Jump to content

Bruk & erfaringer med PC løsninger ombord


mateco

Recommended Posts

Heisann! :flag:

 

Jeg har et inntrykk av at PC'en er kommet i båten for å bli. De fleste benytter den til kartprogram og navigasjons hjelpemiddel.

 

Selv er jeg litt freak når det gjelder PC og data ombord. :yesnod: Har selv fastmontert en car-PC tilkoblet WiFi nettverk med nettverksdisk og har i tillegg en Laptop liggende St.by.

 

PC'en brukes hovedsakelig til kartprogram/navigasjon. Bl.a. har jeg installert Franson GPSgate til å streame GPS signalet ut i det trådløse nettverket slik at det kan fanges opp av medbragt Laptop på FB.

Har planer om å investere i ICE og trådløs router for internett til kommende sesong (hvis det fortsatt eksisterer til våren da??)

 

Alt datautstyret anses som en fast del av skuta og er derfor ikke demontert eller fjernet for vinteren. Utstyret var der i fjor vinter uten å ta noen skade. Er litt spent på kommende sesong.

 

Er det mange av dere som har faste installasjoner? Lar dere den være igjen i båten eller taes den ut etter sesongen?

 

Hva bruker dere PC'en til utenom til Navigasjon?

 

Noen som bruker den til loggføring/tur-beskrivelser, etc?

 

Hva med streaming av musikk til stereo-anlegg film til skjerm, etc. Noen med tips om kjekke "duppe-dipper" som fikser overføringer på en grei måte?

 

Andre bruksområder der PC'en er kjekk å bruke?

 

Noen kjekke programvare anbefalinger/tips?

 

:sailing:

 

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg har også bil pc, en voom med et via kort.

Bruk er navigasjonsplanlegging, pdf'er, musikk, mail/surf og SSH mot jobb etc.

 

Jeg har også skrevet/skriver et lite python program som poller NMEA for posisjonsdata og poster, (cacher lokalt om ikke nett), via ICE til webserver på land. Jeg bruker google maps for å vise kurs/fart,posisjon og track, samt som loggbok for stedsinfo etc.

Kjekt for de hjemme og for andre som vil se hvor en er når en ikke har AIS. Har også en kompis som jeg skal installere det samme hos før sommeren.

Web-biten med kun kurs/fart,posisjon og track ligger her: http://www.area51.no/maps/viewMap.php.

Andre muligheter jeg etterhvert ser når jeg får ut fingeren og monterer vindmåler er autogenerering av polar data.

 

PC'n er ikke i båten når ikke jeg er der ..

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også skrevet/skriver et lite python program som poller NMEA for posisjonsdata og poster, (cacher lokalt om ikke nett), via ICE til webserver på land. Jeg bruker google maps for å vise kurs/fart,posisjon og track, samt som loggbok for stedsinfo etc.

Kjekt for de hjemme og for andre som vil se hvor en er når en ikke har AIS. Har også en kompis som jeg skal installere det samme hos før sommeren.

 

Heisann SamH

Er dette et program ala Franson GPSgate?

Etter hva jeg forstår så kan også GPSgate poste GPS posisjonen til en webserver. Vet ikke om det er kun Fransons server den kan postes mot. Kanskje andre vet om det er mulig å spesifisere GPSgate til å poste til hvilken webserver man vil??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Du kan iallefall kjøpe gpsgateserver, installere og poste mot den på egen server.

Antar at det og er mulig sette opp en hvilken som helst IP under TCP/IP server evt UDP og ta det derifra.

 

 

Men mer morsomt og skrive ting selv :)

 

Jeg bruker forøvrig også fransson GpsGate for Garmin USB->com.

Link to post
Share on other sites

Jeg har laptop ombord (ikke om vinteren med båten i opplag på land). Sammen med ICE bruker jeg den for å komme på nett og holde meg ajour her på baatplassen.no. Tar bilder og redigerer dem. I sommer hadde jeg webkamera i frontvinduet som sendte bilder til min hjemmeside hvert minutt slik at andre kunne følge med når de var vel hjemme og jeg ferierte i august! Skulle gjerne hatt mulighet til å legge posisjonen ut sammen med bildet, men har ikke nok programeringskunskaper til det. Kanskje noen andre kunne hjelpe meg med tider og stunder? Har også kartprogram på laptop'n med egen GPS, men bruker hovedsakelig en 10" kartplotter koblet til autopilot til navigasjon.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

bærbare pc er alltid med , kjører bluechart men er litt lei frannson gps gate for at gps skal prate med karta, har lett livet av meg etter en garmin usb gps men det er dårlig ..... har en på 12 kanaler jeg ikke gidder prøve engang

driver å planlegger å innstalere c map så jeg kan kjøre den på autopiloten - bluechart har det ikke :cryin:

har faktisk ice som jeg bruker hele tiden hjemme og tar med på båten

med ekstern antenne går ice brukbart kjapt

bruker pc til masse men først og fremst nyheter vær og som kartplotter

skal lage til en ekstern 15" skjerm jeg skal ha på flygern :yesnod:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. overtalte meg sist sommer om å prøve ICE.

Jeg monterte en WLAN-router D35 og ei svær antenne. Dermed hadde hele familien nettdekning i hele Skagerak og Kattegat, med unntak av Anholt.

Nå når båten ligger i opplag bruker jeg Telenors mobilt bredbånd fra båten, men så fort den er på vannet er det tilbake til ICE - forutsatt at det også fungerer til sommeren.

Ellers bruker jeg PC og nettverkskobling til navigasjonssystemet ombord med Raytech RNS v 6.1 - dette fungerer perfekt (men ikke med Vista).

I tillegg logger jeg på lengre seilaser seilasen med Maptech Chart Navigator og de relativt nye BSB kartene fra NV-digital.

Link to post
Share on other sites

jeg formulerte meg litt dårlig

jeg har en haicom 20 kanaler og den må jeg bruke frannson gps gate på

og etter hva jeg har greid å spa opp på nettet finnes garmin/usb i kun 12 kanaler -

jeg hadde en 12 kanaler haicom før og den fungerte greit helt til jeg VIRKELIG trengte den .......

kom utfor skikkelig ekstremt regnvær og det ble mørkt og så bare noen få meter fremover - da kuttet den

fikk høre etterpå at 12 kanaler ikke duger da .......

og det kan nok stemme - 20 kanalern har enda ikke detti ut på 2 sesonger

jeg kan selvsagt kjøre med gps gaten men syntes flere kokker mere søl - sikkert bare meg i hue mitt :lol::lol:

som sagt prøver jeg og finne et nytt system med fks c map nt+ max som jeg også kan bruke autopiloten mot

men den jungelen av forskjellige kart program a gitt :eek::eek:

alle prøve/ demoversjonene er jo raua - så det kommer til og gå tid før jeg finner det rette

syntes bruken av gamle c map - såkalte pirat versjon var helt rå men kjedelige kart grafikk - skulle ønske den fantes med nye typen kartene

hadde bluechart vært smarte og hatt muligheten for autopilot og gitt f i å være så sære med å måtte ha garmin gps -som vi igjen løser med frannson hadde saken vært grei

Link to post
Share on other sites

EEEboxen virker kjekk .har den CD eller DVD??

Ingen av delene. Kjøpte en ekstern dvd for usb port. Pcen er montert bak ryggen i salongen og usb kabelen til printer og dvd mm er trukket til akterlugaren der disse tingene er. Bruker trådløst tastatur og mus for å få minst mulig ledninger.

 

Bruker den også som Tv ved hjelp av livestation programmet. Nett-tv via ice. Funker når forholdene er gode.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Pcen er montert bak ryggen i salongen og usb kabelen til printer og dvd mm er trukket til akterlugaren der disse tingene er. Bruker trådløst tastatur og mus for å få minst mulig ledninger.

 

Jeg handlet dette tastaturet fra CarTFT

 

rfkey.jpg

 

Er trådløs med RF istedet for IR og har en rekkevidde på 10m noe som betyr at PC'en kan gjemmes vekk.

Er lite og hendig og med innebygget liten joystick som mus. Fungerer 100%

Desverre leveres det ikke med norsk layout, men kan ellers anbefales :yesnod:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det er med all respekt å melde bare tull.

Det er særdeles skjelden du kan motta mer en tolv kanaler.

Å motta 20 satelitter samtidig er fysisk umulig.

 

ok ..... ja det høres riktig ut det :yesnod::yesnod:

tenkte ikke sånn på det ..............

bare hørt noen nevne at det ikke duger - men det kan jo ha vært haicom 12 kanalern som var dårlig- di har vel utviklet den på alle vis siden den er så mye bedre??

kansje lete opp en garmin 12 kanaler og prøve det da så jeg slipper gps gate driten :lol:

Link to post
Share on other sites

Heisann SamH

Er dette et program ala Franson GPSgate?

Etter hva jeg forstår så kan også GPSgate poste GPS posisjonen til en webserver. Vet ikke om det er kun Fransons server den kan postes mot. Kanskje andre vet om det er mulig å spesifisere GPSgate til å poste til hvilken webserver man vil??

 

Bjørn

 

 

Står litt om BÅT-SPORING her.

http://www.tikinavigator.no/no/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

ok ..... ja det høres riktig ut det :yesnod::yesnod:

tenkte ikke sånn på det ..............

bare hørt noen nevne at det ikke duger - men det kan jo ha vært haicom 12 kanalern som var dårlig- di har vel utviklet den på alle vis siden den er så mye bedre??

kansje lete opp en garmin 12 kanaler og prøve det da så jeg slipper gps gate driten :lol:

 

En GPS trenger 3 sattelitter for å beregne posisjonen, jo flere jo bedre.

 

Har en GPS mus som kan tar ned 12 sattelitter.

Av de 12 som jeg ser er det 5til 10 som er gode resten er for svake,

men det skifter hele tiden.

 

En bruker GpsGate for å kunne kjøre flere programmer på en gang, som bruker GPS signale.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

jepp men med garmin bluechart må man bruke gps gate for at karta skal finne gps eller omvendt ??!!

en som sa garmin lagde det slik så du egentlig måtte bruke garmin sine gps !

hadde kontakt med garmin i sta og di tvilte på at garmin sin gps ville funke med bluechart karta :eek::crazy::eek:

hmmmmm

har en gammel c map versjon og der går gps rett på uten gate

blir helt svimmel av kart/gps verden

unnskyld avsporingen av tråden :blush::sweat:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nyere versjoner av mapsource kan svjv ikke vise posisjonen i kartet ..

 

Som nevnt så bruker jeg gpsgate for å levere data fra virtuelle comporter basert på inndata fra USB,

det er ikke mange feil jeg ikke gjør når jeg holder på med serie kommunikasjon fra python mot gpsgate portene,

men gpsgate er og har vært bemerkelseverdig stabil.

Jeg tror egentlig ikke du har grunn til å frykte den applikasjonen.

 

Jeg har pusla litt med et lite php script jeg kjører mot kartverket for å hente/laste ned hele blokker med sjøkart i skala ca 1:28000 og bildefiler i størrelsen 2048X2048 med navngivning i bildets UTM koordinater, om det er interesse for det her kunne jeg lagt ut skriptet for de som har egne servermuligheter .. Men det må vente til jeg har forsynt meg ferdig selv ..

Laster ned hele landet inatt og tipper når jeg har vasket vekk unødige filer ender jeg opp så det hele får god plass på en dvd.

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nei den virker veldig bra med fransson gps gaten men jeg kjører på en free versjon og den kutter lisensen sånn plutselig når man sikkert har mest bruk for den :lol: har ikke helt fått meg til og gidde betale for gaten enda for jeg driver og drømmer litt om et annet system - fks c map med mulighet for autopiloten og det koster nok egentlig...... bare jeg finne ut hva jeg skal velge ...... :sweat::rolleyes::sweat::wflag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...