Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Jeg forsøkte å laste opp et innlegg i går, men der hadde jeg tydeligvis lite hell. Siste tre talere var inne på rett spor. Jeg gikk gjennom så godt som alle kontakter og koblinger av litt dimensjon rett før vi dro, men gikk glipp av ett punkt på veien til startmotoren. Dette hadde nå bestemt seg for at det fikk være måte på korrosjon, og hadde såpass mye motstand at startmotoren ikke klarte å dra motoren rundt. Hjertelig takk for god hjelp – forslagene herfra sammen med litt grubling fra en skipper på en lekter og en norsk seiler gjorde susen – nå er vi klare for et stykke til på kanalen, og nye sluser lengre vest.

 

Et par bilder fra området rundt Fort Augustus:

bilde

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Gutta! Kom dere til Oban. For et sted.

 

I dag ville Volvo-faen også krangle, trakk litt luft inn gjennom ene skruen på toppen av filterhuset. Etter litt banning og skværing til sjøs klarte jeg å få orden på problemet og motoren i gang, men tenkte jeg skulle bestille reservedeler i neste havn så vi er sikret også på denne fronten. Ikke bare fikk vi en mekaniker ombord som sjekket det jeg hadde gjort og strammet til etter alle kunstens regler, da jeg ymtet frempå muligheter til å bestille Volvo-deler mente han de hadde en lignende motor stående i et lagerrom, han kunne jo bare ta delen derfra.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk spennende å følge med dere på tur, Euklid! Og så Stavanger gutt også... :thumbsup: :thumbsup: Ekstra kjekt med fine bilder, så fortsett gjerne med det. :pray: Har selv reist på tur flere ganger til Inverness og til Invergordon helt oppe i nord. Fantastisk land og kjekke folk. Virker som de fleste setter pris på å få nordmenn på besøk. :yesnod: Det er godt at de ikke er langsinte, med tanke på hvordan våre forfedre herjet der nede... :giggle:

Sørg for å få tatt dere et besøk hos et destilleri, ufattelig mye god single malt som dere kan prøvesmake. NB: Øyene vestpå har den whiskyen som er mest tjærebredd... Som for eksempel Caol Isla, foretrekker dere en "mykere" dessertwhisky kan Macallan anbefales.

Lykke til videre på ferden

Link to post
Share on other sites

Jeg vil helst plukke ut klumper av mose fra whiskyen jeg drikker, så at vi nå befinner oss i Port Ellen passer ganske så ypperlig. Her er vi i gangavstand fra Laphroaig og Lagavulin, og Caol Ila er noen få kilometer unna. Hadde tidevannet nokså aktivt mot oss i sundet mellom Islay og Jura i går – hadde konstant 6.2 knop fart i vannet, og var nede i 1.5 knop fart over grunnen en periode. Vanskelig å få noenlunde lange dager til sjøs uten å få tidevannet mot seg her i området.

 

Gjennom den Kaledonske kanalen følte jeg nærmest at vi støtte på skandinaver på hvert nes, her i havna er det en liten attraksjon at det har kommet en norsk båt. Vi kom inn nokså sent til full havn i går kveld, men himmel og jord ble satt i bevegelse for at vi skulle få skvist oss inn.

 

Utstyrstips: Her har det regnet som juling i hele dag, og jeg har labbet ned til et slags samfunnshus der det finnes trådløst nettverk (elendig mobildekning her ute ...), og skal en traske gjennom vestskotsk regn med dyr laptop (eller ha elektronikk ombord) er det bare én form for emballasje som gjelder: Pelican Case. Jeg har en til laptopen, en til satelittelefon og pass, og en trillekoffert til kamerautstyr. Laptopkofferten veier 5-6 kilo eller så, men til gjengjeld har den livstidsgaranti for hva som helst, er vanntett, kan dykkes med, flyter – og kan brukes som krakk eller slagvåpen om behovet skulle oppstå.

Link to post
Share on other sites

Kan se av tracket ar dere var og inspiserte en av de lokale industribedrifter idag

Ja! Vandret ut til Ardbeg som har en ganske ålreit restaurant, skjønt turens egentlige formål var Lagavulin, som sammen med Talisker rager høyest blant god børst i min bok.

 

Flott tråd! Gleder meg til å følge denne! Hvordan er Nordship 32 som langtursbåt? Har sett litt på Nordship og det ser ut som en velidg god båt!

Fornøyd med båten så langt: trygge, solide og gode løsninger. Bysse og toalett rett nedenfor leideren er fint i litt vær, løsningen med inngang til akterkabin fra cockpit gir veldig mye lagringsplass. Sammen med store tanker (til båtstørrelsen å være) er mye gjort. Men med såpass liten båt må en være rimelig påpasselig med å holde orden for at at kaoset ikke skal bli totalt, hadde vi hatt 36-40 fot ville nok langt flere av tingene vi bruker kunnet ligge fremme på et mer tilgjengelig sted. Vi har plass til alt som trengs og mye mer, men det blir til at det må stues bort under sofaer, køyer og slikt.

 

Seilmessig er det ingen regattavinner, men med mine begrensede evner til å seile fort gjør båten det mer enn godt nok. Vi må ned mot 40 grader eller mindre før vi begynner å miste alvorlige mengder fart, og det skal ikke veldig mye vind til før vi er oppe i 5.5-6 knop, som ikke er så langt unna den farten vi har for motor.

Link to post
Share on other sites

Vi har nå ligget værfast noen dager i Dublin, og vi begynner å bli alvorlig klare til å dra videre. En ny storm er varslet tidlig i neste uke, og da har vi intet behov for å skulle plaske rundt i Biscaya. Den opprinnelige tanken var å gå direkte fra Scilly-øyene til A Coruña i Spania, men det er mulig vi heller går via Brest i Frankrike og velger å vente der til været igjen har fått blåst fra seg.

 

I dag har vi hatt en rigger ombord, og har fått byttet ut en slitedel. I tillegg til at jeg selv klatrer i masta fra tid til annen har vi nå hatt to uavhengige riggere til å gå gjennom ting på et par uker, så føler meg nå trygg på at ting skal være på stell der. I morgen drar vi et lite stykke videre sydover langs kysten av Irland, deretter tar vi etter planen et litt lengre hopp over natten til Scilly-øyene.

 

Noen tilfeldig utvalgte bilder – de linker til flickr, der det ligger flere:

bilde

Ikke vet jeg hvordan de finner frem til grasset de tygger.

 

bilde

Et innslag i kategorien «Tankbåt i solnedgang»

 

bilde

Samme kveld, et fur like sør for Belfast

 

bilde

«Eye of Ireland», en liten øy rett utenfor marinaen vi ligger i

Link to post
Share on other sites

Jeg tør prøve meg frempå med et bilde som ikke akkurat er i perfekt fokus; dieselfiltre som dette er ikke for sarte sjeler. Om vi har hatt egenvekst ombord eller kjøpt alvorlig dårlig vare vet jeg ikke. Vi har nå tømt dieseltanken i kanner, vasket sirlig i alle hjørner, kriker og kroker, og skiftet alt av filtre – alt dette skjedde mens vi lå på en middels forblåst moring.


1408308922.jpg


Det er ikke mange månedene siden jeg tømte tanken og vasket ut av tanken, stusser veldig over hvordan dette kan ha bygd seg opp så fort. Pakningen ved fylle stussen ser frisk ut og tanken har stort sett vært nokså full. Dieseldyr i marine anlegg er dessverre et kjent problem i britisk oljeindustri – biodiesel er noe skit.


Alt er nå såre vel, og vi har filtre nok til å rense bort enorme mengder guff. Ligger nå ankret opp på andre siden av St. Mary's (en av Scilly-øyene), med kritthvit sand under kjølen. Biscaya neste?


1408309027.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser det er lite vind i dagesvis framover nå for tur over Biscaya, hadde det vært meg så hadde jeg allikevel startet og heller satset på endel motorkjøring. Har dere tatt noen avgjørelse mtp når dere starter over ?

Gikk tidlig mandag ettermiddag, og kom frem til A Coruna i morges. Første døgnet hadde vi stort sett fin seilvind, etter det var det bare å fyre opp Volvoen, og etter det gikk den hele veien inn i båsen. Altså ikke det mest begivenhetsrike krysset av Biscaya som har skjedd, men vil heller ha det slik enn å gå over med alt for mye vær fordi vi ikke tør vente lengre. Med tre stjerneklare netter underveis og sol i cockpit gjennom det aller meste av dagene skal vi si oss ganske fornøyde med tilstandene.

 

Finnes det en lenke til ett nettsted hvor vi kan se hvor dere er ved hjelp av denne ?

Oisann, her ser jeg markedsføringsavdelingen har sviktet, dette har visst bare blitt nevnt i forbifarten i et annet innlegg. Potensielt nyttige linker:

Sporing: https://share.delorme.com/origo - oppdateres hvert 10. minutt når vi flytter på oss

Bilder: https://www.flickr.com/photos/thomasreva - oppdateres når vi har brukbar netthastighet, altså ikke særlig ofte

Link to post
Share on other sites

Motor over biskaya er perfekt. Hadde det samme i fjor. Litt for ofte humpete der ute til å ikke like motor. Bajona må dere innom. Vi ankret rett innenfor cap finistere, jolla inn til land på forrige tur (lenge siden). Liker meg godt på småstedene. Dagsstop på ilhas berlingas var eneste stoppet før cascais på sist tur, vel verdt en stopp. Skulle gjerne gått inn i en av elvene langs Portugal, men hadde dårlig tid, og stakk for dypt. Du er mer fri der.

 

Litt misunnelig, 10 grader og regn her.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips – skal følges opp. Baiona er høyt oppe på listen over planlagte destinasjoner. Tenkte vi skulle bli i A Coruna en stund for å sove ut litt, utforske området og gjøre litt småvedlikehold på båten før vi stikker videre.

 

På litt lengre sikt er planen å legge igjen båten på Kanariøyene frem til vi skal over Atlanteren – tipper det skjer i midten av desember eller så.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...