Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Rolig kveld, tar en til.

Seil ble bestilt hos UK Syversen i Smögen. Hadde et møte med 'Dallas' Dahlström. Her var det ikke mye dill. Igjen, vi anbefaler, men du kan få lov til å være så dum du vil. Dette er utgangspunktet for rigg og seil, hva jeg kunne få scannet fra en A3 ned til A4 tegning:

tegning_av_riggen.jpg

 

Meningen var at UK Syversen skulle få eksakte mål av Skarven, det gikk ikke helt etter programmet. Men jeg tilpasset etter hvert, så det ble helt greit. Så det vi bestilte fra Syversen var:

Storseil: Singlehand reef, to rev. Spectralam. Crossfut Hydra-Net 380, 44 kvm. Dette seilet vil ikke revne om det får en rift.

Genoa 3: Dacron Crosscut 480 g, 19,5 kvm (dette er selvslående kryssfokk, brukes som hårdvindseil).

Rullgenoa: Spectralam. Crossfut Hydra-Net 350, 59 kvm m/UV-beskyttelse, høyt skåret for ikke å hente inn så lite sjø som mulig.

Bomkapell og rulleseilkapell (det siste noe dritt, blåste pokkerivold)

Spinnaker: All ruond Nylon, fullradial 0,9 oz 146,2 kvm.

Genakerstrømpe

 

Det hele kom på SEK 100 000 i 2003. Levering etter avtale og topp kvalitet. Men unntak av bomkapell og rulleseilkapell. Har senere kjøpt lazy Jack med sekk av samme. Stoffet tåler ikke solen, begynner å revne etter tre års bruk. Men alt i alt meget godt fornøyd.

 

Her ser man hvor høyt genoaen er skåret, blir ikke regattamaskin av slikt. Det er heller ikke meningen:

 

090807_006.jpg

 

Kone og datter til rors, jeg i jolla med 4 hk Mariner. Det begynte å lufte, og de hold på å seile fra meg.

 

1421177234.jpg

090807_009.jpg

 

Jeg hadde forresten en del riggdiskusjoner med Kai Øvre (konstruktøren til Ansö 39/ 42). Jeg ville ha 18- til 19 meter mast. Han ville ikke ha over 16 meter. Vi prutet oss frem til 17 meter, som nok er det mest fornuftige. Båten balanserer bra. Og den tåler mye vær. Egentlig, den tåler vel hva som helst med fornuftig bruk. Men alle moderne flyvepapper seiler fillesekken av oss på kryss og i lette vinder. Hulda surfer heller ikke. Hulda har runnet 10 knop, men over ni knop begynner roret å vibrere. Etter som damen har blitt så feit, så har også farten i snitt gått ned. Nå seiler vi som regel mellom 6- og 8,5 knop. For motor går vi mellom 5- og 7 knop. Med tiden skal Hulda på slanker'n. Vi har et tonn med innvendig ballast som trolig skal ut.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm... jeg lurer på om ikke jeg må kjøpe Hulda av deg, den dagen du er ferdig med henne.

Jeg er imponert over hele holdningen din til styrke og sikkerhet, gjennom hele byggeprosessen.

 

Jeg skal på langtur når ungene blir store og trenger da en båt for dette, det ser jeg at Hulda er... :yesnod:

 

Knall bra tråd, vi må ha mer..., mye mer...

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Fernanda: Slett ingen umulighet. Men det er en klausul. Restene av Huldas avdøde bygger skal ligge i boks innsveiset i kollisjonsskottet. Jeg vil være med. Og når du ligger og fryder deg med madammen i forkahytten, husk at jeg ligger og titter opp en halvmeter under ;-)

Svensk: Sånn er det med oss nordbaggar, vi gir oss ikke på tørre møkka. Vi sier noen nautiske mil lenger nord: "Har du tatt fanden på ryggen, så får du også bære han frem". Og dette ubestemte 'frem' kan bli en lang marsj.

Svaap: Kan hende blir du tatt på ordet i 2016. I 2015 går ferden sydover.

 

Så var det dagens lille epistel mens fruen lager middag. Det går litt tregt, jeg har revet kjøkkenet, vann inn er plugget. Men kokeplata er der. Ikke vann ut heller. Men Admiralen gir seg ikke! Mat skal serveres. Skumming:

 

Hulda er skumisolert til minimum 50 cm under vannlinjen. Og det var før damen la på seg. Jeg har en fiks når det gjelder kondens. Jeg hadde et langt søk for å finne noen som kunne isolere. Problemet var at skumme som ble brukt var meget brennbart. Etter mye søking kom jeg i kontakt med et foretak ved navn Skum Teknikk AS (i to ord) fra Solbergelva. Og det er jo rett borti hogget, regnet fra Son. Dette konsernet var drevet av to herrer som hadde spesialisert seg på å isolere tanker som fraktet NLG (skip). Og dette skummet er selvslukkende. Jobb inkl. MVA kr. 34 720, dette var i 2003. Først kom de drassende med utstyr og skulle plugge seg inn på 32 A 400 V. Slikt får du ikke i Son. Hmmm, et kvarters tenkepause. 'Vi leier et aggregat i Drammen, kommer tilbake i morra'. 'I morra' opprant med stekende sol og 25 grader i skyggen. Inne i skuret der Hulda var parkert fortonet 25 grader seg som svalt. 'Perfekt', sa gutta, 'dette gir maks forhold for skummingen'. 'Varmt' sa jeg. 'Ikke no problem, vi er vant til Gulfen'. Det er slike typer jeg liker, og så kjørte de amrikaner, GM:

skum050602c.jpg

 

Skummet ble kom fra to fat, ble varmet, pumpet frem og blandet i sprøytepistolen:

skum060602a.jpg

 

Det var en stakkar som sprøytet hele båten. De hadde en slags arbeidsfordeling, han andre slappet med en røyk og passet blandemaskineriet, aggregatet og trykkluften. Inne i båten var det forværelset til helvete:

1421250433.jpg

Det ble sprøytet et par omganger, 'malingen' eset ut til skum etter hvert.

 

skum060602d.jpg

 

Et illevarslende 'nå begynner jeg å spise' fra hustruen. Dere får ha meg unnskyldt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fernanda: Slett ingen umulighet. Men det er en klausul. Restene av Huldas avdøde bygger skal ligge i boks innsveiset i kollisjonsskottet. Jeg vil være med. Og når du ligger og fryder deg med madammen i forkahytten, husk at jeg ligger og titter opp en halvmeter under ;-)

 

:lol::lol::lol:

 

Så lenge du sørger for at denne boksen er tett og låst, så du ikke kommer ut hvis du mener jeg gjør noe galt, eller event vil være mer aktivt med på fryden med fruen, så burde det kunne gå...

 

Kanskje en fordel til og med, å ha med konstruktøren/pappan til skuta på turen...

 

Tror vi kan få til dette... :giggle::giggle::wink:

.....men du må jaggu vente en del år, jeg er ikke klar enda - ungene er fremdeles små... :smiley:

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare komme med et lite apropos når det gjelder skummingen. Disse karene hadde nok bakgrunn i tidligere Teknisk Isolering siden de jobbet på det som antagelig var "Moss" LNG-tankskip. Det er på de man ser kuplene over dekk.

Når det gjelder skumming så har Amerikanerne gått sin egne veier og i stedet for glava/rockwool, gjøres vegg-isolering på denne måten(ekspansjon går grisefort og man kommer til over alt):

https://www.youtube.com/watch?v=VFjxWdPPY1Q

 

Sorry for avsporingen, men jeg tenkte det var litt interessant....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er 1946-modell, har tenkt å henge med noen år til. Ikke noe pes.

 

Blir ikke noe mer i dag, monterer kjøkken, leker rørlegger.

 

Phu, det passer bra.

 

Jeg er 71 modell, unga 6 og 10 år, så jeg trenger en del år til før jeg er klar :giggle:,

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Er redd det blir budkrig den dagen det skipet her kommer for salg fernanda, hehe.

 

Tanken har slått meg også... :yesnod::lol:

 

må jo være artig for Huldas far å se at ikke bare tråden er interessant, men også senere eierskap til skuta :thumbsup:

 

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Bare man ikke ønsker min tidlige avgang, så er det greit. Har pusset tenner, men kan ta cockpitdrenering. Vann Tro: Disse folkene var konkurrenter til Teknisk Isolering, sistnevnte hadde ikke selvslukkende skum.

 

Dreneringen kommer ut gjennom hekken, over eksosen, rett under første trinnet på hekken:

eksosanlegg.jpg

Disse trinnene var for øvrig skrudd til skroget. I dag er de sveiset på doblingsplater. Badeplattformen var også skrudd. I dag er skruene fjernet og plattformen er sveiset fast på eksosrørene.

 

Selve dreneringen er 'renner' inne i cockpit. Disse rennene heller kraftig relatert til cockpitdørken og båtens trim. Husker ikke dimensjonen, men tror rørene har innv. dia. mellom 40- og 50 mm:

sam_1820.jpg

Bildet er tatt fra nedgangen. I forkant bøyle som kan brukes til bomfeste, alternativt feste for sikkerhetssele når man er på vei ut eller inn fra nedgangen. Nede på rorsøylen er det enda en slik bøyle beregnet for å kroke seg fast. En tilsvarende i akterkant av søylen. Hensikten er at man uansett ikke skal kunne bli kastet ut av cockpit.

 

Trodde ikke at bygging av en båt var noe særlig interessant. Det er noe annet med SVAAP som bygger møbler. Skulle ønske jeg hadde de ferdighetene.

 

Nå er det God Natt!

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk skute! Skudd og bombesikker. Minner meg om en historie om en jordomseiler som klarte seg alene mot pirater takket være en solid stålbåt, han var godt opp i 60 årene men stolte på båten han selv hadde bygget .Han kløyvde båten til piratene i to...ved neste havn meldte han ifra. Og ingen brydde seg.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Trodde ikke at bygging av en båt var noe særlig interessant.

En av mine drømmer som ikke kommer til å gå i oppfyllelse.

Bygget 2 fjernstyrte modellbåter i ungdommen, men blir ikke helt det samme.

 

Jeg leser gjerne mer! :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da bestikkes inspektören med pils i cockpit så han må trille sykkelen hem.

 

Hulda ble forresten registrert i NOR med reg. nr. LJ9569 i 2014. Inspektøren kom om bord for å måle opp. Vi kom til de omforenede målene LOA 13.0 m, bredde 4.0 m depl. 16 tonn, det er ikke veldig langt unna sannheten, bare noen få millimeter og noen få kilo. Og så var det et mål til som han 'måtte ta', høyden fra innvendig bunn og opp til dollbordet. Slik sett tar målene ikke med seg peket og badeplattformen. Egentlig har man sluttet å måle lystbåter, Hulda ble visst et unntak. Servicen fra NIS/NOR i Bergen var helt utrolig. Samme gjaldt Telenor Radio for å korrigere informasjonen som ligger inne på kallesignalet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...