Jump to content

-3.7°C i seilbåt, selv med 270 Watt varmerør


hakonrk

Recommended Posts

Har seilbåten på sjøen i vinter, og før jeg reiste bort for juleferie satte jeg på to stk. 135 Watt Hylite varmerør. Siden båten ligger i sjøvann, og det står på 270 Watt, tenkte jeg det det umulig kunne bli særlig kaldt. Jeg hadde et termometer som viser maks/min temperatur, og da jeg kom hjem igjen i dag så jeg at det laveste det har vært er -3.7°C.

 

Jeg har vinterkonservert båten, men jeg var likevel bekymret over dette pga. at det er noen steder det fremdeles står sjøvann i slanger og kuleventiler (f.eks. til toalett). Jeg kan ikke se noen tegn til lekkasje noe sted, så det har nok gått bra, men var dette flaks? Hvor mye frostsprengning blir det når saltvann står i rør i nesten 4 minus?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et termometer som viser maks/min temperatur, og da jeg kom hjem igjen i dag så jeg at det laveste det har vært er -3.7°C.

 

Hvor mye frostsprengning blir det når saltvann står i rør i nesten 4 minus?

For et par år siden var det ca -7,5 / -8 grader i havna vår i ca ei veke. Da målte eg tempen i motorrom og det var ca som hos deg, men når eg målte på slanger og rør så viste det plussgrader. Gikk ut og målte sjøtemperaturen og den var +4,5 grader og det er vel grunnen til at det skal meir til før det frys.

Toalettet er vel mest utsatt hvis ikkje konservert

Link to post
Share on other sites

Sjøvann fryser ved ca -2 grader, litt avhengig hvor mye salt det er i vannet...

 

edit: treg nettleser, ser at andre har svart på frysepunktet. Er verdt å nevnte at ved økt trykk, trengs det mer kulde for å få vannet til å fryse, så hvis vannet står "fast" i en slange e.l. så tåler det mer kulde før det blir til is.

Redigert av Lucky Silver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar. Jeg har konservert toalettet, men ikke så godt som jeg sikkert burde. Jeg helte et par liter frostvæske (30% frostvæske, 70% vann) i toalettskålen og pumpet ut. Toalettet er forresten av typen Jabsco Twist 'n Lock:

http://www.elyboatchandlers.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/637cf30f42b9dc05c736f6ad19db5dce.jpg

Det anbefales visst at man heller prøver å tappe systemet for vann enn å pumpe inn frostvæske. Noen som vet hvordan man tapper denne typen toalett?

Link to post
Share on other sites

Selv om saltvann fryser ved en viss temp, så er det ulike skikt i vannet. Dersom det snø og påfølgende kulde, så fryser det raskt, har jeg registrert. Det samme om det har vært nedbør av en eller annen sort, med påfølgende kulde. Der virket som at det eksempelvis i desember og januar i 2014, da det ikke var bedbør av noe slag, skulle det mere til at sjøen fryser.

 

For å holde på varmen ombord, så kan man legge en isolasjonsmatte eller 3, på dekk. -av typen som er trukket med tett plast. Men legg gjerne en tynn presenning over da de er litt følsomme for å sette hull i.

 

Ellers så kan man gjøre som meg, om man uansett skal bytte skrogtrekk, isoler skroget med 10 mm skrogisolasjon fra maritim

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har montert inn en T med kik i sjøvann inn til toalettet opp til en beholder som jeg fyller med frostveske 50/50 .

Jeg stenger sjøvann inn kiken og åpner kiken opp til frostveskebeholder gløtter på sjøvann innkiken

så så frostveska renner ut stenger sjøvann inn-kiken, nå er det frostveske over sjøvann inn-kiken.

Pumper så frostveske til Toaletttanken ( som alt er spylt og tømt et par ganger).

Struper så overbordventilen fra toalettet og pumper frostveske over bord stenger overbordventilen nå

er det frostveske i alle rør og litt i toalettet.

 

På motoren stenger jeg sjøvansventilen tar av lokket på filteret suger opp det som er i filteret starter opp

motoren heller 10 l 50/50 i filteret mens motoren går, stopper motoren setter på filter-lokket.

Skifter impelleren hvert ca. 5-7 år. ca.1000 t

 

Det har virket bra i 30 år da båten ligger i bøye på de kaldeste vintrene var isen 1 til 1 1/2 meter tykk.

Da passet jeg på og toppet batteriene,

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...