Jump to content

Kjøling


bmb

Recommended Posts

Hmmmm hvorfor det ?????

Jeg vet faktisk ikke, det har noe med konstruksjonen på motoren å gjøre.

Har en O2 sensor i hver header på bilen og de indikerer at den ene siden går magrere enn den andre. Hvilket jeg syntes var rart siden motoren har forgasser.

Spurte så på et stort USA-forum, og det viste seg at dette er en velkjent "feature" med 350-motoren.

Nå er det jo ikke så mange som har en sensor på hver side, men årsaken til at det allikevel er velkjent er altså at den ene blir mer varm og er mer utsatt for skader hvis man kjører på for mager blanding. (brente stempler og ventiler)

Men ingen kunne gi noen skikkelig forklaring på fenomenet.

Link to post
Share on other sites

Dette er en V-motor. Hvis den roterer med klokka sett bakfra, vil stemplene i B/B rekke geide på luftsiden under arbeidsslaget mens stemplene i S/B rekke geider på eksossiden. På eksossiden er sylinderforingen varmest og i tillegg får S/B rekke det største friksjonsarbeidet der. Derfor blir det varmest på S/B side. I en rekkemotor geider alltid stemplene på luftsiden under arbeidsslaget. Wichmann motorfabrikk bygde en gang en ensylindret motor som roterte "den gale veien". Det var for å studere problemene de ville få (bl.a. med sylindersmøringen) når de skulle bygge V-motorer (WX). Vi omtalte forsøksmotoren som den eneste ensylindrete V-motor i verden.

Link to post
Share on other sites

Uttrykket kommer fra dampmaskiner og krysshodemotorer, som for hver sylinder har en geide, en kloss eller såkalt sko (geidesko) som er festet til krysslageret, og tilhørende styring (geidefjeset) som skoen kan skli opp og ned langs. Stempelstangen går fra stemplet, gjennom en pakkboks og ned på krysslageret. Dette lageret og veivtappen er forbundet med veivstangen.

 

Uttrykket at stemplet geider mot foringen betyr at stemplet trykkes (horisontalt) mot foringen. Hvis du tegner opp et stempel med tilhørende veivstang/stempelstang (to navn på samme ting i en trunkmotor), så ser du hvordan de horisontale kreftene i stempelstangen fordeles vekselvis mot luft- og eksosside når stemplet går opp og ned. Dette er forklart i elementære lærebøker i motor.

Link to post
Share on other sites

Denne strengen imponerte meg.

 

Først kommer et spørsmål om hvorfor den ene manifoilen er varmere enn den andre. Her kommer nok litt synsing, tenkte jeg og smilte for meg selv.

 

Men så kommer Ingar og sier at det er fordi sånn og sånn.

 

Og så kommer jaggu Motordoktoren og forklarer bakgrunnen for at det blir sånn og sånn.

 

Hadde jeg vært mekaniker, så er det mulig at jeg ikke ville bli like imponert, men nå er jeg ikke mekaniker, det lengste jeg strekker meg er ventiljustering, jeg har lært et nytt ord - geide-  og jeg er fortsatt imponert.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

:seeya: Hei

 

Oppdaget da jeg hadde vært på tur i dag og skulle stenge av krana for kjølevannsinntaket at slangen og også krana til kjølevannsinntaket var varm. Ikke glohett akkurat, men sånn passe lunka, og definitivft over sjøvannstemperaturen.

Og uerfaren som jeg er, spør jeg: Er dette normalt? :wink: - i tilfelle ikke, hva kan være galt. :wink:

Temperaturmåleren holder seg godt inne på det grønne feltet når jeg kjører, og det kommer bra med kjølevann ut.

Motoren er VP md17C med saltvannskjøling.

 

Takknemlig  for tips.

 

hilsen syvers

Link to post
Share on other sites

Hej syvers !

 

Det her låter konstigt, veldi konstigt!

 

Din kran till kylvattnet sitter vel monterad direkt innenför bordsgenomföringen,

dvs alldeles intill skrovet o sen har du en slang som går in till motorn ?

 

da får ju kranen havsvann hele tiden, kranen skall ikke bli varm!

 

(för du har vel ikke kranen monterad på motorn strax innen impellern?)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din :

Din kran till kylvattnet sitter vel monterad direkt innenför bordsgenomföringen,

dvs alldeles intill skrovet o sen har du en slang som går in till motorn ?

Ja, det stemmer.

 

Jonas:

Kan det være at vannet renner tilbake når du har stoppet motoren? Det er vel ingenting som hindrer vannet i å renne tilbake fra motoren, men den hindres vel noe i pumpa.

Ja, det var dette jeg tenkte på også. Derfor lurte jeg på om dette var normalt.

Det kan jeg jo forsåvidt sjekke ved å kjenne på temperaturen på slangen/krana FØR jeg stopper motoren.

 

Ellers er jeg mottakelig for flere tips/teorier om fenomenet.

 

Takk til Gunga Din og Jonas

 

hilsen syvers  :wink:  

Link to post
Share on other sites

:sad: Hei

Nå har jeg fått sjekket ut fenomenet med varm slange/kran for kjølevannsinntaket, og det som skjer er at når motoren går er alt OK, men et par tre minutter etter stopp begynner slangen og krana for kjølevannsinntaket å bli varme. Dette må jo bety at det renner vann tilbake til slangen/krana etter at motoren er stoppet.

Noe som har erfaringer med lignenede?  Er det pumpa/impelleren det er noe galt med ? Impelleren har gått max 10 timer.

Kjølingen ellers virker nå helt ok. Temperaturen er bra, og det kommer bra med lunket/varmt kjølevann.

 

hilsen syvers    :sad:

Link to post
Share on other sites

Hei Syvers,

 

Jeg tror egentlig ikke at du har noen grunn til å bekymre deg.

 

I og med at du har sjøvannskjøling så har du jo inntaket i bunnen (som du fornuftig nok stenger) og et utløp høyere oppe (eventuelt kombinert med at noe kjølevann går ut i eksosen).

 

Alt tyder på at det er deler av det oppvarmede vannet som befinner seg i motoren når den stoppes, som renner tilbake gjennom inntaket, mens luft suges inn gjennom utløpet.

 

Hver gang du starter motoren trekker pumpen inn "friskt" sjøvann gjennom ventilen i bunnen, så det eneste du behøver å gjøre er å sjekke jevnlig er at du får passe varmt vann ut gjennom utløpet.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

:lol:

Takk, Poseidon. Det var det jeg håpet på, men det var godt å høre fra en som har "litt" mere erfaring og kunnskap enn en fersking som meg.

 

-  - og da har jeg selvfølgelig et spørsmål til: :lol:

Når motoren er varm og jeg kjører i normal masjfart holder temperaturmåleren seg midt på det grønne feltet, men så fort jeg slakker av til veldig lavt turtall eller tomgang, så stiger temperaturen. (nærme rødt, men fremdeles på grønt)

Min teori er at dette skyldes at motoren da er god å varm, men plutselig får litt mindre kjølevann p.g.a lavere turtall og dermed lavere fart på pumpa. Skulle gjerne ha bekreftet om denne teorien er riktig eller ikke.

Skulle det vise seg at jeg har rett i dette, kan jeg nå endelig slå meg til ro med jobben jeg har gjort med kjølingen har gitt resultater. :lol:

 

syvers  :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Syvers,

 

Jeg tror absolutt at du kan slå deg til ro med at du har gjort en god jobb og at den temperaturstigningen du nevner skyldes den "tregheten" som du selv er inne på.

 

Kos deg med båten og fortsett med å holde et øye med kjølevannet  -  det er alltid en god vane.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Når motoren er varm og jeg kjører i normal masjfart holder temperaturmåleren seg midt på det grønne feltet, men så fort jeg slakker av til veldig lavt turtall eller tomgang, så stiger temperaturen. (nærme rødt, men fremdeles på grønt)

Dersom temperaturen stiger og så synker igjen er det nok den oppmagasinerte varmen i jernet som skal bort. Dersom tempen legger seg fast på en høyere temperatur på tomgang kan det være at pumpa suger luft eller er slitt slik at den ikke pumper nok på tomgang.

 

At vannet renner tilbake kan jo også tyde på slitt pumpe eller skader i pumpehuset (ref Lars H's fenomen i vår.....)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dersom tempen legger seg fast på en høyere temperatur på tomgang kan det være at pumpa suger luft eller er slitt slik at den ikke pumper nok på tomgang

Temperaturen synker ned til normal igjen etter noen få minutter på tomgang. Så får jeg ta en titt på pumpa, og som Poseidon sier,: gjøre det til en god vane å holde øye med kjølevannet.

 

Takk for all hjelp.

 

:wink: syvers

Link to post
Share on other sites

Temperaturen synker ned til normal igjen etter noen få minutter på tomgang. Så får jeg ta en titt på pumpa, og som Poseidon sier,: gjøre det til en god vane å holde øye med kjølevannet.

 

Takk for all hjelp.

 

:wink: syvers

Syvers,

 

Hvis temperaturen synker til normal igjen etter noen få minutter på tomgang  -  da er alt bare velstand og glede.

 

Ellers tør jeg minne om et gammelt ord: "Don't fix it, if it ain't broken!"

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...