Jump to content

Hvordan fjerne bokstaver/navn som er påklistret skrogsiden


Fru Charente

Recommended Posts

:sailing: Hei alle sammen,

 

vi har kjøpt oss "ny" båt - En Viksund St.Cruz 330 og på den sitter fortsatt det gamle navnet. Dette ønsker vi å fjerne før vi setter på vårt navn. Det som sitter der er laget i en slags folie som er klistret fast (selvklebende). Har ikke lyst til å skrape det av - kan vi bruke varmepistol (les hårføhner) eller er det noen som har et bedre forlag.

 

Vi har også tenkt å få laget det nye i folie, hvor kan man få dette gjort til en rimelig penge? Har fått en budsjettpris 750 - 1000 kr eks. moms for 2 stk, synes dette var noe stiv pris.

 

Legger ved et par bilder så dere kan få en sniktitt på det nye flaggskibet

 

viksund_st_cruz_310_340.jpg

inne1.jpg

 

Håper det er noen her inne som har noen tips.

 

På forhånd takk for hjelpen

 

 

:seeya:

 

Fru Charente

Link to post
Share on other sites

Varmepistol funker fint. Vær forsiktig så du ikke varmer for mye på et sted, det kan bli litt brunt. Limrestene fjærner du med sitrusrens. Jeg bruker 3M sin, den er bra. Dersom gelcoaten er "matt" rundt bokstavene kan du pusse med 2000 våtpapir forsiktig før du polerer.

 

Gratulerer med flott båt!!

Redigert av bmhe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk til dere alle for særdeles kjappe svar.

 

 

Tar med hårføhner og sistrusrens, og skal være veldig forsiktig så da blir det nok bra.

 

Nye navn er bestilt hos Profilia (tok litt tid med websiden deres men det gikk bra og 2 stk vil koste inkl. frakt og oppkravsgebyr kr. 475,-

 

:seeya:

 

Fru Charente

Link to post
Share on other sites

Firmaer som driver med denslags bruker damp, på samme måte som når en fjerner tapet. Veldig enkelt og du får fjernet stort sett alt, jeg ville tro at det firmaet som skal lage merket til deg også har utstyret for å fjerne det gammle. Dersom det skulle være noe lim igjenn så vasker du med aseton, du bør forøvrig vaske med aseton før du setter på nytt merke. Lykke til!!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt spent på å høre fra trådstarter om fargeforskjeller etter navnfjerningen. Båten kan ikke være så gammel. Rådet om å bruke vannsliping med 2000 papir tror jeg er bra. Men før det ville jeg ha forsøkt autosol. Jeg har sett hvordan båtreperatøren Polygrall i Son utbedrer til dels formidable skader og forstår etter dette at alt lar seg utbedre. Det er spørsmål om godt verktøy, gode råd og god tid. Litt OT: Det er interessant å se hvordan krakkeleringer i skroget kan utbedres uten at dette tar alt for mye tid.

Link to post
Share on other sites

Vi har også tenkt å få laget det nye i folie, hvor kan man få dette gjort til en rimelig penge? Har fått en budsjettpris 750 - 1000 kr eks. moms for 2 stk, synes dette var noe stiv pris.

 

Det ville jeg si :eek:

 

Vi skulle ha hjemmehavn på akterspeilet til båten, dvs 1 stykk "Nesodden" og betalte kr 56,- hos "Stempelleverandøren" i Nedre Slottsgate i Oslo. Hentet selv i butikken.

 

Når det er sagt, så syntes jeg at det var utrolig billig, han i butikken også.

Link to post
Share on other sites

...om fargeforskjeller etter navnfjerningen.
Jeg fjernet nylig merker som antagelig hadde vært på båten siden -92. Fant ingen fargeforskjeller (hvit båt) men det var, på nært hold, tydelig at gelcoaten utenom merkene var slitt slik at bokstavene stod igjen i relieff etter tapen var fjernet. Ikke verre enn at jeg ikke gjorde noe med det men lett vannsliping med fint papir ordner nok dette enkelt...
Link to post
Share on other sites

Båten er en '98 modell og meget pent holdt så jeg tror ikke det vil bli noen særlig fargeforskjell og blir det evt. noe så blir jo mesteparten dekket av det nye navnet.

 

Uansett så ville ikke jeg brukt aceton på gelcoaten - tenk om du løser den opp. Aceton er jo et løsemiddel.

 

Fru Charente

Link to post
Share on other sites

WD-40 fungerer fint til limrester. Dessuten er det vel en slik boks i enhver båt....

 

Handlet forøvrig navneskilt fra Profilia for to år siden (eller var det i fjor???). Det fulgte med en veldig grei bruksanvisning som detaljforklarer hvordan folien skal settes på. Meget bra!

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når båtens klistremerke-navn F. eks. GH, Draco, Wesling etc. ikke lenger er pent å se på og man vil pusse opp båten med ny gelcoat:

Jeg er i en slik situasjon og vil gjerne sette båten i orginal stand. Båten er en Gromling og klistremerkene/navn er så langt ikke mulig å skaffe. Hva gjør man da?

NOEN MED ERFARING MED Å FOTOGRAFERE GAMLE MERKER OG FÅ LAGET OPP NYE KOPIER?

 

Noen med tips om hvor jeg kan få dette gjort? Gjerne til en grei pris.

Link to post
Share on other sites

Det mest skånsomme å fjærne klistremerker /striper ol. med er en gummirondell.Fjærnet alt av dekaler på båten ifjor uten ett merke eller limrest igjen.Er å få kjøpt hos biltema.kostet ca 60kr.Sett den på batt.drill og kjør med sakte fart.Tror den heter dekalfjærner.

Link to post
Share on other sites

Litt OT: Det er interessant å se hvordan krakkeleringer i skroget kan utbedres uten at dette tar alt for mye tid.

 

Klarer Polygrall å fjerne krakkeleringer uten at det krever så mye tid så antar jeg at det ikke kan koste en formue heller.

Har du noen kontaktinformasjon til dette firma Roaldbj ?

Link to post
Share on other sites

Det ville jeg si :eek:

 

Vi skulle ha hjemmehavn på akterspeilet til båten, dvs 1 stykk "Nesodden" og betalte kr 56,- hos "Stempelleverandøren" i Nedre Slottsgate i Oslo. Hentet selv i butikken.

 

Når det er sagt, så syntes jeg at det var utrolig billig, han i butikken også.

 

 

Må si meg enig her ja, du har nok fått det billig. Og han hadde ja.. Alt etter hvor stort det er fått en stiv pris.

 

 

 

Ellers lar somregel gammel tape seg fjerne greit bare man får tak på den, problemet er som de fleste er inne på limet.

 

Her kan det brukes mye, sprite av ymse sorter sitrus renser og det meste fjerner det.

Det som er lurt på eldre båter med "sart" overflate er og teste litt før man gyver på så man ikke lager skjolder.

 

Noen snakker om fargefoskjelder det er ett velkjent problem og har ikke båten vert godt vokset hvert år kommer det somregel, da er alt rundt famlet men ikke det under tapen.

 

Så skal dere kjøpe en båt og de sier de har vokset den hvert år, ta en titt under kjennemerket det avslører mye.

Jeg som skiltmaker ser det samme på biler.

 

Jeg sier vel i tråden det samme som alle andre poenger mitt var att dere ikke trenger kjøpe noe spes. for og fjeren limen bruk det dere har for handen det meste kan brukes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...