Jump to content

Oppussing av Hebbe`s Saga 27


Hebbe

Recommended Posts

Båten står vel plassert på land og sesongen 2005 er i gang. Nyervervelsen er møkkete, utrolig møkkete utvendig. Hva skal jeg bruke for å få av alt det "svarte" som ligger overalt ? Denne båten har ikke vært polert på flere år så jeg tenkte å polere før burkan kommer over den.

 

Ny kalesje er bestilt fra Sagabouts, fornuftig pris kunne de også tilby. (10% på prisen i deres prisliste på  hjemmesiden deres, og bare kr 45 i oppkravsgebyr) Bestilte også gelcoatspakkel til skrogetr slik at jeg får riktig farge til småripene på skroget.

 

Har også tenkt å lakkere den "grå stripa" øverst på skroget blå. Fikk tilsendt en fargeprøve fra kalesjen slik at jeg kunne få "riktig" farge til lakken på stripa. (De hadde ikke fargekoden til kalesjen). Pratet med ei koselig dame ved Sagaboats, service står i høysetet hos dem... Vet jeg kommer til å handle mere fra dem...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Båten står vel plassert på land og sesongen 2005 er i gang. Nyervervelsen er møkkete, utrolig møkkete utvendig. Hva skal jeg bruke for å få av alt det "svarte" som ligger overalt ? quote]

 

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd Hugo`s. Tror det vil kunne hjelpe deg, men er ikke helt sikker, men vil absolutt si at det kan være verdt ett forsøk.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei Hebbe

 

Hvis det bare er ren møkk så ville jeg først tatt meg en runde med Lars H og mitt sitt supermiddel som du sikkert finner i kjøkkenbenken. ZALO.

 

Det skiten du da sitter igjen med kan du f.eks ta med Hugo.

 

Bruker selv disse nye 3M vaskesvamper med håndtak. Utrolig fin. Og den finnes i forskjellige graderinger fra fin til grov.m

Link to post
Share on other sites

Hei Hebbe!

 

Jeg har osgå overtatt ei snekke som manglet vårstellet 2004. Kanskje 2003 også!

Jeg begynte utvendig fra topp og nedover. Først vask deretter Bilteamas Plastrens deretter 4-5 runder med AUTOSOL på poleringsmaskinen, (for hånd på små og krongelte flater), Til slutt Hempels Hard Polish. Blank og kjempeglatt overflate. Min 23 år gamle Elwaro har fått et nytt liv!  :yesnod:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Som sagt et par ganger før, Jiff skurekrem som ikke riper og oppvassvamp/skrubb.  Garantert riperfritt og rengjør som bare det.  At skrubben riper, er kun en myte.  Har eksperimentert med dette og kan så langt ikke se noen negative effekter på ny båt.  Brukte skrubben  i vannlinjen samt vanskelige flekker og overskytende Sikalflex i samenføyninger.  Billig er det òg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har pakket ned Zalo til i morgen og i tilegg til det, salmiakk... Salmiakk er basisk og "veldig" fettløselig, og vil nok ta en del mer enn det Zalo`n ikke vil ta. Min kjære som er kjemiker i det daglige anbefalte det framfor sure vaskemiddler (saltsyre). Båten har ligget langs en veldig traffikert veg i sommer og det er nok mye eksos som har gjort båten så svart vil jeg tro. Oppskrift blir som følger,og i denne rekkefølge... (tror jeg...)

 

1. Starter først med Zalo ov varmt vann på hele båten og skrubber godt med det.

2. Etter det blander jeg salmiakk i zalovannet (zalo som glidemiddel) og går over der det reine zalovannet ikke har gjort jobben.

3. Jiff

4. Autosol eller annet "bilsupervaskemiddel." der salmiakkløsningen ikke har gjort jobben.

5. Rubbing med colorback. (Har fått tak i et poleringsmiddel fra Hempel som benyttes til fly)

Bruker min lille høytrykkspyler i mellom hvert "lag" med jobb, rekker helt sikkert ikke mer enn trinn 1 og 2 i morgen.

6. Polering

Målet er å være ferdig med vask og polering innen utgangen av neste helg.

 

Skal legge inn bilder før og etter... (Målet er å få Saga`n like blank og fin som min nylakkerte Sjømann er...)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Målet er å være ferdig med vask og polering innen utgangen av neste helg.

 

Skal legge inn bilder før og etter... (Målet er å få Saga`n like blank og fin som min nylakkerte Sjømann er...)

Du er vel forberedt.  Resultatet vil garantert bli godt etter litt svette. :yesnod:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

4. Autosol eller annet "bilsupervaskemiddel." der salmiakkløsningen ikke har gjort jobben.

Autosol er ikke vaskemiddel, men rubbing. Hugos er et mer velegnet middel til flekkfjerning/skrubbing. Bortsett fra dette så ser det greit ut. Spent på å se resultatet... :yesnod:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da jeg fikk Sandviken så tok jeg hele overbygget med autosol .Gutta trudde jeg hadde lakkert båten , så hvit og fin blei den (for den var møkkete ). Men husk at autosol er rubbing så du må bruke vox etterpå pluss at da holder det jo mye lenger også .Bare for og nevne ossen jeg gjorde det .

 

1.Vask med kraftvask ,husk og vask fra bunn og oppover så du slipper striper . :yesnod:

2.Autosol .ta små felt av gangen da fungerer den bedre  :cool:

3.Vox .  :smiley:

3.Polerte (tenk og hatt marskin da)  :yesnod:

 

PS: Hørt at autosol er så sterk at det ikke er bra og gjøre det flere ganger  i året . Selv om jeg gjør det på svarte striper som blir etter sko osv da slipper jeg og gni og gnukke for mye

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Trinn 1, 2 og 3, (Zalo, Zalo + salmiakk, og jiff skurekrem) er unnagjort på skroget. All møkk er borte der så nå blir det å bruke colorback før polering.

 

På Saga`n så er det noen teaklister utvendig på overbygg/hardtopp, disse er lakkert... Men i tilegg til at listene er lakkert så er det sølt "mye" lakk på glassfiberen under disse listene. Denne lakken skal bort og her hjelper det ikke med rubbing e.l.

Hva skal jeg bruke for å få bort denne lakken ?

Stålull ?

Skrape ?

Varme ?

Lakkfjerner ?

 

Har ikke tengt å ødelegge gelcoten med denne opperasjonen...

 

Ser at båten kommer til å bli bra når den er ferdig polert, men det gjennstår mye arbeid før jeg blir fornøyd...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

du kan skrape försiktigt med en plexiglasbit,  typ desse billiga reklam-isskraper!

Dette har jeg forsøkt, og med litt tålmodighet fikk jeg bort gammel Benarolje. Men rester av Jotun Clipper II hard lakk satt fremdeles. Så nå tar jeg alltid listverket på Saga27'en med hjem og oljer/lakker der. Eneste problemet er at skruehullene i gelcoaten blir større og større. Har allerede gått opp en skruedimmensjon. Neste gang blir det vel å fylle hullene og borre opp på ny.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ting tar tid...

Har fått behandlet skroget med Turtlewaks color back i dag. En jobb som tok cå 5 timer. 5 timer i båthavna med mange å prate med innimellom. Jeg skrev her tidligere at jeg regner med at det blir bra, og det blir det.

 

Bilde

 

I morgen blir skroget polert, og jeg gleder meg til resultatet.

 

Jeg hadde fått lånt meg en proff polermaskin fra Dewalt, men ingen lokale forhandlere klarte å skaffe meg poleringsputer som passet dette vidundret. Det ble så jeg kjøpte meg poleringsputer for å sette på min bormaskin (8oow) Dette fungerer helt greit med det turtall som er på min black&decker. Når jeg er ferdig med skroget i morgen, (tar en ferie dag i solskinnet) skal den andre båten heises på land så jeg tenker kvelden i morgen går med til heising av båter nede i havna. Må også flytte Saga`n noen meter for det skal graves i området der den ligger. Lørdagen skal overbygg og hardtopp på Saga`n til pers... Sjømannen skal også få seg en tur meg poleringsmaskina da, må jo ikke glemme den heller.

 

Fikk guttepakke i posten i går, en ny, fin og blå kalesje denne gang. Var innom et reklamefirma som driver med skilt o.l. i dag, fikk tilbud på å bruke folie i stede for å lakke den grå stripa på Saga`n. Tror resultatet blir bedre av det enn å lakkere dette selv. Prisen ville bli i mellom 1500 og 2000 for denne jobben, og navn på båten inkludert i denne prisen.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Rapport etter helga er som følger:

Båten er flytten 15 m med kran p.g.a graving i havna som skal starte til våren. Skroet på Sagen ble polert og resultatet ble meget bra, bilde kommer når jeg blir ferdig med overbygget.

I tilegg til dette så ble Sjømannen min satt på land og gårdagen ble viet til den, vasket og polerte hele båten slik at den også er klar til vinteren. Har igjen konservering av motorene til begge båtene, utenom at olje ble skiftet på Skjømannen. Har igjen å kjøre igjenom frostveske på skjøvannsdelen på begge mororene. En lang jobbehelg har det vært og i går kveld etter hjemmelaget potetmos og "joikaboller" ble det til at jeg fant senga kl 20.00 Tror dette er rekord i å legge seg tidlig, var rett og slett sliten av båtlivet etter fredagen og lørdagen...  

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Var innom et reklamefirma som driver med skilt o.l. i dag, fikk tilbud på å bruke folie i stede for å lakke den grå stripa på Saga`n. Tror resultatet blir bedre av det enn å lakkere dette selv. Prisen ville bli i mellom 1500 og 2000 for denne jobben, og navn på båten inkludert i denne prisen.

Jeg vil anbefale deg å sjekke pris på profesjonell lakkering av stripen. Jeg gjorde denne jobben selv i vår, og ble ikke fornøyd med resultatet - så nå har jeg fått tilbud fra et verksted som driver med båtlakkering. De gjør jobben for 3500 kr inkl. pussing og maskering. Syntes dette var ganske rimelig. Vurderte også folie, men det er visst ikke så enkelt å få pent som det kan høres ut og den er vel neppe like slitesterk som lakk.
Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å sjekke pris på profesjonell lakkering av stripen.

Tror nok jeg kan få gjort den jobben for den sum som du nevner... Men i tilegg kommer frakt av båt fra opplagsplass/båthavn til lakkeringsverksted med et rom stort nok til å kunne ta inn en slik båt.  (Ikke at båten er såååå stor da.....) Vil da tro at den da må inn på et lakkeringsverksted beregnet for lastebiler. Da vil prisen inkl. transport fort bli det dobbelte av din pris og da begynner det å koste litt. Den folie som "Profilhuset" bruker er slik folie som bl.a. blir brukt på reklame på biler, den sitter godt, og lett å reparere ved ev. skade. 2 båter i min hjemmehavn har fått striper ferdig påsatt fra Profilhuset, og resultatet er meget bra. En kan ikke se at det er folie og ikke lakk.

 

Været frister ikke til båtjobb i dag, men jeg har startet med å gjøre rein "skai-putene" som er ute. De er i brukbar stand så jeg har egentlig ikke tengt å bytte de ut eller trekke dem om. Har fått bort mye møkk, men det er fortsatt noe igjen. Har fått et råd om å få tak i "vinylfornyer" og prøve med det. Hittil er zalo og salmiakk blitt forsøkt og det tar en del, men kraftigere middel kreves. Prøvde med shipshape på en liten flik av den ene puta men den gjorde ikke bedre arbeid enn hva zalo gjorde.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

jeg har startet med å gjøre rein "skai-putene" som er ute. De er i brukbar stand så jeg har egentlig ikke tengt å bytte de ut eller trekke dem om. Har fått bort mye møkk, men det er fortsatt noe igjen.

Nytter ingenting annet, kan du bruke rødsprit og aller fineste stålull! Du tror det ikke før du ser det! Etterpå vinylfornyer for invendige bildetaljer, f.eks. Autoglym.

 

Bildet under er fra putene oppå akterkabinen i min Saga 27.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nytter ingenting annet, kan du bruke rødsprit og aller fineste stålull! Du tror det ikke før du ser det! Etterpå vinylfornyer for invendige bildetaljer, f.eks. Autoglym.

Har testet ut rødsprit og en slik gryteskrubb du viser på ditt bilde, funker det ser ut til å bli "nesten" som nytt...  :cryin:

Så nå er det bare å få handlet vinylfornyer...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

En ny dag i båthavna er over, en bra dag ble det til og med...

Er snart ferdig med å polere og ordne Saga`n utvendig. Og er nå snart klar til å bygge telt over båten slik at den blir klar til vinteren.

Det beste med denne dagen er imidlertid at min Sjømann 22 ble solgt. Det kom et ungt par som fikk sin drømmebåt og da kan det vel ikke være bedre. Hebbe er glad for å slippe å ha 2 båter igjennom vinteren samt at det også bare blir båtpuss på en båt...

Livet er veldig behagelig akkurat nå...  :flag:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ferdig med å få av møkkog dritt utvendig, båten er også ferdig polert. Sier meg fornøyd med resultatet så langt.

Har startet invendig med å fjerne lakk som er sølt på dørken. Kjøpte ei flaske med "duksola" men ved et lite prøvefelt så ser det ut som om at gelcoat`n løser seg opp... Får gjøre det på den harde vegen skrape, stålull. jiff, etc...

Har også startet med å demontere alt av treverk i uteseksjonen for å fjærne lakk på lister og å lage nye dører. I løpet av de førstkommende 14 dager er jeg ferdig med demontering og vasking innvendig... Da begynner det som er morro...

Skal bare bygge om litt invendig her hjemme før jeg kommer i gang med båten igjen....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...