Jump to content

Anker som sitter fast - Redningsselskaps-jobb?


Ronald

Recommended Posts

For første gang etter utallige år i båt så opplevde jeg i helgen at ankeret ikke var mulig å få opp. Heldigvis var været av det gode slaget, så jeg kom meg inn i dreggekassa og fikk frakoblet kjettingen slik at jeg kunne komme hjem. Nå ligger ankeret der på havets bunn, klar for opphenting av dykker. Gjorde flere forsøk uten å lykkes, og dro sågar ut dagen etter i godt lys og med dykkemaske - men fortsatt ikke mulig å få løs. Dybde på 6-7 meter er litt i overkant av hva jeg klarer å komme ned på (og "jobbe" på) med vanlig dykkerutstyr. I alle fall i min alder.

 

Noen sier hvorfor ringte du ikke bare redningsselskapet? De er 15-20 minutter unna på full fart. For å være helt ærlig - det slo meg ikke et øyeblikk. Så lenge jeg kunne få båten løs og trygt komme hjem, så anså jeg det som noe som var klart "utenfor" deres oppgave. Men så leser jeg faktisk et sted at de tilbyr dykkerassistanse dersom det er "hovedanker" som sitter fast. Og det er det jo. Jeg oppfattet der jeg leste at denne type tjeneste var kostnadsfri for medlemmer.

 

Noen som har erfaring i å bruke dem til sånt som dette? Kan jo være greit å vite til en annen gang...

 

Og hva tror dere nå som ankeret er koblet fra og bare ligger der - kan jeg fortsatt be dem komme å hente "hovedankeret"? Eller har jeg i min "dumhet" nå stilt meg sånn at jeg må betale dykker for å hente opp noe som kunne vært kostnadsfritt om jeg hadde spilt kortene annerledes?

 

For ordens skyld; det å kjøpe nytt anker + kjetting koster ca 6.500 etter å ha sjekket litt rundt. Så noe innsats er det verdt...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#

Hm, vanskelig spørsmål egentlig fordi innsatsen vha RS antagelig vil koste vesentlig mer enn verdien av anker osv, også om du selv "slipper unna" pga medlemskap. Men veldig mange av tjenestene RS utfører er jo såkalt "service" der kostnadene stort sett overgår det man "berger" så ja, kjør på med RS. 

 

Men kan du det nå? Situasjonen er avverget, det er ingen situasjon. Jobben består i å hente et anker på bunnen, ikke sørge for at du kommer trygt videre med båten. 

 

Vil tro du hadde din sjanse mtp assistanse fra RS men nå er det opp til deg selv og din innsats og lommebok å få det til? 

Link to post

...Men 6-7 meter kjenner du ingen dykkere, ?..

 

 

Joda, alt er "rigget" for å bli hentet av dykkere. Etter siste forsøk slapp jeg kjettingen, men først etter å ha feste ei blåse som gjør et lite løft opp fra bunnen. Så lett å finne (eksakt posisjon er kjent), og dykkere kjenner jeg.

 

Så ja, ankeret og kjetting får jeg opp etter hvert, trygg på det. Kontakter Redningsselskapet i løpet av dagen, og hører hva de sier. Er de negative gjør jeg dette i egen regi.

 

Men lærdommen er, gitt at jeg forstått det riktig, at man kan (bør) kontakte RSS der og da, framfor å slippe ut det hele og komme seg hjem. Jeg var som sagt overbevist om at fast anker ikke var "innenfor" det man bryr dem med, men antakelig er det da ikke slik...?

Link to post

Jeg er frivillig på Rs skøyte og vet at slike oppdrag blir tatt om det er kapasitet til det, noe det ofte er!

 

Men på skøyta vår er det ikke dykker, dermed er jeg ikke helt kjent med rutinene rundt dette.

 

Men ofte får vi forespørsler om fastsatte anker , hvor vi da overlater til Inge steensland eller stormbull.

 

Hvordan det stiller seg nå når du allerede er fri, og har droppet ankeret selv, så kjenner jeg ikke til praksis ... Men ring, sjeldent mannskapet på skøytene biter :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Ok, da er det avklart. RS gir et prisanslag på ca. 5.000 (et par timer) for å løsne dette. Det virker som at hvis vi hadde ringt "der og da", når anker/kjetting var fast i båten, så kunne det ha vært dekket - dog med væreforbehold (at det er trygt osv.).

 

Da blir det å finne noen som gjør jobben for meg i mer privat regi.

 

Uansett greit å legge på minnet til en annen gang, her kan det altså (muligens) være hjelp å få for medlemmer...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Det er vel bare å kontakte den lokale dykkerklubben om du ikke kjenner en som har dykkersertifikat.

Der er det sikkert en som tar det opp for en rimelig sum. Koster å fylle luft og eventuellt leie utstyr.

Eller ta dykkersertifikat, kan anbefales.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

I etterpåklokskapens lys: Du skulle hengt på ei stor nok bøye på ankerkjettingen - ikke bare fordi det da er lettere å finne ankeret igjen, men også fordi du da kunne ha kommet tilbake, hektet ankerkjettingen tilbake på ankervinsjen, og ringt RS ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

I etterpåklokskapens lys: Du skulle hengt på ei stor nok bøye på ankerkjettingen - ikke bare fordi det da er lettere å finne ankeret igjen, men også fordi du da kunne ha kommet tilbake, hektet ankerkjettingen tilbake på ankervinsjen, og ringt RS ;-)

Første døgnet gjorde jeg det med stor bøye. Dagen etter byttet jeg helt bevisst til en mindre bøye som kjettingen trekker ned slik at den står ca 1 meter over bunnen. Dette for at verken bøye eller "det hele" skal ligge for fristende til for tilfeldig forbipasserende. Men jeg har intet problem med få tak i bøyen med liten paraplydregg el.l., og dra den+kjetting opp om jeg ønsker det. Joda, tanken med å hekte på vinsjen har slått meg, men jeg føler det ikke er fair play å late som at det skjedde akkurat nå. Dessuten har jeg jo kontaktet dem gjennom førespørselen, så da er det jo sikkert mulig for dem å legge sammen 2 og 2.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Eg synest vurderinga di var heilt riktig!

Du løyste situasjonen sjølv med enkle grep, utan å benytta ein "tvilsom" rett til "nødhjelp" ( min personlege definisjon på kva behov for assistanse frå RS bør innebæra )

 

At du kunne lurt kostnaden med frigjering inn på eit medlemsskap i RS er ikkje det same som at du burde gjort det...

No får du ein liten kostnad med frigjering av ankeret, men det går I den store sekken :-)

Link to post

Uten å tråkke noen på tærne, mener jeg at du gjorde det riktige, og at det kanskje er slike ting som er med på å skille folk i båt fra båtfolk. Båtfolk finner løsningen selv, prøver å fikse opp selv uten å ofre hjelpeinstanser en tanke.

Håper du finner en grei dykker og at du får opp ankeret ditt...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Om det er et Bruce type anker, er det et hull nederst på anker stammen, 6 eller 8 mm. Om du klarer dykket

ned kan du feste en karabinkrok festet med et tau.Da kan man som regel klare å trekke ankeret motsatt vei av der det sitter fast.

Kommer selvsagt litt an på hva som det sitter fast i. 

 

Jeg fikk ankeret fast i et 200 L fat fyllt med sand. Fikk opp anker med tønnen hengende. Heldigvis var tønnen

såpass rusten og vekten gjorde at ankeret løsnet.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Uten å kommentere noe av det ovenstående:

 

Jeg oppfatter medlemskapet som en form for abonnement på assistanse - sortert av RS etter kapasitet og andre prioriteringer.

Kostnadsbildet er basert på at -ja, en enkelt hjelpeaksjon koster mer enn medlemskontingenten. På den anne side er det mange betalende medlemmer som ikke kommer til å trenge slik assistanse.

 

Alt i alt kan det kanskje sammenlignes med bilassistanse fra NAF. Medlemskapet gir rett til assistanse langs veien.

Men står bilen hjemme med flatt batteri før du har kjørt, er det vel ikke snakk om å få veihjelp. Da må man finne alternativ transport.

Hele regnestykket vedr. kostnadene når "ulykken er ute" (ikke hjemme -hehe) blir da svært likt en forsikringsordning: Alle betaler litt hver, noen uheldige får hjelp som vi alle spleiser på. Spleiselaget er fordi ingen av oss vet på forhånd hvem som kan trenge den viktige (eller mindre viktige -hvis de har tid) hjelpen.

:-)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Hvor er dette? Jeg kan ta den med maske og snorkel, hvis det ikke er mer enn 7 meter. Men da bør det være i nærheten av Tønsberg. Hilsen en i sin beste alder

Hei, takk for tilbudet. Du treffer på fylket, men det er i andre "enden" + en halvtimes tid ut fra land i retning Danmark. Så da er det nok litt langt unna. Jeg har dykkere "på gang" så jeg finner nok en løsning....
Link to post

Hei

 

...

Historia minner om at det er lurt å ha nokre meter tau mellom kjettingen og festet i kjettingkassa. Då kan ein lettvint kappa ankeret dersom situasjonen krev at ein fort må koma seg laus.

 

Ask

Jepp. Og heldigvis var det sånn hos meg. Riktignok ikke flere meter, derfor måtte jeg inn i inspeksjonsluka på kjettingkassen. Men der inne var det bare å kutte med kniv. Nå hadde jeg fint vær denne gangen, men riktig som du sier at dette kan være viktig å få gjort fort under mer ugreie værforhold. Da kan (fastrustede) sjakler o.l. være noe herk. Tipper jeg tar noe lenger tau neste gang så jeg kan kappe på utsiden.
Link to post

Har du prøvd å kjøre ankeret løs ved å dra det motsatt vei av den retningen det fikk feste ? Du må selvfølgelig ha i bakhodet at tauet kan ryke, eller ankeret kan komme sprettende opp av vannet hvis man overdriver gasspåslaget. Jeg har reddet meg noen ganger ved å begå arvesynden å gi litt slakk på kjettingen og ta fart motsatt vei for å få løsnet ankeret. Men som sagt, overdriver du napper du av pullerten eller får ankeret i bakhodet.

Redigert av Arne Hansen (see edit history)
Link to post

Å få ankeret fra syv meters dyp og rett opp i bakhodet ... er vel lite sannsynlig, uansett? :-)

 

Det kommer jo an på hvorfor ankeret sitter fast (kanskje det sitter fast i noe sten eller kjetting, da kan det være virkelig stuck), men dersom det "bare" sitter hardt i gjørma bør det fungere å stramme til kjettingen så mye som mulig, og så kjøre på med motorkraft i sirkelbevegelser rundt ankeret. Jeg tipper trådstarter allerede har forsøkt dette.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg har kjørt de fleste veier, og har forsøkt over to dager og sikkert over en time tilsammen. Som sagt er dette første gang i karrieren jeg ikke får opp ankeret, selv om det har sittet fast mang en gang. Sånn sett har jeg noen "knep" på lur, uten at de virket denne gang.

 

Som tobixen, så har heller ikke jeg noen frykt for at et 15 kilos anker med kjetting skal fyke i lufta fra 7 meters dyp som følge av litt rykking i kjettingen.

 

Ankeret står kilt fast nærmest under en kløft (fjell)/stor stein. Her snakker vi moder jord sine krefter. Som nevnt tidligere så har jeg vært der (nesten nede) med dykkemaske, så jeg er ganske overbevist om at (forsøk på) løskjøring kun vil føre til bøy og i verste fall at noe på ankeret knekker. Så for å unngå skader (som jeg håper ikke er der enda) så lar jeg det nå være som det er til dykker er på plass.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...