Jump to content

spenningsregulator (påhenger)


puteunderarmen

Recommended Posts

får litt mye spenning fra motoren(påhenger) ved pådrag....er oppe i 18 volt, og radioen min slår seg av når spenningen blir så stor.

 

Tenkte å kople inn en spenningsregulator(før jeg brenner av Radioen) etter batteriet og fram til forbruk..lanterner, radio osv.

 

finner bare små regulatorer på intil 1A...noen forslag på hvordan jeg kan lage en regulator. max 10A eller max 20A om ikke det blir stor forskjell i pris.

Link to post
Share on other sites

Slike regulatorer må ha en inngangsspenning som er en del høyere enn utgangsspenningen, for å virke. De Elfa-regulatorene som det er vist til her, må f.eks. ha en innspenning på minst 13,5 V for å kunne gi en regulert spenning på 12V ut. Så lenge motoren går og innspenningen er høyere enn 13,5V går nok dette bra, men jeg er i tvil om hvordan en 12V regulator vil oppføre seg når motoren ikke går, og det kun er batterispenningen som skal drive regulatoren. Spesielt tviler jeg på om dette vil virke dersom batterispenningen skulle synke til under 12V.

 

Jeg tror derfor ikke det vil være noen bra løsning å kople regulatoren mellom batteriet og forbrukerne, dersom du ønsker at forbrukerne skal ha en spenning på 12V. Regulatoren må nok koples mellom motoren og batteriet, men da bør du ha en regulator som gir 14,0-14,5V ut, ellers blir det dårlig med lading. En annen fordel med å gjøre det på denne måten er at du unngår å overlade batteriet, noe du risikerer dersom du kjører med 18V inn på batteriet over lengre perioder.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg med flere har samme problem på relativt nye Yamaha-motorer på 30 og 90 hk, alle 2-takt, og jeg har fått prosjektert en krets som skal ta seg av problemet, men har ikke fått testet den i praksis ennå.

Må kun benyttes når motoren har fast magnetisering og shunt-regulering fra før av.

 

Kretsen fungerer ved at når spenninga stiger over 14,4V, starter kretsen å svi av all effekt som forbrukere ellers ikke benytter, for å hindre overspenninger, kokt batteri og ødelagte komponenter. Zenerdioder styrer en effekt-transistor, som sammen med effektmotstander svir av inntil ca 300-400W ved overlading. Skulle holde til de fleste eldre påhengere med fast magnetisering i ladekretsen.

 

De ekstra zener-diodene som er beskrevet i lista fra elfa i tegningen, er kun for kalibrering om man vil endre på innslagsspenningen. Har forhørt meg med forskjellige lærere om design, og kommet frem til følgende krets:

 

Bilde

 

Info og priser er hentet fra Elfa.

 

Om noen bygger og får testet kretsen før meg, hører jeg gjerne hvordan det ble.

 

Og om noen har tips til designen, si fra!

Virker som overlading og påhengere er "normalt"?

 

mvh

Vidar Breivik

Elkraftstudent

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du ser tilkobling til batteriet, som jeg skriver skal kretsen kun svi av all overflødig effekt så spenninga aldri blir for høy. Funksjonen er som på en zener, men håndterer langt høyere effekt, og koblles dermed inn hvor som helst i hovedstrømmen i nærheten av batteri eller motor. Ingen endringer foretas på eksisterende ladekrets/regulator.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

OK, da kommer ladespenningen inn parallellt over batteriet. Og så langt ser denne shuntregulatoren helt grei ut. Har en omtrent like enkel serieregulatortegning liggende på PC'n på jobben, men da må en bryte inn i ledningsnettet. Så denne løsningen vil jeg faktisk anbefale, enkel og grei! :yesnod:

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Ja, og man slipper store effekt-/spenningstap, slik man ofte har i en serieregulator. Og null motorinngrep.

Det som gjenstår å se er hvordan kretsen oppfører seg når den begynner å bli varm.

Darlington-transistoren og zener-diodene skal ha motsatt temperaturavhengighet (NTC/PTC), og dermed tildeærmet oppveie hverandre. Men det sa dataprogrammet ingenting om, så det må testes.

Link to post
Share on other sites

finns det noe printutlegg på den kretsen?

må vel kanskje ha kjøleribbe på transistoren. kan vel bli rimelig varmt om man går med full lading over tid.

...kan vel ikke ha hvilket som helst print heller med tanke på varmgang?

 

 

Noen synsnspunkter?

Link to post
Share on other sites

finns det noe printutlegg på den kretsen?

må vel kanskje ha kjøleribbe på transistoren. kan vel bli rimelig varmt om man går med full lading over tid.

...kan vel ikke ha hvilket som helst print heller med tanke på varmgang?

Noen synsnspunkter?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Både effektmotstander og transistor (TO-3) må monteres på skikkelig ribbe eller helst i syrefast boks med ribber på, som beskrevet i tegnigen. Og komponentene som her benyttes er ikke det noe vits i å lage print til, alt loddes sammen med ledning, og ev. direkte.

Link to post
Share on other sites

Kan man ikke bruke en regulator fra bil da? da får man jo 14,4 vot ladespenning  :fishing:

<{POST_SNAPBACK}>

Er en vesentlig forskjell på generatorer med fast og styrt magnetisering. En "dynamoregulator" regulerer magnetiseringen, som gjør at kun nødvendig effekt produseres i generatoren, mens en fastmagnetisert produserer effekt kun med hensyn til turtallet. Det som her omtales er med fast magnetisering og hva som må til for å holde spenninga nede ved lavere forbruk enn ladeeffekten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Bilde

 

 

da er regulatoren laget. ble grisevvarm. griller pølser på den om dagen. hehe

sirlig montert på i et lokk til en gammel harddisk og kjøleribbe fra ei gammel strømforsyning.

...lurer på om jeg burde ha større ribbe for ikke å toaste transistoren....

 

 

måler spenning på 13,8v selv om zenerne skal lede på 14,4. greit nok. Kan være noe spenningsfall fra regulatoren fram til der jeg måler spenning, men avviket er større enn forventet.

Link to post
Share on other sites

  • 16 år senere...

Skulle noen fremdeles lure på dette, så tror jeg det var @VegJoh som tipset meg om denne:

Kjell & Company har en liten reglulerbar dc/dc-modul som tar 3-40v dc inn og kan justeres til 1-35v ut. Tåler inntil 2,5a. Jeg har satt den inn i en liten vanntett boks, justert til 13v ut, og satt den mellom batteriet og en Raymarine Element-plotter som jeg har på en Bever med 30hk Suzuki på hytta. Koster ca 100 kr + en billig vanntett boks. Fungerer glimrende!

 

Screenshot_20211015-193447_Chrome.jpg.d8d86258ea0dd9a8442e62b955b99d8b.jpg

Link to post
Share on other sites

Disse er rimelige og omformer til rett spenning i stedet for å brenne av overflødig energi slik de vanlige regulatorene gjør. Er vel sånn sett bare lik dingsen fra kjell.com i IP68 innpakning og med høyere kapasitet.

 

NOK 80.03 | RCNUN DC 8-40V to DC 12V 13.8V 1A 3A 6A 10A 15A 20A 25A Boost Buck Converter Voltage Stabilizer Regulator CE RoHS for Cars Solar
https://a.aliexpress.com/_mPBXGTC

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev On 15.10.2021 at 19.47:

Skulle noen fremdeles lure på dette, så tror jeg det var @VegJoh som tipset meg om denne:

Kjell & Company har en liten reglulerbar dc/dc-modul som tar 3-40v dc inn og kan justeres til 1-35v ut. Tåler inntil 2,5a.


Ja det stemmer. Jeg installerte en slik mellom påhengeren og kartplotteren i en boks som jeg 3D printet. Har brukt den i 2 sesonger og den fungerer fortsatt utmerket og feilfritt. En billig «fix» på problemet med påhengere som bare har likerettere og ikke en fullverdig regulator. :drink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...