Jump to content

All aktivitet

Oppdateres automatisk

  1. Idag
  2. Gullfisk

    Hva er erfaringene med Perkins og VW marine

    Den perkinsen er vel en 6 liter som ble levert fra 130hk uten turbo, til 300hk maks. Går for å være veldig gode motorer som også er brukt endel i yrkessammenheng.
  3. Igår
  4. Eika

    Hva har du gjort med båten i dag?

    Henta propell hos Andvik propellers, hvis man ser på tommelen min så blei den i allefall skarp nok
  5. SV Nasja

    Hydrolift S24 Racing Outboard

    Clean power kabelen skal rett på + på batteriet. Det er veldig følsomt det der. Så lenge det ikke er liv i spaken så vil du ikke få liv i motoren. Er det ny motor?
  6. Lillef0t

    Hydrolift S24 Racing Outboard

    Var 12mm slange jeg kjøpte så jeg. Men får kanskje bytte nippel på filteret i steden. var 8mm slange til yamahan. Tror ikke det manglet på fuel uansett. skal sjekke det ledningene. Har strømkabelen til motoren rett på - Polen på batteriet og + Polen via sikringskapet. Samme med kabelen fra ledningsettet. Blir det feil spenning av det?
  7. sap_2000

    Kjøpe stor båt til lav pris?

    Tenkte først og fremst på frostspreng. Tæring er også et tema som man burde gjøre alt for å unngå. Var et medlem her inne som fikk frostskader på sine under verkstedopphold for noen år siden. Det ble et svare strev med forsøk på fiks og rep. De slet hvertfall med å finne nye og brukte og det var endel år siden. Lokk over kjølerne som mangler på den andre motoren. Ja. Håpet er å finne brukte, evt overhalte om man er uheldig og rep er vanskelig. Men det er få av de rundtomkring og de er ettertraktet. Nei, men så er det ikke nye og fra VP som var den prisen jeg refererte til at de engang kostet før de gikk ut. Det er 2 varianter av de. En singel og en dobbel variant. Usikker på hvilke motorer som bruker hva, men mener 71B har 4 enkle pr motor (2 til kjøling og 2 som intercooler). Så du antall enheter som var på lager? Det er ingen so har sagt de ikke er mulig å få tak i. Det som ble sagt er at de ikke lages eller er på lager i VP sitt register. Husker en som fikk tak i en eller to stk for ca 15 år siden etter å ha ringt rundt til noen hundre VP forhandlere rundt i verden. I dag tror jeg man stort sett kan håpe på å få tak i brukte fra en dævva motor evt overhalte som her. Det var 1 stk av den ene typen og 2 stk av den andre på lager. Så viktig å ta godt vare på eldre motorer. Varmevekslere er ikke den eneste delen som er vanlig å få tak i. 63P har en annen type kjøler og en annen type inytercooler. Listepris hos vp for komplett sett er antagelig noe i samme gata totalt som på 71. Men de er muligens mer tilgjengelige, men vet ikke sikkert.
  8. SV Nasja

    Hydrolift S24 Racing Outboard

    450R motoren skal vel ha 13mm slange hele veien? Har du husket "clean power" ledningen direkte på startbatteri?
  9. Hello, finally I'm owner of a Myra 21 built in 1971. She needs a little help, but I'm looking forward to this project. Unfortunately one of the previous owners was not very kind to her. The pantry was torn out. I would love to rebuild the galley, but have no idea how it looked originally. Any picture or ideas how I should proceed is highly appreciated. The folding table which covers the engine sports a metal plate which hold obviously the support. The support is missing! Can you tell me how it looked? Where should I check for used parts? I know it is a far stretch since Myra Plast is long out of business, but I hope to find some help in this forum. Kind regards Martin
  10. Havarita

    Plastpest?

    Er de også bare på 'solsiden' eller begge sider? Du kan evt se om blemmene også er synlige før sola står opp. Du gjør uansett ingen skade med å stikke hull på en blemme og se hva som kommer ut. Min første tanke når disse ikke var synlige ved opptak, er at det er små luftlommer som ekspanderer når sola skinner på en sort flate. Om disse er ytterst i mellom gelcoat og glassfiber som det ser ut på bildet, er det også enklest å utbedre. Jeg ville uansett åpnet blemmene, og latt det tørke godt ut. Avhengig av hva som kommer ut av blemmene, er dette i beste fall en primer + gelcoat sparkel + bunnstoff reparasjon eller en slipe-/støpe jobb for en fullverdig reparasjon. Du ødelegger ingenting med den enkle utbedringen først, og evt se når sesongen er slutt om det er behov for mer innsats. Og; som det påpekes over: Skuta går uansett ikke ned pga dette.
  11. Eika

    Hydrolift S24 Racing Outboard

    Skulle hatt den maskina bakpå den båten jeg skal selge, 200km here we come :p men konemor hadde vel ikke blitt heeeelt fornøyd :p 1l pr nm er mye, jeg ligger på 0.5 i 60 knop. i 80 så ligger jeg på ca 1l/nm
  12. Ganske smalt tema dette her, helt sikkert Når man er i båten bare noen få ganger på en hel vinter så går det trått, men her kommer i alle fall en liten oppdatering for de som ikke er så stødige i rør-gjenger, fittings, NPT, BSP og alt det der... Løsningen på "brakett-utfordringen" og varmtvanns-uttaket ble sånn: I utgangspunktet pekte varmtvanns-uttaket, (eller mer teknisk korrekt inntaket, faktisk) rett oppover, men da kom det i konflikt med braketten. Ikke mye, men nok til at det ikke gikk sånn uten videre. Plan B var å slipe bort litt av godset på braketten, sånn at det ble rom for slangen, men da hadde slangen gått tvers gjennom braketten. Det kan se ut som det var tanken til VP-ingeniørene, og det hadde sikkert gått helt fint, men det ble for lett . Neida, jeg vil bare gjerne ha de to tingene adskilt og uavhengig av hverandre, så da ble løsningen å finne et 90 graders bend for å rute varmtvanns-slangen utenom braketten. Og da oppdaget jeg at et bend kan være så mangt. Den opprinnelige stussen som sto der viste seg å være gjenget etter god utenlandsk NPT standard, mens vannpumpa egentlig følger den mer vanlige BSP standarden. Ser det ut til... Noe har man vel fått med seg etter årevis med lesing her på BP, men for en skarve systemutvikler så er dette med rør, gjenger og alt det der noe litt fjernt. Starta optimistisk med et bend fra Biltema, og oppdaget raskt at det er veldig trangt og butter lett i motorblokka/vannpumpa når bendet skal skrus på. BT bendet lot seg skru ca. 2 tørn før det var stopp, så det havna i rote-skuffen. Jeg endte opp med å prøve noen bend før jeg fant et som passet (nesten) perfekt, og nå har rote-skuffen fått en god samling bend som sikkert kan komme til nytte. Til slutt landa jeg på et 90-graders bend fra Marineshop (3/8 tommer, produktnr: 106582). Hadde jeg bare skrevet dette innlegget før jeg satte i gang så hadde jeg visst hva jeg skulle kjøpe. Da er det bare å glede seg til å få på plass dynamoen, og med denne farta så skjer det nok i god tid før 2028-sesongen tenker jeg . Bare så vidt klaring til 5. tørn for å få godt feste. Måtte file noen få mm. av bendet for å komme helt i mål, og krysser fingrene for at det ikke svekker det nevneverdig;
  13. Aigi

    Hvor får jeg kjøpt "kalesjefeste"

    Takk for bryderiet, skal sjekke det nærmere. Det kan være at noen av de med skruehullene langs midtlinjen kan brukes hvis det skulle være rustfritt. Ser imidlertid at på de nøkkeplatene jeg har hjemme er det litt lengre mellom skruehullene enn på det til båten, og det er vel standard størrelse på slikt til dører. Vi får se hva jeg finner ut.
  14. Mr_Stian

    Summer Fun vs River 350

    I vår gjeng så er vi mange som bruker summerfun som lettbåt. Da er det greit at den planer når vi er alle om bord når vi skal på korte utflukter. Det gjør ikke denne. Funker fint til alt annet. Tidligere hadde vi en zodiac med 15hk på. Den fikk vi i plan med 4 mann i. Ikke alle som bare bruker disse som båt kun for ungdom. Det var bare en forklaring på hvordan den funker for oss.
  15. På den båten var både forstag og pulpit trukket fram. Det er vel de færreste som går så drastisk til verks. Men det er veldig praktisk med et slikt fast baugspryd ja. Spesielt slik jeg har det, hvor ankeret ligger foran baugsprydet som "støtfanger". Da kan båten stå mot berget på autopilot. Hvis roret får propellstrøm da. Eller kanskje autopiloten kan styre en påhengsmotor? Takk for interessante innlegg om elektriske oppgraderinger forresten.
  16. Okkaby

    Summer Fun vs River 350

    2 voksne å 2 barn i en summer fun, må da være vldi sosialt vil jeg mene. Båten er jo smok full da. Begge disse båter er jo små å ikke beregnet for familie utflukter. Så at den ikke planer med 4 personer ombord, er vel ganske så logisk vil jeg mene.
  17. SV Nasja

    Mercruiser D4.2/220 hk diesel blir varm

    Ikke sett i gang med demontering av topper før du har skiftet termostater, impeller og remmer. Dynamo/vannpumpe rem kan du bytte ved å løsne dynamo og ta av slangene på sjøvannspumpen. Skal du bytte servorem så må sjøvannspumpen løsnes. 4 skruer. Har skrudd mye på disse motorene (er inboard-mekaniker hos Mercury/Mercruiser forhandler) og byttet flere topper/ventiler/toppakninger. Det er absolutt ikke en liten jobb. Intercooler/innsug, eksosmanifold, turbo, rør til wastegate, dyserør og dyser er noe som må demonteres først. Du demonterer så klart alle toppene og får inn nye eksosventiler på alle om du først tar denne jobben.
  18. Goddis77

    Vdo drivstoffmåler virker ikke

    Trakk ny jording, alt ok 😊
  19. Et maskineringsverksted med dreiebenk kan lage slikt, men prisen kan nok bli stiv. Det er vel i realiteten bare to rørender med lokk og en skillevegg sveist inn på midten. I tillegg må du ha gjenget opp eller sveist på etpar rørstusser for tilkoblinger og sinkplugg. Man finner en rørstubb, sveiser lokk, skillevegg og ører til boltene. Deretter setter man det i dreiebenken og planerer tetningsflaten og skilleveggen samtidig.
  20. Sinken kan jo settes i plastlokket med utvendig forbindelse til metallet som skal beskyttes. Og sinken er vel mulig å bytte i rett tid om dette legges inn i vedlikeholdsprogrammet.
  21. Nei, det er nok dessverre lite lurt. Det står sinkstaver i endelokkene, og disse må ha kontakt med metall. Kjølere er også konstruert slik at om sinken skulle bli helt opptært, så er det endelokkene som skal fungere som offeranode for resten av kjøleren (noe som har skjedd her).
  22. Kalle123456

    Plastpest?

    Okey takk for svar👍
  23. Kalle123456

    Plastpest?

    Båten har stått på land ca 1 måned, synes ikke å se noen slike buler når vi tok den opp, men kan vær jeg har oversett dem.
  24. Valkyrja

    Plastpest?

    Må vel strengt tatt ingenting, men dersom du starter er de synlige blemmene etter min erfaring bare toppen av isfjellet. Jeg har bare tatt de verste når jeg uansett måtte jobbe med glassfiberskade. Dersom jeg skal ta alt får det bli en gang absolutt alt annet er ferdig, og båten skal stå på land lenge. Men det er min mening, og ikke nødvendigvis fasit.
  25. Teerex

    Mercruiser D4.2/220 hk diesel blir varm

    Det er nok 12 mm og 14 mm XZN tolvkantbits man må ha
  26. Ninja1

    Volvo penta D1-30 seildrev oljelekkasje

    Båten har stått på land i vinter, så det kan godt hende det er frostskade, ja. Kan det isåfall være noe annet som også er ødelagt hvis frostsprengning? Takk for svar:) Nina
  27. husky dane 85

    Plastpest?

    Kor lenge har båten vert på land når du tok bilder?
  1. Vis mer
×
×
  • Create New...