Jump to content

Påbud om redningsvest fom. 1. juli


DIYglenn

Recommended Posts

JRK, må bare si meg helt enig! I vår båt er det kona og/ eller jeg som bestemmer når vesten _skal_ på. Alle nye som er med oss på tur får beskjed om dette, her er det ikke rom for diskusjon.

Det er alltid vester nok til alle.

Er det noen som trenger/ ønsker og bruke vest så er det helt lov.hvis Noen protester/ fleiper om det blir de igjen på brygga.

Link to post
Share on other sites

Samme hissige tråden igjen. Og jeg er ikke bedre enn noen andre som lar seg engasjere.

Hva slags fiske eller annen aktivitet er det som gjør disse vestene så vanskelige å ha på. At man må ta dem av med en gang båten ikke er i fart.

Tror dette vil gå seg til på samme måte som med bilbelter. Mye ståhei i starten. Og etterhvert som man venner seg til det, og leser at statistikken faktsisk bedres. Ja, da roer det seg.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Joda har kjøpt vester - 5 stk i vår.

 

Har også 3 stk av de gamle fra hurtigruten Midnattssol eller hva den het fra Bergenske dampskipselskap.

 

Disse 3 stk er Orange, med fløyte og har 2 - 4 store isoporklosser? som er sydd inn i Orange bevernylongreier.

 

Har aldri brukt vest selv, og på slutten av 70-tallet druknet en nabo som var fisker.

 

Han var oppvokst i fjæresteinene, men kunne ikke svømme.

 

Var vel nær 50 år når dette skjedde og hadde 4 barn.

 

Var fryktelige greier dette, skulle i skøyta da de var på gamle trakter og falt vel ut av prammen.

 

 

En onkel falt i hav fra sjarken.

 

Skulle lene seg mot styrhusveggen - var ingen styrhusvegg der og gikk på hode i sjøen fra en fortøyd sjark.

 

Med storstøvler sakk han til bunns 2 - 3 ganger, siste gang fik han satt føttene på roret bak sjarken, og med sine siste anstrengelser veltet seg om bord i en spissbåt fortøyd bak.

 

Han påstod at han så døden i Hvitøye den gang.

 

Allikevel er jeg skepsis til redningsvest.

Mener forbud er en uting.

 

Redningsvest vanskeliggjør også arbeide i båt, dekker jo til lommer, glidelås og alt.

 

Bruker en oljehyr av den gamle sorten, må jo redningsvest være under dette, får jo ikke dette utenpå.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....... og leser at statistikken faktsisk bedres. Ja, da roer det seg.

Kan du være så snill å referere til denne dårlige statistkken. Har aldri sett den.

 

Ser du og andre stadig bruker bil som sammenligning. Bruk energien deres på biltrafikk i stedet da det virker som om det er det største erfaringsgrunnlaget. Dere framstår som en hån mot trafikkdrepte og andre tragedier i samfunnet ved å bruke energi på et nær sagt " ikke-problem".

Link to post
Share on other sites

JRK, må bare si meg helt enig! I vår båt er det kona og/ eller jeg som bestemmer når vesten _skal_ på. Alle nye som er med oss på tur får beskjed om dette, her er det ikke rom for diskusjon.

 

Litt merkelig at du eller kona nekter de som er med å bruke vesten om de selv ønsker det, selv mener jeg det må være opp til gjestene å bestemme om de ønsker å ta på vesten under seilas og ikke skipper med tilhørende kone, som dermed vil opptre som diktatorer ..med å nekte noen å bruke sikkerhetsutstyr som blant annet vesten..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Litt merkelig at du eller kona nekter de som er med å bruke vesten om de selv ønsker det, selv mener jeg det må være opp til gjestene å bestemme om de ønsker å ta på vesten under seilas og ikke skipper med tilhørende kone, som dermed vil opptre som diktatorer ..med å nekte noen å bruke sikkerhetsutstyr som blant annet vesten..

 

Att du vrir og vrenger på utsagn og tolker hit og dit som du selv vil er ingen nyhet, men at du til og med klarte i driste deg utpå å gjøre det med innlegget til Olsen83 den tok kaka ! Dette må du vel forstå at ble i drøyeste laget og alt for enkelt.

Uansett, jeg fikk meg i hvert fall en veldig god latter og en flott start på dagen nå Sydvesten :lol: :lol: :lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En båt som drifter regnes kanskje ikke å være "i fart" (re bading og fiske fra joller - jeg mener at man normalt bør bruke vest under fiske fra åpen båt, men enkelte hevder at vesten er i veien)?

 

Trekker man det lengre, en badejolle med unger i, som av og til plasker litt med årene i vannet kan kanskje også defineres til ikke å være "i fart"?

 

Hvis loven har godt nok med smutthull, er jeg ikke så veldig negativ.

 

Som jeg og mange andre tidligere har vært inne på, det finnes ingen gode statistikker eller anslag på hvor mange liv et slik påbud kan spare - men allikevel, et påbud har helt klart en holdningsskapende effekt (det har man jo sett bl.a. med bilbeltepåbudet og røykeloven).

Link to post
Share on other sites

Den er nok det.. ja.. men den kommer vel på på banen om ikke folk blir blir flinkere å bruke vesten og antall drukningen ikke går ned

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis hensikten er å redde liv, så foreslår jeg hjelmpåbud i båt fom ca mopedfart, og vestpåbud når man er nær sjø (båt eller ikke) i vinterhalvåret.

I havna vår praktiserer vi ihvertfall vestpåbud om vinteren også på land (uten sanksjoner, men vi minner hverandre på det).

 

Det forslaget mann holder på med å diskutere nå er kun ett spill for galleriet etter mitt syn.

 

Er det kommet ut noe om hva SV falt ned på i går? Blir det innført påbud i år ?

 

Redigert : Der var svaret kommet ja. Og da går de istedet for å redde alle de forulykkede hvert år med promille mellom 0,2 og 0,8 i båter under 15 meter :rolleyes:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Tja, nå begynner dette å utvikle seg til en politisk farse !

De enkelte patiers kamp for påvirkningskraft overfor en regjering som trenger støtte den ene eller andre veien. Kan se ut som om SV skal hevne seg lit på overkjøringen de opplevde i regjering med AP.

 

Suppe-rådet på sitt beste !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tja, nå begynner dette å utvikle seg til en politisk farse !

De enkelte patiers kamp for påvirkningskraft overfor en regjering som trenger støtte den ene eller andre veien. Kan se ut som om SV skal hevne seg lit på overkjøringen de opplevde i regjering med AP.

 

Suppe-rådet på sitt beste !

Hehe! Etter mange år i departementalt byråkrati: Dette er ingenting å regne, sammenlignet med andre typer politisk hestehandling som IKKE nådde riksmediene!

Som en kollega sa en gang: Det er to ting du ikke ønsker å vite hvordan blir til! Pølser og politikk!

Trident

Link to post
Share on other sites

Det var vel en kjent politiker som uttalte følgende: Noen av oss har snakket sammen !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det var vel en kjent politiker som uttalte følgende: Noen av oss har snakket sammen !

Men i denne saken har "noen" tydeligvis ikke snakket godt nok sammen! For SV har nemlig ingen medlemmer i Næringskomitéen på Stortinget...

Det er klart at det er mye mer "underholdende" med en mindretalls-regjering, som er avhengig av støtte fra sine litt troløse venner i KrF og V.

Trident

Link to post
Share on other sites

 

Det er klart at det er mye mer "underholdende" med en mindretalls-regjering, som er avhengig av støtte fra sine litt troløse venner i KrF og V.

Det er vel nettopp derfor de ikke gikk inn i regjeringen, de ønsker å føre egen politikk, som ikke er omfattet av samarbeidserklæringen .. Man skal være særdeles dum om gir en blanko fullmakt til å støtte regjeringen i alt og alle, uten selv å ha politisk innflytelse, det vet V og Krf meget godt.. De velger sine saker de vil fronte :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...