Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Det er to ting jeg ville unngått, om mulig: For det første ser jeg egentlig bare ulemper med rullestorseil, i alle fall når man sammenligner med et moderne konvensjonelt seil med lazybag (bag på bomen for seilet) og reveliner til cockpit. En rigg med et konvensjonelt storseil har mindre leamikk som kan gå galt, lavere pris, mindre vekt i masten, lettere å reve i mye vind, kjempeenkelt å ta ned seilet ( du åpner en spak og seilt detter ned av seg selv) , mer «idiotsikkert» dvs mindre følsomt for brukerfeil. Ok, det er marginalt mer jobb å heise storseilet enn å rulle det ut ( i alle fall i lite vind) men det er snakk om 30 -60 sek vinsjing, og pengene du sparer på konvensjonelt seil kan du jo bruke på en el. vinsj hvis litt fysisk aktivtet i et minutt vurker uoverkommelig. Ja så må du dra igjen glidlåsen på lazybagen når du har kommet i havn da... Her er en artikkel om hvordan man bruker rullestorseil. En indikasjon på at det ikke er så «trøbbel fritt» mener jeg da... https://www.sailmagazine.com/diy/how-to-a-trouble-free-furling-main Så er det mange som likevel velger rullestor, men at nybegynnere skal velge rullestor fordi det er enklere mener jeg ikke stemmer. En annen ting er teakdekk. Tungt og dyrt, potensielt fremtidig dyrt problem og egentlig bare kosmetisk. Hvis man har en liten langtur til varmere strøk i magen er det forferdelig varmt å gå på, under dekk og varmen løser opp natemassen... Ellers enig med Bitteliten at det finnes mange moderne seilbåter der man kan sitte «inne» og likevel både styre båten og se ut. Å bevege seg på «skrå» eller ikke er en vanesak, men det er jo først og fremst på bidevind/ kryss, på slør og lens er jo ikke det noe problem. Seilbåter har jo også motor forresten, men er det ruskete vær og vann er seilbåten så utrolig mye mer behagelig enn en motorbåt fordi bevegelsene i større bølger er mer harmonisk bl.a. fordi seilet demper bevegelsene sidelengs. Men det er klart at finner du drømmebåten til riktig pris med rullestor og teakdekk så slå til..
  3. Seilerslask

    Holder det med 2000VA skilletransformator?

    Trafoen kan brukes, men spørs om du ikke kommer bedre utav det ved å selge den og kjøpe en dedikert skilletrafo.
  4. Lanber

    Arendal - Stavanger 16-18.08

    Gikk inn ved Håstein nå og mulig det var taktisk tabbe. Det er grisete med 2 forskjellige bølgesystemer med ca 40 graders forskjell. 2P'en får jaggu jobbe. Manuell styring ville sikkert vært bedre, men det får bli en dag med godvær. Her sitter jeg inne! Edit 2. Det hjalp veldig å sette responsen til "Fritid" Da ratter den ikke så mye
  5. Today
  6. Robert Fardal

    Raymarine nettverk.

    Er det noken som har fått dette til å virke?
  7. Da er jobben gjort folkens og enden på denne historien er faktisk bra. Fikk tak i en dyktig mekaniker og jobben ble utført med skuta på vannet. Viste seg å være simmeringen i akterkant som var lekk, men med kassa først nede ble simmeringen foran også byttet. Fyllt med dexron III gearolje, trykktestet og prøvekjørt. Alt vel Takker alle for gode innspill
  8. Kobayashi

    Volvo Penta TMT 22, noen som kjenner denne motoren?

    Takker for svar folkens Det var feil betegnelse og TMD er riktig.
  9. Bergen

    Holder det med 2000VA skilletransformator?

    Det skal også nevnes at jeg har stående i boden en ubrukt 23 kg tung 16A såkalt hyttelader/ladebøtte (for å kunne lade en Zoe fra IT nett) fra Renault. Om jeg har forstått dette riktig inneholder denne også en skilletransformator. Er det noen som vil mene noe om denne kan tilpasses brukt i båten?
  10. For noen år siden hadde jeg en norsk app som regnet grovt ut salgsprisen. Usikker på navnet, men boats? Hvordan den regnet det ut har jeg ikke peiling på, men hjalp meg mye ved kjøp. Sa til selger at ifølge app så er markedsverdi på hans båt feks 500 000kr. Prutet videre hvis det var en del ødelagt utstyr etc. Savner noe slikt.
  11. Yesterday
  12. Anoden spises av frostvæsken så ut er smart. Jeg hadde satt de inn igjen rett etterpå men det kan også gjøres til våren. Viktigste er at de ikke er inne når vesken sirkulerer. Ja det er ganske plug and play med drevpose. Akkurat som du skriver, av med propeller, på med drevposen, ferskvann en god stund så frostvæske til slutt. Det som er litt dillete er at returvannet kommer ut av skjoldet og drevet så du må passe på å få posen rundt "finnen" på drevet samt helt inn mot transomen. Jeg tok også å stroppet drevposen tett på drevet slik at den ikke trengte så mye vann (spesielt relevant når du kjører siste biten med frostvæske). Jeg bruker drevposen fra Biltema og den har en gardenaplugg i bunn så du kan ta vare på frostvæsken år etter år. Smart og miljøvennlig. Sjekk med en måler at vesken er god. Bare spør om du lurer på mer, dette er ganske lett. Kjør fullt med ferskvann først så ser du hvor vannet kommer ut og så prøver du deg frem før du kjører frostsikring.
  13. Bergen

    Holder det med 2000VA skilletransformator?

    Ett stikk før skilletrafo er jo OK for planlagte overskridelse av kapasitet og det bør jeg nok få installatør til å legge opp, men det løser ikke problemet med at "noen" kopler til hårtørker inne i båten. Hva skjer da med 2000W Victron trafoen om alt annet også er på? Jeg finner ikke noe informasjon om Noratel 10A, og LS-LI som annonseres for fritidsbåter er på 16A og veier 35kg. Da er trolig Victron 16a både billigere og lettere (denne er 23kg). Men den er både dyrere og 13 kg tyngre enn den på 2000W, og som nevnt vil denne dekke behovet mitt med bereder og lader påslått. Jeg ser ikke noe problem i å planlegge med å slå av bereder om en skal kjøre hårtørker, men hva om en ikke husker å slå av?
  14. paxo

    Får ikke trykk på ferskvannet

    Det hender noenganger det samme hos meg. Rusk i bunn av tanken setter seg i pumpa og holden tilakeslagsmembranen åpen. Skrudde opp pumpa og fjernet rusket.
  15. Lanber

    Arendal - Stavanger 16-18.08

    22t tenker jeg fra Mandal til Stavanger. Smådupper når jeg kan utaskjærs med telefon på nedtelling. Som nå, en lastebåt på innsida og en på utsida og ingen konflikter. Da bevilger jeg meg 15 minutter
  16. jeg ble litt forvirra da da du hele tida henviste til en propell (og ikke propellsett) - tenkte det var isåfall godt gjort å flekke over et skjær med dp og bare vrake den ene propellen
  17. Det blir stadig flere som velger 2 kabins versjoner på nye båter. For lenge siden var det om å gjøre å ha flest mulig køyeplasser i en båt. Så steg luksusfaktoren når båtene ble større, og flest mulig lugarer var det alle skulle ha. Jeg kjøpte helt ny 2 kabins 38 foter for mange år siden, og det var pga. løsningene i denne. Prisen var lik, men mange av løsningene i 2 kabins versjonen var rett og slett mer fristende enn i 3 kabins versjonen. Større vinkelbysse med langt bedre skapplass. Stort bad helt akter med toalett i fartsretning. 40cm bredere seng i akterkabinen enn dem i 3 kabineren, og stort lasterom til sykler,fendere, og utstyr. At man gjerne har både byssa og badet plassert etpar meter lenger akter i en 2 kabiner er også fint i sjøgang. Vi har 2 barn, men selv i denne fasen har jeg ikke angret en dag på at vi valgte 2. kabins versjonen. Noen tenker om 2 kabins versjonene at de mangler en kabin. Vi tenker at skulle vi hatt en kabin til, så måtte båten vært tilsvarende større (42), men større båt ønsker vi oss ikke. Istedenfor en tom lugar fylt med rot har vi ett lasterom med tilgang rett fra cockpit som svelger unna alt vi trenger fra sykler til opplåsbar gummibåt og store kulefendere. Spesielt for dem som er ferdig med barneperioden ombord, og som tenker på gjester i akterkabinen, så er 2 kabins versjonene verdt en ekstra gjennomgang. Hvis jeg skal si noe negativt om 2 kabins versjonene så er det at man bare har 1 sjø køye akter når man ligger på en kryss i litt vær. Da ville to akterkabiner gitt bedre søvn, men dette vet vi så vi seiler ikke lenger på natta med for mye krengning eller stampesjø. Ellers så er mitt tips å kjøpe båt så nær opp mot 12 meter skrog lengde som du kan. Da får du båt som ikke er for stor, men som samtidig har en fin størrelse og skrogfart til de lengre turene i skagerak. Man tilbringer mange timer til sjøs i en seilbåt, og da er størrelsen av betydning for båtens bevegelser,fart, og komfort underveis. Anbefaler at dere bruker god tid på å studere både byggekvalitet, vedlikehold, og løsninger i virkeligheten og ikke bare på en skjerm/katalog. De forskjellige fabrikatene bygger ganske forskjellig selv om det ser ganske likt ut på noe avstand for mange. Størrelsene varierer også på tvers av årganger og fabrikater. Ett tips er å ikke forholde seg til modellnavn, men heller bruke de fysiske målene på skroget fra katalogen. Her kan man fort finne etpar fot ved å velge riktig årgang og fabrikat dersom man klarer å skille length hull fra LOA. (total lengde med alt som stikker ut). Lykke til med seinbåt...jakten
  18. nor star 290..

    Montering av blærepumpe i dieselbåt

    Hvorfor ikke bruke den manuelle pumpa på motoren?
  19. Kalle Well

    zipwake.erfaringer?

    Har det på min C76. Kunne ALDRI vurdert å ikke ha det. Det fungerer faktisk vanvittig bra! En kompis av meg kjøpte C61 uten dette. Det gikk ikke mange mnd før han investerte i det, og sa etterpå han var utrolig glad for å ha det, og han var også veldig glad båten ikke hadde det fra før, for da fikk han virkelig oppleve forskjellen! Ble en helt annen båt å kjøre. Mye kjekkere..
  20. Mix

    Holder det med 2000VA skilletransformator?

    Den skilletrafoen er etter min mening hverken fugl eller fisk. Merkelig at ikke Victron leverer trafoer tilpasset enten 10A eller 16A kurser. Jeg hadde aldri kjøpt noe så ukurant. Da hadde jeg heller kjøpt en Noratel 10A trafo. Eller helst spandert en Victron 16A.
  21. TrikkerN Lønning

    Montering av blærepumpe i dieselbåt

    Hvorfor ikke bare en elektrisk pumpe, evt? 😊
  22. Chiefengineer

    Er det en reel prisstigning på bruktbåter nå til dags?

    Her er et godt eksempel på at noen mener/håper det har vært en reell prisstigning på enkelte dyrere båter i markedet. Denne båten her lå lenge til salgs i 2017 med utropspris 5,5 mill. Den gikk etterhvert en del lavere. Da var den kjørt bare 350 timer, en eier og helt strøken. Første link er til annonsen fra 2017: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=97843835 Nå har båten fått et par år til på seg uten noen oppgraderinger av særlig art og er kjørt en del mer. Likevel legges den ut en halv million høyere enn den ble lagt ut for to år tidligere: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=151393690 Vet ikke om dette bevisst er for å legge inn stort prutingsmonn eller om det er en reell oppfatning at båten har steget betydelig i pris ved å bli to år gamlere og kjørt noen hundre timer mer? Eller at markedet har gått voldsomt opp på disse to årene? Det kan nok se ut for at det er veldig stort prutingsmonn uten å føle seg forlegen på denne typen objekter i dag.
  23. arnearmoa

    Montering av blærepumpe i dieselbåt

    Takk for input. Tanken var at hvis jeg setter den i en "bypass", så trenger ikke dieselen å gå gjennom denne blæra til vanlig. Jeg får bare restriksjon fra t-koblingene og ventilen mellom disse, men det er nok ytterst begrenset. Hvis jeg setter to ventiler i bypassen også, så utgjør ikke bypassen noe særig ekstrarisiko mtp. lekkasjer eller brann heller. Antar du bare kjøpte blæra og et par slangeklemmer da...Tror ikke jeg tar sjansen på å gjøre det så enkelt. Så jeg er fortsatt interessert i erfaringer fra flere her.
  24. Sjeldenutpå

    Knust glassplate på komfyr, hvor får jeg tak i nytt??

    Sjekka bakside etter id ? Ta bilde og send seatronic ja
  25. Sjeldenutpå

    Montering av blærepumpe i dieselbåt

    Kjøpte ei slik på Mekk som eg hadde i fleire år på ein tidligare motor. Eg monterte den litt under topp tank slik at evt sprekker ikkje skulle tømme tanken, det var utak i bunn tank. Bare plass til 1 slangeklemme. Men det var ok. Gummien holdt seg myk og fin i fleire år. Eg hadde ei reserveblære i tilfelle problem med diesel vs gummi, men det gjekk fint. Men det var maskin på 120hk. Forbruk max 25liter timen og knapt returdiesel. Din motor sirkulerer truleg 400 liter i timen, så kanskje du får for lite gjennomstrømming. Men det merker du trulig utan at noko tar skade.
  26. Spennende, har i sommer begynt og tenke samme vei...... en skummel tanke, har vel alltid sagt jeg aldri skal ha seilbåt ..... Men eventyrlysten er stor, det å reise til Stockholm , England, Holland og kanskje også tenke tanken på middelhavet en gang blir nok litt dyrt med 5,2 l PR NM . Eventyrlysten er nok kanskje mest min, ungene offer og klager seg ofte og spør når vi er fremme.... så derfor blir jeg også veldig usikker .. Om vi konverterer så går vi all-in og kjøper opp mot 50 kikket mye på sun odessey båtene, men kjenner ikke annet til seilbåter annet enn bilder. spennende og følge dere i fortsettelsen lykke til 👍
  27. Har studert vedlikeholdsmanualen og må korrigere meg selv: det er nok ikke ett dps-drev på båten.....😑
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...