Jump to content

Prosjekt, bygge Lifepo4 batteripakke for bruk i båt


offpist

Recommended Posts

Første helg ute ved anker, forbruket ligger på rundt 250AH i døgnet.

Dieselvarmeren gikk kontinuerlig, Inverteren var også på hele tiden og leverte strøm på alle uttak til lading av laptop, ipad osv.. Også har vi jo kjøleskap, tv og det som ellers trengs på tur.

 

Bildet er tatt søndag morgen, lader godt med solceller allerede.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Angående strømforbruk: "YMMV". Det er svært forskjellig hva folk legger i begrepet "båtliv", og båtene våre er også svært så forskjellige.

 

Dieselvarmer trekker ganske mye ja - men for de som først og fremst bruker båten sommerstid er den kanskje ikke så mye i bruk. Jeg synes det er rart at ikke disse "by default" kommer med peltzier-element innebygget for å gi noe strøm tilbake. Det burde være mulig å få tilstrekkelig med strøm til å gå i null. (men, er man virkelig interessert i co-generering, kan man jo egentlig like godt ha et aggregat til å levere både varme og strøm ...)

 

Det neste som trekker strøm er som regel kjøleskapet eller kjøleboksen. Kjølebokser ala det man kjøper på Biltema bør strengt tatt unngås - de er basert på peltzierelementer, de er ganske ineffektive, det går med svært mye strøm og enda vil temperaturen i boksen stige til godt over kjøleskapstemperatur etter en stund. Et godt, moderne båtkjøleskap trekker relativt lite strøm. Her er det også mulig å spare en del dersom man tar med seg frosne fryseelementer hjemmefra og legger inn i kjøleskapet, sørger for å fylle kjøleskapet med ting som allerede er kaldt. Å fylle kjøleskapet med varm øl er dårlig ENØK. I tillegg kan man justere termostaten slik at man jobber for å få temperaturen ned til 1C ved motorgange, men nøyer seg med 8C mens man ligger i uthavn - enkelte kjøleskap kommer med kontrollmoduler som kan gjøre dette automatisk.

 

Dernest er det belysning i båten. LED-lampene tar jo ganske insignifikant med strøm sammenlignet med glødelampene, men forbruket kan bli betydelig dersom man streber etter flombelysning innendørs i stedet for å spare på strømmen.

 

Elektriske vinsjer og trustere suger veldig mye - men de bruker man jo som regel bare i kort tid, så totalt sett blir som regel ikke forbruket veldig utslagsgivende. Autopilot og radar bruker en del. Lanterner på båten - dersom man seiler mye, bør man bytte til LED om man ikke allerede har gjort det. For motorbåtfolket er det ikke fullt så nøye, men LED-lamper kan gi mindre bekymringer ifbm pæreskifter etc.

 

Skjermer (TV), DVD-spillere (avlegs teknologi!), laptoper, etc suger jo også noe. Dette er jo i utgangspunktet luksus, det finnes folk som mener at det ikke har noe i båten å gjøre i det hele tatt. Mobiltelefoner, ikke fullt så stort forbruk, de er jo designet for å bruke minst mulig strøm, men sitter man kontinuerlig og spiller spill tar det vel også litt. Så har man de som går "all in" og bruker el til varmtvannsbereder, kaffetrakter, komfyr, vaskemaskin etc - da slipper man ikke unna aggregatkjøring om man skal overleve i uthavn.

 

Man kan prøve å regne på det, men det beste er vel å benytte en god batterimonitor til å måle faktisk forbruk.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt småplukk i dag.

Monterte to USB uttak ved kartbordet.

http://www.ebay.com/itm/251628670930

En gir meg tilgang rett på Mastetbus og kan kontrollere ladere,inverter osv fra pc.

Den andre kobler meg rett på BMS, så jeg kan kontrollere tilstand på batteri.

Solcelle laderen kan jeg nå via wifi.

 

Lar laptopen stå igjen i båten, så da kan jeg logge på i blant og sjekke at alt er ok også.

 

bilde

 

bilde

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare en liten oppdatering.

Jeg har bestilt 2 stk Mastervolt ALPHA PRO II MB regulatorer fra et firma i Tyskland.

 

250 euro stk, pluss 25 euro frakt.

 

Siden jeg allerede har fult Mastervolt oppsett, og disse to regulatorene kan kobles på Masterbus har jeg mulighet til å justere de "on the fly" slik jeg vil ha det.

 

Og de har til og med oppsett for Lithium innebygget.

 

Ekstern temp sensor kan monteres på dynamoen, for å unngå overoppheting.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Synes det er uhyre interessant å følge disse trådene dine. Både denne og Torqueedo-tråden din. Når det gjelder denne tråden, for noen som ikke er helt inne på det elektriske, hvor mye vil det koste å få dette montert? Eller hvor mye kan en gjøre selv som relativt ukyndig?

Link to post
Share on other sites

Hvor mye det vil koste å få det montert kan jeg egentlig ikke svare på, men jeg tror det blir dyrt om du bare setter bort hele jobben.

Tror også det er veldig få firmaer som har erfaring med Lifepo4 i båt, og de vil nok være litt tilbakeholden på å levere en slik løsning.

 

Da er det kanskje bedre å gå for en ferdigløsning.. Som fra Victron, Mastervolt eller Wisperpower som er mer plug`n play.

Link to post
Share on other sites

offpist; Setter pris på at du deler erfaringer med oss andre :yesnod:

 

Har de siste to årene prøvd å lese meg opp på LiFePO4 teknologi og hvordan best utnytte denne teknologien. Foreløpig er jeg kun en teoretiker, da jeg ennå ikke har tatt skrittet til å faktisk kjøpe disse cellene...

 

Håper du likevel vil svare på noen spørsmål :wink:

 

Praktisk:

1. Hvor mye kostet frakten for de 1000 Ah cellene du kjøpte?

2. Hvor lang var leveringstiden?

 

Teknisk:

1. Etter det jeg har lest i papirene fra Winston skal cellene før første gangs bruk lades til 3.8V. Gjorde du dette? , og om ikke hvorfor ikke?

2. Har du balansert cellene topp/bunn før du seriekoblet dem?

3. Ut i fra de bildene, som var meget bra :thumbsup: ser jeg at du ikke har strappet/pakket cellene, hvorfor ikke? Er det ikke nødvendig?

Link to post
Share on other sites

Praktisk:

1. frakten på 4 stk 1000AH var på 238 euro.

2. Tror det tok 3-4 dager. (TNT)

 

Teknisk:

1. Ja de krever "initial charging", og den er på 4.0 V faktisk. Dette gjorde jeg, men ganske forsiktig. Tok de opp til 4.0V og kuttet ladingen der. Slik at de gikk ganske fort ned til 3,5V

2.Ja jeg ladet de en og en opp til 4.0V før jeg koblet de sammen.

3. De skal festes bedre, er ikke helt ferdig med monteringen. Venter fremdeles på den spesial lagde kassen i aluminium som skal huse de to batteriene i senter av båten. Bare festet de litt provisorisk, men de sitter greit nok enn så lenge.

Link to post
Share on other sites

Oooh. 100 A 12V lader på 1 stk. Li-ion celle; da skal man jaggu følge med litt. Det er forståelig hvorfor det koster litt mer med komplette systemer som skal være 100% sikre for "Gud og hvermann". De som selger dette må (bør) være rimelig sikre på at ingenting galt skjer, uansett hvor dustete brukeren er. De "store" aktørene i markedet har mye å tape hvis noe går galt. Men det er opplagt mye å spare på DIY folk som deg. Nyttig for mange å følge med på denne tråden.

Link to post
Share on other sites

I helgen hadde jeg et lite tilbakeslag på dette prosjektet.

Det som skjedde var følgende. Vi skulle på helgetur, og satte i forveien på laderen og ladet til 98% kapasitet.

På vei ut av indre Oslo fjord så går vi for motor, og dynamoene prøver å lade.

BMS gjør slik den er satt til å gjøre, nemlig å koble bort ladekursene fra batteriet siden det er fult.

 

Det som da skjedde var at dynamoen peiset på med 51V! (kan se det i log).

Dette gikk ut til alle kursene som står tilkoblet som lader. Som solcelle lader og også Mastervolt laderen.

Solcelle laderen gikk det faktisk fint med, men Mastervolt laderen luktet svidd, og nå vil den ikke lade.

 

Ikke rukket å feilsøke eller gå noe i dybden på dette enda. men jeg sitter igjen ned en del spørsmål jeg må finne ut av.

 

1. Er skille-diodene defekt, hvorfor gikk ikke strømmen i stedet til de andre batteriene?

2. Er den interne regulatoren i dynamoen virkelig så dårlig konstruert, eller er den defekt?

 

Nå har jeg uansett fått 2 stk eksterne Mastervolt regulatorer som skal monteres.

Trolig vil det alene hindre at dynamoene løper løpsk.

 

Laderen kan nok repareres.. alt "virker" på den, og kan til og med se spenningen på batteriet, men ingen ladestrøm ut.

Link to post
Share on other sites

Videre feilsøking viste at Dynamoene ikke var synderne likevel.

Det var vind generatoren som fikk "løpe fritt" da den ble koblet bort fra batteri pakken.

Har koblet om dette nå slik at dump last og vind generator ikke blir koblet bort fra hverandre.. det var bare dumt satt opp av meg.

 

 

Har også montert den første av to Mastervolt ALPHA PRO II MB regulatorer.

Relativt grei oppgave, brukte ca 3 timer på å ta ut og modifisere den første dynamoen. (mesteparten besto av googling og måling for å være sikker på jeg gjorde det riktig).

Neste tenker jeg er gjort på en liten time.

 

Veldig fornøyd så langt.

-Dynamoen yter veldig bra, også på lavt turtall.

-Jeg får opp all info om dynamoen i Masterdisplay, og Masterview på pc. (Temperatur på dynamo, turtall, field current, sens voltage+++)

-Er noe galt, får jeg beskjed i masterview display.

-Alle spenningene kan reguleres trinnløst, og den har eget program for Lithium som er et bra utgangspunkt.

-Går dynamoen varm, roer den ned ladingen. Man kan selv sette temperaturen den skal kutte på, default er 100`C.

 

Kan knipse noen bilder i løpet av helgen.

Link to post
Share on other sites

Temp sensor, en på hver dynamo.

Som default er den satt til å strupe strømmen på 100`C, og kutte ladingen helt ved 130`C

Jeg satte det ned til 80`C og 100`C.. så får jeg prøve meg frem litt.

 

bilde

 

 

 

 

Regulatorene er montert litt høyt over motorene.

Hadde ikke plugger til å korte inn ledninger for nettverk og temp sensorer, det blir senere.

 

bilde

 

 

 

Her kan man se dynamoen.

Rød og blå er koblet direkte på børstene, og den innebygde regulatoren er loddet ut.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Cruiset rundt en times tid i dag og det ser ut til å fungere utmerket.

 

Satte absorption til 13,9V og ganske riktig så holdt den spenningen akkurat på 13,9V.

Høyeste temp målt på dynamo var 42 grader så langt.

Startet turen på 90% SOC og endte på 100% SOC, uten å overlade

 

 

Man kan se at dynamoen må holde 14,2V for at det skal være 13,9V på batteriet, pga spenningsfall i kablene.

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Lifepo er slik at det kan ta i mot masse strøm helt til den når et vist metningspunkt, da stiger spenningen ganske brått om man fortsetter å pøse på med samme strøm. Men ladingen er egentlig veldig enkel.. man har kun bulk og absorption. Så man kjører bulk opp til 13,9V og holder den der med absorption helt til den ikke vil ta mer strøm. Ser på enkelte forum at folk lader de til 14,4V, men det er unødvendig.

 

Det som kan være kritisk er om den ene cellen når metningspunktet før de andre.

Hvis man baserer ladingen på 14,4V så tenker man kanskje at da da får man 3,6V pr celle.

Men ofte når en av cellene fult før de andre, og da kan man fort ende med 3 celler på 3,4V og 1 celle på 4,2V.

 

Som i dag, så var celle 1 3,6V, mens de 3 andre var ca 3,45V. Ikke helt i balanse, men likevel ikke kritisk.

 

Tror jeg skal gå ned til 13,7 eller 13,8 faktisk.

Trenger ikke lade de 10% mens jeg går for motor.. da er jeg opptatt med andre ting, om noe skulle gå galt.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg byttet den andre batteri pakken ombord til Lifepo4 også.

Den driver start motor, start generator, ankervinsj og baugpropell.

Totalvekt 30 kg.

 

Erstatter 2 stk AGM 111AH batterier med totalvekt 64KG.

 

Halv vekt, dobbel utnyttbar kapasitet.

Og bedre sterkstrøm egenskaper, så mindre spenningsfall ved bruk av baugpropell for eksempel.

 

 

Men ikke minst gjør det enklere for meg å ikke ha 2 batteri typer å ombord, siden alle laderne er satt opp for Lifepo4.

 

bilde

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...