Marsa Startet 21.Juni.2015 Del på Facebook Startet 21.Juni.2015 Har en Askeladden 515 freestyle med Yamaha 115 hk V4 motor. Greier 37 knop med 13 1/4-17" aluminiums propell. Noen som har tips til stålpropell og størrelse? Skulle vel greie over 40 knop med denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Hvilket turtall oppnår du? Toppfart?utveksling? Er propelleren din original yamaha aluminium? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 (redigert) Yamaha har sin Pro- series som burde være god på så liten båt og gi godt baugløft og fart. For å si noe om stigning bør man bruke info relativt til den propellen du har - da må du ha noen tall og fakta som Mort1 lister opp. Så en liten trist info om å tro på 3 knop høyere hastighet. Det er vanskelig å si noe om før man vet mer om den propellen du har. Men sjelden det gjør så mye som 3 knop med propellerbytte med mindre den propellen du har enten er alt for liten eller stor i stigning slik at du ikke utnytter hk i motoren. Eller at den har feil egenskaper ift båt. Kjenner ikke fartspotentialet til skroget til denne Askeladden. Redigert 21.Juni.2015 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Mener disse motorene har 13/26 utveksling. Legg gjerne ut bilde av propellen du har. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 (redigert) Ja den burde iallefall greie minst 40 knop med nesten uansett propell så lenge turtall er ca midt i max turtallsområdet, og motorhøyde er korrekt. Jeg fikk 37-38 knop på min 540 skjærgårdsjeep med Honda 90, uansett propelltype jeg prøvde. Så lenge turtallet på max lå på optimalt nivå, dvs. ikke i grensene av turtallsområdet. Redigert 21.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 37 knop med 19" propell på flipper 630: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-115-hesterne Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Marsa Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Propellen som står på er en SOLAS AMITA 13 1/4 - 17" aluminium. Motoren er justert på høyden slik jeg ser kavitasjonsplata på full gass. O/min på full gass er 5600-5700. Kanskje noe høyt? Kanskje en yamaha pro serie 13 1/4 - 19 er propellen jeg burde prøve? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 det er en bra propell, burde gi bra løft og fart som alfaalfa sier endel tyngre å dra da, men det burde jo oppveies av det økte løftet som gir mindre våt flate Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Yamaha V4 2t 115 - optimalt turtall? Søk på tråden nevnt over, det er samme båt og motor som deg. Mercury propeller passer også på akslingen din, og en laser, enertia eller en 4 blader vil nok fungere godt, som yamaha sitt utvalg. Tror flere fabrikanten som Honda og tohatsu også passer. Prøving og feiling er oppskriften. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 21.Juni.2015 Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 Mercury LaserII eller Turbo1 er også gode. Enertia kan du også bruke og vil nok være blant de bedre. Disse må ha såkalt hub-kit i tillegg til propellen for å passe til din motor . 4bl ville jeg ikke brukt tid på. Slik jeg leser deg vil du øke maksfart - det får du ikke i denne komb med en 4bl. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marsa Svart 21.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2015 takker for tips! Noen som har en link til en side jeg kan kjøpe propell? Tror jeg går for en stålpropell 3 blader 13 1/4-19". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 Jeg ville prøvd å finne en brukt på finn. Da kan du selge den uten særlig tap hvis den ikke passer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 sjekket finn nå, ikke mye i rett størrelse, men burde være noen aktuelle her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=59229678 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 balistic propell er bra. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.Juni.2015 Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 (redigert) Synd med den dollarkursen. For få år siden var det jo morsomt å bestille fra USA. Men fortsatt relativt gunstige priser. Syns bildet i den finn-annonsen så litt suspekt ut Hadde vedkommende vært virkelig interessert i å selge så hadde det vært et bilde av hver propell, samt nærmere beskrivelse av propellen så som modellnr/typenr/navn. Iallefall til de prisene der. Redigert 23.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hjalmar67543 Svart 6.Juni.2021 Del på Facebook Svart 6.Juni.2021 Hei, har en 515 invader / freestyle med Mercury 75 hk fra 1997. Noen som har stålpropelldimensjoner og anbefalinger for meg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solseng Svart 6.Juni.2021 Del på Facebook Svart 6.Juni.2021 Så vidt jeg kan finne motordata, har du 2.30:1 utveksling og 5250rpm som max. Båten gjør vel rundt 32-33 knop kanskje? Da kan det kanskje se ut som om du skal ligge på rundt 19" stigning. Du kan jo se om du finner en LaserII i 19". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hjalmar67543 Svart 6.Juni.2021 Del på Facebook Svart 6.Juni.2021 Høres omtrentlig riktig ut. Takk for info! Melder om resultat Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solseng Svart 6.Juni.2021 Del på Facebook Svart 6.Juni.2021 (redigert) Glemte å nevne det, men Mercurys LaserII er en litt lumsk propell. Gunnen til det er at den finnes i flere "generasjoner" med ulike mål. De nye går fra 19-22", har utskiftbar hub og passer din motor som har en såkalt 4,25" gearcase. De gamle LaserIIene kom i to utgaver og flere pitchstørrelser. Disse hadde også fastpresset hub. For de gamle modellene er det viktig å huske at propellene med oddetalls pitch (19,21,23" osv) var laget for å passe de større motorene med 4,75" gearcase (135hk og opp), mens LaserII med partalls pitch (20, 22) var ment for 4,25" gearcase (75-115hk). Så her er det viktig å ikke gå på en smell. Så hvis du vurderer en gammel type, så er det nok 20" som gjelder. Jeg ville dog satset på ny type og 19" + utskiftbar hub. Redigert 6.Juni.2021 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hjalmar67543 Svart 6.Juni.2021 Del på Facebook Svart 6.Juni.2021 Nyyyydelig info! Takker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 6.Juni.2021 Del på Facebook Svart 6.Juni.2021 Og hvis du er ute etter en ny propell som er rimelig men gir veldig gode egenskaper så finnes det jo Mercury Spitfire 4-blads alu. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.