Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Sikkert fint å ta den jobben i juli @Hulda God tørk ser det ut til å være på bildene du publiserer.  

Rart det med håndverktøy. Jeg har sverget til Blå Borch eksentetsliper men havnet nå opp med Marita. Lett,billig å jækla bra. 

 

Lykke til med resten av arbeidet på båten. Går ut i fra at skuta går rett på vann når du er ferdig.

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk for det!

Jo, hadde prosjektert hele juli på land for å gjøre denne kjempejobben for siste gang. Skulle også malt fribordet. Får se. I dag starter stoffingen. Håper jeg rekker det før det skal starte og bøtte ned utpå dagen i dag. Hadde mareritt i natt. Hadde glemt å prime Volvokondomet, fikk en astronomisk lekkasje. Vekket @Lars H.for å spørre om noe tekniske detaljer klokken havlvfem om morran. Fikk huden full av kjeft, for dette hadde han fortalt meg en rekke ganger tidligere. Lars og Admiralen ga meg inn etter noter, vekke folk på den måten der. Være på land med båt tar på psyken.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Hadde mareritt i natt.

 

Nå vet jeg ikke hvem som drømte i natt. men da du ringte meg klokken halv fem imorges, var jeg våken, gammel man som må opp for å pisse om natten. Og jeg kjeftet ikke, prøvde bare å forklare det tekniske problemet ditt så godt jeg kunne.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 5 timer siden:

Hadde mareritt i natt. Hadde glemt å prime Volvokondomet, fikk en astronomisk lekkasje. Vekket @Lars H.for å spørre om noe tekniske detaljer klokken havlvfem om morran.

 

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Nå vet jeg ikke hvem som drømte i natt. men da du ringte meg klokken halv fem imorges,

 

Da snakker vi om livaktig drøm :ghost: 

 

Men fra det ene til det andre, hva er det du sliper under vannlinja, sliper du deg inn på rent stål for priming? I så tilfelle ville jeg vel valgt vinkelsliper med sandpapir (den typen til å sette på en gummidisk vet du). Vesentlig mer effektiv enn eksentersliper. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 14 timer siden:

Jeg kjøpte en liten enhånds-dritt fra Skil i stedet, kr. 599.

Er ikke mye Skil verktøy jeg har hatt og det kommer nok mest av dårlig tilgang men det lille jeg har hatt har vært storligen imponerende. Aller best var en batteridrill fra forrige årtusen med et vanlig NiCd-batteri som varte i 10+ år, en turtallsregulering de fleste bare kan drømme om, passelig tung og nydelig balansert samt med en ganske kompakt motorenhet. Da batteriet til slutt ga seg laget jeg en egen strømforsyning til den og brukte den i noen år til med ledning... Hadde ikke skjedd med "moderne" verktøy av kurant merke...

 

Gratla med overstått @Hulda både med rund dag og sidevisninger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

@SveinHajeg kjøpte meg den første Skil drillen med justerbar hastighet en gang på 70-tallet, det er still going strong, og er med på denne jobben her :-)

 

@Komodoproblemet, et av dem, er støv og miljøet rundt. Bunnstoffet jeg bruker er så agressivt at det brenner hull i ansiktshuden. Så bunnstoff må skrapes av og kastes som spesialavfall. Slipe/pussestøv må også tas vare på. Så lenge noen ser det. Jeg følger disse prinsippene etter beste evne. Og det er ganske mange kilo som har havnet i den kommunale avfallsdunken. Ellers har jeg stålbørster og rondell med slipepapir for vinkelsliper. Effektivt, men støver noe hinsides. Den to-komponenetmalingen som er grei, blir beholdt. Der det er store skader, har blitt slipt ned til bart jern. Mye av bunnen ser slik ut:

20210718_095855.jpg.50df27c76b61ea63a36ebbc37a413896.jpg

Dette bildet snudde seg dønn opp/ned. Det blå feltet er ikke pusset ned enda. Det blå er en-komponent malig (Jotun Hard Racing anno 2001).

Link to post
Share on other sites

Vannvittig jobb. Enda godt det har vært så godt å kjølig i juli...

 

Begynner å se bra ut når de nye lagene kommer på plass!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Morsom'en, i Äpplekalles Vik har det vært borti 30 grader hver dag. Helt drepen, værre om det hadde regnet, naturligvis. Herdeprosessen for epoxyen har hatt gode betingelser, måtte bare passe på å ikke male i direkte sollys.

20210725_074324.jpg.96cb37ae6b926fa4b3b405a65dc862fb.jpg

Hahh, bildet av den bøtta ble ikke snudd verken hit eller dit. Så den grå greia er 'innerlinerene' fra malingbøtta. Helt plastisk og ikke antydning til å smitte av. Så da skulle prosessen fått riktig mengde innblandet herder. Om syv dager skal, etter reklamen, herdeprosessen være fullstendig. Og malingen skal bli hard.

Link to post
Share on other sites

Såhh, dahhh, mine venner og andre, er Hulda tilbake i vannet. Kjølen ble våt kl. 08:40.

Nå har jeg brygget meg en liten en av bursdagsprensenten fra yngste sønn. Glenmorangie, The Originnal. Som min eldste sønn uttrykte: 'Smaken er kanskje litt for voksen for deg'. Han fikk beskjed om å klappe igjen, så lenge guffa holder 40 %, går den ned med glede. Og jammen holder literen 40 %. Og den lukter slik det luktet av finga mine den gangen jeg jobbet med skøyter og tjæredrev. At det skal være alkoholskatt på slikt, er bare tull. Ikke bare det, da jeg var inne i kottet, dukket det frem en kartong rødvin som jeg ikke visste at jeg hadde. Og ikke nok med det! Da jeg hadde klatret opp på targabøylen og banket på plass Garmin radar og Trimble antenne, virket det på første forsøk. Jeg vet ikke om det skyldes turnerens magiske hender, eller om det er utstyrets innebyggede kvalitet. Lar den ligge. Begge hører inn under geriatrisk avdeling. Både gubben og radaren.

 

Nå må jeg slutte å sludre, det kan bli promilleskriving. Det er som noen typer jeg jobbet sammen med den gangen jeg fremdeles var tenåring. De tømte nedpå, heiv seg inn i bilene og regnet med å være hjemme før 0,5 %% rant inn. Fra Frogner (Oslo sentrum) var de dritings før de kom til Gjelleråsen, bodde i Hakadalen. Det var ikke så nøye den gangen. Men de ble fotgjengere alle tre.

 

Nok om det. Hulda kom ut kl 08:40, som nevnt. Propellen har jeg sprayet med dette stoffet her:

 

20210727_073339.jpg.0efff77d713e69a9d5e17c732ffde660.jpg

Der snudde faenskapet seg igjen! Men dette skal være bra greier som etsprimer. At det er formålstjenlig å stoffe propellen for båter som ligger ute mer enn 6 mnd. i slengen, vises her:

20210702_142952.jpg.5fc0b86f474492c5d6c33806a0d9de0c.jpg

Null groe på bunnstoffet, og overalt ellers. Nå er buken på Hulda glatt som en barnerumpe,  det har den ikke vært før. Nå glir båten bemerkelsesverdig lettere gjennom vannet enn tidligere. Jeg hadde ikke trodd at effekten skulle være så stor. Dog, den gangen kompisen og jeg rodde Bunnefjorden på kryss og tvers, virket sjekta som limt fast i vannet om det hadde festet seg 10 rur under båten.

20210725_180033.jpg.97b3ea007fb5bb98c06f247dd138d6c8.jpg

Om det var verdt tre ukers blodslit med fjerning av bunnstoff som etser sår i huden, definitivt. Sett i etterkant. Da jeg startet, brukte jeg ikke tørkle rundt halsen. Da hadde jeg bunnstoff fra innunder hjelmen til langt ned på brystet. Det var nummeret før jeg måtte ha medisinsk hjelp. Så det er lærdommen, bruk beskyttelse, selv om det er varmt. Jeg fikk i tillegg gnagsår over neseryggen fra pustemasken.

 

Jeg har bestilt opptak igjen til mai neste år. Da skal fribordet mattslipes og males. Skulle egentlig gjort det nå. For det første orket jeg ikke mer. For det andre støver det vanvittig der Hulda var parkert nå. Til våren blir det nede på asfalten, eller en plass der det ikk er 'gjennomgangstrafikk' av biler og maskiner.

 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt gjennomført!

 

Nå er det å la alle kluter stå til og se om du kan få en knop-rekord :giggle:

 

Herlige historier du kommer med :clap:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Dette er 'Huldas Geriatriske Forum'. For dem som venter seg noe teknisk nedenfor, bare å skru av.

 

Som sikkert mange har fått med seg, har jeg sutret en del over at jeg må krykke rundt med et defekt høyre kne. @Bittelitenga meg anbefaling om et sikkert helt utmerket foretak i Moss som fikser den slags. Men så tenkte jeg at jeg først kunne ta en liten time hos vår lokale heksedoktor, Vegard. Han har et godt rykte. Og så vet han at jeg står på. Time i går klokken 09:15 i boks, innimellomtime, fra en dag til neste. Noen huritge SMS'er.

 

Vegard: Så du har tatt kneet? Hvordan skjedde det?

Jeg: Rev og satte opp fire skillevegger på rekkehuset der jeg bor. Mye på knærna, men brukte kjeledress med puter på knærna. Deretter kom båten. Helt vrak.

Vegard: Hmmm. Sett deg godt innpå benken med ryggen mot meg.

Jeg: Det er kneet jeg har vondt i!

Vegard: Gjør som jeg sier. Bøy forover. Ikke sånn (bøyde som om jeg hadde slukt en linjal), kul på ryggen.

Rugget hit og dit, klemte og kjente.

Vegard: Hahhh, det var som faen! Reis deg opp. Sett deg ned igjen.

Samme rugging en gang til. 

Vegard: Det var det jeg tenkte! Legg deg på magen på benken med høyre arm ned langs siden.

Jeg: Det er kneet....

Vegard: Slutt nå opp med det kneet! (Kna og kjenne på korsryggen). Legg deg på høyre side med bena utenfor kanten. (Presse, dytte, kjenne på ryggen). Hele kroppsvekten hans oppå beina som å utenfor kanten. 

Jeg: Auuu!

Vegard: Hva er det nå da??

Jeg: Du knekker mobiltelefonen min! Jeg har den i lommen på låret (arbeidsbukse).

Vegard: Ahhh, legg den i vinduskarmen. Du trenge ikke å fikle med den kortholderen!

Vegard er en lett energisk og utålmodig type. 

Jeg: Du trenger den kortholderen etterpå.

Vegard: Hit me'n. 

Og så kom det en del herjing til. 

Vegard: Nå smeller det!

Plopp!!

Vegard: Sett deg opp. Du er bra.

Han så at jeg var en smule desorientert. For han hadde vitterligen ikke vært i nærheten av kneet.

Vegard: Forklaringen er: Dette er en arbeidsskade som særlig rammer flisleggere. De sitter på knærna med puter i dressen og lemper fliser fra den ene siden av kroppen til den andre. Det resulterer i at bekkenet låser seg. Resultanten av låsingen er smerter i knærna. Jeg kan garantere deg at 9 utav 10 leger og fyseoterapeuter hadde begynt å rote med knærna. Ville gitt null resultat.

Jeg reiste meg opp og kronglet til med krykkene.

Vegard: Du trenger ikke krykkene, jeg sa jo nettopp at du er bra!! Ta det rolig resten av uken, kneet trenger litt tid. Er du ikke bra på mandag, ta kontakt så skal vi ta en runde til. Men det er lite trolig at du trenger det.

Så kom betalingsterminalen frem. Ikke et ord om hvor mye jeg skulle betale. Det tikket 400 kroner inn på kontoen til Vegard. 10 minutters jobb. Veldig bra anvendte kroner.

 

Så, med krykkene på skulder'n vandret jeg ut til bilen. Nå er det 24 timer siden jeg var hos Vegard. Litt nummen i kneet, men ikke vondt. Krykkene ligger i pizzabilen og venter på neste havari.  

 

Så kom jeg til å tenke på båtnabo Kjell. Han døde sist vinter, noen og åtti. Men de 15 årene jeg har kjent han, har han hatt store problemer med knærna. Mellom jobbene til sjøs (skipselektriker) var han flis- og teppelegger. Han var så dårlig i knærna at han egentlig ikke kunne gå, han syklet utover brygga til båten. Tygde smertestillende og gikk til behandling. Jeg så aldri Kjell uten at han syklet eller støttet seg på sykkelen. Så dette er ikke tull, dette er virkelig noe som rammer en del mennesker. Og jeg kan underskrive på at det er en invalidiserende tilstand. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 32 minutter siden:

Vegard: Sett deg opp. Du er bra.

Suuuupert, godt der finnes noen slike :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg henger meg på Huldas geriatriske Forum.

 

Jeg vet ikke om jeg har hatt den samme låsingen, men forbannet vondt i kneet var det. Faktisk så ille at jeg til tider ikke fikk sove. Men hos meg ble det bra da jeg begynte å ta fotturer i ulendt og bratt terreng etter råd fra legen. Kjenner ingenting nå. Eneste problemet er at jeg ikke føler for å løpe lenger.

 

Heretter blir det ikke noe jobbing med å ligge på knærne (men jobbing blir det til jeg stuper) . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

For snart 40 år siden hadde jeg en fast frisør i Chiangmai. Det var en gammel kineser. Når han var ferdig med klipping, fjerning av ørevoks, stussing av øyebryn og nesehår kom glansnummeret. Først litt lett nakkemassasje og så, plutselig og uventet, et grep rundt hodet og et rykk så en hørte det kneppet høyt i halshvirvlene. Først til den enes iden, og så til den andre. Sånt som neppe en kiropraktor i Norge kan tillate seg uten lang utdannelse. Det gikk bra hver gang. Jeg hørte aldri om noen som ble lam eller måtte fraktes ut på båre . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kan melde om at kneet er i stadig bedring. I dag byttet jeg dieselfilter på Pizzabilen, til og med. En skikkelig møkkajobb hengende over skjermen. Men nå går motoren som en klokke. Forrige gang var i slutten av 2015. Så da kan vi vel si at bilen har gått 5 år. Da hadde den gått 85 000 km. I dag har den gått 138 500 km. Diff. 53 500 km. Sier vi snitt 70 km/t, så kommer vi til rundt 764 timer. Og merk, motoren har ikke begynt å fuske enda. Hulda bruker vel 12 år på å legge unna 764 timer. Så for Hulda å bytte filtre hvert år? Ikke på vilkår. Får jeg ånden over meg, skal jeg skjære opp filtret for å se hvor tett det er. Så den møkka og vannet som havner på tankene til dere alle (inkludert Hulda), er som regel levert med dieselfyllingene. Fylte et par kanner diesel i Son i går, kr. 11,56 pr liter. 15.01.2009 kjøpte jeg 60 liter avgiftsfri diesel hos Esso på Grålum (Sarp), pris pr liter kr. 11,21. Så da er vel ikke prisen i Son så avskrekkende. Og og i Son har jeg så langt, på de årene tankanlegget har vært der, verken fått vann eller skitt med dieselen. 

 

Ellers så var jeg, som sikkert skrevet lenger opp, meget fornøyd med servicen hos Strömstad Marina. I dag kom fakturaen:

1963516720_StrmstadMarinafaktura2021.JPG.cd4d084458a39e50c1695b205450d0b0.JPG

Opp på land ettermiddag 02.07.2014, utsett morgenen 28.07.2021. Sommeren tilbragt på land. Noen vil sikkert mene at dette er vanvittig dyrt. 'For i den foreningen jeg er medlem....'. Nå er det ikke alle som kan være medlem av en forening som tar 17 tonn seilbåter på land. Da er man henvist til det private markedet. Eller man står på skakke på en slipp og må kravle mellom slippspor og vangene på tralla. Så når vi vurderer dette opplaget mot det vi hadde i 2019, kommer i sum Strömstad Marina suverent best ut. Nå er det bare å få betalt, for svenskekrona går som en rakett. Forresten, vi har allerede satt av beløpet på svensk konto. 

 

Link to post
Share on other sites

Forum diesel og Pizzabil:

Som jeg lovet over, skulle jeg ta en titt på filteret til Pizzabilen. På en Ford et-eller-annet, sitter det klemt inn på torpedoveggen. 

20210819_143302.jpg.cf75c9cb74687ecffa68730d3f1e749f.jpg

Filteret er av fabrikat:

20210821_120033.jpg.609e9988d3fe01ee24753c4ec0e97b60.jpg

Etter splitting:

20210821_115540.jpg.47e13c3a57f7d40b13230c83c39444d2.jpg

Med en gang får man inntrykk av at dette er et kvalitetsfilter. Legg merke til lokket til venstre. Her sitter en fjær med kuleventil for å hindre back flow. Det er en del rusk her, som sikkert kommer fra vinkelsliperen. I bunnen av bollen var det nærmest helt rent. Ikke antydning til vann. Filterelementet er langt som et vondt år, sikkert to- til tre meter utstrekt:

20210821_120509.jpg.65344686947d126e177b9b56735672f0.jpg

Det vi ser over er den rene siden av filterelementet, her er den møkkete siden:

20210821_120530.jpg.9413784726e833ce74fd8b20f8c12c68.jpg

Man får kanskje anta at begge sider en gang i tiden har hatt en gråtone. Det var ikke rusk eller forurensing inne i krokene. Men den sorte siden var dekket av et 'slim', sikkert fett. Bilen bruker rundt 0,7 liter på mila. Filteret har gått 5350 mil. Filteret har dermed filtrert 3745 liter 'nytappet' diesel. 

 

Så om Hulda skulle skifte filtre hvert år om det hadde gått gjennom 400 liter diesel, 10 % av dette lille filteret her? Ikke planer. 

 

Det nye dieselfilteret jeg monterte er FEBI Bilstein, også en anerkjent fabrikant av filtre. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Skjæløy Marina til opptak, spyling og vintrerlagring på land. Med leie av bukker og det hele betaler jeg rundt 10 000 for veldig god service. Båten er på 7-8 tonn, 32 fot (7.75 m), pluss baugplattform og akterplattform.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...