Jump to content

TV over 3-4G fremfor rikstv, noen som har prøvd?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Sist jeg var på tur i båten var været begredelig, jeg var tom for ting å gjøre i båten(en illusjon selvsagt) og fikk plutselig lyst å se på TV. Har ikke TV i båten men gikk på NRK sine netttvsider med ipaden og delte mobilnett vha mobilen min. Har Chess (netcom) og det fungerte ikke tilfredstillende. Kompisen hadde iPhone 5 og Telenor og fyrte opp sin i stedet.

 

Ja da ble det TV kveld :-) Krystallklart bilde uten hakking på ipadden resten av kvelden. Har ipad med tvillingdatasim men sa det opp siden vi pleier å dele wifi via telefonen slik at andre også kan bruke nettet.

------------------

 

Noen som har prøvd dette litt mer rundt om kring? Ser for meg at jeg kan slippe unna installasjon av TV, antenne osv. Ipad er ikke noen stor familieskjerm men som båtløsning i nøden får det være greit, ser for mye TV ellers uansett... :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt nett-TV en del på iPad. Jeg har ikke 3G-versjonen, så jeg bruker min HTC Desire HD som modem. Fungerer helt ok (når man har 3G-dekning), men jeg er ikke veldig imponert over NRK-appen. Jeg synes den lugger en hel del, så jeg får en følelse av at den er litt "tung". Jeg bruker Netflix på samme måten, og det funker veldig mye bedre. Ingen lugging, og bedre bildekvalitet. Jeg bruker også fotball-appen til C More, og den funker også greit. Ikke like godt som Netflix, men...

Link to post
Share on other sites

Bruker ofte nett-tv på iPad via mobilen, fungerer utmerket på 3G. Og pc laptop med 4G modem fungerer enda bedre. Da kan flere se på samtidig i forhold til ipaden. Og ungene ser DVD filmer på laptopen, med lyden koblet til stereoanlegget - kommer ikke til å kjøpe meg tv til båten, laptop-skjermen er jo like stor som de små 12v tv'ene.

Link to post
Share on other sites

4G holder i massevis, men dekningen er vel ikke så bra ennå. Jeg har 4G router på jobb og har i teorien 40 MB både opp og ned. I praksis ligger det i underkant av 30 MB, men det er suverent til surfing på pad. Problemet er vel dekningen, enn så lenge.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har brukt nett-TV en del på iPad. Jeg har ikke 3G-versjonen, så jeg bruker min HTC Desire HD som modem. Fungerer helt ok (når man har 3G-dekning), men jeg er ikke veldig imponert over NRK-appen. Jeg synes den lugger en hel del, så jeg får en følelse av at den er litt "tung". Jeg bruker Netflix på samme måten, og det funker veldig mye bedre. Ingen lugging, og bedre bildekvalitet. Jeg bruker også fotball-appen til C More, og den funker også greit. Ikke like godt som Netflix, men...

 

I en periode måtte jeg bruke NRK appen for å få undertekst på utenlandske programmer på ipad, men nå funker teksting gjennom browseren. Bruker Dolphin HD browseren.

 

Ang iPad med sim/3g så er det jo mange nye telefoner og mobilroutere nå som støtter 4g, så 3g oppsjonen i iPad er vel på en måte i ferd med å bli utdatert om man bruker den til ting som TV og Netflix.

 

4G holder i massevis, men dekningen er vel ikke så bra ennå. Jeg har 4G router på jobb og har i teorien 40 MB både opp og ned. I praksis ligger det i underkant av 30 MB, men det er suverent til surfing på pad. Problemet er vel dekningen, enn så lenge.

 

Kk

 

Jeg får finlese dekningskartene. Nå har jeg streamet NRK nett-tv vha 3g og mobil til ipad før, men innbiller meg at 4g ga ett hakk og to opp i kvalitet. Bildet var helt strøkent. Jeg ble rett og slett imponert.

 

Edit: Og ser nå på dekningskartet at det hele skjedde over 3g, er ikke 4g der vi lå. Enda mer imponert i grunnen. Rett og slett god 3g dekning og god kapasitet i nettet der vi lå (Langesund).

 

Men til sommeren når kapasiteten er under press, da blir det vel fort dårlige greier?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

I en periode måtte jeg bruke NRK appen for å få undertekst på utenlandske programmer på ipad, men nå funker teksting gjennom browseren. Bruker Dolphin HD browseren.

 

Ser man det, ja! Jeg lastet ned Dolphin-browseren i dag tidlig, og har testet den en times tid nå i formiddag. Min foreløpige konklusjon er at den fungerer adskillig bedre enn appen til NRK. Jeg skal selvsagt teste mer, men dette virker lovende.

Takk for tipset!

Link to post
Share on other sites

NRK nett-tv (og andre) krever en båndbredde fra 512 kbps til 2,5 mbps, avhengig av klient og kvalitet (HD vs SD). Hvis du tar utgangspunkt i 512 kbps (dårlig SD bilde, men kan være bra nok for en iPad eller tilsvarende) så betyr dette 3,75 MB per minutt eller 225 MB per time. Har du et abonnement med 5 GB data inkludert betyr dette 22 timer TV per måned ved 512 kbps streaming eller 11 timer TV per måned med 1 mbps streaming (1 mbps er mer vanlig enn 512 kbps). Husk at både NRK og de andre alltid vil forsøke å optimalisere kvaliteten, så du kan fort streame på både 1 og 1,5 mbps, og da "spiser de" kapasitet og datakvote. 11 timer streaming per måned (med 5 GB datakapasitet) betyr i praksis ca 10-15 stk. "dagsrevyer" per måned.

 

Et rent data-abonnement koster fort fra kr 200.- og oppover per måned. Skal du ha andre kanaler i tillegg (utenom NRK) må du typisk ha abonnement på TV2 Zulu, TV Norge Live, etc. En kan også legge til datakvoter på vanlige mobilabonnement, men det koster litt det også.

 

Det du derfor bør spørre deg om er hvor mye du ser på TV i båten ? Dersom du bare ser på TV av-og-til, og i grunnen bare vil se på nyhetene på NRK, vil streaming av NRK mest sannsynlig gjøre nytten. Men dette forutsetter at du har tilstrekkelig data inkludert i ditt mobilabonnement. Om du bør velge NetCom eller Telenor vil være avhengig av dekning og kapasitet. Som en annen påpekte så kan streaming av NRK i høysesong være en prøvelse. Selv om en har god kvalitet nå kan denne bli elendig når det er 25x flere båter i området i sesongen.

 

Har du RiksTV hjemme, vil jeg anbefale dette i båten. Det koster da ikke noe ekstra (med unntak av mottaker-boks dersom TV ikke har dette integrert). Et annet alternativ er et enkelt Riks-TV Favoritter http://www.rikstv.no/produkter/kanalpakker/favoritter/ til 219/mnd. Da har du 9 kanaler (inkl NRK) og trenger ikke noe ekstra data abonnement på mobil eller bekymre deg for dårlig kapasitet på mobilnettet.

Redigert av hermansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg er TV på iPad en nødløsning. Vi har Riks-TV i båten (kun NRK). De gangene jeg har brukt iPad for å se TV har vært når vi ligger et sted der det er dårlige forhold for Riks-TV. iPad brukes til Netflix og fotball på C More. Jeg har 15Gb pr. måned gjennom jobben, og har til gode å bruke opp dette.

Link to post
Share on other sites

Litt forsiktig kan jeg anbefale denne.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=612701

 

Kort fortalt: den kobles mot tv tuner hjemme. Via IR, så henter du ut samme programpakke på pc/netbrett som du betaler for hjemme. Må ha Internett i båten eller 3 g. Funker som bare F. Har du ruter i båten fra ICE, kan man kjøpe denne og koble direkte i TV. http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=350197

 

På padda er det en egen app som heter slingplayer

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Har både TV og PC med 3G om bord. Det har skjedd at eg har fått inn nett-TV via 3G på plassar eg ikkje har hatt Riks-TV-dekning. Men skal ein basere all TV-bruken på mobilt internett bør ein ha eit abonnement som tek høgd for store datamengder! Elles vert det fort dyrt (eller treigt når kvota er brukt opp)..

Link to post
Share on other sites

Har både TV og PC med 3G om bord. Det har skjedd at eg har fått inn nett-TV via 3G på plassar eg ikkje har hatt Riks-TV-dekning. Men skal ein basere all TV-bruken på mobilt internett bør ein ha eit abonnement som tek høgd for store datamengder! Elles vert det fort dyrt (eller treigt når kvota er brukt opp)..

Det er helt sant. Eller ICE som mange benytter. Eller trådløst i havnen. Flere muligheter

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Databruk på mobil koster litt, men ikke som før. Sjekk sidene til Djuice (telenor) osv. For 3-400,- i mnd får man mye data (sikkert selskap som er enda billigere), og mange har det fra før pga databruk på fritiden, hytta/båt osv. Vi har en greie gående om å ikke ha TV i båten men vil ha tilgjengelig en nødløsning, og Netflix pluss Spotify er mye brukt i heimen fra før.

 

Greia med å betale eget databo skjønner jeg ikke. En datatvillingsim som er koblet til telefonabo koster ikke store greiene, er det en tier eller to i mnd?

-------------

 

Men for all del, rikstv er jo "gratis" og man får inn NRK uten å betale noe. Men et 12v tv er jo et par tusenlapper, antenne koster noen kroner, installasjon er knot og TV tar plass i båten.

 

Mobil, ipad, pc er ting vi uansett tar med i båten når vi er på ferie og da er det kjekt med løsninger som fungerer med det utstyret man har. Men skal man ha betalings/reklamekanaler så må man jo betale mer.

-------------

 

Vurderer sterkt å kjøpe en 12v 4g router, putte inn en datatvillingsim og ha det som dataløsning i båten. Så kan de ombord bruke den skjermen de måtte ønske til å se/høre hva de vil.



Ser Telio har fri bruk på 4g nettet for 499,- i mnd. Om du har god 4g dekning hjemme så har du telefoni og bredbånd i en grei pakke.

Link to post
Share on other sites

TV i båt er dyrare enn ein skulle tru. Vi investerte nyleg i ein ny 22". TV-en kosta nokre tusen kroner. Så måtte vi ha veggfeste, kortlesar til Riks-TV, antenne, kablar, nytt brytarpanel til TV og antenne osv. Totalsummen vart vel i underkant av 6.000 kroner. Så ei slik løysing er ikkje heilt gratis. I tillegg kjem eventuelt TV-abonnement (og lisens).

Link to post
Share on other sites

Grand Prix kvelden skulle vi ut i båten og samtidig hygge oss med TV sendingen. Det ble utfordringer med TV- anlegget og gode råd ver dyre. Har heldigvis med en Telenor 4G nett ruter med Wi-Fi utgang for tilkobling av opptil 5 brukere.

Det ble løsningen, nettbrett og NRK sin fantastiske nye app som vi ofte har stor glede av. Nødløsning i båten som fungerte utmerket. Og godt fornøyd med Magareth Berger sin sterke 4. plass

Om en skal gå for 3G / 4G løsning permanent så vil jeg anbefale Apple TV og knytte det opp mot en PAD, POD eller iPhone. Alle fungerer like bra, og kjøre det opp mot TV ombord.

I tillegg på NRK sin app kan man streame NRK produksjoner. Har spesielt hatt stor glede av Dag Lindebjerg sine produksjoner som alle omhandler kyst skip og kultur.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Jeg har test Appletv til tv via Ice.net og med netflix perfekt skarp bilde filmer en uke siden. Bruker ipad og iphone. kan bruker sumo og nrk Trenger ikke RiksTV. Appletv koster kun 749 kr hos Elkjøp ifjor. ;)))

 

Ja ja, med Ice.net Alltid får man bare 8 GB nedlasting per måned, så det blir jo ikke mange timene med Netflix og nett-TV før kvota er full. Selv har jeg Telenor mobilt bredbånd med det høyeste abonnementet, 30 GB per måned. Selv det blir i minste laget om man ser en del på nett-TV. Men så bor vi om bord da.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men er det en øvre grense på mobilabo med ubegrenset data? Og det er vel ikke noen forskjell på mobilabo og såkal "mobilt bredbånd"?

 

Prisene endrer seg jo hele tiden men sist jeg sjekket, som vel var i vinter en gang, så kostet mobilabo med en del data og datatvilling (ekstra sim kun for data) mindre enn mobilabo pluss eget data-abo.

---------

 

Edit. 30GB i mnd! Ja da duger ikke noe mobilabo, ser jo det... men til sporadisk feriebruk så slipper vel de fleste unna med mellom 5 og 9 gig i mnd...? Med mindre man glor på tv hele dagen eller noe.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Pinkvin startet denne tråden mai 2013. Mest en digresjon, men tidene forandrer seg;

 

Vi ønsket oss TV ombord til mørke kvelder etc. Finlux TV ble handlet inn, RiksTV bestilt...

Først fikk vi ikke signal...endte opp med trekking av ny coax-kabel og ny Glomex antenne. Fungerte stort sett greit rundt omkring på Hvaler.

 

Skjønte at mye av tiden i båt ble benyttet i Bohuslän...da var det ikke mye glede av RiksTV.

Kanalsøk ja, tar votter og vinter hver gang... Ikke alltid signal sier du? Var jo i orden forrige gang... Nei, nå er vi lei det surret!

 

Så litt på kronebruk rundt TV ombord. Et par tusen i året for RiksTV i båten med fryst abonnement halve året...

 

Bruksmønster avgjør også; vi ser ikke ofte på TV i ordets forstand lenger. Er det en regnkveld vi ønsker å se på noe er det ofte en film eller serie vi ser på.

Nei, nå blir det AppleTV i båten også, RiksTV er oppsagt og legger gladelig noen tusenlapper i datatrafikk isteden! Vi kan se omtrent alt vi vil, når vi måtte ønske med Altibox TVoveralt og AppleTV.

 

Nå viser det seg at vi heldigvis ikke ser mye på tv i båten, men det er sikkert flere som har gjort seg tankene? For oss et langt bedre produkt til ca samme pris.

Link to post
Share on other sites

Kjører samme politikk. Funker veldig bra rundt om i Ryfylke i alle fall. Vil være overraskende om ikke forhold er minst like gode i Oslofjorden og Bohuslän. men sprengte datakvoten på 35GB i juli etter 10 dager på tur med mye drittvær og minipode som ikke alltid trykker stopp på AppleTV når han er ferdig med å kikke (han starter alltid disse Viasat-barneseriene slik at episodene bare ruller og går til ATV stenger ned en time etter siste tastetrykk, må kikke litt på oppsettet). Det kjekkeste er egentlig at en ikke trenger å følge sendetider, og det er vel framtida for TV generelt? Jeg ser nesten ingenting via Altiboxen hjemme heller så jeg tenker at jeg sparer inn dette ved å si opp TV pakken når bindingstida er ute (slo til på gratis installasjon og 300Mb/s linje + TV grunnpakke til 999/mnd da jeg flyttet for 10 mnd siden)

Link to post
Share on other sites

Jepp. Har akkurat samme erfaringer som deg, oberst1. Har "fintunet" antenneopplegget med nyeste og beste Glomex, god kabel uten skjøter ++. Har også Finlux 22"TV (som forøvrig har veldig godt bilde, har sammenlignet og vraket Grundig og Samsung). Etter at Netcom, nå Telia tok bort roamingkostnadene slik at vi fikk en pris for hele Norden, har jeg frosset RiksTV abonnementet vårt (som jeg bare brukte i båten likevel), og kjøpt et års abonnement på TV2 Sumo. Da vi har AppleTV i båten, kan vi nå se NRK1, 2 og 3 samt TV2. Og, alle serier o.a. hos disse når vi ønsker det. Og, TV2 Sumo abonnementet gir jo nytte hjemme også.

 

Så trenden videre blir nok kun nett TV her. Da tar jeg nok ned Glomex antennen om en stund, tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ja jeg startet tråden i 2013 og fasit er at vi ikke har montert noen tv-antenne i båt siden da (men utrolig nok har vi vel byttet båt to ganger...). 

 

I sommer lot vi Tven stå igjen hjemme. 

 

Fungerte utrolig bra :-) Men dattera på 16 svei av egen datakvote på Netflix på brettet sitt. Måtte refylle for et par hundrelapper. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...