Jump to content
  • Sign Up

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Alle dusjer jeg har vært borti må vannet pumpes ut (via et tullete lite filter) og filteret må renses ved ca hver bruk. Hvis ikke det er gjort på en stund kan det fort være mye moro i sluket og slangen. FInn filteret først, rens det, og funker det ikke da heller er det bare å prøve å stake opp.
  3. nomen

    Motorstopp Penta D3

    Så flott at det tilsynelatende har gått bra! Er jo betryggende at VP mener at ventilene mest sannsynlig ikke har tatt skade. Blir jo litt drøyt å ta av topplokk "for å se", virker det så virker det. At motor stopper momentant, hadde ikke reddet noen ting, et slikt havari skjer iløpet av mikrosekunder, og motoren snurrer uansett noen hundre runder før den står stille, om du har litt turtall.
  4. Nå er det vel mulig for de som ønsker aleneplass å booke det på forhånd i ganske mange gjestehavner. Så om en ligger longside i havna for "almuen" så er det vel normalt under forutsetningen at noen hyggelige mennesker i båt kan komme til å legge seg utenpå :-) Blir en smule tungvindt om en må gå via (ofte ikke tilstedeværende) havnevakt hver gang en skal legge til i gjestehavn. Men klart, om de er der og anviser plasser så er alt på stell.
  5. Bjørkski

    Børsteløs startmotor- finnes det?

    Da jeg skulle ut med båten i helgen kom det bare et «klikk» fra startmotoren. Prøvde og kortslutte starteren uten hell, så startmotoren ble demontert og åpnet. Det viste seg at en av de 4 kullbørster var slitt helt ned, og dermed ikke fikk kontakt med spolen. Jeg antar at blir der først ujevn slitasje på børsten går det rast nedover med den børste som er mest slitt da de øvrige børster vil presse mer og mer etterhvert som ujevnheten øker. Jeg har bestilt ny starter og vil bestille nye børster til den gamle starter, for å ha denne som back-up. Men så kom jeg til å tenke på; finnes det startmotor med børsteløs motor? Noen som vet? Jeg har googlet litt uten det helt store resultat. En børsteløs starter vil eliminere «problemet» Bjørkski
  6. InSanity

    Princess V48 tender garasje

    Har en 2006 V48 - hatt den i 5 sesonger, og synes selv den er fabelaktig og kan anbefale den på det varmeste. Hadde en Zodiac YL 275 m/9.9 HK i den før, med styrekonsoll - gikk akkurat mtp lengen på motoren. Garasjen er ca 160 cm bred. Har en Seadoo Spark 2UP i den nå, som går akkurat. Må ta av rullene først for å få lukket garasjen, men det tar 2 sekunder. Sørg for å kjøpe med D9 motorene, som ser ut til å holde seg bedre i pris. Lykke til!
  7. Ser på FB at en taxieier i Oslo legger ut sin erfaring fra kjøring på 17.mai med en Kia e-Niro. Skiftet var på drøye tretten timer, utkjørt distanse 293,1 kilometer og restkapasitet på batteriet var 204 kilometer. Med andre ord ikke noe behov for å lade i løpet av et skift. Han oppgir at kostnaden til strøm utgjorde 0,5% av brutto innkjørt. Forbruket var på 1,33 kW/10 kilometer. Litt interessante tall.
  8. Det er vel en slags evig sannhet på et forum generelt :-D Nei, og det har jeg aldri ment heller. Og jeg tipper du skjønner at jeg aldri ville ment noe sånt heller med mindre du tror jeg har totalt fravær av dømmekraft eller noe Tror ikke vi drøftet dårlig dømmekraft eller ansvarsforhold i denne tråden.. men om du vil så er det sikkert noen andre som mener noe om det. Så lenge det er praktisk greit så hvorfor ikke gi beskjed, ville jeg gjort. Men om noen vil sove i stedet så gjerne for meg. Noen ganger må en ta det en får, eller legge seg en annen plass/sted.
  9. Takk for gode tips. Jeg skrudde av staget og satte skiftenøkkelen på røret. Noen små bevegelser opp og ned, så slapp det. Smurte godt opp, så nå er den lett og fin. Bruker helst snekka til daglig, så denne har ikke blitt brukt stort.
  10. Fridtjof1

    Erfaringer med Westbas 29?

    WESTBAS 86 modell. Må skifte ut min VP TAMD 40A til en ny motor. Går motoren ut gjennom takluka? Har en skyveluke? Dette er vel eneste måte å få ut motoren? Tenker å skifte til en brukt tilsvarende og har en B på hånda. Noen som har Westbasen som har skiftet til annen motor? Hyundai eller Vestus? 
  11. audibils4

    Yamaha 50 på to sylindre?

    Kun to ting det kan være ja, takk, det var gode utgangspunkt. Det at den kjøler dårlig på lavt turtall kan være noe ja, så når jeg prøver å gasse så sirkulerer den litt bedre og alarmen slutter. Jeg skiftet impeller til denne sesongen, jeg ble litt bekymret for det manglet en bit av den gamle impelleren som jeg ikke fant noe sted. Men no har jeg stram og fin kontrollstråle, selv på tomgang, så det er litt rart. Oljetanken er koblet vekk på denne , det kan jo være nivåbryteren på oljetanken, men siden jeg har fiklet med undervannshuset vil jeg tippe det ligger noe der, og at det ikke har noe med oljen å gjøre. Hvor sitter termostaten?
  12. Fridtjof1

    WESTBAS skifte motor.

    WESTBAS 86 modell. Må skifte ut min VP TAMD 40A til en ny motor. Går motoren ut gjennom takluka? Har en skyveluke? Dette er vel eneste måte å få ut motoren? Tenker å skifte til en brukt tilsvarende og har en B på hånda. Noen som har Westbasen som har skiftet til annen motor? Hyundai eller Vestus?
  13. Ingen? Engine coupler heter visst delen ser jeg nå. Assembly er hele pakka. Er dette noe man bytter jevnlig siden gummi har begrenset levetid, eller lar man det gå til det skjer noe? (legg forøvrig merke til de håpløst plasserte smøreniplene. Ikke sjans i havet å kommet til med fettpresse baki der..)
  14. Har denne fjernkontrollen og det stemmer ikke helt at det er likegyldig hvor du henter mating til denne. Selve elektronikken i fjernkontrollen styrer thrusterne via et elektronisk rele som powres eksternt vi thrusterne. Den røde ledningen henter pluss fra thrusterne. Blå og grå går til styrerele på selve thrusteren som igjen er koblet til thrusterens jord. Normalt er jo jord koblet sammen på alle batterier og da er det ikke så viktig. Men er batteriene adskilt får du problemer. Når det gjelder Vinsj kontrollen så er det fysiske relerer i mottakeren så her får du ingen problemer. Tror at grunnen til at vinsjene er gjort med releer er at da kan både Engbo og andre leverandører av ankervisj benyttes.
  15. Trolleren

    Yamaha 40 4-takt går ikke på tomgang når varm

    De har gjort "hva de kan" på Yamaha verksted, men det eneste som kom ut av det er at de har justert opp tomgangshastigheten til 1200, den gikk på 800 tidligere. De må jo ha justert tomgangsdyse riktig på et Yamaha verksted skulle man tro.. Noen nevnte at det kan være en feil med automatchoken. Er det vanlig?
  16. Ronnyed

    Motorstopp Penta D3

    Alarmen "Engine Electrical Failure - Service NOW" kom nok av at kamaksel og veivakselsensor målte avvik. Igrunn litt lurt. At motoren stanset momentant sparte den kanskje for havari?
  17. Today
  18. Jannmar

    Tips til rekkemontert stangholder?

    Slutter meg til abbors anbefaling. Dette er gode, solide greier, uten unødvendig mikk- makk og løse deler. Brukervennlig til tusen. Stanga sitter godt på plass uten å kunne ramle ut, men er allikevel hyperenkel å ta ut og inn av stangholderen. Det er gjort på sekunder.
  19. De går helt frem begge to? Isj...... Håpte å ha de klar sånn at nedetiden ble minst mulig. Samt å dra de nye gjennom med de gamle. Bare sette på en overgang. Men får se.... Hva er prisforskjellene her på originale og tess made montro? Såg deg i havnå i går bergsholmen 👍
  20. Ronnyed

    Motorstopp Penta D3

    Fant også ut at Torx 60 kopp og 1/2skralle er lurt å ha ombord. Trenger Torx 60 for å bytte multireim.
  21. Ronnyed

    Motorstopp Penta D3

    Nå er båten i orden. Synderen er multireima, som igjen har tatt registerreimen. Etter nøye kontroll av merkene viste det seg at den var 6 tenner feil. Har hatt dialog med VP verksted hele dagen. De anbefalte å få regreimen tilbake i rett posisjon. Det gikk uten å ta av reimhjulet på veiva, løsnet strammeren og tok reima av på toppen. Vridde toppen i rett posisjon og monterte reima igjen. Tørnet så motoren 2 runder for hånd. Så startet jeg den. Feilmeldingen forsvant etter at jeg stoppet den igjen. Motoren går fint og virker uskadd. VP mekanikeren mente at slik ventilene var på D3 skal det gå godt om den flytter seg noen tenner. Virker ikke som den har tatt i. Men vil vise seg når jeg får testet med full belastning. Men var heldigvis ikke totalhavari. Sparte 300.000 i dag, og er fornøyd med det.....
  22. Jannmar

    Vann i motorrommet, heve kjøp...

    Er det noen fordeler med hekkagregat? Har selv kun hatt fast aksling eller utenbordsmotor.
  23. Helt riktig som du skriver kommunikasjon er nøkkelen. Derfor kunne jeg heller ikke tenke meg å legge meg inntil en annen båt uten invitasjon vha fendere eller avtale. Men 3 båter i bredden er jo stort sett bare hyggelig. I Skagen var det i alle fall vanlig med 10-12 båter for noen år siden. Der viklet flere master seg inn ihverandre under en sommerstorm. På den annen side så koster en plass i Grebbestad kr.400,- /natt og er det en grinebiter som vil hevde sin rett til å ligge alene, så er det vel ikke vi her på båtplassen som bør legge premissene men havnevakten utfra hvilke regelverk i havna.
  24. abbor

    Tips til rekkemontert stangholder?

    Og hvis du vil ha noe skikkeliså kjøper du denne: https://www.skittfiske.no/rapala/111149/stangholder-normark-rapala-deluxe?gclid=EAIaIQobChMIs-__hqWq4gIVoQrTCh2r4wdBEAQYASABEgIa_PD_BwEg
  25. chek engine lampe blinker 3+2 på en 140 hk Suzuki 2008 mod. Hva tyder det.?
  26. Andor

    Motorstopp Penta D3

    dette har vært en svakhet på dem 5 sylindre motorene til volvo, ryker eller fliser multireim seg, så drar den med seg regreim i samme slengen, det samme har skjedd på mange biler og båt motorer av dem 5 sylindrede diesel motorene til volvo
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...