Jump to content

Trenger gode tips til å pusse opp treverk (Nidelv 24)


Pequod

Recommended Posts

Jeg er fullstendig fersk på dette med oppussing. Jeg har ikke pusset på noe som helst (bortsett fra nesa) siden sløyden på ungdomsskolen, så her kommer en rekke nybegynnerspørsmål! :smiley:

 

Det er noe av treverket ute i båten som trenger litt pussing og lakking, så hvordan går jeg fram?

 

1) Må jeg fjerne all gammel lakk, pusse ned og lakke alt på nytt, eller kan jeg ta bare de delene av treverket som trenger det?

 

2) Holder det å pusse med papir, eller må jeg ha maskin og slikt utstyr?

 

3) Er det olje eller lakk som skal brukes, og hva slags i så fall?

 

Her er noen bilder av det treverket som trenger å pusses litt på.

 

bilde

Særlig nederst her er det noen fuktskader. Holder det med å pusse ned og lakke?

 

bilde

Døra ned til kabinen/salongen er noe slitt på kantene med tilløp til oppflising.

 

bilde

 

Her er det ganske stor forskjell på lakken. Vurderer å gjøre som flere andre, kjøpe ny vask og flytte opplegget til styrbord, og kjøpe nytt kokeapparat og plassere det der den gamle vasken er.

 

bilde

Beklager dårlig bilde, men rattet er noe flisete her og der og trenger pussing og ny lakk.

Link to post
Share on other sites

Hei, Pequod!

Det er mange måter å gripe prosjektet ditt an på. Du kan pusse, olje og lakke, og du har en mengde prosjekttråder å bla i for å få tips.

Du kan også gjøre som jeg gjorde, skifte ut mer eller mindre det meste med nytt.

https://baatplassen.no/i/topic/95571-prosjekt-oppussing-av-wiking-26-ac-1982-mod/

Uansett, lykke til!!! :yesnod::smiley:

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mye arbeid å pusse ned all lakk. På en god gammel Fjord 27 ac jeg hadde, brukte jeg en skarp malingskrape for å fjerne

lakken. Den båten var innredd med mahogni finer og mahogni laget var ganske tykt.

Teak finer jeg har vært borti er teaksjiktet meget tynt og lett å skrape/pusse gjennom.

Det kan se ut som det er mahognifiner i din båt. Du kan jo teste tykkelsen på mahognysjiktet på et sted der det ikke blir synlig

(inni et skap eller noe) Som sagt mye arbeid spart før pussing dersom du kan skrape vekk lakken.

Ville nok hatt en pussemaskin for hånd i tillegg. Kanskje en eksentersliper og en liten multisliper.

http://www.jula.no/multisliper-180w-010072

http://www.jula.no/eksentersliper-420w-o125mm-010071

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

jobber med dette til daglig. Bruker selv en kombinasjon av skrape m lite blad og slipemaskin. I tilegg håndpusses små detaljer. Anbefaler deg å først skrape av d som lett løsner, deretter slipe alle flater med først henholdsvis 100 papir(korning), deretter 150 papir. For et pent resultat er d viktig å ha et jevnt sugende underlag før oljing/lakking. Sjekk hvordan treverket "oppfører" seg ved å tørke over flaten m en fuktig klut, da ser du hvordan det tilnærmet vil se ut etter ferdigbehandling. Du får en veldig mye enklere jobb m riktig slipemaskin. Selv bruker jeg en Festol m støvavtrekk til støvsuger. (kjøpte min på Motek) De har også egnet slipepapir der. Stå på!

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips! Jeg er som sagt helt fersk på dette og har aldri sett på meg selv som spesielt praktisk anlagt. Men jeg merker på meg selv at jeg ikke går til dette med angst og beven, men med litt sommerfugler og spent forventning. Jeg gleder meg nemlig til å kunne sette mitt eget preg på båten og gjøre litt selv! Hadde ikke trodd det for noen få måneder siden! :smiley:

 

Jeg har blant annet også lyst å bytte ut de hvite plasthåndtakene på skap og skuffer med noe litt mer stilig i messing eller noe slikt...

 

Hvis disse maskinene fra Jula fungerer til det de skal brukes til, så er jo ikke prisen for slikt utstyr så avskrekkende som jeg trodde. Det eneste jeg har fra før er en gammel, men solid drill fra Black & Decker...

Link to post
Share on other sites

For å slippe unna en del av slipestøvet, har jeg brukt varmluftpistol og skrape for å få av det meste av gammel lakk. Men vær forsiktig så du ikke svir treverket.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og når du sliper på kryssfiner: Forsiktig så du ikke sliper gjennom det ytterste laget.

Unngå båndsliper og roterende tallerkensliper. Slipemus anbefales.

 

Og etter første grunning: Trefibrene reiser seg og du får ru overflate. Slip lett over med fint sandpapir før neste strøk.

 

Er ellers helt enig med deg i at plasthåndtakene bør vekk. Messing er pent men irrer i maritimt miljø. Syrefast stål er holdbart, men bør gjerne blankpoleres ekstra før montering. Hos oss polerer vi også skruehodene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

bilde

 

utgangspunktet for denne var en helt grå gammel utslitt finer plate som sto som skillevegg inne i pentryskapet,

Slip ned med grovt papir (120) til all gammel lakk er borte, legg på beis til du finner riktig nyanse, jeg bruker tørkepapir til å beise med. Selv bruker jeg Jotun Ravilakk til slutt, Bland godt med tynner i lakken slik at den nesten blir som vann, legg på veldig tynne lag, lå det stå å trekke inn en halvtime mellom hvert strøk. Tynner lakk du bruker og grovere papir dess bedre blir resultatet(Altså ikke noe grovere en maks 80 papir) Grunnen til dette er at grove papir åpner fibrene i treverket, bruker du da fortynnet lakk så trekker denne godt inn i treverket. Lette strøk med skum fordriver kost, legg på lakk i fibrenes retning. Til nøyere du er til bedre blir resultatet.

 

Ps, Selv blander jeg 100 ml Mahognybeis direkte i lakken, dette vider seg å gi en veldig god effekt i lakken.

 

Redigert en haug med skrivefeil :yesnod:

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

bilde

Pusset karm,"speilet" er ikke pusset.

bilde

Ferdig lakket,jeg bruker en "pussemus",grovhetheten på papiret er fra 60-240. Det groveste kun for hånd,og på finer så aldri grovere enn 120. På innredningen har jeg beiset 1 strøk mahogny beis før lakk. Lakket med noe helt enkel lakk fra Maritim.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Pusset også rattet mitt,delte det og gikk grundig tilverks :smiley: Tidkrevende pussing.. la 2 strøk beis på pynteringene og 1 strøk på rattet.bilde

 

Ellers så bør du som Lars H sier bruke varmluftspistol og skrape. Det har jeg gjort på større flater for å unngå støvet,enklere å ha kontroll på at ikke du sliper igjennom det ytterste sjiktet med finer. Så slipe forsiktig (for hånd eller maskin,det ser du an selv) Før og etter bilder av døra til toalettet. Ca 160x50 cmbilde

 

bilde

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Må si at jeg blir mektig imponert over å lese oppussingstråder og se disse før-og-etter-bildene!

 

Min oppussingstråd blir nok adskillig mindre imponerende, og jeg kommer til å gå til verks i en litt mindre målestokk og etappevis. Skal være nøye og forsiktig!

 

Denne første vinteren har jeg disse prosjektene å konsentrere meg om:

 

- Oppfriskning/lakkering/oljing av treverk i uteområdet.

- Montering av septiktank.

- Montering av hylle forut i kabinen med høyttalere og radio.

- Montering av kjøleskap.

- Montering av nytt kokeapparat.

 

Det får holde i første omgang! Jeg tror ikke jeg er så veldig praktisk anlagt, så dette er nok mer enn nok for meg til å begynne med!

 

Jeg har selvsagt flere andre ting på lista, som nye stoler og omtrekking både av sofa akter samt sofa i kabinen forut, bytte av lanterner og andre lys til LED, nytt elektrisk anlegg, nye skroggjennomføringer, nytt kontrollpanel, større drivstofftank, badeplattform.

 

Det som begrenser meg er evnen til å gjøre dette i praksis, og økonomien, jeg er nødt til å ta dette etappevis, og begynner med det mest praktisk overkommelige. Det er tross alt ingen viktige mangler ved båten; motoren går, båten er tett og elanlegget virker!

 

Det kommer sikkert mer til på denne lista også, men jeg starter forsiktig, så får vi se hvordan det går etterhvert!

Link to post
Share on other sites

Ingen oppussingstråd er mindre imponerende en noen annen :wink: Ingen klarer uansett å "levere" mer enn evnene tilsier,du har langt på vei imponert meg med din entusiasme og positivitet til båtlivet :thumbsup: Måtte vinteren bli kort og båten klar når isen går :yesnod:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Banarne :smiley:

Med din etusiasme pågangsmot så vil du nok få til det meste! Husk, selv de største ekspertene var uerfarne en gang i tiden. :thumbsup:

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

 

 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
Pequod skrev On 19.11.2013 at 10.21:

Jeg er fullstendig fersk på dette med oppussing. Jeg har ikke pusset på noe som helst (bortsett fra nesa) siden sløyden på ungdomsskolen, så her kommer en rekke nybegynnerspørsmål! :smiley:

 

Det er noe av treverket ute i båten som trenger litt pussing og lakking, så hvordan går jeg fram?

 

1) Må jeg fjerne all gammel lakk, pusse ned og lakke alt på nytt, eller kan jeg ta bare de delene av treverket som trenger det?

 

2) Holder det å pusse med papir, eller må jeg ha maskin og slikt utstyr?

 

3) Er det olje eller lakk som skal brukes, og hva slags i så fall?

 

Her er noen bilder av det treverket som trenger å pusses litt på.

 

bilde

Særlig nederst her er det noen fuktskader. Holder det med å pusse ned og lakke?

 

bilde

Døra ned til kabinen/salongen er noe slitt på kantene med tilløp til oppflising.

 

bilde

 

Her er det ganske stor forskjell på lakken. Vurderer å gjøre som flere andre, kjøpe ny vask og flytte opplegget til styrbord, og kjøpe nytt kokeapparat og plassere det der den gamle vasken er.

 

bilde

Beklager dårlig bilde, men rattet er noe flisete her og der og trenger pussing og ny lakk.

 

Ser det er en gammel tråd, men prøver likevel. Fikk du det pent nederst der det var litt fuktskader? Har selv kjøpt meg en båt med sliten innredning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...