøtte å skylle ned med neste gang jeg eller barnebarnet må tømme blæra under en dorgeøkt, blir vel foresten mindre påkjenning på båtens septiktank med ferskvann...nope...den er jo av plasthmm...denne må jeg tenke litt på, hva har jeg oversett denne gangen tro Ikke vondt ment, er iflg de som kjenner meg bare rask til å utnytte div situasjoner humoristisk No problem.
  18. Gabi

    Planing/masjfart Bavaria 33s 2001 - 2x vp kad32

    Toppfarten på denne båten vet du jo faktisk ikke ennå, tatt i betraktning at du ikke får den opp i plan. Typiske problemstillinger med turbomotorer er som nevnt potensielle problemer med at det er for store klaringer inni turboen. En båtkjenning hadde problemer i sommer med at den ikke kom opp i plan. Kjørte i 7 knop i hele sommerferien. Byttet turboen på den ene KAD300 motoren etter ferien og vipps var han oppe i plan igjen. Du må nok sikkert få målt turbotrykk aller først nå.for å sjekke ordentlig om turboene er på stell. Virker ikke turboene bra er det jo ikke rart at du har problemer. Du kan eventuelt også sette noen mann i bauen for å trykke ned fronten når du skal opp i plan for å se om det hjelper, visst du ikke har testet det. Kommer du opp i plan da vil du få mange knop til i fart selvsagt. Ellers er gjengroing av skrog et kjent problem, jamfør båtmedlem i sommer som måtte utsette ferien for å ta opp båten og rense skroget for begroing.
  19. NilsPils

    Hvor ofte sjekker dere landstrømkabelen . .?

    Nemlig. Men egentlig veldig lett å sjekke med et enkelt mutimeter, som selvfølgelig ALLE båtfolk må ha . . . . . .
  20. Den "Papegøye" tangen så ut til å kunne brukes til litt av hvert, så den tar jeg med meg fra Biltema på mandag. Det finnes grenser for hva jeg er villig til å bruke penger på for å få en eller to bolter løs, jeg har tross alt drill med gode bor og gjengetapper.
  21. Lars H.

    Hvor ofte sjekker dere landstrømkabelen . .?

    Å sjekke kabelen er vel ikke noe gud og hvermandsen gjør til stadighet. Men da jeg noen ganger mistet kontakten med land, tok jeg en sjekk. Og da viste det seg at der kabelen kommer inn i kontakten fremme i rommet der det er normalt å ha kjetting/tau for anker hadde det samlet seg opp vann. Da så ikke kontakten særlig bra ut og den ble byttet. Ellers var den 25m 2,5 kvadrat kabelen fin ved megging. Det er også en ekstra 25m 1,5kvadrat. Jeg har også en 40m 1,5kvadrat kabel. Megging viser litt overgang til jord, men ikke så mye at jordfeilbryter slår ut. Så den ligger som en siste reserve. At den ikke er helt på topp, er ikke så rart. Den er snart 40 år gammel og lå i mange år ute fra huset til garasjen sommer som vinter.
  22. Marius Engel

    Nye strømmålere - frivillig eller tvang?

    Jeg tror ikke at alt sette der så veldig vesentlig. De store belastningene i nettet kommer når arbeidsplasser og industrien bruker mest strøm, og når private husholdninger står opp og når de kommer hjem fra arbeid. Dette tror jeg ikke vil variere i så veldig stor grad.
  23. Barbaria

    Nytt eksosbend til VP D2-40

    Æsj, nå ble jeg bekymret, den ser ikke stresset ut i det hele tatt. Den er like grønn og fin som den var ny,, skal det virkelig være nødvendig å fikle noe noe som virker fint? Jeg kan heller ikke se i manualen at denne skal byttes etter 5 år, eller at den er nevnt i min lille servicemanual overhodet.
  24. Øvrebø

    Planing/masjfart Bavaria 33s 2001 - 2x vp kad32

    Det virker som det kan være samme båt som Hebbe nevner, kjøpte den i Son. Skal sjekke ut dette sammen med propeller og turboene, blir spennende å se hva man kommer frem til:)
  25. Cerberus

    Volvo Penta 280dp, to eksosutslipp?

    Ja det er heilt rett det skal komme eksos ut der. På bildet under ser du det store hullet til slangen til drevet og det lille siden av til den lille du har på transomen.
  26. Marius Engel

    Anbefaling av gode årer? 3 meter.

    Ok. Men hva legger du i gode årer? Synes du de var bedre enn tradisjonelle årer med smalere blad?
  27. Erik AN

    Oppussing av hjemmelaget glassfiberbåt

    Det har vært et par strålende dager, som jeg sjølsagt har "kasta" bort nede på brygga. Hvorfor jeg aldri skjønner, før det er forseint, at jeg burde ha bygd noe rundt, eller hatt et bord, en benk, ei sag eller noe, forblir et mysterium. Jaja. Først rauk den ene festeskrua på stikksaga, og som så måtte skiftes med en ordinær treskrue. Så høvla jeg over ledningen til el-høvelen. Det var i går. Nå tar jo alt fryktelig lang tid fra før, ettersom alt er der nede, men stappa innunder de andre båtene som ligger der, slik at regn eller dogg eller en uventa bråttsjø, ikke skal ødelegge for mye. Og så tar det ei stund før jeg kommer i gang. Jeg har da fått laga aktertofte, fått festa de to buene under toftene, fått på plass to drenshøl akter, og slipt, høvla og dilla med ymse anna. Nå håper jeg inderlig at jeg får tørka/herda både epoksy og fugemasse i morra, slik at jeg kan få på det siste, dekkende og avsluttende PU-maling-laget (Off-white fra Biltema)! Jeg har en boks med klar PU-lakk fra Internasjonal også, som jeg kanskje må ty til for å få alt bart trevirke baki der dekka før regnet setter inn att. Denne 2-komp lakken herder så hurtig at en kan få på et par lag om dagen, sjøl i hustrig oktober! Dørken tørker seint, så da må jeg nok basere meg på dette elaproof-produktet. Det er vannbasert og vil sikkert kunne trekke godt nedi bjørkefineren sjøl om den ikke har fullstendig tørr overflate. Overflata er litt gummiaktig, så det er ikke sikkert det blir så glatt? Jeg fant til slutt ut at aktertofta med stor fordel burde være en, og ikke deles opp i ymse sjølstendig svellende stykker. Nå trur jeg ikke det blir så mye krymp og svell i det, ettersom det er mye tett og god kjerneved. I stedet laga jeg ei bra ramme, og senka innhøgget, hylla, slik at tofta delvis ligger på den. Denne hylla er stadig for fuktig til at jeg får behandla den, men når båten er ferdig, får jeg pakke den inn og sette på vifte. Tofta etter sammenskruing og grovsliping. Først fylte jeg natespora med stort overskudd av fugestoff, så leste jeg at tørketida var på 2mm per døgn, så da brukte jeg fingern og lagde ordinære fuger. Det spiller liten rolle, så lenge tofta ikke slipper vannet rett ned gjennom sprikene. Fargen er "Dark oak" men ser ikke slik ut. Det var den som virka mest lovende mht hefting til fuktig virke. Fargen står kanskje til båten, men er ikke valgt med hensikt. Buene ble forankra under toftene med et par lister laga av samme materiale som buene, altså tett virke. De blir ikke behandla anna enn utvendig, da de ligger under - i le - og får fusjonere fritt med toftene. De er heller ikke behandla på undersida. (På bildet ligger bua oppå den tofta den skulle settes under) Her har jeg grisa med epoksy og fått på plass buene, "tetta" ramma under tofta og forsøksvis klemt inn litt ekstra hist og pist. Det har jo blitt fire tverrforbindelser som alle er limt med peanøttsmør-tjukk epoksy-masse. Jeg gikk til slutt for drenshøl med tilbakeslagsventil fra "Maritim-Bergen". Skroget er tynt, så det ble litt trælete å kappe til røret slik at jeg fikk igjen gjenger samtidig som stramme -mutteren kom nært nok til at ventilen passa. Pussig patent, og fryktelig vanskelig å få tetta. Om det trengs, får jeg male inntil med PU-malinga innvendig, og dette topcoatstoffet utvendig. Det er jo godt over vannlinja, så det spiller kanskje mindre rolle... Mellom treplata og ripa får jeg vel prøve denne "Dark oak"-fugemassen. Får sjå hvordan det arter seg når aktertofta er klar til finsliping!
  28. I går fikk jeg trøbbel med landstrømmen da sikringen på land gikk da jeg plugget inn. Etter litt trøbling fant jeg ut at det måtte være kabelen. Jeg tok den med hjem for å sjekke nærmere med multimeter. Det viste seg blant annet at jordingsforbindelen i kabelen var brutt. Jeg mistenkte pluggen i inntaksenden, klippet den av og sjekket. Ganske riktig, jordledningen hadde brudd like foran kontakten. Bruddendene var irret, så dette har nok vært slik en stund . . . . Og så kom overraskelse nummer to. Heldigvis sjekket jeg mer og ikke bare satset på å sette på en ny plugg. Det var brudd på jordledningen i den andre enden også. Dette er en rundt 10 år gammel kabel som ser relativt grei ut. Men jeg har tydeligvis kjørt uten landjord en stund, og nå også med båten på land. Nå kasserer jeg kabelen og kjøper ny. Da må jeg skifte inntakskontakt også. Går for syrefast Ratio kontakt med tilhørende kabel. Der røk tre båtlapper sånn helt uforutsett Heretter skal jeg ha som vane å sjekke alle skjøteledninger med jevne mellomrom . . .
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...