Jump to content

Hydrolift/Stormway F-23 side, erfaringer?


Tskjei

Recommended Posts

Litt bakgrunn /historie om min båt for de som er interessert.

 

 

I 2006 sank båten i fortøyningene etter en stygg landing etter å ha hoppet i bølgene Etter englandsbåten (kan diskuteres hvor smart det var....) Båten sprakk vertikalt ved tverrgående skott foran motoren.

 

 

Sparebanken 1 som hadde forsikret båten bekreftet at de dekket skaden og Rogaland plastservice i Stavanger fikk jobben med å reparere.

 

 

Etter båten var ferdig, revnet hele reparasjonsområdet (50x100cm) under test turen og båten ble holdt flytende ved hjelp av lensepumper. Dette ble selvfølgelig reklamert til verksted, da alle inkl takstmann mente at her var det gjort feil ved reparasjon, men avvist da jeg ikke var kunden men sparebanken 1.

 

 

Sparebanken 1 avviste videre saksbehandling da de nå hadde funnet ut at F23 hadde en produksjonsfeil som gjorde at langsgående avstivere under dekk løsnet fra skrog og gjorde båten myk i skroget. De anså dette som produksjonsfeil/materialtretthet og skulle dermed i utgangspunktet ikke vært dekket.

 

 

Jeg var for såvidt ikke uenig, men i følge forsikringsvedtektene kan de ikke gå tilbake i saksbehandlingene uten påvist svik fra min side. Saken ble klaget inn til forsikringsklagenemda og etter 1 års behandling støttet de selskapet med argumentet at båten ikke ble ansett sjødyktig før skade og de anså derfor forsikringsoppgjør som ferdig da båten var levert i tilsvarende stand.

 

 

Etter et par års grubling og frustrasjon tok jeg kontakt med Egil Ranvig for å få råd i forbindelse med mulighet for oppbygging av båten. Han tilbød seg å se på båten og jeg fraktet den bort til cormate fabrikken i Østfold. Vi ble enig om at de skulle ta en totalrestaurering av båten og båten ble levert som ny til sommeren 2010 med forsterket innfesting av langsgående dragere under dekk og forsterket motorfeste og akterspeil klargjort for opptil 500 hk. De gjorde en strålende jobb på båten. Skal legge ut noen bilder når jeg får sjanse.

 

 

Det som er det viktige i historien her er å følge med på innfesting av langsgående dragere under dekk. Hvis de begynner å løsne må noe gjøres!! Anbefaler ikke den runden jeg var gjennom.

 

 

Original motoren (5,0lx) ble pulverlakkert og overhalt og nytt drev ble satt på da det gamle hadde satt seg under lagring fra 2006.

 

 

Jeg går og grubler på ny motor. Enten en 350 mpi så jeg kan bruke det relativt nye Alpha drevet, eller 377mpi men da må jeg over på bravo 1. Hva tenker folket her?

 

 

Noen som har disse motorene/drevene og kan gi noe input på fart og forbruk?

Link to post
Share on other sites

Det er helt korrekt og dette gjelder spesielt båter som ble produsert i Sverige. Min er en '96 så midt i problemene.

 

Men det er uansett en billig forsikring å følge med på innloming av disse dragerene. Du ser det lett i området ved bensintanken.

 

Stormway båtene er jo som tidligere nevnt noe tyngre og har vel noen flere tverrgående skott under dekk for å unngå disse problemene??

Link to post
Share on other sites

Forstod på Egil Ranvig år det hadde vært problemer med at produsenten i Sverige ikke fulgte produksjonsbeskrivelsen 100%.

 

Dette medførte at dragere løsnet og motor brøt gjennom motorfester da disse var forsterket med ikke vannfast finer.

 

Dette skjedde på min båt i 2005....

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei igjen F-23 folka...

Lurer på hvorfor det står Fisher F-23 akter på båten min

Fisher/Hydrolift F-23

 

 

Lurer på om dere vet hvem som selger nye "plastveggskåler" og denne med hylle under styreposisjonen?

Teakdekker har jeg begynnt å slipe ned i dag..trodde jeg slipper dette tullet med treverk etter å ha hadd

snekke før i tiden.... :lipseal:

 

Kunne egentlig tenke meg å rive ut hele skiten men da følger vel gelcoaten med også som det skjedde når jeg demonterte

setesøylene sist for å hive disse..nye er kjøpt inn+stoler..

 

Ellers hørte jeg også en del om dette produksjonsdisasteret som skjedde en periode...

Hmmm så etter ved motorfestene etc. og det ser sterk og fint ut,lurer på om ikke forrige eieren nevnte noe om at

motorfesteområdet har blitt forsterket på noe vis...det er i hvert fall fryktelig dårlige motorfester i båten min nå....ikke bra.

Håper jeg får byttet disse uten å måtte gjøre noe med motorposisjon...

 

Har ellers fått byttet gimballalageret,trimsensoren,girvaier,alle belgene ,eksosmanifoiler,

raisere,starter,fordelerlokk,tennkabler,samtlige instrumenter + at jeg har skjært hull for å

felle inn Garmin 70 nå sist...etc. hehe kunne egentlig tenke meg å hive ut hele motoren en fin gående 96 4,3 lx med vortec topper..

 

Så på weben at helt nye motorer er å få tak i for en grei penge..rundt 25.000 nok. Bakken motor skulle ha rundt 250.000++

for å bytte ny motor + drev.... hahahahah :lol::lol::clap:

 

Tenkte dessuten å foliere båten min selv når lufta er varm nok...går nok greit dette etter å ha blitt selvkurset over you tube etc.

i mange timer nå :pray:

 

Ha en strålende helg folkens.... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Jeg kjøpte de på en båtsjappe der jeg har Windyen i vinteropplag, vet ikke hva de heter men det er sånne som kobles inn på slangen med en kule inni. Det finnes også kuleventil til montering i utløpet på akterspeilet og det finnes gummiflapp til utvendig montering. Ellers er det flere ting som kan gjøre disse båtene baktunge. Jeg har satt på Bravo one drev som er tyngre, ferskvannskjøling veier endel og tar plass, MPI motoren har et innsug av støpejern som er fryktelig tungt, jeg har en sånn montert nå for testkjøring mens den andre motoren er ute for oppgradering. Jeg har også Hi-tek headers (eksosmanifolder) i rustfritt stål som er tynnvegget og mye lettere enn originale i støpejern. Har noen aluminiums performance topper her men velger heller ståltopper tror jeg. Det finnes badeplattform og den gjør også båten mere baktung. Skal bli spennende å teste med ny motor iallefall.

Hei , har en stormway 23, prøvde å sette inn tilbakeslagsventiler på slangene til selvlensingen uten hell. Hva type ventiler brukte du? . Tengte å prøve de du nevner m kule. De jeg prøvde har en slags gummileppe og de slapp ikke ut noe vann ifra båten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

I følge min kollega som tidligere jobbet ved hydrolift har båtene blitt tyngre etterhvert, de første som ble bygget på Svestad var lettest og S-24 som den senere ble bygget om til er tyngst.

 

...dette er grasat interesant, vet du noe om, eller kan du skaffe tilveie hvilke vekter vi snakker om ?

 

(min bransje er i fritt fall og jeg må redusere stallen. Har aktivitet i fire havner idag og må ned til 2, en F23/S24 står øverst på lista over det jeg skal sitte igjen med. Vil trolig måtte jobbe 30/30 i fremtiden om jeg finner noe i det hele tatt som kan generere båtlapper.... har fått designet egen båtkran, demonterbar fordi ikke kan stå framme, løfter 1500kg, så det blir opp og ned hver 30. dag, dette bare for å gi litt bakgrunn til hvorfor hver KG teller for meg)

 

Store tunge motorer krever sitt, min motor vil veie halvparten av en 6.2L og vil gi seg på 50kn og vil kun ha 80L tank.

Derfor kan jeg ha en som den tynneste..  ikke teak, ikke badeplattform, ikke ikkeno som man ikke må ha....  

 

Det store spørsmålet  -  hvor mye må den veie ???

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Takk og velkommen til Forumet KDE.

Jeg er fortsatt like interessert i vekt på disse båtene siden planene mine har stått i stampe pga mye jobb og lite hjemme...

Vet du om din båt ble veid med tom tank ? eller dregg/tau/bensin og grill ?

Har dessverre ikke propell  data til svarte drev.

Link to post
Share on other sites

Den dieselmotoren ble ikke levert i denne båten. De kunne leveres med md22 og gjorde vel da 29kn

Ikke den mest populære varianten. Ellers var 225hk V6 på 4,3 liter en populær variant som klarte 48kn med en ballistic propell. 

Tror den var 14,5 x 21"

Vet ikke hvilken utveksling drevet ditt har men du kan prøve 45 knop toppfart i en propellkalkulator. 

Fikk anbefalt mirage og tempest av konstruktøren. 

Har ikke veid min på en stund nå men den har en ferskvannskjølt 350MPI med bravo one og skal vel veie 1350-1400 et sted. Har en lettere 383 stroker med hi-tek manifolder og mye aluminiumsdeler i smia. Får se hva det blir til. Må jo bikke 60 iallefall. Håper å spare 50-100kg 

Link to post
Share on other sites

Er oppgitt til 450 kg med duoprop drev, ferskvannskjøling, powertrim og alt annet på volvo penta siden. Mercruiser sin veier vel omtrent det samme. 

MPI motorene har innsug i støpestål som veier mye. Forgassermotor med et bra dual-plane alu-innsug samt eksosmanifolder i tynnplate rustfritt får ned vekta endel. Samme med alu-topper og alu-vannpumpe samt lettere braketter mm til dynamo, servopumpe og sånt. 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Båten ble veid etter bruk, med div ombord.

 

Vekt på drev og motor er oppgitt til 465 kg. Utveksling må jeg sjekke. Kjører idag med en Mirage Plus 23" som gir knappe 40 knop.

 

Er eksosmanifolder i tynnplate som kan bestilles til en "hyggelig pris"? kanskje ikke så lett å få til dieselmotor.

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk igjen DieselDahl, da forstår jeg det slik at med din rigg vekt på 1350-1400kg minus 450kg for motor så er vi nede i ferdig skrog på rundt 900-950kg. 

Kanskje interessant for deg er at vi sveiste ny eksos i 316L med vannkappe hele veien fra topp til akterspeil i 60.3/76x2 og 114mm som veide 36kg så det er mye vekt å spare i forhold til støpejern. 

Med en liten enkel 5 syl diesel som jeg skal bruke så veier hele eksosen 4.5kg... 

Link to post
Share on other sites

Min 97' Hydrolift F23 veide inn på 1202kg (Kalibrert lastcelle)

 

Båten var da uten stoler, og med ca halv tank (60L), ellers helt vanlig lastet med tauverk, fendere og dregg o.l.

 

Motoren er en std Mercruiser MAG350 EFI/MP 300hk med Bravo 1 og støpjernsmanifolder og org bukkhorn, saltvannskjølt.5977bbdfca9a0_HydroliftF-23(7).JPG.f2c53abe8e1bd1e59714cd898d948aaa.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
raddsha skrev for 2 timer siden:

Har kjøpt meg en F-23 og har montert på en Evinrude 300 G2. Synes båten ble veldig nervøs/vinglete  da jeg passerte 45-50 knop. Har ikke trimflaps, men det må jeg få montert snarest. Har dere trimflaps? Erfaringer?

Hvordan skal trimflaps hjelpe deg med vinglingen?

Sjekk heller:

Feil på skroget.

Feil i motormontering.

Feil på propell.

Feil eller luft i styring.

Mangel på kjøreferdigheter.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at du har en 4bl propell? Du kan velge en 3 bl propell med høy rake vinkel som ikke løfter hekken (i forhold til lavere rake og flere propellblader) Det hjelper vesentlig.

 

Dernest er det om å gjøre å sørge for å ha høy montering av motor (det er en rad med huller på monteringsbraketten på motor som gjør at du kan løfte motor, det gir annen vannmengde over propellen og vil bidra til at den ikke får de røskene som gir vippen)og lavt tyngepunkt på alt annet.

 

Båter som går fort i forhold til vekt og V-vinkel vil ha lite areal i sjøen. Det vil føre til at propellens rotasjon og endring i motstand i rotason får en motreaksjon som du merker. Og du får chine walk, mye eller lite. Dvs at båten vil kunne vippe litt fra side til side. Det er helt naturlig og ikke noe galt.

Dette må du lære deg å kontre litt som en sleng med hekken på en bil. Det kommer til å sitte slik at du ikke tenker på at du gjør det.

 

Det er ikke mye hjelp i trimflaps for å unngå dette.

 

Er båten stor og tung vil det samme skje, men du merker det ikke for massen propellen skal vippe/få til å rotere er for stor.

 

Så dersom du tar med mer vekt og legge denne bak i båten vil mer skrog ligge i vannet og det gor den motstanden mot rotasjon som du vilha, men vekten og arealet i vannet gjør at båten går saktere - mao bedre å få det til å fungere med lite vekt og areal i sjøen.

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 21 minutter siden:

Jeg antar at du har en 4bl propell? Du kan velge en 3 bl propell med høy rake vinkel som ikke løfter hekken (i forhold til lavere rake og flere propellblader) Det hjelper vesentlig.

 

Dernest er det om å gjøre å sørge for å ha høy montering av motor (det er en rad med huller på monteringsbraketten på motor som gjør at du kan løfte motor, det gir annen vannmengde over propellen og vil bidra til at den ikke får de røskene som gir vippen)og lavt tyngepunkt på alt annet.

 

Båter som går fort i forhold til vekt og V-vinkel vil ha lite areal i sjøen. Det vil føre til at propellens rotasjon og endring i motstand i rotason får en motreaksjon som du merker. Og du får chine walk, mye eller lite. Dvs at båten vil kunne vippe litt fra side til side. Det er helt naturlig og ikke noe galt.

Dette må du lære deg å kontre litt som en sleng med hekken på en bil. Det kommer til å sitte slik at du ikke tenker på at du gjør det.

 

Det er ikke mye hjelp i trimflaps for å unngå dette.

 

Er båten stor og tung vil det samme skje, men du merker det ikke for massen propellen skal vippe/få til å rotere er for stor.

 

Så dersom du tar med mer vekt og legge denne bak i båten vil mer skrog ligge i vannet og det gor den motstanden mot rotasjon som du vilha, men vekten og arealet i vannet gjør at båten går saktere - mao bedre å få det til å fungere med lite vekt og areal i sjøen.

Har montert en bobs machine heis på båten, så jeg prøvde å kjøre den fra helt nederst og opp til propellen tok luft. Tenkte at med trimflaps forlenger jeg jo båten på en måte. Tror faktisk at det kan være luft i styringen som kan være problemet. Er en firebladers propell som står på.

20180127_104919.jpg

20180127_102838.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...