Jump to content

Rør fast i oljepeiler/oljesump - KAD300


thomasd

Recommended Posts

Heisann,

 

Da kan jeg offisielt melde meg på for årets båtpris i kategorien "største kardinalfeil". Med nyinnkjøpt oljesuger skulle jeg tømme motoren (KAD300) for olje, men sondene syntes å være for korte. Så jeg våget meg på å skjøte to sammen. Dette fungerte (delvis) en god stund, svært begrenset motstand i røret, før jeg for siste gang skulle ta røret ut, og da kom ikke den nederste delen med opp.

 

Følgelig har jeg nå et ca 50 cm langt og 6 mm tykt plastikrør et eller annet sted i oljepeilerør/oljesump/gudvethvor.

 

Noen som vet om noen mulighet for å få dette ut på et vis? Kan motoren kjøres slik den er, eller er det fare for storfeil? Må hele motoren ut? Kan man få demontert oljesump mens motor står i båten (Windy 25 Mirage)?

 

Tips mottas med aller største takk.

 

Mvh

Thomas

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg kjenner motoren, må det vel være mulig å skru ut oljepeilepinnerøret/festet for dette.

Biltema selger en "plukker" på vire prinsippet med tre klør. Får du av festet, burde det være mulig å "fiske" ut røret.

Mulig et tannlegespeil kan hjelpe. Evt må du prøve å lirke det ut av oljepannedreneringspluggen(hvis det finnes).

Ville prøvd å få røret ut ellers smelter dette og setter seg i oljekjøler, filter osv...

Et tips videre er vel at de fleste motorer har et forlenget rør slik at du kan sette sonden på toppen av peilerøret og suge ut olja.

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God forslag. Skal sjekke om det er mulig å få av dette peilerøret. Har tenkt på biltema sin gripetang, da mtp å stikke den nedi røret, men tror den er for tykk. Bilextra har tydeligvis en tilsvarende, som ser ut til å (kanskje) være litt tynnere.

 

Det er dreneringsplugg på disse motorene, altså? Isf burde det jo være mulig å fiske det ut den veien, som du sier.

 

Argh, for noe tull å rote seg borti...

Link to post
Share on other sites

Biltema selger en "plukker" på vire prinsippet med tre klør. Får du av festet, burde det være mulig å "fiske" ut røret.

 

Biltema sin "plukker" har en utvendig diameter på 9,5mm. Om den passer i røret (tror den er for tykk) kan den trolig gripe plastrøret om det sitter i peilerøret.

 

Prøv å tre "noe" ned i røret for å føle om røret sitter der eller er trykket helt ned i oljepanna.

 

Mulig det går å fiske opp røret med en ståltråd med en bøy(krok) på enden.

Link to post
Share on other sites

ja er det ikke typisk at slikt skjer når man skal være lur :-) vet åssen det er . prøv å få av peilerøret er det beste , men den smelter ikke som nevnt over, så det er liten fare for "havari" vil jeg tro. hvis den sitter i røret altså. tipset med å suge på enden av peilerøret for å få ut oljen , kan i beste fall gjelde enkelte få motorer. rørene går etter det jeg har erfart, ikke helt ned i sumpen ,slik at det vil ligge igjen noen få cm olje.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er meningen at peilerøret og skal brukes til å tømme motoren for olje skal du ikke se bort ifra at plastslangen står igjen inne i nevnte rør... Hvis det er gjenget fast i blokken og motoren og oljen er iskald kan du kanskje være så heldig at plastrøret følger med opp hvis du behandler det med størst mulig forsiktighet...

Ville ihvertfall prøvd.....ikke sett peilepinnen på plass, da kan du dytte den videre nedover....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for entusiastiske svar.

 

Utfordringen her blir i tillegg at det (trolig) er et par cm med gafferteip i overkant av røret. Mulig jeg kan bruke det til å gripe tak i. Jeg brukte en 4-5 cm teip, to runder rundt, til å skjøte de to rørene...

 

Om biltema sin gripetang er 9,5 mm blir det vanskelig, 7mm-røret gikk akkurat så vidt nedi.

 

Men da kommer et spørsmål til, selv om jeg gjerne ofrer noen liter olje her om dette løser seg: Kan jeg kjøre motoren varm på den oljen som er igjen (ca 6-7 liter av totalt 11,5), alternativt bare toppe opp med ny olje - eller må jeg helle på ny, varme opp, og drenere alt?

Link to post
Share on other sites

Men da kommer et spørsmål til, selv om jeg gjerne ofrer noen liter olje her om dette løser seg: Kan jeg kjøre motoren varm på den oljen som er igjen (ca 6-7 liter av totalt 11,5), alternativt bare toppe opp med ny olje - eller må jeg helle på ny, varme opp, og drenere alt?

Tenk deg selv. Motoren din skal ha 11,5 liter med olje..... Du mangler 4-5 liter. Risikerer du motoren din for 200-250 kroner ? Fyll opp, varm opp og drener alt. Hadde jeg gjort :-)

 

 

Bavaria32Sport

Link to post
Share on other sites

Utfordringen her blir i tillegg at det (trolig) er et par cm med gafferteip i overkant av røret. Mulig jeg kan bruke det til å gripe tak i. Jeg brukte en 4-5 cm teip, to runder rundt, til å skjøte de to rørene...

 

Om biltema sin gripetang er 9,5 mm blir det vanskelig, 7mm-røret gikk akkurat så vidt nedi.

 

Om du prøver med vakuum (kansje en støvsuger) så kan tapen være til hjelp for den plugger røret.(Ta av olje påfyllings lokket så det blir minst mulig vakuum i bunnpanna)

 

Mulig du kan modifisere Biltema gripen(kappen den ytterst). Den er 5mm lengre inne, og får du tak i tapen er du kansje i mål.(Skyvelæra står på 7mm på bildet)

 

biltemagrip.jpg

Link to post
Share on other sites

si ifra hvor mange remedier du setter fast i røret til slutt, før du tar av hele røret da :-)

hvor langt nedi sitter det? har mest tro på sveisetråd med mothake . er det ikke mulig å fjerne peilepinnerøret altså??

ser ingar linket . men er ikke det røret skjøtet i inngangen til blokken da? det er det mange som er .

Redigert av hifo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest alle innleggene i tråden her, ble for mange som ikke angikk akkurat trådstarters spørsmål. Jeg har imidlertid sett Ingars svar og bilder. Har derfor ett spørsmål.

 

Ut fra bildet kunne det se ut som om peilerøret startet godt inne i bunnpanna, men er det så sikkert at det ikke er en skjøt på røret akkurat i gjennomføringa i blokka. Normalt på de fleste motorer så er vel røret bare presset ned i blokka eller noen ganger gjenget.

 

Røret på VPèn var jo bøyd både i bunn og videre oppåver blokk. Ser ikke helt for meg at det da er mulig at den er sammenhengende.

 

Så om jeg var trådstarter så ville jeg sjekket om røret var skjøtet i blokkgjennomføringa.

Link to post
Share on other sites

Skal ned og titte/lyse for å se om røret er skjøtet/gjenget i overføringen. I motsatt fall vil jeg nok prøve (1) en form for gripearm, (2) vakuum, (3) mothake og (4) et eget forslag, nemlig en stålstråd viklet i form som en "omvendt trakt" som kanskje vil kunne feste seg i tapen. Har en slik på enden av en rørrenser (se bilde). Den er litt for stor, men mulig jeg klarer å forminske diameteren ved å vri/trekke eller lage noe tilsvarende.

 

Takker og bukker til alle og enhver.

 

img00477.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å tømme olja i motorene med ei relativt kraftig Marcopumpe som gir brukbart undertrykk.

 

 

25987_l.jpg

 

Muligvis vil du med undertrykk klare å suge fast slagen?

Biten som røk av er vel nå så innsatt med olje at det har lite for seg å feste noe klebrig materiale på en søkepinne og forsøke å få denne til å feste seg til slangen?

Link to post
Share on other sites

Bare for å si det, jeg studerte ikke om røret var skjøtet, dette bør jo sjekkes først. Er det skjøtet ville jeg definitivt løsnet her istedet for å forsøke pirke. I verste fall risikerer man at 'sakene' glir enda lenger ned og at bunnpanna må av.

 

 

Var jeg trådstarter ville jeg løsnet evnt, innfestinger av røret, mot blokka. Røret er nesten garantert ikke gjenget ned, det går jo ikke å skru rundt røret siden det er så mange vinkler på det. Prøv derfor å vri og bend lett på røret, er det presset ned i blokka løsner det, med det.

 

Smarteste er vel å sjekke min teori med faggutta som skrur VP før man bender for mye.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du klarer nok ikke å suge et rør ut av et rør, vakumet vil jo passere gjennom dette røret som står fast i peierøret.

Siden dette røret i følge andre innlegg her ikke lar seg demontere i fra maskinen uten å ta ned bunnpannen har du en siste mulighet. Kutte peilerøret med en liten rørkutter og skjøte det sammen igjen etterpå med en slange og noen slangeklemmer. Da bør selvfølgelig røret kunne kuttes et sted hvor du vet at du får fatt i denne plastrørbitten du har stående nedi. Kjedelig med slike ting som dette, shit bare rett og slett happens..:wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...