Jump to content

OpenCPN - utvikles nå også for installasjon på Android enheter


Seastar

Recommended Posts

Svart (redigert)

Det er veldig beklagelig å høre slike problemstillinger, - slik skal det ikke være at man ikke får lastet kartene i.f.m diverse oppdateringer.

Jeg er enig i at her må det finnes andre og /eller forbedrede løsninger fremover......., og det er meddelt både o-chart v/ Hubert og Dave både tidligere og nå!

 

Jeg skrev til Dave om problemene som er oppstått og henviste til erfaringene bl.a. i denne tråden, og fikk svar i halv seks tiden i morges, med forklaring på hvorfor han nå igår måtte ut med en offisiell ny versjon med en viktig forandring initiert av Google Playstore sine forandringer i sikkerhetsretningslinjer.

 

Så de holder på å finne ut hva som gjør denne overraskende feilen med å ikke få lastet kartene i denne nye versjonen?

 

Men jeg regner med at de på o-chart er mer enn behjelpelig til å få ting opp å gå igjen når det gjelder kartene!

 

Lykke til

 

Seastar

 

 

 

 

 

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev 14 minutter siden:

Uwe hos o-charts jobber med å se om det er en bug i den nye versjonen, og de har frigitt den ene lisensen min :thumbsup:

Se der ja, god kommunikasjon løser de aller fleste "problemer", har jeg bestandig levd etter!

 

Er ikke i tvil om at dette blir bra!

 

Godt jobba, shipahoy:thumbsup:

 

Seastar

Link to post
Share on other sites

shipahoy... et all!

 

Fikk dette svaret nå nettopp, på min siste henvendelse til Dave, vedr dette som du og noen andre har opplevd!

 

Dave bekrefter også etter samtaler med Hubert, at det i disse tilfellene ikke skal være noen grunn for brukere til å måtte betale flere ganger for kartene pga slike oppdateringsproblemer ifm for eksempel oppgradering til nyere Android versjon på tlf:

 

Seastar...
 
Thanks for the user feedback on oeSENC.
There are a couple of points:
 
1.  The older oeSENC app on Playstore is no longer supported, will be removed shortly.  Now, oeSENC should be installed or updated by the integrated Plugin manager only.
 
2.  Sometimes, when the user updates their Android version, the oeSENC charts become unreadable.  This is similar to what happens sometimes when Windows automatically updates, as well.  In this case, there is no choice but to download new oeSENC charts.
 
3.  I  have found that o-charts and Hubert are most accommodating when unexpected  system changes occur on Android.  There should be no reason to purchases new charts, though it may be necessary to download new copies.
 
Thanks for your help with the users, and for your patience.
Dave
 
Ha en god helg alle sammen!:thumbsup::sailing:
Seastar
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da skal jeg prøve igjen. I forfjor virket alt bra, men i fjor ble det bare surr.

Sony nettbrett. Har lastet ned OpenCPN fra Play Store. Lastet ned fra «Dave Register» ikke «Maison Automatique»

Ved søk på oeSENC får jeg kun opp oeRNC. Lastet ned denne.

Begge gratis denne gangen?!?

Ok så langt.

Trykker på oeRNC Plugin 1.6.0

Får valg: Install Oernc plugin eller visit occharts.org (knapper)

Trykker «install oernc plugin»

Installation confirmed, restarting openCPN now...

Jeg skal jo ha kart så jeg går inn på oernc igjen og trykker «visit o-charts.org»

Da får jeg en feilmelding: oeRCN Plugin has stopped. Med valg restart app, eller send feedback.

Trykker restart app og er tilbake til oeRCN Plugin igjen.

Rundt og rundt.

Noen som vet hvordan det egentlig skal gjøres?

 

Link to post
Share on other sites

paxo skrev 1 time siden:

Ved søk på oeSENC får jeg kun opp oeRNC. Lastet ned denne.

Begge gratis denne gangen?!?

Ok så langt.

Trykker på oeRNC Plugin 1.6.0

Får valg: Install Oernc plugin eller visit occharts.org (knapper)

Trykker «install oernc plugin»

Installation confirmed, restarting openCPN now...

Jeg skal jo ha kart så jeg går inn på oernc igjen og trykker «visit o-charts.org»

Da får jeg en feilmelding: oeRCN Plugin has stopped. Med valg restart app, eller send feedback.

Trykker restart app og er tilbake til oeRCN Plugin igjen.

Hej

Det är inte oeRNC du skall ha, det är rasterkort och finns bara för vissa områden, inga i norden. Det är oeSENC du skall ha.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke installere plugin fra google play, men fra utvidelser i openCPN.

 

Seastar skrev On 2021-5-7 at 19.36:

1.  The older oeSENC app on Playstore is no longer supported, will be removed shortly.  Now, oeSENC should be installed or updated by the integrated Plugin manager only.

 

Link to post
Share on other sites

Fikk kjøpt kart. Fylte ut « System identifier» for mine to «devices» med tidligere «system name» og trykte «assign». 

Når jeg forsøker å nå o-charts gjennom OpenCPN-Charts-«add/update oeSENC chart sets», får jeg kun en feilmelding fra oeSENC Plugin der det står: «An error has occurred processing o-charts.org server query. Server result: (27)»

Har sendt mail til dem. Vanskelig dette her.

Link to post
Share on other sites

Se om du har versjon 4.2.19.28 av oeSENC slik som på bildet mitt.

Hvis ikke så trykk "Oppdater utvidelses katalog: Master" knappen så blir den forhåpentligvis oppdatert til siste utgave.

Hvis ikke det hjelper så vet jeg ikke hva som er feil...

Aner ikke hvordan jeg fikk norsk meny, jeg kan ikke endre til engelsk :smiley:

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

paxo skrev for 17 timer siden:

Da skal jeg prøve igjen. I forfjor virket alt bra, men i fjor ble det bare surr.

Sony nettbrett. Har lastet ned OpenCPN fra Play Store. Lastet ned fra «Dave Register» ikke «Maison Automatique»

............

paxo...

For meg så høres det ut som om det hadde vært lurt å avinstallere alt som har med OpenCPN å gjøre fra tidligere....!

Kartmappene kan du jo beholde....., men husk også å avinstallere alle eventuelle tidligere installerte plugins, spesielt oeSENC som tidligere også var en  selvstendig plugin.

Nå er alle plugins for OpenCPN-appen innebygd under fanen "Utvidelser" i appen og aktiviseres derifra!

 

NB!

Hvis du har ruter, slepestreker og Waypoints som du vil ha med videre, så må du ta bacup av disse før du avinstallerer tidligere versjoner!

 

Du sier det fungerte bra for 2 år siden, og at du da sikkert kjøpte OpenCPN-appen som er utviklet , og ikke minst holdt vedlike/utviklet videre, av lederen for utviklingsteamet, - Dave Register:thumbsup:

 

Ved å begynne fra scratch (etter avinstallert tidl. versjoner o.l.) med en ny installasjon fra Playstore, så burde du automatisk få appen på norsk. (og ingen andre valg for engelsk osv.)

 

Aktiviser/installer oeSENC plugin i "Utvidelser" etter at du har oppdatert katalogen der, slik at du hele tiden får installert siste utgave.

 

Du vet vel hvor du har oeSENC kart mappen din? fra tidligere og da er det jo bare å peke på den fra openCPN-appen!

 

OBS

Generelt sett så er jeg tilhenger av å ha kartene mine på sd-kort, så derfor har jeg bare smarttelefoner og nettbrett med mulighet for å sette inn minnekort!

 

Fra en velfungerende fresh OpenCPN installasjon, burde det videre være rett frem for å oppdatere sine kart, eller kjøpe kart for første gang......, men skulle det by på noen uforutsette småproblemer, så er jeg sikker på at Hubert og co hos o-charts hjelper til:thumbsup::flag_bp::sailing:

Lykke til!

 

Seastar

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Fjernet først gamle apper og innstallerte nye i går før jeg kjøpte kart. Fikk lastet ned kart på telefonen (har både nettbrett og telefon), men det var gjennom email fra o-chart. Vet ikke hva jeg skal gjøre med den. Er ikke sikker på hvor den havnet. Skal prøve å fjerne alt igjen og laste opp. Pussig at dere får på norsk og jeg på us engelsk i playstore. Er redd jeg gjorde feil da jeg «assigned» kartene i o-chart shop. Mulig jeg må begynne fra null, laste opp kun OpenCPN og kjøpe kart på nytt. Ikke tid enda.

Jeg har også mulighet for minnekort på begge. Laster du dem inn fra Open CPN?

Bør jeg laste ned den andre Open CPN appen fra «Maison Automatique» kanskje?

Link to post
Share on other sites

 

paxo skrev 6 minutter siden:

Bør jeg laste ned den andre Open CPN appen fra «Maison Automatique» kanskje?

 

paxo...

Hold deg lagt unna å blande denne "pirat-utgivelsen" sammen med originalen av OpenCPN -app, utviklet av teamet til Dave Register.

Denne "piraten" lagt ut av "Maison Automatique" er i utgangspunktet en mange år gammel tidligere utgitt OpenCPN versjon, altså mange år gammel og ikke videreutviklet, så jeg håper seriøse båtfolk/navigatører holder seg langt unna!

 

Den fungerer jo bl.a. heller ikke sammen med noen plugins og følgelig overhode ikke sammen med oeSENC kart, så mitt råd er å holde seg unna og få den avinstallert hvis man ved et mistak har forsøkt den tidligere!!!!!

 

Har du Playstore på norsk på devicene dine, så får du OpenCPN på norsk språk!

 

Mange måter å laste ned oeSENC- kartene på og å velge hvor de skal plasseres/lastes ned, jeg for min del kjøper og laster ned kart som regel fra en pc og kopierer de respektive kartene over til de mappene hvor jeg vil ha kartene plassert, slik at jeg har "kontrollen" på hvor de er, som f.eks på et sd kort! (helst av den raskeste typen som ditt device klarer å lese/skrive til!)

 

NB!

Var i tvil i utgangspunktet om jeg har tid og anledning til support, men valgte et lite innspill idag...........!

 

Lykke til:smiley:

Seastar

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei

Til orientering:

 

Den nyeste og oppdaterte versjonen av OpenCPN for Android, ble idag utgitt på PlayStore

 

Versjon 5.2.8 (80)

Dette er nytt

Changelog:
1. Correct logic error in True Wind calculation.
2. Add font color change capability for Waypoint labels.
plus...
Numerous improvements to performance, usability, and reliability.
 
NB!
Ved å bruke OpenCPN, vil du bli en del av et verdensomspennende samfunn dedikert til fremme av elektronisk kartlegging for din slags marine applikasjon. Enten cruising, racing, fiske eller arbeid profesjonelt på vannet, har OpenCPN de funksjonene du trenger for mer sikkerhet, ytelse og moro.

Bli med på vårt dedikerte supportforum:

 
 
Seastar
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...