Jump to content

Tohatsu 90hk 2-takt "hoster" og stopper på lavt turtall


Sturee

Recommended Posts

Hei!

 

Har en tohatsu 90hk jeg ikke får til å gå ordentlig på lavt turtall. Den "hoster" ut eksosen, og stopper av det på tomgang. Når den stopper rykker det veldig i motoren. Også litt treg å få opp i turtall men da virker den fint. Er gnist på alle pluggene og god kompresjon. Legges ut film av problemet i svarfeltet som forklarer hva jeg mener. Noen som kan hjelpe meg med dette? Setter stor pris på tips til hva som kan være feil! :)

Link to post
Share on other sites

Siden pluggene er like kan du nok utlukket simring heldigvis.

 

Hadde slik poffing på en motor ifjord,og da fant jeg en seig klump mellom nålen og dysa fra flottørkammeret.

Motoren sluttet helt med poffing etter dette.

 

Du må nok ta av flottørhuset for å komme til dysene ja. Hoveddysen sitter i midten.

Link to post
Share on other sites

Meg som ruser motoren. Tror ikke den går tom for bensin fordi jeg kan holde den gående så lenge jeg vil hvis jeg øker turtallet litt. Men på tomgang så rister det kraftig av hostene og stopper.

 

Kan nesten virke som den tenner for tidlig og.den prøver å snu roteringsretning? Og at den rister så og stopper så momentant på grunn av det. Kan der være noe? Uansett vil jeg først gå nøye over forgasserene og se om en god rens gjør den noe bedre.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gjort som Lars K sier, rengjøre forgassere. Hadde samme problemet på en Yamaha 115 for noen år tilbake, tomgangsdysene var tette. Vær veldig nøye og vær sikker på at du får ut all skitten. Er det gammel bensin som er grodd fast kan det være vanskelig.

Link to post
Share on other sites

en ting som da kan funke er ultralydvasker - jeg slet med forgasseren på en 4hk som ikke ville gå på tomgang. Med ultralyd så ble den krute god. Virker som at det er små passasjer som er vanskelig å få rene på mer konvensjonelle måter

 

jeg har en variant av denne:

http://biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Ultralydvasker-70-W-191541/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

er ikke bare dysene, men også noen passasjer inni der som er vriene å få driten ut av. Der vil lydbølgene i ultralydbadet komme bedre til for å "slå løs" avleiringer

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Funnet en som skal vaske dem med ultralyd vasker for meg.

 

Hvis ikke det hjelper, leste i en annen tråd der du ivar kommenterte noe om noen sensorer til tenninga, at den kan være noe feil med. Tror du feilen kan ligge her på denne også? at tidspunktet blir feil så den enten tenner før stempelet er helt oppe, eller når det er på god vei ned igjen så den skyter ut av eksosen?

Link to post
Share on other sites

vet ikke hva som brukes på denne tohatsuen, men vil tro at om det var noe feil der så ville den også gått dårlig på høyere turtall..?

 

hva slags turtall har den på tomgang i fri / i gir?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

en ting som da kan funke er ultralydvasker - jeg slet med forgasseren på en 4hk som ikke ville gå på tomgang. Med ultralyd så ble den krute god. Virker som at det er små passasjer som er vanskelig å få rene på mer konvensjonelle måter

 

jeg har en variant av denne:

http://biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Ultralydvasker-70-W-191541/

 

Imponerende dette med ultralydvasker. Så noen klipp på youtube om det (Ultrasonic Cleaner). Det var også en som lagde en gratis versjon med slipemaskin. Riktignok ikke en ultralydvasker men han rengjorde forgassere med den.

 

Det skal jeg huske når jeg skal rense forgasser. :smiley: Takk Ivar.

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv å stille flottørene slik at bensinnivå blir litt høyere i kammer. Hvis flottørene er stilt for lavt, vil tomgangsdyser ikke kunne suge bensinen inn i forgasser. Hadde slik poffing / døde på tomgang på en Yamaha 350 (MC), fikk justert flottør og problemet var løst. Bøy forsiktig litt opp på opphenget til flottør, f.eks. med en liten tang.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det KAN høre ut som om du har litt mye fortenning på tomgang.

 

Jeg kan ikke så mye om 2-taktere, men på 4-taktere er det vanlig at man har 5-10 grader fortenning på tomgang og opp mot 20-35 grader på turtall. Dette styrer fordeleren på eldre motorer ved en fjærbelastet arm som svinger ut (og øker fortenning) ved et gitt turtall (rotasjonskraften gjør dette). Iblant når fjæren blir treg kan det være vanskelig å komme opp i turtall. Eventuelt om armen er "utstrekt" (fjæren er gåen, hengt seg opp) så vil den gå ujevnt på tomgang og kun gå rent på høyt turtall..

 

Med så mye som 30 grader fortenning på tomgangen så kan det godt virke som om den forsøker å "snu rotasjonen"..

 

Jeg vet ikke hvordan tenningen på disse Tohatsu'ene virker (elektronisk, Vakuum eller mekanisk), men jeg tror jeg ville sjekket det om det ikke er mye jobb. På en mekanisk fordeler så kan det faktisk løses med noen doser WD-40 og litt rusing...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...