Jump to content

Eberspächer D4 starter ikke, noen med tips til videre feilsøk?


Christensen

Recommended Posts

Vår Eber D4 vil ikke starte opp, den starter nesten, dvs at vifta starter, dieselpumpa begynner å tikke, det kommer røyk i eksosrøret, men jeg hører at den tenner og slokker om hverandre, den drar videre på til fullfart på vifte og pumpe for så å slutte å brenne og tilslutt kjøre seg ned. Har sjekka at det kommer diesel, har åpna varmeren og den er så godt som sotfri inni. Bytte glødeplugg? noen enkel måte å teste glødepluggen? Andre forslag? Har ikke styreenheten som man kan lese feilkoder fra.

Håper på litt hjelp her ute i Kosterskjærgården.

Ronny

Link to post
Share on other sites

Det er viktig med tilstrekkelig spenning frem til varmeren. Sjekk dette. Og at hjulet på termostaten ikke står på minimum.

 

Andre mulige feilkilder kan være glødeplugg, men denne er ganske robust på disse varmerene. Rundt glødepluggen sitter det en såkalt glødesil, om denne er mye sotet kan kanskje denne påvirke effekten av glødepluggen. Ellers er det enkelte som har opplevd at styreenheten har tatt kvelden. I tilfelle er det må denne byttes.

Link to post
Share on other sites

start med å skifte glødestift og sil. Det er gjort på 15 minutter. Det er den vanligste feilen når den ikke tenner. Under gummilokket sitter de. Løsne ledningen, så stor hylse på glødestift. Så dra ut sil med tang.

 

Jeg fikk feilmelding 052 på min D5. "Problemer med dieseltilførsel, ingen flamme" Vel, diesel var det nok av ettersom det røk kraftig ut. Byttet plugg og sil og nå går den igjen :smiley:

 

Det er veldig viktig at varmeren kjøres 15 min på fullt før du se den av. Om ikke soter den igjen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke for å okkupere tråden din Christensen, men drister meg med et kjapt spørsmål når det allikevel er ekspertise her. Håper det er greit. Har samme problemet men med mye røyk på min d4. Har nok strøm og jeg hører pumpa slår. Har styreenheten som jeg kan lese av feilkoder, men husker ikke hvordan og har ikke bruksanvisningen for hånd her og nå..

Link to post
Share on other sites

Hold inn på knappen mens varmeren er i gang til F0 kommer opp. Da ser du feilmeldingene

 

Nulle feilmeldinger: hold pil opp og pil ned inne samtidig

 

Tror ikke du finner noen feilmelding bare pga hvit røyk. Bytt glødestift og sil og kjør den på max langtid så blir den nok ok :smiley:

Link to post
Share on other sites

Forklarte meg kanskje litt klønete, men det er ikke bare litt hvit røyk. Noenlunde samme symptomene som trådstarter, men hos meg velter det ut røyk av eksosen og det kommer ingen varme. Etter et minutt eller to girer den seg ned igjen for så å stoppe helt.

Takker for fremgangsmåte for å lese av koder. Skal prøve når jeg er tilbake i båten igjen..

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da tipper jeg du får feilmeldin 052 som jeg fikk, beskrevet over. Høres veldig likt ut det jeg opplevde

 

Her var gitteret gjensota. Glødestift hadde ikke brudd, men ene siden var full av sot innenfor glødetråden. Bytta begge, alt ok

 

Ved brudd på glødesyift, feil 020 om jeg husker rett, går bare vifta uten at varmeren tenner eller gir eksos

Link to post
Share on other sites

start med å skifte glødestift og sil. Det er gjort på 15 minutter. Det er den vanligste feilen når den ikke tenner. Under gummilokket sitter de. Løsne ledningen, så stor hylse på glødestift. Så dra ut sil med tang.

 

Jeg fikk feilmelding 052 på min D5. "Problemer med dieseltilførsel, ingen flamme" Vel, diesel var det nok av ettersom det røk kraftig ut. Byttet plugg og sil og nå går den igjen :smiley:

 

Det er veldig viktig at varmeren kjøres 15 min på fullt før du se den av. Om ikke soter den igjen.

Trodde varmeren kjørte en avslutning som gjorde slik at den ikke soter jeg?

Blir jo veldig varmt om den må gå 15 min på fullt rett før leggetid :smiley:

Redigert av fluefiskeren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glødepluggen på min D4 airtonic er glatt, dvs uten utvendig glødetråd tvinnet rundt. Denne er ganske robust, og om den er sotet er det bare å gjøre rent. Glødegitteret kan med fordel rengjøres i en egnet veske. Jeg har brukt VD40 som i og for seg gjør jobben, men trenger noe tid for å løse opp soten..

 

Noen har kankje erfaring med D5, denne er ikke identisk med D4.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, har nå løst problemet mitt, under oppstart fikk jeg ut diesel fra pumpa, men etter hvert så kom det ingenting. Blåste opp tilbake til tanken og vips så funka det. Er jo ikke tykke stigerøret som sitter i tanken, så noe dritt hadde tydeligvis satt seg fast!

Link to post
Share on other sites

Så bra det løste seg. Anbefaler deg å sette inn den styre enheten som du kan lese av feilmeldinger

 

Om varmeren har tre mislykkede startforsøk så låser den seg, og feilkoder må slettes. Det kan du gjøre med den styre enheten som heter 801

 

Ellers hører jeg at mange med D5 problemer bytter til D4.

Link to post
Share on other sites

Og da ble vi en av de som konverterer fra D5 med masse trøbbel til D4......

Brennkammeret på D5en var deformert slik at pakningen ikke lenger tetter. Reparasjon, dvs bytte av brennkammer nesten like dyrt som ny D4. Enkelt, dog dyrt valg....

 

Så nå får jeg lære meg D4 :smiley;

Link to post
Share on other sites

Nå fyrer D4en i kjelleren, og jeg har lest litt i dokumentasjonen. Om jeg forstår rett så gløder glødestiften på D4 i 40 sekunder for rens når varmeren slås av. I følge forhandler er der betydelig mindre behov for å bytte glødestift/sil på D4 enn D5, men det anbefales uansett å kjøre vameren 10-15 minutter på max før avstengngn sier de.

 

D5en vår var en fanrikkoverhalt varmer som ble montert etter mange problemer og reparasjoner med den som ble montert ny i båten. Vi fikk den gratis etter at reklamasjonstiden på den originale var ute. Bytte D5en stod i båten i 2,5 sesonger. Det som er interessant er statistikken på denne. Den hadde gått totalt 6000timer i sitt liv, av dette 300t på max. Åpenbart en for stor varmer til vår båt/vårt klima. Håper D4en blir enklere å ha med å gjøre :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, stemmer nok det BL, feilmld tilsa problemer med dieseltiførselen. Mannet meg opp for å demontere byssa for å komme til brenneren. MEN så kom jeg til å ry i at dette problemet hadde jeg jo hatt i fjor også.. Snakke deg om hvor lett en glemmer - sjekket tankmåleren og den sto på kvart tank! Akkurat samme problem som i fjor!!! Stigerøret går ikke lenger ned i tanken en det. Litt flaut dette, men det har kanskje noe med alderen min å gjøre (?) Vel legger herved tilbake verktøyet og går og fyller opp tanken i morgen. Snakke meg om hode under armen og armen i bind. Ja-ja, sånn var nå det... Fikk i allefall slettet feilmeldingene på 801'n ?

Link to post
Share on other sites

Joda, stemmer nok det BL, feilmld tilsa problemer med dieseltiførselen. Mannet meg opp for å demontere byssa for å komme til brenneren. MEN så kom jeg til å ry i at dette problemet hadde jeg jo hatt i fjor også.. Snakke deg om hvor lett en glemmer - sjekket tankmåleren og den sto på kvart tank! Akkurat samme problem som i fjor!!! Stigerøret går ikke lenger ned i tanken en det. Litt flaut dette, men det har kanskje noe med alderen min å gjøre (?) Vel legger herved tilbake verktøyet og går og fyller opp tanken i morgen. Snakke meg om hode under armen og armen i bind. Ja-ja, sånn var nå det... Fikk i allefall slettet feilmeldingene på 801'n

 

Velkommen i klubben :headbang: Du kan trøste deg med at vi er mange medlemmer. :yesnod::giggle::lol::clap:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...