Jump to content

Øien 620 erfaringer?


kilarn

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer å kjøpe en ny Øien 620, virker som en bra båt. Men lurer på om det er noen som har noen erfaringer med båten. Skal bruke båten til ganske røft hobbyfiske med garn, line, teiner og juksa.

 

Motorstørrelse? 

 

Sjøegenskaper?

 

Lastekapsitet?

 

Hvordan 620 er i forhold til 530?

 

Og ellers andre meninger om båten?

 

På forhånd takk :)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Desse båtane stod lenge øvst på ynskjelista mi. Dette til bruk som hyttebåt, fisking og dykking.

Eg fann ut at dei var litt for ranke til dykking, og kjøpte ein Polarcirkel i staden.

 

Øyen 530F er vel stort sett seld med 25 eller 40 hk. Då eg spurte meg for var det fleire som meinte at 25 hk er i minste laget.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Desse båtane stod lenge øvst på ynskjelista mi. Dette til bruk som hyttebåt, fisking og dykking.

Eg fann ut at dei var litt for ranke til dykking, og kjøpte ein Polarcirkel i staden.

 

Dette stemmer ikke i det hele tatt. Disse båtene er overhodet ikke ranke. Jeg har " konkurenten" til Øyen en Sting

535 Pro med en 40 hk Evindrude ( mer eller mindre kopi) Denne båten er nesten flat under bak og med en bredde på 220 cm er den stødig som bare det.

Vi var to dykkere med dobble flaskesett og stage flasker, ferdig påkledd og satt ved siden av hverandre på rekka og båten krenget nesten ikke noe i det hele tatt.

 

Så til trådstarter,

Pga den flate bunnen er ikke båtene veldig gode i sjø i fart ( her er det jo litt gi og ta i forhold til bredde), men pga bæringen er det ikke noe problem å være ute i mye vær, den takler det fint.

Jeg er strålende fornøyd med min båt, og jeg har hatt endel småbåter opp igjennom.

Jeg bruker båten til fiske,dykking, litt arbeid i skjærgården. Max fart er ca25 knop og marsjfart på 17-18 på 4000rpm.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Virker som solide båter som tåler en støyt og også tåler en god del last. Vurderer å gå for en 70 hk Yamaha, noe som er største motoralternativ på 620. Tror det er best da jeg trenger mye motorkraft når båten er lastet, kan da kjøre på lavere turtall og motoren jobber lettere. 

 

Når du hadde 2 t ombord i 535 da måtte du sikkert stenge selvlensingen?

 

Hadde en Hansvik 18 fisker tidligere, hadde 400 kg fisk ombord i den og synes det var nok. 

 

Ser at øien 620 skal kunne laste 900 kg inkl motor, så har regnet ut at den skal tåle ca 600 kg med last. 

 

Kilarn

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Eier en Øien 620 F med 75 hk etech Evinrude, veldig fornøyd, men ikke forvent kjøreegenskaper som båter med smalere og raskere skrog og v bunn.

Her er det plass som gjelder og den er enormt stabil, brukes som familibåt og teinebåt.

Barna digger den, plass til en vanlig madrass bak i båt.

Litt skeptisk til 2 t Evinrude men tok en sjanse.Hadde tidligere  Mercury 115 Efi som jeg også var fornøyd med på en Uttern

Mer støy på tomgang, men under kjøring så er det ganske likt, behagelig å slippe motoroljeskift og registerreim bytte.

Så langt veldig fornøyd med båt og motor men krever litt mer tilvenning enn andre båter.

Øien 530 er mye lavere enn 620.

 

Geir123

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En tråd som ikke er rykende fersk men jeg spekulerer også på denne båttypen eller evenutelt en Pioner Mulit. Skal først og fremst brukes av meg som hobby fiskebåt, men også viktig at den kan brukes til familieturer. Lav vekt, stabilitet og sporvillighet i lav fart er viktig for meg, noe som er litt av grunnen til at jeg også har sett på Pioner Mulit som er ganske unik med katamaranskroget sitt.

 

Geir123 - du skriver krever mer tilvenning, sikter du da først og fremst til motor eller båt? Denne harhar litt kjøl, har den ikke? Så avdriften blir redusert og at den blir retningstabil i lav fart?

Redigert av wutech (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Wutech,

Med tilvenning mener jeg måten den oppfører seg på ved sving i hastighet og håndtering i havna , båten er retningsbestemt og det har sine plusser og minuser.

Monterte rattkule på båten og det hjalp veldig i min trange båthavn, bruker også gassen litt mer enn tidligere for å få en pen sving inn i en trang båtplass.

Fordelene med kjøl  er liten avdrift om man ligger og pilker, retingsstabil i alle hastigheter.

Er strålende fornøyd med båt og anbefaler den sterkt om det er plass, stabiliet og helårsbruk som gjelder.

Flott også at man slipper å være redd for riper og slikt innvendig da den er belagt med epoxy innvendig, og er dermed en solid helårsbåt, ypperlig til teinefiske.

Max motor er også behagelig, krefter i overflod og motor går lett selv med full båt.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt ovenfor så er ikke dette båten for fart og spenning,  man kjøper heller ikke Øien 620 om det skal være et krav at den skal gå bra i større sjø.

Hadde tidligere en Uttern S55 med 115 efi Mercury, bra i sjøen men ubruklig til teinefiske.

Man må se ann sitt behov, man får ikke både og i denne prisklasse, man må også skille mellom Øien 530 og 620 da sistnevnte er bedre på alt.

V- bunnede båter i 20 fots størrelse krever også større motor, Yamarin 61 cc med 75 hk funker dårlig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Guest Avmønstret#

Vi har Øien som leiebåter på de årlige fisketurene ved Stadt. Både den "lille" og den "litt større" modellen. 

 

Helt perfekte båter pga god plass  ombord. Planer lett ut uten terskel med relativt liten motor og mye last ombord. 

--

Minus er at de ikke er noe særlig i sjø. Skal ikke mye motsjø til før en må gå ned fra plan. Og når det først er så mye sjø at en må ned fra plan så er disse skrogene som tomme og flatbunna matbokser å ta seg frem med, helt ubrukelig. 

 

Ikke noe særlig å stor medsjø med heller. Vi har flere ganger opplevd at båten (e) skjærer ut og nær kaster ut både passasjerer og last når vi har gått på litt i stor medsjø. 

--

Så til fjordfiske på flatt hav ville jeg absolutt valgt båttypen. I områder som er litt værutsatt ville jeg definitivt sett på noe annet. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Boatmek skrev On ‎11‎.‎10‎.‎2017 at 22.25:

image.jpg.5576bc37278adcf68bc590931b250e16.jpgHar øien 620 og er veldig fornøyd med den.

Legger ut eit bilde av min 620 spesial med styrehus.

Hei ! Eg skal handla slik båt i neste veka, og er interessert i kor du fekk tak i dette huset, og pris på det ? Eventuelt fleire bilder ?

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
hanto1 skrev 8 minutter siden:

Har ganske mange kantret med «litt» vann ombord??

Leppefiskere i området mener de er stødige, men slår litt i sjøen siden de er breie og flate under.

 

Jeg kjenner to som har vært uheldige og kantret med disse båtene. Det kan selvsagt være hendelige uhell, men det var ikke veldig ille vår når det skjedde og ikke veldig mye vann om bord. Har disponert en slik båt en sommer og som stor transportbåt funker det greit, men de er forferdelige om man får litt krapp motsjø, noe det er mye av i Ryfylkefjordene. 

Link to post
Share on other sites

Problemet er stor fri væskeoverflate.

 

En hjemme fisket med teiner.

Lå og bakket mot vinden.

Sjø slo over bak, og det kom vann i båten.

Den ble livsfarlig.

Han måtte bruke seg selv som ballast, kompansere for vannet som skvulpet fra side til side i båten.

Solgte den temmelig kjapt.

 

 

En annen båt gikk rundt med 2 pers. i hummerfisket 2017.

Samme greia.

Heldigvis var det en båt i nærheten som så dette, og fikk plukket dem opp.

 

Denne ble tauet til land.

Det var et svare strev med å snu den.

Den gikk bare rundt igjen pga vann med stor fri væskeoverflate.

Under lensingen ble alle dem som var med på dette skremt av hvor lite vann som skulle til i disse før stabiliteten ble rimelig skral,

i disse normalt så stødige båtene...

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...