Jump to content

Stell og oppdateringer samt turlogg for vår "nye" Scand Baltic 29


Gew77

Recommended Posts

Hei,

 

Da er vi igang (ihvertfall mentalt) med forberedelser til båtsesong i ny skute:bilde

 

 

Båten står i opplag på Nøtterø, hvor tidligere eier har hjemmehavn. Båten er en Scand Baltic med 180 HK BMW. Motor er overhalt i 2005. Link til annonsen her (om den ikke er slettet):http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=2215685&finnkode=49794002

 

Denne våren har vi ikke de store prosjektene siden det er lang vei mellom Røyken og Nøtterø (særlig etter brokollapsen på E18..) Det vi tenker å gjøre er:

  • Rubbe ned skrog og overbygg med Autosol og deretter polere - vuredere sterkt å kjøpe poleringsmaskin siden det har blitt noen ekstra m2 å polere nå:)
  • Polere glassfiber innvendig
  • Olje/lakke treverk
  • Skifte olje og alt av filtere på motor.
  • Sjekke at el anlegget er ok.
  • Vaske, vaske og vaske innvendig:)

Ellers er planen og nyte "nybåten" i sommer, for så gå i opplag på Storsand i høst med noen større prosjekter neste vinter:

  • Bytte dørker oppe til dørkplater med "nater"
  • Bygge nytt instrumentpanel med nye sinstrumenter og muligens innfelt plotter... Kan Faria instrumenter settes direkte på BMW givere??
  • Gå over hele ledningsnettet og gjøre det "mitt" - ser ikke så halvgærnt ut men liker å vite hva enhver ledning har til misjon:)
  • Bytte lamper til LED
  • Sette inn dieslvarmer - ledningsopplegget er tilstade, men defekt webasto er kastet ut, så jeg vurderer en kinakopi omtalt i andre tråder.
  • +++

 

Planen er da å bruke denne tråden både som prosjekttråd og turlogg, så får vi se hvor god jeg blir på og holde den oppdatert:)

 

Igår tok vi turen til Nøtterø, for å bare være litt ombord og planlegge. Samt vise kona at mine 1,90 faktisk får plass i køya i akterkabinen;)

 

mvh

Geir Emil

 

 

 

Redigert av Gew77 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte greier.Når du bytter olje å filter kan det hende du får samme prob som Jeg fikk. Startet båten å oljetrykket tok lang tid før det kom, selv etter flere start/stopp samt bruk. Leste flere eldre tråder her inne at slik var bare disse motorene. Slo meg ikke til ro med dette da den ikke var slik før oljeskift. Ringte firma som overhalte motor i 2012. Der kom tipset. Overfyll med alt fra 0,5 til en 1l å start opp på tomgang(denne skal jo bare startes på tomgang) helt vanlig at det er luft fanget. Så la den gå 10min med for mye olje. Gjorde dette å oljetrykket kom direkt etter andre forsøk å ca 0,6l ekstra olje(prøvde med 0,4 først). Lot den gå 10min, stoppet å brukte pumpa på motor til å tappe til normalt nivå. Problemet er nå borte å oljetrykket kommer direkt etter start. Vet ikke om du får bruk for det, men løste mitt "problem" etter olje samt filterskift

Redigert av FM 8-12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Flott skute.

 

Når det gjelder polering rubbing av gelcoat. så anbefaler jeg og bruke Norpol R10 med roterende polermaskin og ullpute. Påfør et tynt lag med R10 med en svamp eller lign. ca 0,5 m2 av gangen. polere deretter med maskin til ønsket glans er oppnådd.

gjenta prosedyren om nødvendig. Du vil bli forbløffet over resultatet. Viktig og vaske ullputen med jevne mellomrom. Det finnes egne vaskebøtter for dette. Søk på Pad Washer. så finner du sikkert mye som kan bestilles. Polermaskin hadde jeg anbefalt Makita 9227CB.

Etter at hele ¨båten er polert med R10 kan du polere en gang til med et mildere produkt som glanser opp. f.eks. Sealclean Båt Polish eller Meguiars m 205 Da fjerner du swirls / kjørespor etter forrige runde.

Så topper du heila driten med voks/ forsegling (eller begge deler) da snakker vi blank båt....

Polering kan være fantastisk moro om man har de rette verktøyene / produktene. (Har vært litt avhengig til tider ;-))

 

Gratulerer med flott båt gleder meg til og se fortsettelsen på denne tråden. liker folk som har litt ambisjoner med båten sin.

Link to post
Share on other sites

Hei Jørn, og takk for tilbakemelding:)

 

Hadde veldig god erfaring med Autosol på min forrige slitne Nidelv 24, den ble som "ny", men er ikke fremmed for å prøve noe nytt.

 

Takk for tipset :thumbsup:

 

Autosol er bra den og. men når ikke opp til R10. Blir også mye mindre søl av R10. Denne polerer du helt vekk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Da har vi fått vært ombord noen timer på lørdag:) fått ryddet ut alt fra forrige eier. Tatt med gardiner hjem for vask og farging.. Har også skrudd ned trinnene til badestigen for å pusse ned dem og olje de. Har også fått et mer overblikk over det elektriske. Her kommer jeg til å gjøre en større jobb til neste år. Det elektriske består av to forbrukskbatterier på 110Ah et startbatteri samt eget batteri for baugpropell. Forbruksbanken er plassert under køya i akterkabin, det jeg ikke liker med dette opplegget er at batteriene ikke er festet.. Det blir nok kasser ganske fort:)

 

Noen bilder:

bilde

 

bilde

Her skal det rubbes!

 

bilde

Hva gjør denne Ladacen?

 

bilde

Og hva er dette som henger på batteriene ?

 

bilde

Jobb til høsten, har tenkt å lage en forbrukstavle som ikke skal være plassert i "cockpit" for å få bedre plass her. Ønsker da å få en spenningsmåler på denne tavlen.

 

bilde

Er denne VHFen ok?

 

FF

Redigert av Gew77 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg skal oppgradere el anlegget tenker jeg å lage et helt nytt bryterpanel med batterimonitor, som ikke skal stå i "cockpit". Ser at komponenter til dette er mye rimeligere på feks Ebay. Men hvor billig blir det mtp på toll mm?

Hvordan gjør dere dette i praksis dere som bestiller fra utlandet?

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for det:) fikk prutet noe;) men det skulle bare mangle mener jeg. Selv om båttypen er vår drømmebåt, er det en gammel skute som trenger endel omsorg fremover. Synes ikke de gamle 80 tallsbåtene bør gå for gullpriser. Så be venneparet ditt prute [emoji106]

Link to post
Share on other sites

Flott, takk for svar :) Du spurte tidligere om VHF var noe tess, har du vhf sertifikat hadde jeg vel byttet til en nyere med "disstress" knapp om ikke annet..

Har hatt en Master 820, med BMW motor, må si meg imponert over denne motoren med tanke på alder. Roligere gange en Volvo, nesten ikke røyk ved oppstart .

Dvs den var litt tungstartet og røyk litt når jeg kjøpte den, men når jeg fant ut ar det var kaldstart system på dieselpumpa ble alt mye bedre.

Hadde de samme bryterne som du har i Balticen ute, er det disse du skal bytte? Bygget nytt bryterpanel med nye brytere fra Best Marin, disse var rimlige og bra synes jeg. Fra 59kr..

http://www.bestmarin.no/Produkter/Elektrisk-utstyr/Brytere-og-kontakter/Brytere,-enkle/Superswitch-bryter-Ankerlanterne101209-p0000015747

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenker å bytte ut både brytere og instrumenter til noe mer "modern look" har lyst på Faria instrumenter med hvit bakgrunn. Vet du om disse kan benytte samme givere som BMW instr?

 

Alt som har med forbrukere å gjøre ønsker jeg å ha i et eget panel, muligens ved nedgang til AC. Men her kan det fort komme nye ideer i løpet av sesongen:) lurer på om jeg kommer til å komplettere VHFen med en bærbar med distress..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...