Jump to content

Salg av båt - bruk av megler?


NAL

Recommended Posts

Er i ferd med å selge "gammelbåten". Den ligger nå på Finn.no Var på Lillestrøm i dag og var innom standen til Norsk Lystbåtformidling. Kunne være interessant å benytte seg av en slik kanal også. De legger den da event. ut på flere steder, både på nett og som annonser i div. blad.

Noen med kjennskap til denne form for salg/formidling? Ville være fint med synspunkter.

Link to post
Share on other sites

Du kan sikkert gjøre en like så god jobb selv.

 

Meglerene tar forhåpentligvis gode bilder og sprer annonsen på flere nettsteder som strengt tatt ikke er nødvendig. Jeg tror det holder med finn.no.

 

Eneste fordelen er at kjøperen lettere kan få finansiert kjøpet da meglerene representerere finansieringselskaper.

 

Jeg ser da bort fra NIS-NOR-registrerte båter, som er selvstendige pantobjekt.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg har solgt en båt gjennom megler og den jobben megleren tok betalt for var mildt sagt slett. Jeg tok bilder og laget salgsprospekt, jeg diskuterte i timevis med diverse kjøpere, megler tok betalt av kjøper for en gjennomgang av båten men den gjennomgangen virket mest som om den var tatt fra meglerens kontor (de hadde båten på land men fant f.eks. ikke ut at propellen var løs, falt av umiddelbart da kjøper fikk båten levert). Mangler som kjøper fant måtte jeg ta meg av å finne en eller annen løsning på...

 

Hva er det egentlig megler tar betalt for å gjøre??? ikke vet jeg....

 

Lag heller annonse selv å legg ut på finn.no. Ta masse bilder, helst med 28mm vidvinkel, og beskriv båten så godt du kan så gjør du en MINST like god jobb som megleren gjør og du sparer meglerhonoraret. Sørg for at båten er noenlunde ryddig og pen og ta helst bilder en fin dag (utrolig hvordan sola kan påvirke kjøpere :lol: )

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mamma og pappa brukte en megler i Tønsberg. Slett jobb, ga ikke inofrmasjon videre til ny eier om vesntlige detaljer om båten osv. Total fraksrivning i etterkant.. Ingen god opplevelse.

 

Se her forøvrig Tidligere tråd om meglere

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil legge til at jeg har erfaring med begge deler.

 

Det er en lang historie, men megleren holdt på å koste meg kr. 30' + 15' i meglerprov. før jeg måtte si opp oppdraget.

 

Jeg la inn en ny annonse på finn.no, tok mange nye bilder, surfet på nettet etter en plantegning, samt la inn en test jeg haddde kjøpt på MBY, la inn ny beskrivelse hvor jeg fremhevet egenskapene ved bruken av den.

 

Litt tilfeldigheter men jeg solgte båten dagen etter for kr. 30' mer enn megleren til slutt mente markedsprisen var. Så slapp jeg meglerprovisjonen også.

 

Det største ankepunktet til megleren var at han ikke hadde peiling på selve bruken av båten, avdrift i vind, fast aksel, drivstoffforbruk, service, historien til båttypen (verft), ja alt det en kjøper ville være mest interessert å vite om.

 

Men det kan være fordeler også; finanseringstilbud, kanskje sentral kaiplass for visninger, meglers kjennskap til båten, prøveturer etc.

 

Generelt om meglere:

Når skal folk endelig skjønne at en megler ikke er selger. Megler er en mellommann som noen har engasjert. Hvem da?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig megler tar betalt for å gjøre??? ikke vet jeg....

Helt enig med SveinHa her, megleren vil normalt fraskrive seg alt i ettertid av båtkjøp, og evt. tvister angår ikke megler, altså kan hverken selger eller kjøper gjøre regning med hjelp om problemer oppstår. Greit med megler om du ikke ønsker å ha kontakt med kjøpere selv. Megler sitter på opplysninger om hvilke priser m.m. som er oppnådd for tilsvarende båter og har derfor litt peiling på faktisk markedsverdi. Han har også tilgang på opplysningsskjema med de rette spørsmålene og rettferdige kontrakter. Dette er imidlertid tilsvarende som mye av det du finner i båtblader og på nettet.

Jeg anbefaler at du gjør deg opp en formening om hva du er villig til å selge båten for og hva du håper å få for den. Da er du godt forberedt på en forhandligssituasjon og er i stand til å ta avgjørelse der og da, det er en fordel å smi mens jernet er varmt! Ta gjerne med i betraktning ved vurdering av minimumspris at megler honorar ville vært mellom 5 og 10% av salgssum.

 

Redigert: I forbindelse med overføring av eiendomsrett/ utlevering av båt og betaling av penger til selger er kanskje største fordelen med megler. Denne 3. person skaper en trygghet for transaksjonen for begge parter.

 

Lykke til

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sørg for at båten er noenlunde ryddig og pen og ta helst bilder en fin dag (utrolig hvordan sola kan påvirke kjøpere :lol: )

Erklærer meg helt enig her. Det er utrolig hvor mye plastposer, brukte kaffekopper og annet ræl som folk ikke har fjernet før de tar bilder. Sånt gir et veldig dårlig inntrykk.

 

Ellers tror jeg at det nå ikke er mange seriøst ivrige kjøpere som ikke er innom finn.no. Meglerens skryt av at de legger inn prosjektet på mange fora er derfor lite verdt, etter min mening.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med overføring av eiendomsrett/ utlevering av båt og betaling av penger til selger er kanskje største fordelen med megler. Denne 3. person skaper en trygghet for transaksjonen for begge parter.

DETTE er det megleren behøves til. Men ofte betaler de videre med en gang, i stedet for å vente til det er klart om det var utleggspant i båten pr. leveringen ... da er det verdiløst. Og jeg har latt meg fortelle at det fortsatt finnes meglere som ikke opererer med klientkonto :nono: :rolleyes:

 

For selgeren er det litt farlig å bruke megler, fordi den for kjøperen mye mer fordelaktige Forbrukerkjøpsloven da kommer til anvendelse. Grunnen til dette er at megleren anses å være profesjonell part og da skal en "svake" part ha lovens beskyttelse.

 

Best etter min ydmyke mening å selge selv over finn eller baatnett. Oppgjørsfunksjonen kan som regel ivaretas likevel og på en billigere måte enn hva det vil koste å bruke megler.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

For selgeren er det litt farlig å bruke megler, fordi den for kjøperen mye mer fordelaktige Forbrukerkjøpsloven da kommer til anvendelse. Grunnen til dette er at megleren anses å være profesjonell part og da skal en "svake" part ha lovens beskyttelse.

Sikker på det? Har inntrykk av at megler tar forbehold om det meste i sine kotrakter slik at det i realiteten er en handel mellom private, og at kun oppgjøret går via megler.

Jeg kjøpte bruktbåt gjennom megler en gang, og det var ivertfall dengang mange forbehold og det ble poengtert at partene var selger og kjøper. Megler var ingen part i salget.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig i det meste som er sagt her. Jeg lurer egentlig på hvordan i all verden så mange båtmeglere greier å overleve?

 

Da jeg solgte min forrige båt sjekket jeg for "løye" hva lokal megler mente var rett pris. Han anslo opp mot 400'. Solgte den for 475' etter en liten uke på finn.no. En slektning av fruen solgte gjennom denne megleren, og fikk et ***vete pga. at Wallas-kokeapparatet trengte en liten reparasjon - noe han hadde informert megleren om på forhånd, men som megleren selvsagt ikke brydde seg om å bringe videre.

 

Hvis bare finn.no hadde sluppet til private hus-selgere, så tror jeg vi hadde stått overfor snarlige nedbemanninger i eiendomsmeglerbransjen her til lands.

Link to post
Share on other sites

Jeg undrer på etter å ha lest gjennom denne tråden hva som er argumentene for å benytte megler ved salg av båt.

 

Jeg har selv en båt til salg og bruker finn.no.

 

Har fått mange henvendelser - men ikke noe salg enda.

 

Lurer på om det ville ha vært anderledes med megler?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det har mer for seg å bruke penger på en besiktigelse enn på en megler, så kan man evt la en advokat ta hånd om sikker betalingsformidling i forbindelse med overlevering. :smiley:

 

Det er ikke mange ganger jeg selv har kjøpt brukt båt.

 

Jeg spør derfor om hva som menes med besiktigelse.

 

Er det f.eks. oppløft av båten og inspeksjon av skrog under vannlinje?

 

Dersom båten løftes og mulig kjøper ikke ønsker å kjøpe båten, hvem dekker da utgiftene til løftet? Finnes det uskrevne regler for dette?

 

Hva inngår i besiktigelsen?

 

Båten jeg selv skal selge ha forventet salgspris på over 1 mil. NOK

 

Er det vanlig at overlevering av båten skjer etter at hele beløpet har blitt registrert på selgers konto?

Link to post
Share on other sites

Sikker på det? Har inntrykk av at megler tar forbehold om det meste i sine kotrakter slik at det i realiteten er en handel mellom private, og at kun oppgjøret går via megler. [...] poengtert at partene var selger og kjøper. Megler var ingen part i salget.

Riktig det, megleren må passe seg litt, hans status må informeres om for at han ikke skal få ansvar for oppfyllelseav avtalen mellom kjøper og selger. Men mitt pong var et annet, nemlig at Forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse når selgeren bruker en yrkesselger (megleren) til å selge for seg. Dermed får kjøperen større og bedre rettigheter dersom båten har mangel. (Merkelig at der ikke er tilsvarende for huskjøp,hva?)

Er enig i det meste som er sagt her. Jeg lurer egentlig på hvordan i all verden så mange båtmeglere greier å overleve?

Fordi båtfolk er godtroende. Selgeren tror han får bedre pris og kjøperen tror han gjør et tryggere kjøp; enn hva tilfellet ville ha vært ved kjøp direkte mellom private. Begge tar feil.

Hvis bare finn.no hadde sluppet til private hus-selgere, så tror jeg vi hadde stått overfor snarlige nedbemanninger i eiendomsmeglerbransjen her til lands.

:yesnod::yesnod: Men se på hvem som eier finn og hva disse tar inn i vanlige annonser fra eiendomsmeglerne, så finner du vel fort svaret.

Jeg tror det har mer for seg å bruke penger på en besiktigelse enn på en megler, så kan man evt la en advokat ta hånd om sikker betalingsformidling i forbindelse med overlevering. :smiley:

Just precis. En besiktigelse med tilstandsrapport ville løse det meste av det som kunne dukke opp av tekniske problemer, og sikkerheten i oppgjøret skal normalt være en "no-brainer" for en nogenlunde oppegående advokat. Det gjelder bare å finne en... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mange ganger jeg selv har kjøpt brukt båt.

Jeg spør derfor om hva som menes med besiktigelse.

Er det f.eks. oppløft av båten og inspeksjon av skrog under vannlinje?

Dersom båten løftes og mulig kjøper ikke ønsker å kjøpe båten, hvem dekker da utgiftene til løftet? Finnes det uskrevne regler for dette?

Hva inngår i besiktigelsen?

 

Godt spørsmål. Det er hva du vil det skal være, om det er du som bestiller det. Det viktige er hva rapporten fra besiktigelsen forteller om båtens tilstand, eventuelle risiki, vedlikeholds- eller reparasjonsbehov, indikasjoner på mulige fremtidige problemer eller tidligere skader som kan lage problemer i fremtiden etc.

 

Egentlig burde enhver selger legge frem en tilstandsrapport til alle interesserte kjøpere. Vi gjør det jo slik, ofte i alle fall, ved omsetning av bruktbil; om ikke annet så pr. NAF-test. En tilstandsrapport vil i ganske stor utstrekning dekke opp selgers opplysningsansvar og den vil i alle fall reusere kjøperens reklamasjonsmuligheter.

 

Båten jeg selv skal selge ha forventet salgspris på over 1 mil. NOK

Er det vanlig at overlevering av båten skjer etter at hele beløpet har blitt registrert på selgers konto?

 

Av en eller annen merkelig grunn er deet faktisk ikke uvanlig; om ikke akkurat vanlig. Båtfolk synes å stole veldig mye på hverandre, og det er jo bra, men fallgrubene er jo åpenbare. Egentlig burde oppgjørest stå på en mellommanns (klient)konto inntil Løsøreregisteret er ajour pr. leveringsdagen, slik at man VET at båten var uten utleggspant ved levering. Og egentlig burde ingen kjøper betale/levere fra seg penger uten å få båten overlevert samtidig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takk,

 

dette var svært verdifull informasjon.

 

Jeg har hørt enkelte lurehistorier om penger som er dokumentert overført med falske bankgiroer.

 

Dersom man velger en form for "klientkonto" som mellommann inntil alt er klarert - finnes det en enkel oppskrift på hvordan slik konto etableres, benyttes og oppheves?

Link to post
Share on other sites

Jeg spør derfor om hva som menes med besiktigelse.

Worse svarer bra nok, men et eksempel kan være å be om en rapport fra en av KNBFs beskiktigelsesmenn (eller kvinner). Kjekt å skaffe en slik før du begynner å annonsere båten til salgs.

 

Er jeg på jakt etter bruktbåt ser jeg svært positivt på at noen tilbyr å sende meg en slik rapport i stedet for å starte en diskusjon om hvem som skal betale for å løfte båten opp av vannet. Ønsker jeg fremdeles å løfte båten opp av vannet så er det et greit argument at du allerede har betalt for løft for besiktigelsesmann og da må jeg betale mitt løft. :wink:

 

Med hensyn til hva en megler kan bidra med så har jeg opplevd at en megler har overtalt selger til å sette ned prisforlangende for å øke sannsynligheten for salg. I noen tilfeller kan det være et godt råd, men andre ganger er det slett ikke noen fordel for selgeren.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det ville ha vært anderledes med megler?

Jeg har solgt 3 båter. 2 gjennom megler. Første båten jeg solgte utenom megler var en relativt rimelig båt - Uttern D55. En båt som det finnes mange av og som mange har råd til å kjøpe.

 

De to neste båtene jeg solgte var Nidelver, hhv 690 og 300. Begge ble solgt gjennom melger som også er Nidelvforhandler. 690'en var en del av en deal på kjøp av en ny Nidelv 300. Funket bra og jeg følte meg sikker for at pengene gikk dit de skulle fordi salg av den båten var et mellomoppgjør på nye båten. Ved salg av 300'en var dette et frittstående salg uavhengig av kjøp av ny båt, og det var mye penger i bildet. Jeg krevde at pengene kom på min konto samme dag som megler fikk pengene - løste seg ved at vi gikk sammen i banken med remissen fra kjøper. Dette med klientkonto er jeg litt skeptisk til om brukes i praksis - ser ikke slik ut for meg når penger fra kjøper skal betales til kassakredittkontoen til megler :rolleyes:

 

Den største fordelen jeg ser ved salg gjennom megler er at melger har en kundekrets som er interessert i denne type båt, og at megler har bra produktkunnskap. Kundene vurderer enten en tilsvarende ny, eller de vet at forhandleren "jevnt og trutt" får inn brukte båter av det merket de er interessert i og har kanskje avtale om at de kontakter av forhandler når en slik båt kommer inn. Da vi kjøpte Bittetiten IV var det et klart råd fra Windy forhandleren å selge båten gjennom en Nidelv forhandler. Å selge båten gjennom en megler som ikke er Nidelv forhandler har aldri vært aktuelt.

 

Min konklusjon: det jeg kjøper ved å gå gjennom megler er tilgang til kundene. Også slipper jeg selv å gjennomføre salget, dvs at jeg sparer tid. Om det er verdt pengene - litt bittersøt smak der. Er på grensen til å koste mer enn det smaker. Vanlig provisjon ligger på 4-7% - men også her er det mulig å prute - særlig når grunnlaget for provisjonen blir høyt

Link to post
Share on other sites

Dersom man velger en form for "klientkonto" som mellommann inntil alt er klarert - finnes det en enkel oppskrift på hvordan slik konto etableres, benyttes og oppheves?

Se innlegg nr. 15.

et eksempel kan være å be om en rapport fra en av KNBFs beskiktigelsesmenn (eller kvinner). Kjekt å skaffe en slik før du begynner å annonsere båten til salgs.

Mnja. Jeg ville ha foretrukket noen med mer tyngde, uten at det dermed antydes at ikke enkelte av KNBF sine representanter har det. Aller helst noen som har dette som levevei -- fordi de vet hva de gjør og de vet hva konsekvensene av feil er.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Bitteliten om at når man først skal selge gjennom en megler så velg en forhandler av båttypen. De kjenner i hvertfall båten, og har sikkert også flere potensielle kunder som oppsøker nettopp dem. Det er å håpe at de også gir en mer riktig bekrivelse/rapport om den aktuelle båten til kjøper. Mange meglere har jo ikke engang sett båten de skal gi en god beskrivelse til kjøper om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...