Jump to content

Leveringstråd Oslo - Bergen


sap_2000

Recommended Posts

Nei da, litt mer køl igjen i kjelleren Dennrick :-)

Gjør 3500.

 

Godt å komme i havn nå. Båten er spylt og strøm plugget inn.

Ser BigHorn ligger rett frem :-) vi ender nok der :-)

 

bilde

 

Men først en liten

bilde

 

Kunne gått til Bergen i dag men det hadde ikke klaffet med fly og slikt. Bedre å ta sjarmøretappen i morgen og få god tid med nye eier og så et fly hjem på kveldingen :-)

 

Mener jeg så en stor ex BP båt på brygga her?

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

De har kjempegod fisk på restauranten til Scandic hotell(rett bak dere). Det var i hvert fall slik da Rica drev hotellet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ble inspirert av turen deres. Så istede for å kjøre bil Oslo-Stavern på noe jobbgreier tok jeg båten. Ligger på andre siden av deg, Strand båtforening. Måtte snu utenfor Sandøsund, Hvasser pga av mye krapp og mye sjø og gå via Vrengen og Tønsberg Tønne. Som du skrev lengre opp i tråden kalesjebåter har sine begrensninger.. God tur videre. Veldig fin tråd og alle bildene.

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå har jeg danset, sunget og hamret på bongotrommer siste døgnet, jeg har vært oppe på høyeste nuten og ofret to svinekoteletter, en halv kylling og en pose med peanøtter til nordavindens gud Boreas, så nå må det vel begynne å hjelpe! :pray:

 

Haha. Du får virkelig sagt det Zitt :-)

Du vil ikke tro hvor mye latter vi har fått av dine og andres gullkommentarer underveis :-)

Og ikke et øyeblikk i tvil om at både trommer og ritualer fungerer etter å fulgt med på utallige flotte hentetråder de siste årene.

 

 

Veldig bra at SAP viser at det går an å ha hentetråd med bilder også uten Tapatalk.

Det ideelle nå ville vel vært å få henge på Stavangerfjord eller Bergensfjord, men de er dessverre på vei sørover.

 

Det er 10 ganger mer pes uten TapaTalk. Ta bilder, laste de opp på Photobucket, åpne svar på BP, skrive litt, veksle mellom apper og velge ett og ett bilde, nytt trykk for å få opp link, kopiere, veksle app, nytt bilde osv osv. Legg til sjøgang, følge med på navigering, holde utkikk og noen bølger det må slakkes av for så har det vært litt jobb, men absolutt verdt det :-)

Med TT var det gjort på sekunder.

 

Mobilversjonen er elendig og markøren funker dårlig. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har slettet tekst ved kopiering.

Fjerne TT fra BP synes jeg var et meget stort feilgrep.

 

 

Jeg føler selvfølgelig at jeg er med på turen, og vil benytte anledningen til å hilse til venner og familie på Kvitsøy. Det var her jeg hentet Classicen i november, så nå er jeg lommekjent.

Jeg regner med at dere klør i fingrene etter å guffe litt på nå, og regner med at det blir satt ny fjordrekord i fjorden der fremme. Det er bare å tape gass fast i dørken med Macgyver-tape.

 

Igjen vi lo godt når vi leste den :-)

Det var ikke tvil om hvilken retning hendlene skulle når vi kom inn i karmsundet, nei. Altfor mange timer i verste måkefart. Tenkte på deg og Classicen faktisk når vi passerte Kvitsøy :-)

 

Passerer Skudeneshavn nå i godt driv, sikkert litt roligere sjø herfra.

Jeg lurer på hva toppfarten på denne båten er og hvor høyt er forbruket i cruise?

 

Denne har ikke EVC display eller opsjonen for å å opp forbruk så vet ikke. Ifølge Windy lå den vel på rundt 1,8 L/nm på 25-32 knop sånn ca. Men sjø og vind spiller mye inn. Lista- Egersund brukte vi mye fuel pga lav måkefart. 10-18 knop er en dårlig fart for denne. Fulle flaps og drevene på -4/5 hjalp litt.

 

ikke misunnelig:) kos dere:)

 

Gjett om vi gjør :-) Det har dere og BP mye av æren for :-)

 

Ble inspirert av turen deres. Så istede for å kjøre bil Oslo-Stavern på noe jobbgreier tok jeg båten. Ligger på andre siden av deg, Strand båtforening. Måtte snu utenfor Sandøsund, Hvasser pga av mye krapp og mye sjø og gå via Vrengen og Tønsberg Tønne. Som du skrev lengre opp i tråden kalesjebåter har sine begrensninger.. God tur videre. Veldig fin tråd og alle bildene.

 

Så gøy :-) det er slik en ekte båtmann tenker og prioriterer :-)

Savner båten min allerede. Regner med den ligger trygt i båsen sin og venter.

 

Velkommen til Haugesund :smiley: Kjekt å følge med på turen :thumbsup:

Takker. Det er noe eget med og ankomme Haugesund med båt. Første gang var som guttunge sent på 80-tallet på båtferie fra Oslo :-) husker det som det var i går.

 

Takk for turen så langt. morsomt med alle stedene jeg kjenner igjen fra fjorårets tur motsatt vei :-)

 

Husker jeg satt klistra til ipad'en når dere var på vei hjem helt grønn av misunnelse :-) Håper fortsatt det kan skje noe med den båten en kompis er intr i, så blir det ren kopiering av tråden din, hehe. (intern).

 

Nok en gang kommer det en flott tråd fra deg Sap! Glad at jeg ikke oppdaget den før nå i kveld ?

God tur videre med flott båt!

PS, det funker jo fint uten TapaTalk også ?

 

Tusen takk for hyggelige ord :-) det gir oss i andre enden veldig mye å kjøre tråd. Løfter hele turen og fyller den med gode minner. Og alle gode råd, tips og innspill underveis er gull verdt.

F.eks i dag når Bjørn nevnte Slepebåten og hvor dem skulle. Da plutselig falt brikkene på plass og hans destinasjon passet perfekt for oss så vi fikk rundet Listaodden i le av han.

På det tidspunktet hadde jeg nettopp tatt avgjørelsen om å gå inn til Listahavnen til RS Ægir og vente på at det skulle løye mer. 10 sek senere leser kompis innlegget til Bjørn og vi la oss på hjul :-) Priceless!

 

De 2-3 minuttene rundt odden med tung sjø inn fra NV hadde blitt, la meg si det slik "utfordrende" uten denne massive pluggen av en slepebåt foran oss som lagde vei i vellinga.

 

Savner TT stort. Utrolig knotete slik jeg gjør det nå med Photobucket.

 

Gratulerer med vel gjennomført 2. etappe, og takk for at vi fikk være med.

Håper dere har fått dere en god og velfortjent middag i kveld :smiley:.

Takker :-) Biffen smakte ekstra godt i dag :-)

Kompis sluknet for en time siden. Nå er det snart min tur.

 

I morgen har vi god tid. Skal møte nye eieren i 4 tiden, så det blir nok Nyleia, fitjar bekkjarvik og Austevoll. Ser det er meldt regn, men håper på lite vind og ok sikt :-)

 

Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger og all hjelp, tips og gode råd :-)

Har en annen kompis (som jeg vet leser denne tråden ;-) ) som er på båtjakt i 40-45 fots klassen. Vi har sett på båter langs hele Vestlandet til Sunnmøre og nå vurderer han bl.a båt som ligger i egen fjord :-( det kan vi ikke ha noe av, hehe ;-)

 

Virkelig glad kompisen ble med :-) En erfaren båtmann med stor teknisk innsikt og mye erfaring. Godt å være to når været ikke var ideelt med all motsjøen. Vi har hatt en fantastisk fin og hyggelig tur :-)

 

CC231C01-BA9A-4CE9-8A30-34127118E2BB.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk for fin reiseskildring , har dere god tid imorgen og ikke vert der ,vil jeg anbefale å gå rett over sletta og opp til Espevær. Gjennom Espevær er det bare helt fantastisk ,og igjennom på no time ,så "flate hendler opp til Kuleseidkanalen ,en opplevelse å gå der . Så full pupp videre til Røyksundkanalen,rolig igjennom kanalen og rett inn i leia etterpå . Gikk den ruta sist sommer på en leveringstur Drammen-Trondheim. Er bare en helt fantastisk opplevelse , og tar ikke mye ekstra tid .

 

Kystfareren

Link to post
Share on other sites

Kjekk tråd å følge med på, takk for god underholdning i arbeidstida! Må innrømme at det går ut over produktiviteten her...

 

Håper det jobbes med en bedre løsning for mobil. Eg henta båt i pinsa, men droppa hentetråd i og med det var så stress å laste opp bilder. Hadde hverken sidemann eller autopilot, så eg kunne ikke sitte og knote på mobilen i evigheter.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for fin reiseskildring , har dere god tid imorgen og ikke vert der ,vil jeg anbefale å gå rett over sletta og opp til Espevær. Gjennom Espevær er det bare helt fantastisk ,og igjennom på no time ,så "flate hendler opp til Kuleseidkanalen ,en opplevelse å gå der . Så full pupp videre til Røyksundkanalen,rolig igjennom kanalen og rett inn i leia etterpå . Gikk den ruta sist sommer på en leveringstur Drammen-Trondheim. Er bare en helt fantastisk opplevelse , og tar ikke mye ekstra tid .

 

Kystfareren

Takker for genialt forslag! Det har vi lyst til :-)

Ikke noe problem med dybden i disse kanalene? Ser det står mye 0,9 og 1,1 i røyksund. Vil ikke risikere noe med båt som skal leveres i ettermiddag, men vi kan jo kjøre opp drevene på 15-20.

 

Ser på espevær. Mener du ut mot NV eller ut mot NE når vi skal videre? Aldri vært i det området før :-)

 

Edit: Viknes 6BY var innom og viste hvor vi skulle :-)

Et spørsmål. Ut av Kuleseidkanalen mot E står det en stang midt i. Vanskelig å se på kartet hvilken side man skal gå.

Stanga på bb eller SB side?

 

bilde

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takker for genialt forslag! Det har vi lyst til :-)

Ikke noe problem med dybden i disse kanalene? Ser det står mye 0,9 og 1,1 i røyksund. Vil ikke risikere noe med båt som skal leveres i ettermiddag, men vi kan jo kjøre opp drevene på 15-20.

 

Enig i at det var ett bra forslag, Espevær var høydepunktet på fjordårets tur på vestlandet. Gikk waypoint 4-11 med en seilbåt som stikker 2,7 meter, så der er ikke dybden noe problem. Gleder meg til å se bilder fra de andre kanalene, har ikke kart her, mener det var høyden på masta som hindret oss å gå der.

 

Edit, ser nå at det er luftspenn på 23 meter, så den kunne vi ikke gått. Men ut fra dybden ser det dypt nok ut, er markert en led, og det pleier å stå på kartet hvis den er grunnere en 3 meter.

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...