Jump to content

Prosjekttråd: 26 fot seilbåt


Krimart

Recommended Posts

Har lest diverse prosjekttråder her på forumet med ærefrykt og husker samtidig min gamle onkel som mekket på båten sin i 20 år - og aldri fikk den på vannet. Trodde aldri jeg skulle komme dit selv, men kjøpte en 26 fot seilbåt på tampen av sesongen i fjor  og har startet en slags restaureringsprosess på denne.

 

Båten er en Dominant  Race, konstruert av Gösta & Gunnar Edwardsson og produsert 90–tallet, LYS tall på 1,14. http://www.sailguide.se/batfakta/info.php?id=405
bilde

Båten har en meget god seilgarderobe med Quantum Kevlar storseil, genoa 2 og 3, en kryssfokk av litt dårligere kvalitet og to spinnakere. Den ble kjøpt for først og fremst å være en morsom dagsturseiler – men med mulighet for overnatting og lengre turer. Den ble prøveseilt et antall ganger i fjør høst og god jollefølelse med nærkontakt med elementene er en merkelapp som passer.

 

Restaurering blir en trinnvis prosess der økt sikkerhet uten å gå på akkord med seilingsgleden vektlegges. Båten skal på vannet hver sesong, og restaurering skal være lystbetont. Prøver å gjøre det enkelt og rimelig, men i følge samboeren har jeg allerede kostet på mer enn det båten kostet i innkjøp.

 

Første steg har vært å få den tett. Det har vært små lekkasjer gjennom vinduer og gjennom rekkestøtter.  Gamle skader er utbedret og nye innfestinger til rekkestøtter er montert. 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Andre trinn er å høyne det visuelle uttrykket inne i båten, har malt og bestilt nye madrasser+ stoff.  Noen mindre skader på glassfiberen innvendig er utbedret.

bilde

bilde

 

bilde

 

 

Trinn tre blir å få rigget båten med to rev, bomløfter og kanskje lazyjacks. Nye trinser i mastetoppen er kjøpt inn, trikolor med ankerlanterne er kjøpt inn og skal monteres.

 

4. trinn er å få på plass nytt elektrisk opplegg, med nytt bryterpanel, LED lys, solcellepanel og VHF.  Batterimonitor fra NASA skal monteres.  

På sikt skal ekkolodd/logg, kartplotter og autopilot monteres men vi får se.

Vet ikke om jeg klarer å holde tråden i live men skal forsøke å poste litt etter hvert.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en 4HK 2-taks Yamaha på hekken ja. Ny 6HK med lading og ekstra lang stamme står på ønskelisten (f.eks. denne. Men foreløpig ikke rom i budsjettet. Dessuten er 2-taks motoren veldig lett og hendig. 

 

Egentlig var planen å tette de eksisterende vinduene, men kvaliteten var for dårlig - og en del skruer satt dårlig. Vi valgte nye vinduer, sparke gamle hull og bore nye hull. Ønsket farget lexan men fikk ikke tak i det i farten, så solfilm utenpå blir løsningen. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde nok vært kjekt med strøm ja, ser den :wink: Gjerne et lite solcellepanel fra Clas O kunne gjort nytten og vedlikeholdt et batteri til lanterner og annet? Trenger ikke koste skjorta om det ikke må!

 

Får du lagt solfilmen skikkelig holder den sannsynligvis flere år :smiley: Husker (fra tiden vi sotet alle vinduer vi kunne på bilene) et triks for å unngå at filmen løsnet i kantene; la filmen slutte av 1-2mm innenfor kanten og pensle på et tynt strøk med klarlakk i overgangen film/glass - i ditt tilfelle lexan. Da satt filmen mye bedre og trengtes ikke skiftes ut på tross av stadige ned- og opprullinger og ikke minst henging over vinduskanten.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt 30 W solcellepanel.  Muligens litt lite men det er det jeg får plass til uten å måtte montere stativ e.l. 

Takk for tips m.h.t solfilm. Blir montert på utsiden så jeg er spent på levetiden. Solen tar vel knekken på dem etterhvert- men det kan vel fornyes. 

Link to post
Share on other sites

Enig i det arkmarin, men det er noe med rekkefølgen: Planen var å tette de eksisterende vinduene, når det ikke gikk ble nye i lexan kjøpt av en lokal forhandler som bare hadde gjennomsiktige. Viktigeste nå var å få tettet båten før sjøsetting.  Solfilmen kjøpes og settes på senere. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Fikk forresten en liten overraskelse av rekkestøttene, hadde boret nøyaktig samme høyde som orginalhullene men hverken mine eller orginalhullene gikk langt nok nedi for å kunne sette i skruen. Sikker fordi dekket velver litt utover og rekkestøttene går helt ned. Velvel, en erfaring rikere, sjekk og dobbeltsjekk, men minimalt problem å bore nye hull på den andre sider. Fikk ellers tredd nye fall og kabler til VHF, trikolor og ankerlanterne gjennom masten

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du er effektiv. Artig arbeid hva? Selv var jeg opp i masten i går for å skifte det altfor korte akterstaget, noe jeg burde sett før jeg satte opp masten.

 

Hva slags stramming skal du ha på akterstaget?

Jeg skal kjøpe idag, har en hanefot som går fra bøyle i pushpit går en blokk festet i akterstagets øye to meter over dekk til en blokk-løsning som skal stramme.

 

Selve hanefoten vurderer jeg å ha i spectra, selv om det er overkill på en HR26-treg-crusingbåt.

Link to post
Share on other sites

Beklager  bilder på siden og opp-ned, prøver å ordne det.

 

@Festina_Lente: Ikke så veldig effektiv, blir litt prøving og feiling, to skritt frem og et tilbake. Dessuten gjerne slik at man stadige oppdagar nye ting man "må ta tak i". Ang. spectra: husk at knuter på spectra kan være en utfordring, se annen tråd om det på forumet. Dessuten: med vanlige knuter blir ofte specra for glatt. Spleis er det beste. 

 

Men nå skal båten på vannet på torsdag så da blir resten av jobbingen på vannet. Tror at første delmål: gjøre båten tett er nådd nå. Andre delmål: gjøre den penere innvendig er nådd - i alle fall for denne sesongen. Tredje delmål er å legge opp nytt elektrisk opplegg, med led-lys, lanterner og vhf, kartplotter, autopilot, lensepumpe. Strømkilden blir solcellepanel. Håper jeg ikke går lei før dette er på plass  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Legger inn bildene på nytt: 

Her er status innvendig etter et strøk biltema 2-komponent polyureatan på gulv og benker, 1 komponent alkyd/polyuretan på skuteside og tak (star tre-stjernes). Var ikke formøyd med 3-stejernesen, dårlig heft, rant mye ved påføring. 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Lenge siden jeg postet noe. Har prioritert å seile fremfor å mekke, men det blir litt inn i mellom. Har begynt med elektrisk anlegg. Har fått tak i en vanntett koblingsboks jeg bruker for instrumentpanelet, og monterer batteriovervåking, bryterpanel, VHF og USB+ 12V uttak. 

 

bilde

 

bilde

 

Hae også spleiset diverse slynger i UHMWPE, Dyneema. Spleisenålen er en avkappet sprøytepistol-tupp.

bilde

 

Solceller og rekkestøtter er montert

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...