Jump to content

Tora får motoroverhaling. Spørsmål vedr. Marinisert Volvo B18.


NilsPils

Recommended Posts

Dette blir blankt Nils, jeg er imponert! Bare pass på å lukke vinduet så ikke skjæra tar dem :giggle:

 

Takker. Det er som sagt junior som står for finishen. Desverre lager jeg nok litt skrapemerker og sveisesprut under arbeidene videre, men junior sitter på ryggen min hele tiden . . .

 

 

Vedr. sprekk I manifold.

 

Typisk rustsprengning.

 

Dette skjer med jern som har vært i sjøvann. Fortsetter å ruste selv om det ligger tørt. Skal denslags unngåes må delen senkes ned i olje, diesel eller frostvæske.

 

Jeg antar den er full av rust og dritt innvendig. Da har den nok heller ikke tørket ut etter kaustikksodabadet og fått rustsprengning mens den lå på snekkerboden i vinter. Det er bra jeg allerede hadde besluttet å skrote den.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vi jobber fremdeles med motoren til Tora. Det går langsomt men sikkert fremover. Vi besluttet å ta det litt med ro og la båten hvile i sommer. Vi har jo Saowanee som bruks- og feriebåt. Og nå er det sommer, så da skal en også være på vannet også.

 

Blokka er ferdig sammenmontert, nyboret med nye stempler, lagere, kamaksel, etc. Topplokket er ferdig planert med reviderte ventiler og ventilseter. Komodos kommentar om lagerklaring var aktuell her også. Mens motoren forøvrig var sterk nedslitt i sylindere og kamaksel var lagerskålene uten målbar slittasje. Her er det sannsynlig at bunnpanna måtte bygges om med kjølespiral under mariniseringen. Da var det enkelt å bytte lagerforinger mens rasten av motoren ble beholdt som den var. Han som solgte meg båten sa motoren ble overhalt under mariniseringen. Det tok jeg selvfølgelig med en klype salt, spesielt da den var grisemalt utvendig, så jeg sparte meg for å bli skuffet.

 

Eksosmanifolden tar også form etter hvert, men der har jeg hatt en bratt lærekurve om deformasjoner når du sveiser rustfritt. Nå er jeg på sporet igjen etter noen korreksjoner. Det blir til at jeg følger Huldas råd om å legge ferskvannskretsen gjennom manifolden, selv om den blir laget i syrefast.

 

Jeg har fått tak i en passende reimskive med to spor. Men jeg trenger å få dreid ut litt i senter og få dreid et lite tilpassingsstykke for å få den montert på veivakselen. Er det noen som kan anbefale et sted jeg kan få gjort sånt for en rimelig penge i området Oslo - Østfold? Vi er allerede langt over budsjettet (som egentlig forventet).

Link to post
Share on other sites

Hei Nils!

Moro å se at det er bevegelse i prosjektet ditt igjen!

 

Jeg kan godt dreie reimskive for deg, men det er uaktuelt nå i sommer. Jeg har ennå ikke klart å få Viksunden ferieklar, så jeg må prioritere den (har egentlig bare en kaffepause nå, holder på med ankervinsjen...).

 

Hvis det haster mer må du finne noen andre :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for positivt svar.

 

Det haster ikke. Jeg tar Tora på land i september uten motor og regner med å ha motoren klar til utsettingen til våren. Så hvis du har tid i løpet av høsten en gang . . . . Reimskiva er noe av det siste som må på plass.

 

Jeg måtte eventuelt komme innom deg med reimskiva som skal bores opp når jeg er på de kanter etter ferien en gang.

Kanskje du trenger noe småtteri i teak også?

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Jeg tar opp denne tråden igjen. Det har gått både vinter og vår med motoren stående på hobbyloftet. Men grunnet koronaen har jeg vært hjemme i hele vinter og prioritert å få ferdig motoren til Tora. Det har etter hvert blitt en ganske spesiell motor.

 

Som sagt har motoren blitt fullstendig overhalt med boring, nye stempler, kamaksel, lager og alt som ellers hører til for å få en helt "ny" Volvo B18. Gearet har jeg ikke rørt. Så motormessig er dette ikke så spesielt, men mariniseringen har blitt litt spesiell.

 

IMG_2640.JPG.5aab0eb69c36f04e5772d6331c7aca74.JPG

 

 

 

Bunnpanne i karbonfiber er på plass. Nye syrefaste skruer som stort sett over alt ellers. Desverre har B18 mye tommegjenger. Det har vært en liten utfordring . .

 

 

IMG_3630.JPG.e7972d531f4f3b10a6b4c8c54fc1c84b.JPG

 

 

 

Eksosmanifolden er her ferdig sveist før junior overtok poleringen. Det har vært en fin oppgave for å lære grunnleggende pinnesveis. Den er trykkprøvet og ble tett etter litt smårep. Da vi har besluttet å gå for ferskvanskjøling av manifolden har vi brukt mest rustfritt 304, som var lettest tilgjengelig. Den ble sendt bort for maskinering av flensene.

 

IMG_2864.JPG.b6828b48e63de35bf67271e236aae490.JPG

 

 

 

Og her er manifolden ferdig polert og påmontert en liten platekjøler. Den platekjøleren har jeg laget selv. Den kjøler ferskvannet etter at det kjommer fra eksosmanifolden og går videre til motorblokka. Hovedkjølingen av ferskvannet er via kobberør utvendig under båtskroget. Jeg vet ikke om den ekstra kjølingen er nødvedig, men jeg fikk bare sånn lyst . . .

 

IMG_9224.JPG.ebbf179025d2265fabf8b2d5c78ec63f.JPG

 

 

 

Her er litt mer om platekjøleren. Egentlig lett å lage . . .

 

20161205_220637.jpg.71e99a2ba2e3d9a4ceb4397c995d533d.jpg

IMG_9072.JPG.aef322a120308b3cafba6901c30a3d9d.JPG

IMG_9077.JPG.9adcee0c27985c9560f2e750e9098082.JPG

 

Det var det hele for i dag. Fortsettelse følger . . .

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her er først et par bilder av motoren før overhalingen. Hovedproblemene var dårlig kompresjon, spesielt på den sylinderen som var nærmest eksosutløpet, og eksosmanifolden var gjennområtten. Dessuten var det lekkasje fra et par frostplugger og fra ferskvannspumpa. Luftfilteret var noe skrap. Reima hylte ved hver oppstart på grunn av for litern reimvinkel på enden av veivakselen.

 

IMG_1734.JPG.58b7318db514d4f83dbafe57791b964d.JPG

IMG_1795.JPG.04f89243b2a6b614c48bbe8a3543120b.JPG

 

 

Og her noen bilder av nyoverhalt. Tilhørende tekst under hvert bilde.

 

IMG_9277.JPG.47475bc9aa5497d534007aa02d1039fc.JPG

Veivakselen har fått en ekstra reimskive til dynamoen. Reimskiva har fått feste ved hjelp av en liten ektradubb som ble maskinert av #Komodo. Sjøvannspumpa har blitt montert med strammeanordning for hovedreima. Den leverer via et Y-filter til kjølespiralen i bunnpanna. Y-filteret har jeg montert etter smertlig erfaring en gang da det dro biter fra impelleren inn rørsystemet.

 

 

 

IMG_9269.JPG.1c49064ae4488650289906582bd04b14.JPG

 

På denne siden av motoren kan en tydlig følge kjølevannskretsene.

 

Sjøvannet kommer fra siden av bunnpanna og inn nederst til høyre på platekjøleren. Det går deretter fra øvre høyre stuss på kjøleren til eksosbendet med en avgrening (nedover ved siden av oljefilteret) under veis til kontrollstrålen på utsden av båtskroget.

 

Ferskvannet sirkulerer fra ekspansjonskaret, gjennom gearet, gjennom eksosmanifolden, gjennom platekjøleren og til inntaket på ferskvannspumpa. Deretter går det gjennom blokka og tilbake på ekspansjonstanken. Som tideligere nevnt er platekjøleren bare en liten ekstrakjøling for "moro skyld". Jeg vet ikke om den egentlig er nødvendig. Når båten er på vannet skjer hovedkjølingen via en krets gjennom en sløyfe av kobberrør på undersiden av båtskroget. Det er den kretsen som er koblet dirkte på radiatoren når motoren står i en bil.

 

Motoren er sånn sett stort sett klar til montering i båten. Men først måtte den prøvestartes.

Fortsettelse følger . . .

 

 

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hebbe skrev for 5 timer siden:

B18 i båt er vakkert :-)

 

Vakkert i bil også. Helst en Amazon.

Har hatt både Amazon med B18 og 145 med B20. Har mekket mye på sånne før i tiden . . .

 

Men i båt blir det mer bling med koberrør og syrefast, så lenge det varer . . .

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde fra monteringen av eksosmanifolden (det er ikke en ekstra hullrekke i manifiolden :smiley:).

Mye bling, så lenge det varer .

 

Når det gjelder manifold i rustfritt stål lurer jeg på om det kan bli problemer med forskjellige utvidelseskoeffisienter . .? Men den er jo vannkjølt .  Noen som har erfaring . .?

 

Det sammegjelder bunnpanne i epoxy og karbonfiber.

 

IMG_9227.JPG.8fe0285884c3d7e1763f1bd486f7a020.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Fy fillern så stilig! Det er jo lekkert med bling! Om bare kjølinga funker varer den i hvertfall uendelig lenge. Var og så på en plattgatter - for en olympiade sida - som lå slik til at den vanskelig kunne reddes, men kunne plukkes. I den hadde det stått en volvo-bussmotor fra "gamle dager". Den hadde funka i år etter år uten problemer med kjøling (som visst har vært det største problemet ellers). 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 18 timer siden:

Det sammegjelder bunnpanne i epoxy og karbonfiber.

 

Nå finnes det mange typer epoxy, så antar dere har brukt en type som tåler mer varme enn normalt.

 

Normal utfordring er at epoxy blir myk når det blir varmt. 

 

Hadde en gammel Perkins tidligere, der var det fabrikkmontert bunnpanne i støpt aluminium på støpejern blokk. Var aldri noe problem i løpet av 43 år. Vil tro epoxy og karbonfiber er fleksibelt nok i utgangspunktet om det tåler varmen.

Redigert av Jens_P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig med positive kommentarer . .

 

Jens_P skrev 39 minutter siden:

Nå finnes det mange typer epoxy, så antar dere har brukt en type som tåler mer varme enn normalt.

Jeg må innrømme at jeg har brukt Biltemas lamineringsepoxy uten å tenke videre over det . . .  Her blir det nok aldri snakk om mer enn 70-80 grader.

 

Da får vi håpe det går bra med ekstra kjølespiral i bunnpanna. Denne motoren blir heller ikke kjørt hardt. Den er altfor kraftig for båten, så det går som regel med gassen litt over tomgang . .

Link to post
Share on other sites

Med den belastningen dere har på motoren blir ikke temperatur på olje ekstrem.

Tror største faren er at bunnpanna er lite robust mot ytre mekanisk påvirkning når den blir varm nok.

Og det er neppe noe praktisk problem i det daglige.

Er verre med bunnpanne av blikk som stadig har fuktighet under seg.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 50 minutter siden:

Er verre med bunnpanne av blikk som stadig har fuktighet under seg.

 

Det er hovedgrunnen til at vi gikk for epoxy. Den gamle bunnpanna var ganske rusten under, og vi fikk ofte malingflak i lensepumpene. Umuilg å vedlikeholde under der.

 

Det tar litt tid før vi får gjort en skikkelig langtidstest. Må blant annet tilpasse eksossystemet først og foreta en liten tilpasning av et rør som kolliderte med et spant ombord. Men vi har prøvestartet hjemme, og det gikk bra . .

Link to post
Share on other sites

Dette blir veldig bra Nils, moro å følge med på!

 

Når deg gjelder bunnpanna og temperatur tror jeg ikke du trenger å være bekymret. Epoxy er en herdeplast som tåler ganske høy temperatur. Verre med termoplaster, der går grensa ofte på 70-80 grader. Den eneste ulempen er at den vil gi mye dårligere kjøling til olja enn ei bunnpanne i alu eller stål. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her er videosnutten. Desverre delvis litt uklar da jeg kom for nærme.

 

Men den startet lett og høres OK ut, bortsett fra litt hikke da vi ga gass. Reimen til dynamoen er tatt av for ikke å risikere skade på diodene dersom batteriklemmene skulle løsne.

 

Vi fikk sjekket at den starter OK, fikk oljetrykk og at det ikke var alvorlige lekkasjer. Dette var bare en kort test. Innkjøringen vil bli gjort i båten.

 

https://m.youtube.com/watch?v=fJIG2luNKNM&feature=youtu.be

 

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev for 2 timer siden:

Får ikke sett noe for videoen er privat men kan se den for meg og det er vakkert :yesnod:

 

Beklager. Da prøver jeg igjen . . .

 

Her er videosnutten. Desverre delvis litt uklar da jeg kom for nærme.

 

Men den startet lett og høres OK ut, bortsett fra litt hikke da vi ga gass. Reimen til dynamoen er tatt av for ikke å risikere skade på diodene dersom batteriklemmene skulle løsne.

 

Vi fikk sjekket at den starter OK, fikk oljetrykk og at det ikke var alvorlige lekkasjer. Dette var bare en kort test. Innkjøringen vil bli gjort i båten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...