Jump to content

Smart patent for å lodde ledninger


På tur

Recommended Posts

Selv holderen var ikke smart, alt for lite støtte under selve loddingen. Mye bedre med en liten skrustikke Om man først skal lodde ledninger så skal ledningene fortinnes først og så festes mekanisk I hverandre før en foretar selve loddingen. Om du er usikker søk på lodding og krymping så får dere mange gode råd. Dette var en mer villedende en veiledende beskrivelse :nonod:

Link to post
Share on other sites

Selv holderen var ikke smart, alt for lite støtte under selve loddingen. Mye bedre med en liten skrustikke Om man først skal lodde ledninger så skal ledningene fortinnes først og så festes mekanisk I hverandre før en foretar selve loddingen. Om du er usikker søk på lodding og krymping så får dere mange gode råd. Dette var en mer villedende en veiledende beskrivelse :nonod:

 

Jeg ville påstå at om du ikke har en skrustikke i båten så er det der ganske smart.

Link to post
Share on other sites

Tror nok Eric har loddet før, men ikke sikkert han har fått proff opplæring i akkurat det på bilmekanikerskolen (hvis han nå har gått den da).

Men prøve å feile-metoden er jo grei den også.

 

Biltemas loddestativ koster forøvrig bare kr 47 så det kan jo være greit nok å ha:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

always look at the bright side of life :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Faen så negative dere er :-D

Dette er en seriøs båtside med mange flinke folk. Det er er kjempefint at slikt blir advart mot- Det handler ikke om å være negative.

 

Følg denne linken eller følg rådene nedefor: https://baatplassen.no/i/topic/25932-riktig-lodding-og-elektriske-kontakter/

 

Her er noen kjøreregler ved lodding, og da begrenser jeg dette til lednings og plugglodding.

 

Påse att loddebolten er ren og står i forhold til ledningsdiameter

Sjekk at alle overflater som skal loddes er rene.

Normalt trenger du ikke flussmiddel eller loddepasta. Bruk tinn som inneholder dette.

Fortinn alltid ledniner før de sammenføyes.

Fortinningen foretaes på følgende måte:

- Fest eller stiv av ledningen eller pluggen slik at den er helt stødig

- Tørk eksisterende tinn av loddebolten på en fuktet svamp

- Tilfør litt tinn på loddebolten

- Legg bolten inntil ledningen eller pluggen og tilfør tinnet fra andre siden. Poenget er at om tinnet tilføres loddebolten istedenfor det som skal fortinnes damper flussmiddelt i tinnet bort, før det får renset ledningen eller pluggen.

- Påse at oppvarmingen skjer raskt. Ved for sen oppvarming blir fortinningen grå (kaldlodding) og det er fare for at tinnet trekker under isolasjonen, noe som igjen øker faren for tretthetsbrudd under vibrasjon

- Når alle delene som skal loddes sammen er fortinnet, monterer man disse sammen mekanisk

Da er vi klare for selve loddeprosessen:

- Da tilføres loddebolten begge flatene samtidig og om nødvendig tilføres litt tinn fra den siden loddebolten ikke berører.

- Påse igjen at selve loddingen forgår raskt.

 

Når loddingen er ferdig påse at loddepunktet blir strekkavlastet. Om loddingen står i et maritimt miljø anbefales krympestrømpe, gjerne med lim. Krympestrøpe hjelper også godt på vibrasjoner.

Link to post
Share on other sites

Må du ha det inn med teskje? Den festeanordningen er helt ubrukelig. Den er altfor lett og ustødig og egner seg ikke for lodding. Du får ikke mothold nok til loddebolten. Det er beskrevet I alle mine innlegg, I tillegg vises det godt på videoen. Den eneste som er "faens så negativ" her er bare deg selv.

Link to post
Share on other sites

Hmm, på elektronikkutdannelsen lærte vi å ikke forlodde før mekanisk festing. Men først mekanisk festing, så lodde inn i det mekaniske festet.

Problemet med forlodding var at den mekaniske festingen dermed ikke får full klemming tilsvarende kabeltverrsnitte, og om strømmen da blir så stor at tinnet blir mykt vil den mekaniske holdingen slippe.

Men mulig den læren er forandret? Er ganske mange år siden jeg gikk den skolen.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Du har nok rett i det Jan E. Det blir en bedre elektrisk og mekanisk forbindelse om delene først settes sammen mekanisk men ofte er det både godt nok og enklere å fortinne begge ender først og deretter smelte de sammen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg dytter ledningene sammen og så surrer jeg de ledernere som stikker ut rundt. Er det en grei måte å gjøre det på?

Dersom du får det til uten skarpe kanter og du ikke har kaldloddet er det vel greit. Selv tar jeg å kniper en hylse før jeg lodder inni denne og isolerer med krympestrømpe med lim. Svakeste punkt er alltid overgangen mellom kordellene uten loddetinn og med. Krympestrømpe med lim reduserer belastningen i dette punktet.

Link to post
Share on other sites

Hmm, på elektronikkutdannelsen lærte vi å ikke forlodde før mekanisk festing. Men først mekanisk festing, så lodde inn i det mekaniske festet.

Problemet med forlodding var at den mekaniske festingen dermed ikke får full klemming tilsvarende kabeltverrsnitte, og om strømmen da blir så stor at tinnet blir mykt vil den mekaniske holdingen slippe.

Men mulig den læren er forandret? Er ganske mange år siden jeg gikk den skolen.

Lurer litt på hva slags elektronikkutdannelse du referrer til. Har selv fagbrev I produskjonselektronikk, var sertifisert til å lode på F16 elektronikk og har undervist på elektro grunnkurs og automasjon. Hele poenget med å fortinne først er er at flussmiddelet I tinnet skal fjærne oksyd på lederne. Om ikke dette gjøres er det en fare for at du får en kaldlodding, noe som videon viser et godt eksempel på.

Link to post
Share on other sites

anbefaler Biltemas loddestasjon

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...