Jump to content

OpenCPN - utvikles nå også for installasjon på Android enheter


Seastar

Recommended Posts

Ludde30 skrev 59 minutter siden:

 

:blush: Brukerfeil. Jeg hadde lastet ned denne: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.opencpn_free&hl=no

Dette er den korrekte: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.opencpn_free&hl=no

 

Rart at det er to apper med samme navn. Ser jo at den ene er gratis, men det står også en annen utgiver på den. Uansett fungerte det utmerket medd betalingsappen :thumbsup:

Ludde30...

Jeg korrigerer til den korrekte adressen, samt litt info vedr. den enkle virkelighet:

 

Det er Dave Register som står bak og er sjefsutvikler for OpenCPN-prosjektet.

Det var også han som etter mange år med utvikling av PC-versjonen (som jo er gratis), tok på seg jobben for egen regning, med å portere over til Android-plattformen.

Jeg vet at det ikke har vært lite arbeid, - før han ga ut den første versjonen senhøsten 2015!

 

NB!

Noen tok da denne og la den ut på GooglePlay gratis......., og det har siden ikke blitt fulgt opp med egne oppdatering. (Og ikke vet jeg hvem "utgiveren" måtte være?)

 

Dave setter sin ære i å videreutvikle denne appen, med alle forandringer som må til for å få tilpasset stadig nye versjoner av Android og devices, samt det faktum at det er han som også har utviklet alle de nye funksjoner som har kommet til og ikke minst programmert og skapt også oeSENC plugin til sin originale videreutviklede app; OpenCPN for Android av David Register.

 

Dere finner den her:

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.opencpn&hl=no

 

Lykke til med et fantastisk navigasjons-hjelpemiddel!:thumbsup:

 

Seastar:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seastar skrev 42 minutter siden:

Ludde30...

Jeg korrigerer til den korrekte adressen, samt litt info vedr. den enkle virkelighet:

 

Det er Dave Register som står bak og er sjefsutvikler for OpenCPN-prosjektet.

Det var også han som etter mange år med utvikling av PC-versjonen (som jo er gratis), tok på seg jobben for egen regning, med å portere over til Android-plattformen.

Jeg vet at det ikke har vært lite arbeid, - før han ga ut den første versjonen senhøsten 2015!

 

NB!

Noen tok da denne og la den ut på GooglePlay gratis......., og det har siden ikke blitt fulgt opp med egne oppdatering. (Og ikke vet jeg hvem "utgiveren" måtte være?)

 

Dave setter sin ære i å videreutvikle denne appen, med alle forandringer som må til for å få tilpasset stadig nye versjoner av Android og devices, samt det faktum at det er han som også har utviklet alle de nye funksjoner som har kommet til og ikke minst programmert og skapt også oeSENC plugin til sin originale videreutviklede app; OpenCPN for Android av David Register.

 

Dere finner den her:

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.opencpn&hl=no

 

Lykke til med et fantastisk navigasjons-hjelpemiddel!:thumbsup:

 

Seastar:sailing:

Takk, Seastar. Ser nå at jeg la ut samme lenke to ganger. Copy/paste error :)

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 3 timer siden:

Noen som har testet dette med de nye kartene på en Samsung Galaxy Tab S3? 

Vurderte en ny iPad siden jeg har iSailor til den. Men nå frister det mer med en driod sak og disse kartene.

 

Edit: 

Eller finnes det noen gode vanntette droid-brett?

Dreuf...

Se tilbake i en av disse opencpn-trådene, mener bestemt at noen installerte uten noe problemer på en sånn!?

I en annen tråd vedr. nettbrett, var det spørsmål om erfaringer og begrunnelse for eventuelle anbefaling av bestemte nettbrett.

 

Mener mange anbefalte Samsung nettbrett p.g.a overlegen lysstyrke på skjermen bl.a.

Derfor har jeg bestemt meg for Samsung nettbrett med «minst» 10.1 skjerm også denne gangen.

Mitt Galaxy tab2 med android 4.2.2 versjonen, blir for gml. versjon for å kunne kjøre den nye oeSENC plugin for bruk av nye kart fra Kartverket.

Krever Android 4.4 eller nyere....!


Hva finnes av modeller og hvem leverer til lavest pris?

:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev On 8.9.2017 at 18.34:

Du kan oppdatere den med en uoffisiell android versjon, LineageOS for eksempel, hvis du tar sjansen...

 

shipahoy...

Takker for tips....., og også til "Roger jo" som har sendt meg meget gode henvisninger med tips og råd om hva som er mulig!

 

Her hjemme har vi 2 slike brett og de fungerer helt ok til sitt bruk, men siden de kun har 1GB RAM, så velger jeg ikke å eksperimentere noe med dem, siden de er velfungerende til sitt bruk!

 

Jeg står i ferd med å kjøpe et nytt brett med uptodate specs, som jeg skal bruke som backup til min dedikerte Navigasjons- PC!

 

Seastar:seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev On 8.9.2017 at 18.34:

Du kan oppdatere den med en uoffisiell android versjon, LineageOS for eksempel, hvis du tar sjansen...

 

Mener detter ikke er avsporing.

En bekøver ikke uoffisiell android.  

Min  Samsung Galaxy Note 10.1 N8010 Android tablet. Announced Aug 2012.  fant ikke oppdateringer  selv etter 4.2

 

 Er ikke denne offisiell android?

Fikk hjelp, med med hjelp av Kies  og den fant 4.4.2 fra samsung

 

i bunn på siden her finner du kies som kan lastes ned

http://www.samsung.com/us/support/owners/product/galaxy-tab-2-10-1-student-edition-wi-fi

 burde være ny software til den også.

 

Koblet den til pcen med KIES softwaren til samsung.

Da ville den oppdatere når man gikk på vertøy menyen og valgte oppdatering og er nå 4.4.2.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 1 time siden:

Er det noe jeg ikke har forstått ....

 

Du helt rett

 

OBS!

For å kunne bruke disse oeSENC-format kartene fra Kartverket, så kreves Androidversjon 4.4 eller større/nyere for å kunne kjøre den nødvendige oeSENC Plugin!

 

http://o-charts.org/shop/index.php?id_product=24&controller=product&id_lang=1

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Prisen  og oppdateringen. og nøyaktigheten hvis du tenker på iSailor,. eller var det  disse.http://www.transasnavigator.com/au/tx97/

 

 ca.25€ Norge og svalbard gratis oppgradering hver uke i et år.

https://kartverket.no/Om-Kartverket/Nyheter/norske-elektroniske-sjokartdata-i-opencpn/

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 3 timer siden:

Da har vi fått å vite at Kartverket selger datasett med høy grad av nøyaktighet til OpenCPN og mindre nøyaktighet til Transas. 

En spesialist til å vri. skrev da  iSailor

 

Alle får samme råmateriale, men er det noen kartplotter leverandører eller App som har levert kart uten feil??

Er det tungt å svelge at, Opencpn har fått til en så bra avtale  med oppgradering hver uke  fra kartverket og til en pris at alle har råd til nye kart hvert år..

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen :smiley:

 

Det er veldig mange som har anskaffet seg de nye norske Vektor-kartene for hele kysten av Norge m/ Svalbard!

 

Vi har siden release av disse meget gode kartene, arbeidet med videreutvikling og Beta-testing av en ny oeSENC plugin- versjon, med mange forbedringer og også rettelser av enkelte små bugs.

 

NB!

Derfor er det nå nettopp utgitt en ny oeSENC plugin for OpenCPN på Android plattformen på PlayStore, og denne har en  del av disse "totale forbedringene" som blir virksom med en gang på eksisterende dagens versjon av app og kartpakke!

 

På Android kommer det vel automatisk beskjed om oppgraderingen så det er bare å få den installert, for i løpet av en ukes tid etterpå så vil dere også ved neste ordinære kartoppdatering få til nedlasting også de forbedringene som er gjort i selve kartpakken som da vil bli oppgradert til versjon 2. (og som krever den nye plugin!)

 

Sammen med den nye oeSENC plugin fra PlayStore vil dette gi mange forbedringer i kartvisningen på Androidenhetene......!

 

Ytterligere forbedringer krever forandringer i core OpenCPN - appen, slik at den kommer om ikke lenge også til automatisk nedlasting/ oppdatering Gratis fra PlayStore.

 

OBS!

Det ferdige produkt og det vi ser på skjermen er altså avhengig av samspillet mellom de siste versjoner av kartpakke ver 2, ny plugin og selve OpenCPN-appen!

 

Lykke til alle sammen!

 

PS

Det samme er tilfelle for PC-versjonen av OpenCPN, slik at når den nye plugin for PC også like om hjørnet vil bli  frigitt til nedlasting, så melder jeg om det i tråden for PC versjonen av OpenCPN!

 

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Er det noen som kan forklare fremgangsmåten for å få installert oeSENC kart på flere enheter. Har lest at kartene kan benyttes på 2 enheter.

 

Jeg har kjøpt kart som jeg skal benytter i en Samsung tablet, i tillegg ønsker jeg å benytte disse i en minipc som kjører android. 

 

Kartene som som jeg benytter på Samsung-en har jeg lagt over på SD kortet til minipcen. Når jeg installerer disse kartene får jeg beskjed om at det er feil med lisensen

Link to post
Share on other sites

Båtvant skrev for 22 timer siden:

Nei det har jeg ikke gjort. hos meg er "Preferences" grået ut når jeg er inne i oeCENC. Hvordan aktivere den?

Hei Båtvant

Jeg ser Dreuf har ledet deg på riktig vei........!

Du må først, hvis du ikke allerede har gjort det, laste ned oeSENC_pi plugin versj 1.6 på dine enheter!

NB!

Hvis du har liten ledig plass på selve enheten din....., og har "et raskt" SD-kort med rikelig plass, så vil jeg anbefale å installere/ flytte plugin til SD-kortet, siden den i lisensieringsprosessen videre da automatisk også vil laste ned og installere kartene dine i samme katalog som plugin'en eller etter eget valg en annen sti / mappe på kortet!

 

Jeg har selv også flyttet selve OpenCPN-appen til SD-kortet mitt, siden jeg har veldig lite ledig plass igjen internt på smarttelefonen min, slik at appen, plugin og kartene er på mitt SD-kort og det fungerer så det griner....!

 

OBS!

Du må først uansett slette de kartene som du har kopiert in på SD-kortet, for de er lisensiert og virker kun på den Samsung -enheten din, hvor de er lisensiert med maskin-fingerprint av den maskinen!

 

Se på denne lenken og bruksanvisnigen, så kan du deretter begynne fra punkt 5 når du skal lisensiere nye kart og laste de ned via OpenCPN - appen på Android minipc'en din:

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.oesencplugin

 

Her er litt av det, - kopiert inn:

 

The oeSENC Plugin is for use with OpenCPN for Android v 1.0.13 and higher.


Here are the basics steps to get you started.

1. Visit the o-charts.org website and browse the oeSENC chart catalog.
2. License one or more oeSENC chart sets, using a payment method of your choice.

3. Download and install the oeSENC Plugin from the PlayStore.
4. Start the Plugin, and follow the onscreen instructions to configure the Plugin. OpenCPN will automatically restart if necessary.

5. In OpenCPN, navigate to the Options->Charts->oeSENC charts tab. Follow the onscreen directions to download and install your new charts.

That's it.

We hope you enjoy navigating with your new oeSENC charts.

The OpenCPN Team.

 

 

Lykke til:thumbsup:

Seastar

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei og God Jul!

Da har OpenCPN for Android kommet med ny versjon 1.0.15 på PlayStore....! :-)

 

Orienter dere om forandringene og forbedringene ved å lese kommentarene og «Changelog» med nyhetene fra forrige versjon.

Nb!

Den nye og tilhørende versjon av oeSENC -PI plugin er også offentlig utgitt på PlayStore (den er helt gratis) :-)

 

Lykke til og jeg vil ønske en riktig

God Jul til alle som liker seg på sjøen!

Seastar

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...