Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Jeg regner med noen spørsmål underveis er i orden.

 

Hvor lang tid tok det egentlig å bygge formen, å støpe alt, og hvor mange måneder kan man regne frem til ferdig skrog osv. om ikke helt på timen, så kunne kunne det kanskje være interessant å vite sånn omtrentlig hva man må regne med dersom noen ønsker å bygge noe lignende ?

 

Jeg så en del på 48 foteren for noen år siden, og var imponert over utseende, men ikke at den skulle bygges i stål, denne ser ut til å være ganske lik i utseende (det er jo en Bruce Roberts), men i glassfiber, og jeg kan ikke huske at jeg så denne i listene til Bruce Roberts den gangen, men er det noe særlig forskjell på denne og 48 foteren, bortsett fra en fot og byggematerialet selvfølgelig ?

 

Jeg forsøkte å finne noen bilder av en ferdig båt, men fant ingen, er du den første som bygger denne modellen? I så fall er det jo ekstra eksklusivt. Jeg fant forøvrig en tegning, dog med portugisisk bro.

 

bilde

 

Det er fine båter.

Link to post
Share on other sites

Veldig hyggelig å få spørsål om byggingen og løsninger.

Svar til adeneo:

Det tok ca et halvt år på fritiden å bygge form med hjelp av noen kompisser og litt leid hjelp. Paneler ble støpt på en sommer. Når alle paneler var montert leide jeg 2 proffe støpere på heltid som brukte ca 2,5 uker på det vi kaller opplegget. Det var inn til 15 lag med Formax matte 600/90 45-45 og med startere (450 gr csm mellom hvert andre lag. Dette gir at skroget i bunnen mot kjøl blir ca 32mm tykt men i sider og opp til skansekledning 16-18 mm tykt. Vekt på dette er ca 5-6 tonn i et forhold på 45% glassprosent.

Den åten jeg bygger er egentlig en forstørret utgave av ty 43 som det er bygget mange av. Bruce har tegnet om lengde og bredde på båten samt justert litt på innredningen. vi mailet frem og tilbake 5 uker før var greit. Jeg er foreløpig den eneste som bygger TY 47. De manipulerte bildet er et forslag på båten med fly og portugiser. Jeg skal bygge båten som første tegning (Blå båt) men uter fly. Bilder av 43 foteren på Godsons hjemeside blir mest riktig.

 

svar til gammabusa

Vekt på støpt skrog med skott i 19mm finer og dekk av støp og 20mm divinysell var ca 9 tonn. Litt kjekt tippet er det da brukt ca 5000 kg polyester. Når skroget var ferdig bygget ble det flyttet til et annet sted med spesial transport. Da fikk jeg vekta på skroget.

Link to post
Share on other sites

Kjempetråd, og nydelig båt. Blir spennende å følge med på.

Kan du si noe mer om hvorfor du valgte GRP istedenfor Stål?

Kan jo se at med din bakgrunn fra båtbygging velger man kanskje det man er mest familiær med å jobbe med, men er det andre kriterier?

 

På den tiden du brukte på å lage formen ville man vel nesten har sveiset ferdig et stålskrog (regner man ikke ca 5-600 timer på sveising av BR-båter i denne størrelsen?), men du har kanskje tenkt til å lage flere i samme form... :cool:

Link to post
Share on other sites

Svar ti honduras

Jeg var inne på tanken å bygge stålbåt, men siden jeg jo er mest fortrolig med å bygge med herdeplaster og ikke minst syntes at panelbygging virket veldig spennende så falt valget på denne fremgangsmåten. Med veldig mange kontakter i båtbrangsjen er det også litt lettere å få en hyggelig pris på mange av de produktene jeg har brukt, En annen ting var at tegninger ble kjøpt i 2009 å da var stålprisen ekstremt høy så det ble også et moment.

 

Formen som jeg har bygget gir bare en båt.

 

Veldig hyggelig å treffe kjente her i forumet Steinar !! :smiley:

 

Legger ut det bildet som er mest likt båten vi bygger. Dette er 43 foteren til Godson som da han har utvidet med 5 fot på lengde og 1 fot på bredden på tegningene til vår båt. Denne har også Portugiser men er ellers lik.

 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, helt imponert over dimensjonene her....5 tonn polyester er steike mye plast...Flott du tar deg tid til å dele med oss, takker mye for det. Mange av oss som har en liten båtbygger drøm langt inni oss men hadde aldri våga og gått i gang med noe slikt.

Link to post
Share on other sites

Da alle skott er på plass og stivere i skutesiden er ferdig er det klart for å legge på dekk på forskipet.

Disse blir produsert på samme form som panelene.

Først 20 mm divinysell kjerne

Så 3 lag kryssaksial matte

så langsgående stivere i divinysell 50x70 mm med laminat 5 lag kryssaksial.

 

Grunnen til at det bare blir støpt på undersiden og at det bare er langsgående bjelker er fordi det er en bue på fordekket. Dekksflaket vil bøye seg etter spantenes bjelkebøy. Siden blir det bjelker på tvers av dekket på øversiden (Lekter for dørkplater i styrhus og salong)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...