Jump to content

Leveringstråd Oslo - Bergen


sap_2000

Recommended Posts

Fantastisk tråd og båt. Fikk ikke med meg overgangen fra siste hentetur, men er det nok en båt du bringer for andre? Har også et annet spørsmål du ikke trenger å svare på, men jeg er lurer veldig på hva familien sier til at du er fraværende midt i fellesferien, men du er kanskje ungkar og kan nyte båtlivet (eller båtlivene) helt som du vil?

Link to post
Share on other sites

Trangt og svingete gjennom Røvær ja, men heldigvis grei dybde. En artig plass, kjekt dere fikk sett den. Håper dere har beregnet ekstra boksere, Kvitsøy kan også bli en utfordring I så måte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kvitsøy er barnemat i forhold til Røvær i en såpass voksen båt som dette. 

Så AISen ramlet ut i sted men den er på igjen nå. 

Tok turen inn fra utsiden gjennom Kvitsøy da det var rolig i boknafjorden.  Fantastisk flott p gå gjennom der.  Blir aldri lei. 

 

Np stamper vi oss nedover Jæren i 2-3 meter sjø.  Var jo meldt østlig, men hittil har det blåst rimelig rett sør i varierende styrke 6-12 tipper jeg. 

Hadde tenkt å barbere land i østavinden, men i og med sydlig så har vi gått ut til ca 20-40 meters dyp.  

Mer sjø lenger ut ser jeg, så strategien funket denne gangen også.  

 

Passerer vigrestad nå i ca 12 knop. Sitter på flybridge tørt og fint enn så lenge 

 

 

IMG_1872.JPG

IMG_1873.JPG

IMG_1874.JPG

IMG_1875.JPG

IMG_1878.JPG

IMG_1880.JPG

IMG_1881.JPG

IMG_1882.JPG

IMG_1883.JPG

IMG_1884.JPG

IMG_1886.JPG

IMG_1887.JPG

IMG_1889.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Koselig med hyggelige tilbakemeldinger.  

Er rimelig mekka å få lov å håndtere denne skuta gjennom disse vakre stedene på Vestlandet :cool:

 

gikk innom Egersund for å tanke opp, få en pause  og sjekke filtre etc etter huskestua uttafor. 

 

Har lyst til å gå litt videre.  Alternativene jeg ser for meg er Flekkefjord, borshavn eller Farsund.  

 

Har ikke vært i Flekkefjord på 25 år. Noen som vet om hva som fiksa av brygger og plasser der nå? 

Om noen har noe kontaktinfo til gjestehavnen på de nevnte stedene blir vi veldig glade.  Kjedelig å kjøre inn fjorden hvis det ikke er plass.  

 

Får gå ned og kose litt med Cattene mens matingen pågår.  

 

9,80 for dieselen på odden.  

IMG_1895.JPG

IMG_1898.JPG

IMG_1900.JPG

IMG_1902.JPG

IMG_1904.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da er det snart natta her.  Var koselig å ta turen innom Flekkefjord.  Ser knapt en eneste gjestebåt utenom det jeg tror er relativt lokale båter.  Fikk spylt båten og rakk opp til Grand Bistro før kjøkkenet stengte.  

 

Har inntrykk av at de fleste haster i rette linjer mellom jærens rev - Egersund - lista.  I så fall går de etter min mening glipp av et veldig flott stykke kyststrekning.  

 

Vi gikk helt kloss i land hele veien ned fra Egersund, innenfor det meste av øyer og skjær, og tok også en kjapp avstikker inn Åna-Sira. I dag var 1 stk rødt lus tent i innløpet.   Har hørt det er en havn nesten innerst i fjorden.  En gang skal jeg gå helt inn.  

 

Fikk oversendt noen bilder og 2 stk videosnutter fra Røvær. Usikker på om jeg tør laste de opp med lyd pga språkbruken :lipseal:

 

først noen bilder fra sjekken i kjelleren og steiningen Egersund, rekefjord, Åna-Sira, Hidrasundet og inn Flekkefjord. 

IMG_1905.JPG

IMG_1906.JPG

IMG_1907.JPG

IMG_1908.JPG

IMG_1910.JPG

IMG_1913.JPG

IMG_1917.JPG

IMG_1918.JPG

IMG_1922.JPG

IMG_1924.JPG

IMG_1926.JPG

IMG_1929.JPG

IMG_1931.JPG

IMG_1932.JPG

IMG_1933.JPG

IMG_1936.JPG

IMG_1938.JPG

IMG_1941.JPG

IMG_1943.JPG

IMG_1945.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Så noen bilder og screenshot fra videoen gjennom Røvær som en av gutta tok. 

 

Store twin-akslingbåter som dette er relativt vage på roret ved tomgang som på denne er ca 7,6 knop med begge inne. 

 

I et så trangt løp som dette må man passe på å ikke overkorrigere roret da man fort havner bakpå og kan få sleng på hekken.  

Brukte roret rimelig aktivt i små porsjoner og ga heller litt ekstra throttle på én av motorene.  Mye kjappere respons og mindre sleng på hekken gitt at begge til enhver tid er koblet inn. 

 

Som en ekstra backup satt rederen på BB side med handa på de hydrauliske thrusteren om jeg skulle havne ute å kjøre. Var litt nærme med BB hekk (ca 0,5 m) på et punkt ca midtveis, men et kort ekstra puff på SB throttle rettet det opp igjen. 

 

Skal tenke litt på videoen.  Er noen uttrykk som ikke egner seg under gudstjenester 

IMG_1959.PNG

IMG_1960.PNG

D88CFFB7-0596-4781-A373-BD5979757AB9.JPG

50043EDC-2605-4556-825A-9CD320F2B1C8.JPG

EF91A464-9A45-4B54-8E19-30B2D1ABB6E2.JPG

57C96A7A-ACE4-44E8-A474-9BE9858CA829.JPG

98C21C71-7B7C-42E0-B41E-F0EE77C1AA2A.JPG

IMG_1957.PNG

IMG_1958.PNG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Gikk fra Flekkefjord ca 0815 og er på vei ut fedjafjorden mot lista i 24,5 kn. Observert vind på Lindesnes kl 08 var 3,6 msek fra øst. Er nok noe gamal sjø så blir nok indre lei videre

østover i dag. Da det også blåser mer jo lenger øst. 

 

 

IMG_1961.JPG

IMG_1963.JPG

IMG_1964.JPG

IMG_1965.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...