GeirKS Startet 10.Mars.2005 Del på Facebook Startet 10.Mars.2005 Er det noen som vet hvem som har konstruert Isegran-sjarken? Finnes støpeformer? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Røylen Svart 10.Mars.2005 Del på Facebook Svart 10.Mars.2005 Helt sikker er jeg ikke, men jeg mener å huske at Isegran-sjarken var en IW 25 som ble støpt på Isegran i en periode. IW 25My Webpage Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2005 Æsj, det var den forretningsidèen... Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 10.Mars.2005 Del på Facebook Svart 10.Mars.2005 Æsj, det var den forretningsidèen... <{POST_SNAPBACK}> Du også, GeirKS? Det går en del Isegransjarker her i nærheten, og det er alltid en fryd å møte dem ute på Lera! Så harmoniske og vakre linjer! Når det gjelder sjarker, så er Isegransjarken noe av det vakreste som noen gang kom ut av en støpeform! Bare se på de linjene, mann! Det er til å "rane en bank" for, spør du meg...... Dette er linjer som forteller om stamtavle. En vakker dag, når jeg ...... Ja, ja! Drømmer er gratis........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 Markedet trenger en billig halvfabrikatsjark uten dyr og fancy innredning, noe som er litt enkelt og fungerer og som den nevenyttige kan pusle med selv. En ny Viknes 770 starter jo på 700 000,- kr, og da er den "ribbet". Hvor mye koster en IW25 da? Noen som vet? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 * Markedet trenger en billig halvfabrikatsjark.... * ..... En ny Viknes 770 starter jo på 700 000,- kr, og da er den "ribbet". <{POST_SNAPBACK}> Sånn umiddelbart, sammenligner du pærer og bananer, GeirKS. Viknes er vel egentlig en halvplaner mens Isegran er en fullblods deplasementbåt. Ækte vare, med andre ord.... For å si det litt mindre flåsete, de 2 båtene det her er snakk om, apellerer vel nødvendigvis til 2 forskjellige kundegrupper. Isegran er ikke en turbåt mens Viknes 770 heller ikke er en bruks- (les: fiske-) båt. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 (redigert) Joda, det var kanskje ikke helt riktig å sammenligne disse to, men jeg er ikke så veldig inne i motorbåter så jeg tok det første som falt meg inn. Sammenlign gjerne med denne 19 år gamle sjarken til 390 000,- kr. Wunderbaum med på kjøpet! Er jeg er inne på noe eller? Geir Redigert 11.Mars.2005 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 ..Sammenlign gjerne med denne 19 år gamle sjarken til 390 000,- kr. Wunderbaum med på kjøpet! <{POST_SNAPBACK}> Som tidliger seiler som har "gått over til finden (motorbåtfolket)" må jeg også gi deg rett når du kommer med dette eksempelet på finn.no Denne Husky 26 har mye profft utstyr og redskap / syrefast stål på dekk / "utedassen" / mesan / garnrulle / hydr. kraftblokk / snurrevad + not / o.s.v. Med andre ord så kan du trygt trekke fra ca 150.000,- til 200.000,- for utstyr som ikke er del av selve båten. Bare det store Skipper-ekkolodet alene koster et sted mellom 30 og 40-tusen..... Men, bare sett i gang du, GeirKS - jeg skal være den første til å stille meg i kø for å få byggenummer 1 - med baatplass.no-rabatt, selvfølgelig!! Tror heller ikke at det ville skorte på interesse forøvrig. Her langs Østfoldkysten har Isegran et meget godt renommé blandt båtfolk. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
olpi Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 Angående Isegran sjark: En bekjent av meg støpte sin Isegran sjark selv. Formen ble benyttet av flere. Om det er samme form som nå blir brukt hos IW vet jeg ikke. I ettertid lå iflg han, formen lagret en del år ved Paulsen (Onsøy stasjon). Han solgte forøvrig sin sjark da den var halvferdig for noen få år siden. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 Men, bare sett i gang du, GeirKS - jeg skal være den første til å stille meg i kø for å få byggenummer 1 - med baatplass.no-rabatt, selvfølgelig!! Tror heller ikke at det ville skorte på interesse forøvrig. Her langs Østfoldkysten har Isegran et meget godt renommé blandt båtfolk. <{POST_SNAPBACK}> Synes både Stigfjord og Isegran er flotte båter,men tror nok de er utgått på dato mht. bruksegenskapene. Isegran båten har forholdsvis liten dekksplass,dels fordi hekken svinger inn,og dels fordi dette ikke er en tverrhekker.Det leveres vel knapt en sjark idag som ikke har tverrhekk,dette fordi det gir bedre lasteevne/oppdrift for fangst og bruk og større arbeidsplass. For å slå ann som proffesjonell yrkessjark er Isegran'en for liten rett og slett,og skulle den slå ann som "hobbybåt" ,måtte den ha potensiale for bedre fart! Tviler på at de vakre linjene alene er nok til at denne båten ville bli solgt! Hadde jeg ønsker om å utvikle ett konsept i denne typen/størrelse, ville jeg kastet blikket på noen av de halvplanende snekkene med godt renomme,modifisert til tverrhekk og omgjort overbygg og cockpit til mere profft bruk,slik som Master (740/770)i sin tid gjorde med combien!!!(som idag er utviklet til Viknes 770!) Er også enig med de som mener 6-700.000 er sinnsykt for en SÅ liten båt. Etter mitt skjønn,og til tross for god kvalitet/egenskaper,er ikke båten verdt alle disse pengene,men så er det jo markedet som bestemmer!!?? For de som ønsker å skaffe seg sjark, tror jeg med dagens fiskeripolitikk,at det lønner seg å se på bruktmarkedet nå fremover. Flere og flere yrkesfiskere kaster inn håndkledet, tar godt betalt for den omsettelige kvoten og markedet vil oversvømmes av topp utstyrte småsjarker, for en rimelig penge!!!! Men fin det er den,men det er Christian Radic også!!!! Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 Hva tror du om de Viksund prosjektene som Jensen_fra_Vest her på forumet holder på med da? Tror han hadde former til Viksund 770 og 850. Du er nok inne på noe ang. fart og tverr i hekken... Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 (redigert) ....de er utgått på dato mht. bruksegenskapene. Isegran båten har forholdsvis liten dekksplass,dels fordi hekken svinger inn,og dels fordi dette ikke er en tverrhekker.Det leveres vel knapt en sjark idag som ikke har tverrhekk,dette fordi det gir bedre lasteevne/oppdrift for fangst og bruk og større arbeidsplass. For å slå ann som proffesjonell yrkessjark er Isegran'en for liten rett og slett,og skulle den slå ann som "hobbybåt" ,måtte den ha potensiale for bedre fart! Tviler på at de vakre linjene alene er nok til at denne båten ville bli solgt! Du har selvfølgelig rett med din vurdering, rogeri - uansett så tror jeg at det er håpløst å produsere / konkurrere for/på det professionelle markedet, på denne måten. Det skal mye kapital til og fiskere skal ha spesialtilpassning, etc. Dessuten tror jeg, at som leverandør så bør produksjonen foregå i nærheten av markedet. Altså vest- / nordpå. Hvis derimot målgruppen er "tilårskomne hobbyfiskere" (slike som meg........ ) så vil det være noe helt annet. Det går mange eldre trebåter med gamle "gubber" oppi, som før eller siden ønsker seg en mere lettstellt båt. Vet faktisk om 3 stykker (gubber, nettopp pensjonert) bare i båtforeningen min - og da snakker vi ikke om et stort geografisk område - som går og venter på hver sin 22' plastsjark (jeg mener de nevnte Carat22...?). Alle har det til felles at de per idag sitter på gamle trebåter, har fått bedre råd og vil bruke pensjonisttilværelsen sin til å fiske, sette garn og prøve seg på sjøkreps- og hummerfiske. Alle 3 punger ut med i underkant av 600.000,- HVER!!!! Når det gjelder Isegransjarken - eller IW 25 som båten egentlig heter - så er dette skroget akkurat som poteten - den kan brukes til mangt! Kom over en svensk båttype som heter MUNKEDALSSNIPAN som bruker samme skroget. Ikke noe å utsette på disse linjene! ....men klart "gammeldags" i forhold til dagens krav. Redigert 11.Mars.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 .... Tror han hadde former til Viksund 770 og 850. <{POST_SNAPBACK}> Stemmer det. Jeg bare spør meg, HVORFOR har Viksund solgt disse formene? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Krapyl Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 Den derre Isegransjarken. Er det samme båten som det vrimler av i Norra Bohuslän? Gjerne grønn. Må være en ypperlig vinterbåt. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
rogeri Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 Hva tror du om de Viksund prosjektene som Jensen_fra_Vest her på forumet holder på med da? Tror han hadde former til Viksund 770 og 850. Har ikke satt meg inn i hva prosjektet hans går utpå,men Viksund 770 generelt er jo på en måte en tidløs og god båt som med hell kan ha 60-70 HK og gjøre en 10-12 mil uten for mye last. Combien og sjarkutgaven er nok greie båter som mang en hobbyfisker også idag kunne tenkt seg. Tror det kan være vanskelig å få økonomi i ett prosjekt som dette mot nybåtmarkedet , men såkalt kompisstøping flere sammen, med større innkjøp av råvarer ville kanskje være en gunstig måte å skaffe seg en slik båt på...! Så forresten det ble solgt en Viksund 770 Combi,meget godt utsyrt,med 66HK Yanmar for 300.000, her om dagen. Og det er vel sånn sett disse bruktbåtene som en må sammenligne prismessig mot i prosjekter med selvstøp??? Viksund 850 er vel bare en "strukket" utgave av 750'en? Synes den virker noe smal og rett i linjene? Er det ikke et gjeng på Vestlandet som driver støp av disse,eller var det Viksund 900? Tror ikke de har solgt for mange av disse nei.....! Det er jo lettdrevne moderne båter og sikkert gode i sjøen. Personlig blir jeg litt usikker,når jeg hører ordet selvstøp. I utgangspunktet er det ikke med å høyner interressen,selv om mange sikkert gjør en bedre jobb enn det som ble gjort fra fabrikk,men man skal nødvendigvis måtte overbevise potensielle kjøpere om egen fortreffelighet med jobben som er gjort og det kan vel være vanskelig nok,uten å kompensere prismessig?! Elwaro har/hadde også et brukbart konsept med 785 Combi. Her var det skroget til Elwaro 755 som ble til 785 Combi,bra og meget pen båt det også (har selv hatt en slik) med 48hk Bukh (11-12knop),mener å ha hørt at fabrikken desverre gikk opp i røyk? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 Hvis derimot målgruppen er "tilårskomne hobbyfiskere" (slike som meg........ ) så vil det være noe helt annet. Det går mange eldre trebåter med gamle "gubber" oppi, som før eller siden ønsker seg en mere lettstellt båt. -------------- Jeg tilhører nok også gruppen "tilårskomne hobbyfiskere",og er vel av den oppfatning at også båter på en måte også er "offer" for moter og trender,derfor blir det noe galt å si at Isegran og forsåvidt andre deplacement båter er utgått på dato. Man ser jo at motene endrer seg og gamle ting kommer på moten igjen. For mitt eget vedkommende har jeg hatt gleden av å eie mange forskjellige båter opp gjennom årene,både speedsjark og saktegående , nye som gamle. Egentlig handler det vel om økonomi og kompromisser og hvilke egenskaper man vektlegger. Man klarer jo aldri å få en båt som "har alt". Har derfor for kort tid siden kjøpt en gammel Viksund Goldfish som jeg driver å restaurerer,dette skroget er jo en gammel traver her nord som jeg alltid har vært svak for,men aldri tenkt på å anskaffe,dels fordi de er vanskelig å få solgt. Har gitt avkall på fart og ønsker nå en båt som "kan ligge på mesan",gode sjøegenskaper,selvlensende dørk og med overnattingsplass til "alle ongan" om nødvendig.Jeg tenker også at dette er den siste båten jeg gir meg i kast med,og er ikke så opptatt av hva jeg får for den den dagen det er slutt på sjølivet. Har også funnet ut at sjølivet IKKE er proposjonalt med prisen eller farten på båten,eller for den saks skyld hva andre måtte mene om skuten.!!! Det jeg mente å si i mitt første innlegg er vel snarere at ISEGRAN (og Viksund gammeltype,)ikke er en båt som er veldig etterspurt i dag. Men kem veit,som kan skje senere??? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 19.April.2005 Del på Facebook Svart 19.April.2005 Ja, GeirKS - Nå kan du sette i gang drømmen din! Formene til IW-Fishing (=Isegransjark på norsk) er til salgs (Igjen!)....... http://www.blocket.se/view/4842189.htm?cal...&l=0&c=1&city=0 IW 25 Fishing Insänd av Åke Borgh. 19 apr, 09:36. Formar och rättigheter till den välkända IW 25 Fishing säles pga tidsbrist. Formarna är mycket gott skick och endast brukade för handuppläggning. Mallar för inredningen mm finns också komplett. Mejla annonsören Ring Åke Borgh: 0705706685 (Annonsören vill ej bli ringd av telefonsäljare! Reklam-SMS förbjudet enligt lag) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Fiskærn Svart 5.August.2017 Del på Facebook Svart 5.August.2017 Er det noen som vet vor formene er hen til den sjarken i dag Sitér dette innlegget Link to post
Baatnils Svart 24.Desember.2020 Del på Facebook Svart 24.Desember.2020 Ser det er en gammel tråd, men jeg kjøpte en slik båt nylig. Har kjørt i 6 timer, vært på slep i tre og skrudd motor og propellanlegg i 25 timer. Håper det blir en fin fisketurbåt med mine 3 små og fruen. Nå funker toppakning, kjøling og omstyring nesten helt perfekt. Mangler bare litt justering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.