Jump to content

Tips ved kjøp av Scand Atlantic 1984-1987/TAMD40/TAMD60


Terje_F

Recommended Posts

Har endelig fått bifall av kona til å starte prosessen med kjøp av Scand Atlantic 32 :flag_bp:

 

Den aktuelle prisklassen tilsier en båt fra mellom 1984 og 1987. Er det noen som har tips til hva man bør være på utkikk etter når man vurderer disse båtene? Har lest i en annonse at vinduene i akterkabinen har en tendens til å lekke. Er det ellers noen som kjenner til noe?

 

De båtene jeg har i kikkerten har motoralternativene Volvo Penta 2 x TAMD40 eller 1 X TAMD60. Det er garantert mange på forumet som kjenner disse motorene godt og eventuelle styrker og svakheter. Håper dere kan hjelpe til med tips. En bekjent mente TAMD40 hadde høyt dieselforbruk. Noen som kan bidra med erfaringer på dieselforbruk ved 2/3 av maks turtall på disse motorene?

 

Er takknemlig for alle innspill :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei terje har hatt en 1985 scand atlantic med ht for noen år siden.(1990-1996)Det var en tamd 60 c(255 hk) i den og gjorde rundt 18 med fulle tanker. Båten fungerte helt topp både teknisk og i praktisk bruk. Dette er absolutt en båt å anbefale, en av de bedre båtene jeg har eid.Finn et velholdt eksemplar med en stor motor, da har du en super båt for familien.

Link to post
Share on other sites

Hei Terje

I båten min så står det en 83 mod tamd 40,aldri noe kluss med den motoren ,har gått ca 1800 timer,men så er jeg veldig påpasselig med å la den gå seg varm før jeg legger meg på marsjfart og likedan lar den roe seg ned før jeg stopper den .Marsjer som oftest på 3-3200 omdreininger ca 14 nm/t og da med ett forbruk på ca 1.3 til 1.4 l/nm,Nimbusen min veier ca 2.5 tonn

Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt. Det er også min oppfatning at dette er den optimale bruktbåten mellom 600-700', vel og merke for mitt bruk.

 

Dere som har Atlantic'er, er det noen svakheter ved selve båten (ref vinduene jeg nevnte)? Noen som kan si noe om dieselforbruk på motorene?

 

Ser frem til mange flere innspill fra forumets medlemmer :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Løfter denne i forbindelse med at jeg har vært å sett på en Atlantic fra 80-tallet.

 

Denne båten (sammen med Baltic) har vært drømmebåten siden ten-årene. Må si jeg ble noe skuffa når jeg satte mine ben i en Atlantic for første gang for noen uker siden. Uteplassen langt fra gedigen! Med dobbelt førersete og bord oppslått så ble det VELDIG liten "dørkplass" igjen synes jeg. Og med to små unger (eller fire når vi har med venner) som løper mellom akterkabin og forkabin, så kan dette blir trangt.

 

DET var nedtur :confused:

 

Så derfor har jeg igjen kastet blikket på Baltic'ene som jeg kikket på for noen år siden. Til tross for at den er 3 fot mindre enn Atlantic, så kan det se ut som om uteplassen er mer "fornuftig" til vårt bruk. Og det til tross for at pentry er plassert ute. Men en hjørnesalong-løsning ser ut til å gi mer dørkplass ute. Det forutsetter selvfølgelig et sammenleggbart bord (ikke på rør).

 

Noen som kan bidra med erfaringer på bruk av Atlantic vs Baltic, eller bare egne erfaringer fra hver av båtene, hva angår barn ombord og ønske om å oppholde seg ute og ikke under dekk?

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært eier av en 1985 atlantic ht med vp c-60 maskin. Det var aldri noe tull med maskinen. C-60-maskinen er vel noe av det beste maskinen som er laget når det gjelder slitestyrke. Den er opprinnelig en industrimotor og er beregnet for å svive 24 timer i døgnet. Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe med hardtop. Det blir kanonvarmt i cocpit'en på varme solskinnsdager. Når det gjelder Atlantic kontra Baltic er saken klar. Jeg refererer hva gamle Mr. Scan himself (Baardsen) sa til meg når jeg ba han vurdere disse to båtene opp mot verandre. Sitat: Baltic er en båt, Atlantic er et skip. Det som var negativt syntes jeg var at man til stadighet måtte dra "døra" ned til akterkabinen fram og tilbake, samt "hønsetrappen ned til kabinen, og tilkomst til badeplattform. Jeg hadde alltid drømt om Atlantic, men jeg må si mine drømmer ble knust da jeg ble eier. Solgte min Atlantic for 4 år siden og kjøpte meg en Bavaria 35 sport som jeg er kjempefornøyd med, men dette er jo en annen prisklasse også. Lykke til med Atlantic'en!!

Link to post
Share on other sites

Ser med forundring på at enkelte må slakte scand (spes. Baltic`n) Hvorfor?

Er det kun misunnelse ?

Ser med forundring at de fleste som snakker dritt om Baltic er de som har Bavaria.

Bavaria er en billig båt, upraktisk og stygg!!! Disse har ikke hatt råd til baltic noen gang derfor er de misundelige på oss som faktisk har/eier baltic

Scand Baltic er og vil foralltid bli den perfekte familiebåten.

Link to post
Share on other sites

Bavaria er en billig båt, upraktisk og stygg!!! Disse har ikke hatt råd til baltic noen gang derfor er de misundelige på oss som faktisk har/eier baltic

Var da voldsomt til utbrudd. At Baltic er den perfekte familiebåt er godt mulig, at den er veldig praktisk kan diskuteres. Å påstå at eiere av andre typer båter er misunnelige på de som kjører Baltic er idiotisk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt både S. Baltic og S. Atlantic. Den første var en 1986 mod. og den siste en 2000 mod.

Jeg oppfattet at Atlanticen var som å seile et "skip" sammenlignet med S.B.

Manøvreringen var kanskje noe enklere med Balticen - særlig med ror og maskinbruk uten baugthruster, men Atlanticen oppførte seg atskillig bedre i sjøen.

Jeg anbefaler på det sterkeste Atlanticere etter 2000-mod med aktermontert ror og motor Yanmar 340 HK eller mer.

En fantastisk båt med gode sjøegenskaper og mye plass - deilig å seile avgårde i 21 knop.

Skal innrømme at den har et noe "gammelmodog" design sammenlignet med Bavaria og nyere norske design.

Likevel: S. Atlantic har vært av mine beste båter.

Link to post
Share on other sites

har selv en atlantic,og er svært fornøyd!

Har pusset opp alle overflater i frontcabinen nå i år.

aktercabin og cockpit står for tur.

Jeg er enig med den her inne som sa at det er kjekkere med en vinkelsofa,så dette kommer jeg til og lage i vinter.

alt av seter og skottbeklednig skal trekkes med koksgrå nirox.dette i tilegg til at jeg har bestilt ny koksgrå kalesje,gjør at båten vil fremstå som en perle!

Link to post
Share on other sites

Her har det kommet mange svar og det er stas :flag_bp:

 

Men det er får eller ingen som kommenterer det som var kilden til nedturen min når jeg besiktiget en Atlantic. Nemlig at all dørkplass ute var dekket av stoler eller bord (se innlegg nr 6, der beskriver jeg hva jeg erfarte ved besiktigelse. Er litt feil emnenavn på tråden...)

 

Riktignok en av dere som nevner at han trolig skal bygge vinkelsofa, men hva med dere andre? Noen synspunkter på hvordan uteplassen arter seg i praksis en uke eller to i strekk på sjøen om sommeren?

Redigert av Terje_F (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har en 84 mod atlantic med 220 hk Perkins.

har hatt den 3 sesonger nå og er veldig fornøyd med båten.

det første jeg gjorde var å bytte plass på dobbelstolen og enkeltstolen. da ble det mye bedre uteplass.

Har flere vennepar som har baltic, og de er også supre båter, men atlanticen er mye romsligere. Mye mere stuveplass i hele båten, ståhøyde både i akterkabinen og hytta, lengre og bredere dobbeltseng, mye større plass i framkabinen. Men når det gjelder uteplassen på baltic kontra atlantic er det ikke mye å bytte på. Atlanticen er litt bredere og har 30cm bredere solseng over akterkabin. det er alt.

Atlanticen er veldig stødig og lettmanøvrert, men den er tung og krever langt større maskin en baltic for å oppnå en grei marsjfart.

lykke til med båtkjøp, hva enn det blir.

Link to post
Share on other sites

Hej. Jeg købte en S Atlantic 84 her i foråret og det var det bedste jeg havde gjort længe. Masser af plads for min familie med 2 børn. Jeg har en Tamd 40B og den marcher omkring 8 knob. Tilstrækkelig for det område jeg sejler i.

Det vi fandt ud af var at der manglede ventilation i agter kabinen for vores vinduer var utætte og derfor forseglet.

 

Med sejler hilsen

Jan

 

:flag_da:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har selv fått meg Baltic, og fått mindre uteplass enn før.

Byttet båt for det står ny motor i Balticen jeg har kjøpt.

Til våren skal jeg selge en Master 820.

 

Den har mye bedre uteplass (men mindre solseng bak) enn Baltic og Atlantic.

 

Bare se:

 

 

 

14092009864.jpg

 

14092009867.jpg

 

14092009866.jpg

 

(Beklager rotet, var eneste bildene jeg fant nå med litt overblikk over uteplassen)

Redigert av Kodvaag (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...