rolfrisnes Startet 24.Mars.2015 Del på Facebook Startet 24.Mars.2015 Er rett unna å bestille meg en Brig 610 Navigator, men klarer ikke å bestemme meg for 115 eller 150 hk. Er det noen som vil dele erfaringer? På forhånd tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Hei Jeg kjenner ikke til spesifikasjonene på denne båten, men veier den ca.800-1000 kg netto så er det vel en 150HK motor som gjelder. Jeg har hatt flere båttyper i samme størrelse, gjengangeren er helt klar, kjøp bare ikke for liten motor... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Teerex Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 (redigert) Glad i masse fart kjøp 150, men er det ikke så viktig kjøp 115. Båten veier vel bare knapt 600 kg uten motor så 115 er nok for de fleste, men hvorfor spare på kruttet? http://www.govi.no/index.php?page=brig&subpage=nav610 Vet ikke om det stemmer at den greier over 50 GPS knop med 150 hk ??? https://baatplassen.no/i/topic/104155-propellvalg-yamaha-f150-paa-brig-navigator-610/ Redigert 24.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mort1 Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Max anbefalt motor er vel oftest det beste alternativet...... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Anbefalt er 120 og max er 150 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Zandra Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 vi hadde 140 på en Brig Eagle 600. Det var ikke for mye. Båten gikk veldig behagelig og lett i ca 35 knop. Men det var toppfart på den stakkars motoren. 115 hørtes ut til å være snaut og må være under anbefalt ytelse? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 (redigert) Eagle og Navigator er vel ikke helt samme båten ? Må ha vært feil propell for Eagle veier jo bare 450 kg og burde da klare mere enn 35 knop med 140 hk. Min skjærgårdsjeep skal klare 45 knop med 140 hk og den veier 550 kg. Eagle 600 http://www.batguiden.no/wip4/product.epl?id=3712 Her er data på Navigator 610 http://www.brig-ribs.com/ribs/navigator/n610/ Minste motor er 75 hk, for de som ikke har det travelt. http://www.brig-ribs.com/uploads/cms/pdfs/BRIG-N610.pdf Redigert 24.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
rolfrisnes Svart 24.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Takker så mye for svar. Sitér dette innlegget Link to post
rolfrisnes Svart 7.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2015 Båt kjøpt. 115 HK Mercury, men tror jeg var litt for forsiktig. Klarer ikke mer enn 34 knop. Kan det virkelig stemme at en 150 gir mer enn 10 knop mer? Begynner å lurer på om Mercury er feil rigg på denne båten.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 ny F115? kanskje teerex kan svare på om at det er noe inkjøringsprogram på disse, slik at den "løsner" når den får noen flere timer på seg..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rolfrisnes Svart 7.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2015 Ny 115 Optimax. Litt skuffa. Sitér dette innlegget Link to post
Poopadoop Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 Hester handler ikke så mye om toppfarten i mitt syn. Man kjører vel uansett ikke fullt guffe så ofte. Kjører du ofte med mange i båten eller vannleker osv lønner det seg med større motor. Da holder du plan lettere i lavere fart, og de få hestene ekstra får deg til å bruke kanskje et minutt mindre på å komme opp i plan hvis du har fullastet båt. Motoren trenger heller ikke jobbe like hardt i samne fart så forbruket vil være tilnærmest lik hvis du kjører litt økonomisk. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC m/ Yamaha F225 & 400W konstant stereoanlegg/forsterker worklog Link to post
Teerex Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 (redigert) 150 hk har jo ca 1000 kubikk større sylindervolum enn 115 hk, uansett om vi snakker om Optimax eller Mercury 4-takt. Så det er jo en viss forskjell i kraften. Gjelder Verado også som kompenserer mangel på kubikk med kompressor. Kanskje et uvanlig valg å velge Optimax 115 (istedenfor Optimax 125 evt.) nå når den nye sterke og lette Mercury F115 er kommet. I en test som ligger på youtube ligger den et hakk foran Optimax 125 på de fleste områder. Har ikke fått starta opp min ennå.. men snart Håper på 42-43 knop, det er jo en lett båt. Redigert 8.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
rolfrisnes Svart 8.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2015 Ja, poenget mitt er at med en toppfart på litt over 30 med 2 i båten så blir det fort mye gange på høyt turtall dersom det er mange i båten og det ikke skal ta hele dagen. Har ikke behov for å kjøre 45 knop, men hele riggen virker litt svak. Burde nok valgt en 125 el 150 (selv om 150 er ganske mye dyrere). Jeg får vel bare leve med det. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 Jeg solgte en optimax 115 i vår. Den hadde jeg på en Askeladden 605. Båt og motor ble veier til 1400 kg med en kranebil. Den klarte 34 knop på GPS begge veier med en pers. Max måling GPS 36 knop. Montert ny mercury F150 i år, klarer nå 40 knop med 2 pers. 41 knop maxmåling. Regner med at du tilter motor for å løfte baugen godt? Sitér dette innlegget Link to post
rolfrisnes Svart 9.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2015 Ja - tilter, men den slipper overraskende fort. Ikke veeeldig mye tilt før det bare er skum og rasende turtall. Er noe som ikke stemmer. Vet ikke om BRIG er laget for å passe Yamaha og ikke Merc.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 En motor er en motor, ikke store forskjellen der. Men forskjell på propeller og hvilken monteringshøyde som er valgt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.