Jump to content

Askeladden 515 propellstørrelse


Marsa

Recommended Posts

Yamaha har sin Pro- series som burde være god på så liten båt og gi godt baugløft og fart.

 

For å si noe om stigning bør man bruke info relativt til den propellen du har - da må du ha noen tall og fakta som Mort1 lister opp.

 

Så en liten trist info om å tro på 3 knop høyere hastighet.  Det er vanskelig å si noe om før man vet mer om den propellen du har. Men sjelden det gjør så mye som 3 knop med propellerbytte med mindre den propellen du har enten er alt for liten eller stor i stigning slik at du ikke utnytter hk i motoren. Eller at den har feil egenskaper ift båt. Kjenner ikke fartspotentialet til skroget til denne Askeladden.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja den burde iallefall greie minst 40 knop med nesten uansett propell så lenge turtall er ca midt i max turtallsområdet, og motorhøyde er korrekt.

Jeg fikk 37-38 knop på min 540 skjærgårdsjeep med Honda 90, uansett propelltype jeg prøvde. Så lenge turtallet på max lå på optimalt nivå, dvs. ikke i grensene av turtallsområdet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Propellen som står på er en SOLAS AMITA 13 1/4 - 17" aluminium. Motoren er justert på høyden slik jeg ser kavitasjonsplata på full gass.

O/min på full gass er 5600-5700.

Kanskje noe høyt?

Kanskje en yamaha pro serie 13 1/4 - 19 er propellen jeg burde prøve?

Link to post
Share on other sites

det er en bra propell, burde gi bra løft og fart som alfaalfa sier 

 

endel tyngre å dra da, men det burde jo oppveies av det økte løftet som gir mindre våt flate

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Yamaha V4 2t 115 - optimalt turtall?

 

Søk på tråden nevnt over, det er samme båt og motor som deg.

 

Mercury propeller passer også på akslingen din, og en laser, enertia eller en 4 blader vil nok fungere godt, som yamaha sitt utvalg. Tror flere fabrikanten som Honda og tohatsu også passer.

 

Prøving og feiling er oppskriften.

Link to post
Share on other sites

Mercury LaserII eller Turbo1 er også gode. Enertia kan du også bruke og vil nok være blant de bedre. Disse må ha såkalt hub-kit i tillegg til propellen for å passe til din motor . 4bl ville jeg ikke brukt tid på. Slik jeg leser deg vil du øke maksfart - det får du ikke i denne komb med en 4bl.

Link to post
Share on other sites

Synd med den dollarkursen. For få år siden var det jo morsomt å bestille fra USA.

Men fortsatt relativt gunstige priser.

 

Syns bildet i den finn-annonsen så litt suspekt ut  :saint:

Hadde vedkommende vært virkelig interessert i å selge så hadde det vært et bilde av hver propell, samt nærmere beskrivelse av propellen så som modellnr/typenr/navn.

Iallefall til de prisene der.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Glemte å nevne det, men Mercurys LaserII er en litt lumsk propell. Gunnen til det er at den finnes i flere "generasjoner" med ulike mål. De nye går fra 19-22", har utskiftbar hub og passer din motor som har en såkalt 4,25" gearcase. De gamle LaserIIene kom i to utgaver og flere pitchstørrelser. Disse hadde også fastpresset hub. For de gamle modellene er det viktig å huske at propellene med oddetalls pitch (19,21,23" osv) var laget for å passe de større motorene med 4,75" gearcase (135hk og opp), mens LaserII med partalls pitch (20, 22) var ment for 4,25" gearcase (75-115hk). Så her er det viktig å ikke gå på en smell. Så hvis du vurderer en gammel type, så er det nok 20" som gjelder. Jeg ville dog satset på ny type og 19" + utskiftbar hub.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hvis du er ute etter en ny propell som er rimelig men gir veldig gode egenskaper så finnes det jo Mercury Spitfire 4-blads alu.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...