Jump to content

Finnmaster T8, erfaringer?


Sørlandet2

Recommended Posts

Den er kanskje litt for ny til at noen har erfaringer.

Men husk også at Uttern D77 er like rundt hjørnet, den blir også ganske rå med 2x200 hk som max. motor og bortimot 50 knop toppfart.

 

http://uttern.com/uttern/da/en/products/?m=D77

 

http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20140808/uttern-d77-vill-slass-mot-finnarna/

 

http://www.hamnen.se/artiklar/motorbatar/uttern-har-vaknat.html

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

T8 er nok størst men D77 raskest og mest sportslig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 måned senere...

Oppdaterer denne.

Noen med erfaring med T8?

 

Jeg har vel ikke så mye erfaring med den utover at jeg har prøvekjørt den. Noen opplysninger som kanskje er interessante er at jeg med mine 182 cm akkurat ikke kunne stå oppreist under kalesjen. Sengeplassene virker også å være helt på grensen lengdemessig, men det holder akkurat om du ikke er lenger enn 182 cm. Stikkøya er litt smal for to personer om man ikke er veldig glad i den man ligger ved siden av/inntil, men det er man jo gjerne. Ellers er det veldig god plass i båten og jeg synes spesielt at uteplassen er stor og fin. Jeg prøvde den med 7 voksne personer ombord og kom forholdsvis raskt opp i plan og var vel oppe i 41 knop med 300 hk. Med en marsjfart mellom 25 og 30 knop kjørte vi ifølge yamahas instrumenter mellom 0.6 og 0.7 nautiske mil per liter, dvs. mellom 1.43 og 1.67 liter per nautisk mil. Dette var i veldig rolig sjø. Båten var vel ikke akkurat leken i sjøen med sine godt og vel 3 tonn inkludert passasjerer, jeg vil heller beskrive den som komfortabel og forutsigbar, noe jeg vil tro er ideelt for en slik båt. Jeg fikk lyst på denne båten, og det er vel ikke tilfeldig at den ble utsolgt ganske tidlig i år.

Link to post
  • 4 år senere...

Løfter denne tråden.
Siden det er gått 5 år siden siste innlegg håper jeg det er flere som hår fått god erfaring med denne båten nå. 
Jeg kjøpte en slik i vinter (ligger på lager) og som alltid når man er nyforelsket og i starten av et forhold så overser man gjerne enkelte detaljer som gjør seg synlige etterhvert...

Det jeg gjerne skulle visst litt mer om er hvordan stuvekapasiteten er ombord. For en familie på fire, vil det bli lite plass hvis man ikke skal bruke stikkcabinen til oppbevaring av bagasje? 
Er det plass til å plassere ting (som man ikke bruker for ofte) under kalesjegarasjen? Hvordan er plassen under der?

Hvor stort er stuverommet under benken på babord side? 

For dem som har fabrikkmontert dieselvarmer, er den plassert på babord side skjult bak dekselet som rommer radio lysbryter i cabinen?

Hvor bred er dobbelsengen på sitt bredeste? - tenker å kjøpe spilebunn til å legge under her samt i stikkcabin.
Jeg kan ikke forstå hvorfor slike plantegninger med tekniske mål ikke er standard å publisere. Plassen ombord i båter er som oftest begrenset for oss som har normalt tykke lommebøker og planlegging og sammenlikning av båttyper ville blitt mye enklere hvis denne informasjonen var tilgjengelig.

 

Mange spørsmål her, men håper noen har svar.
 

 

Link to post

Jeg har hatt en slik båt et par sesonger og er kjempefornøyd med båt og motor (300 Hk Yamaha). Stueplassen er selvfølgelig begrenset. Du kan egentlig glemme plassen under kalesjegarasjen. Denne er kronglete å komme til, og egentlig ikke egnet (mye ledninger, slanger etc + undertrekk til kalesjen som må tas av/på). Stueplassen i benkene ute er bra og kan benyttes. Vi benyttet også stikk-køya som lagringsplass. Det er også et lite rom under køya i forpiggen. Dette kunne imidlertid vært mye bedre utnyttet, da jeg tror det er mye luft under denne (sikkert pga. flyteegenskaper). Dette er også litt kronglete å komme til, da det er under madrassen.

 

Jeg tror i utgangspunktet ikke jeg ville basert meg på å ha dette som en overnattingsbåt for 4 personer, i hvertfall ikke over en lengre periode. Det blir nok mye flytting av pikk pakk frem og tilbake hvis man har med seg litt bagasje. Vi er to voksne som av og til har med oss ett barnebarn. Til dette formålet er båten utmerket.

 

Dobbeltkøya i forpiggen er ikke bredere eller lenger enn den må være, men fungerer fint for to voksne (ikke alt for store) personer. Mål på denne har jeg ikke (båten min ligger også lagret inne i en hall og er ikke tilgjengelig)

 

Du antar riktig når det gjelder plassering av varmeapparatet. På min er det imidlertid parafinbrenner, men antar det er likt med diesel.

 

Hvis du ser bort fra at båten ikke er større enn den faktisk er (mht. stueplass), så er dette en fantastisk båt og det er bare å glede seg til våren.

Link to post

Jeg vet ikke hvor mye jeg svarer på spørsmålene som ble stilt, men dette er mine oppfatninger: Jeg har prøvd denne båten og jeg mener den er helt enestående som en dagsturbåt med god plass til mange og det man trenger i løpet av dagen. Sist jeg undersøkte, måtte man veldig langt opp i størrelse (og pris) for å finne en båt med mer/bedre uteplass enn denne. Siden båten har eget toalett slik at siviliserte mennesker kan sitte bak lukket dør (dersom man ikke er altfor stor), egner båten seg godt for å være ute hele dagen.

 

Overnatting blir et annet spørsmål og jeg synes det Rotax skriver gir mening. Båten er sikkert grei til én overnatting for denne størrelsen, men når man overnatter mer enn én natt har man gjerne med seg en del mer bagasje og da blir det fort trangt, er min erfaring med så små båter. Her er det sikkert delte meninger, men jeg vil tro det mest hensiktsmessige er å bruke stikkabinen som lager om dagen dersom en familie på 4 skal overnatte. Som dagsturbåt er denne av de beste i klassen. For overnatting er den forsåvidt kanskje også best i klassen, men jeg mener at klassen i utgangspunktet ikke egner seg spesielt for overnatting. Det finnes i hvert fall andre klasser/typer som egner seg mye bedre.

Link to post

Hei Rotax og Stradivarius. 

Takker for tilbakemeldinger. Kan si jeg gleder meg noe helt enormt til våren kommer og sjøsetting finner sted.

Båten vil primært bli brukt til dagsturer, men med en og annen overnatting innimellom når været tillater det. 

Ettersom jeg forstår må jeg belage meg på å ta stikkcabin i bruk til bagasje hvis vi har med oss mye mikk-makk, men at vi kan klare oss med lagringsplass under benkene ute hvis vi pakker fornuftig. 
@Rotax jeg har samme motor som deg hengende bakpå. Husker du forbruket på marsjfart med vanlig last? Hva er mest økonomisk fart å ligge i? Jeg lurer litt da jeg skal ta turen Oslo - Kristiansand i sommer og vet det kommer til å gå en del suppe på den strekningen.

Ofte blir opplyst forbruk i tester noe lavt i forhold til hva folk opplever under normal bruk med normal last.


 

Redigert av GVH1979 (see edit history)
Link to post

Her kan sikkert folk med mer erfaring korrigere meg, men jeg mener å huske at forbruket lå mellom 0.6 og 0.7 nm/liter ved rundt 25 knop. Mest økonomiske fart er vel 3 knop (tomgang) og så er vel forbruket på omtrent 1 nm/liter i 5 knop. Oslo - Kristiansand er vel rundt 160 nm, så jeg vil tro det går med rundt 250 liter hver vei. Det burde selvsagt beregnes gode marginer, men jeg vil tro det faktiske forbruket ender opp rundt der.

Link to post

@Stradivarius takker så mye. Da har jeg ikke beregnet så altfor mye feil. Det blir jo endel liter ut av en slik tur-retur, men blir været som i fjor... da skal jeg smile fra start til mål. Etappen ned blir ren transportetappe med to kompiser. Tilbake er planen å ta det roligere, samt ha relativt korte etapper da 5 og 8 åringen er med i tillegg til sjefen i huset. Blir det dårlig vær underveis er planen å sette dem i land og ta resten av turen solo. 

Krysser fingrene for suksess. 

Link to post

Tror nok at anslått forbruk til Stradivarius er i ganske realistisk ved optimal drift. I planingsfart greier man å presse forbruket ned i 1,4 l pr nautisk mil hvis man ligger på riktig turtall. Dette gir en marsjfart på ca 25-27 knop. Vær klar over at motvind/motsjø gjør store utslag. Jeg kjørte en lang strekning i åpen sjø og hadde da motvind og krapp motsjø. Da krøp forbruket opp i godt over 2 liter pr nautisk mil selv om farten tidvis måtte reduseres mye for å opprettholde komfortnivået. Ved "saktekjøring" greier du deg rundt en liter pr nautisk. Da kan man ligge i ca 5-7 knop avhengig av forholdene. Min erfaring er at det gjør små utslag om båten er lastet eller ikke (innenfor visse grenser naturligvis). Ble imidlertid litt overrasket over hvor store utslag det gjør mht. sjø og vind i mot.

 

Min erfaring er at du egentlig kan se litt bort fra forbruket på en slik båt ved "normal" bruk. De kronene som benyttes til bensin er egentlig marginale i forhold til hva det koster å ha en slik båt (båtplass, vinteropplag, forsikring, verditap etc). Det er jo også et pluss at det er relativt stor tank så rekkevidden er rimelig god på båten.

Link to post
  • 1 år senere...

Hej!

 

Hur bred är skikkkojen? Och hur är det med plats till förvaring av kläder och sånt. Funkar det att vara ute 2 veckor med en familj på 4 personer? Förstår att allt går... vi har tidigare varit ute en vecka med en Ryds 23 dc så vi är vana vid att det är lite trångt😂

 

Med vänlig hälsning, Rolle

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei,
Vet at denne tråden er noe gammel, men gøy å blåse litt liv i den.
Har vært på utkikk etter båt gjennom denne sesongen, og valget har stått mellom Uttern D77, Finnmaster T8 og Finnmaster P8. Funderer på P8 da jeg antar at båtsesongen kan forlenges en god del, og at vinterlagring da ikke vil være et must. Kommer nok hovedsakelig til å bli brukt til dagsturer, men kanskje en og annen overnatting. (2v+2b).

 

Hvordan er støynivået med D77 evt T8? Er det mulig å ha en samtale under kjøring, eller blir det da roping? Dere som har Finnmaster P8, hvordan vil dere si at forbruket er? Stoler ikke helt på kjørefakta på nettsidene, da man erfaringsmessig vet at det ikke alltid er slik at kart og terreng stemmer.

 

Noen som har gått fra Daycruiser til Pilothouse evt andre veien, deres tanker omkring dette? Blir jo en noen annen båtopplevelse med daycruiser, mens pilothouse er mer anvendelig. 

 

God båthøst! :)

Link to post

Fine båter du kikker på. 

Jeg har D77. Behagelig støynivå. Ingen problemer å holde normal samtale. Også på bakre benk. På bakre benk så er nok vindstøyen høyere en lyden fra motor. 

Under gode forhold så ligger forbruket på 1.7 liter/nm. Med motvind, og ugunstige forhold noe høyere. 

I seks knop så er forbruket ca 1 liter/nm. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...