Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Jeg har lenge savnet en brukbar båt til småturer ut i skjæra. Behovet er dykking, fisketurer, hummerfiske på høsten, kanskje litt garn, og muligens krepseteiner om tiden tillater det. 

 

Tidligere i uka fikk jeg kjøpt meg en gammel sliten 20 fot Draco som som forhåpentligvis skal gjøre denne nytten fremover. Planen er å ta bort dekk og vindskjerm og bygge den om til ei åpen selvlensende jolle. Det skal være minimalt med innredning ombord, kun et par benker å sitte på, og kanskje et rom eller to til litt småtteri.

 

Motor har jeg ikke landet helt på ennå, men heller nok til å sette på en påhenger. Ser vel for meg at rundt 100 hk bør duge. Jeg tenker vel også at det enkleste blir å lage en brakett å skru i akterspeielet, da slipper jeg så mye jobb med støping av motorbrønn osv. Dersom jeg skulle hatt innenbords ville jeg hatt en dieselmotor av nyere årgang, f.eks. en kad 32, problemet er å få tak i en til en god pris.

 

Jeg er på langt nær ferdigtenkt når det gjelder hvordan jeg skal gjøre dette i detalj, men jeg har noen ideer. Til mitt bruk er det et vesentlig poeng at båten blir så lett som mulig, og at det blir mest mulig plass ombord. For å holde vekten nede har jeg grublet litt på hvordan det er lurt å lage dørken. Det enkleste er vel å lage spant i treverk, legge på finerplater, og støpe over. Men dette vil for det første veie en del, for det andre er det ikke usansynlig at treverket vil trekke vann etterhvert. Av den grunn har jeg grublet litt på å lage dørk i en sandwichkonstruksjon med divinycell isteden. Det blir muligens en del mer jobb, men jeg ser for meg at det er endel vekt å spare på det. Det samme gjelder akterspeilet. Det er jo en kjennsgjerning at alle gamle båter med hekkaggregat har vasstrukne kryssfinerplater i akterspeilet, så det har jeg lyst til å få bort. Vasstrukne kryssfinerplater er tunge! Ellers blir det antagelig rustfrie rekker, noen pullerter, og en dykkestige. 

 

Legger ved et bilde av skuta slik den ser ut nå. Dersom det er noen som trenger deler (vindskjerm, hekkaggregat osv.) er det bare å hyle ut.

 

bilde

 

 

Når det gjelder støping av dørk og innredning er jeg veldig åpen for innspill og forslag. Jeg har støpt litt glassfiber før, men er langt fra noen ekspert på det området. Støping på divinycell har jeg aldri forsøkt meg på. Har imidlertid plukket opp noen gode tips fra tråden til Knude :yesnod:

 

Dette kommer nok ikke til å bli et høyt prioritert prosjekt, til det er det alt for mange baller i lufta her i huset allerede :rolleyes:  Det blir nok å pusle litt sånn innimellom, så det kan nok ta sin tid før dette prosjektet er landet :worry:

 

Link to post
Share on other sites

Hei ivar, og takk for den linken der! Ja, det er jo mye i den gata jeg har sett for meg :yesnod:  På den varianten de har på hjemmesiden synes jeg imidlertid styrekonsollen og den store kassa bak stolene tar for mye plass. Jeg kommer nok ikke til å gjøre den så fancy. I tillegg vil jeg jo vinne en del plass invendig dersom jeg setter motoren på brakett.

Link to post
Share on other sites

Har ein sjergårdsjeep som er bygd på Draco 21 skrog,og rekke.Dvs vi har 3 sånne båter alle av forskjellig merke.

Den første er kalla Rambo 21,vart visstnok bygd til politiet på sørlandet meiner å ha hørt Mandal.Motor kad 32,båten er tungbygd og solid med 10cm brei fenderlist og aludørk oppå glassfiberen.toppfart ca 30+

Neste er ein Coastliner med mercruiser 2,8 på 170hk toppfart 36 på ein god dag,den er utstyrt med teinehaler solid konsoll med rustfriebøyler og rekkverk.

Den siste er kalt Joda Samme båt og konsoll,men med alurekker.Motor kad32.Toppfart ca 35,med lett propell.

Dette er supre båter til teinefiske ol,god fart god i sjøen,anvendlige fritidsbåter som tåler å bli brukt.Funker greit med innenbords motor

Link to post
Share on other sites

Hei Jakob!

Takk for tilbakemelding :smiley:

Hvis jeg skulle hatt innenbords ser jeg som tidligere nevnt for meg at kad 32 hadde vært et greit valg. Hvordan liker du den motoren i forhold til Coastlineren med Mercruiser? Ser at effekten på den motoren er mye lik som Volvoen. Jeg tenker da mest på driftsikkerhet og vedlikehold. Jeg har en iboende dyp skepsis til drev, men kunne godt tenkt meg innenbords diesel. De største fordelene med påhenger for min del er vel redusert støy og vekt samt mer plass i båten.

Link to post
Share on other sites

Den med Mercruiser er treg i plan,motor og drev har fungert veldig bra.

Dei med kad 32er råkjapp i plan.Liker Volvo sine 290 drev,enkelt vedlikehold.På ein så lett båt er det vel nermest problem fritt om vedlikeholdet blir fulgt.

Kad 32 er vansklig å få tak i,venta vel i 7 mnd før det ordna seg med motor til Jodaen.

Ligger ein Coastliner 6200 på finn.Ligger på båt til leige under sjergårdsjeep.Den har Volvo D3

Link to post
Share on other sites

Ja, den kad 32 motoren hadde nok vært fin til båten min! Men nå har jeg kjøpt meg motor, og det ble påhenger. Mer info kommer etterhvert :smiley:

 

En ting som jeg lurer litt på er hvordan jeg skal få båten lettest mulig. Jeg skal jo ha den helt åpen, så det blir å lage en plan, selvlensende dørk. Standardmetoden er vel å lage noen spanter av kryssfiner som støpes fast og skru finerplater i disse, som igjen blir støpt på oversiden? Dette er vel den enkleste og raskeste måten å gjøre det på, men jeg ser for meg at det drar med seg mye unødvendig vekt. Jeg kunne derfor tenkt meg å lage dørken av divinycell/glassfiber. Er det noen som har tips om hvordan dette kan løses?

Link to post
Share on other sites

Gøyalt prosjekt dette Komodo.  Dersom du skal lage dørken i divinycell, ville jeg støpt en plate ferdig ute av båten.

Like mange lag på hver side av kjernematerialet, får å få skikkelig styrke i sandwichen.

Ville nok også støpt inn enden/kanten og malt med topcoat på undersiden, før plata støpes fast oppi båten.

Som stivere kan du feks støpe fast avstivere på kant i divinycell på undersiden av plata. Altså før du legger den på plass.

Noe ala dette:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei !

Spennende prosjekt Komodo  :smiley:

Siden lav vekt er viktig så er også mitt råd å bruke så mye divinycell som mulig. Også som bunnstokker med støp på begge sider. 

Siden du må ha en del kvadrat meter så ville jeg vurdert en litt annen type kjerne materiale. Du har en billig versjon av divinycell (samme som jeg brukte til hele taket  20 mm gul )

 

 

Du har også honeycomb plater . Aner ikke prisen i Norge, men billig i Asia.

 

Lykke til !

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for respons!

 

Sobo: Tenkte også som deg med å støpe ei plate ferdig på begge sider før den støpes inn. Men istedenfor en løsning med avstivninger på plata hadde jeg sett for meg at avstivningene satt i bunn, og at plata ble montert ned på dem. Noe ala` løsningen til Knude på dette bildet:

 

Nå er det klart for å legge dørk i denne avdelingen. Hadde så rent for mye terassebeis så den blir brukt som forsegling på tralverket under dørkene. 

bilde

 

 

 

 

 

Det jeg ikke ser helt for meg er tilpasning av plata og sammenføyning mot dette tralverket i skutebunn. Mulig det hadde fungert å legge sikaflex på toppen av avstivningene og legge plata nedpå og deretter sparkle mot skott og støpe fast?

 

Dersom disse avstivningene sitter rett i skroget, og plata (dørken) ligger rett på blir det jo vesentlig mer stivt enn bare avstivningsbjelker under plata. Det vil også redusere kreftene i innfestning mot skroget.

 

 

Knude: Moro at du har fått med deg tråden, du er jo en ressurs på dette området, så om du kan komme med litt veiledning underveis blir jeg glad :smiley:

 

Jeg er helt på linje når det gjelder å bruke mest mulig divinycell. Finer og treverk generelt vil jeg prøve å unngå å bruke. Bra tips med den gule du brukte i taket! Hvor kan man handle den? Og vet du ca pris?

 

Jeg skal få lagt inn noen bilder etterhert, men jeg har ennå ikke fått skuta hjem. Og det er vel strengt tatt lite å se på før jeg har begynt heller...

Link to post
Share on other sites

Da jeg bygde om Skilsø'en vurderte jeg lenge å bruke kryssfiner.....men som du vet så landet jeg på divinycell og det angrer jeg ikke på! Lett å tilpasse, lav vekt, blir supersterkt og ingen fare for at det skal råtne. Har brukt båten noen mnd nå og er superfornøyd. Dekket er helt stumt med null svikt, :)   Du kjenner jo til tråden min 

 

https://baatplassen.no/i/topic/104286-ombygging-av-skils-23-til-pen-selvlensende-fiskebt/

 

...savner faktisk å jobbe med prosjektet

Link to post
Share on other sites

Var med å bygge sjølvlensende dekk på ein del Husky 26.Vi lagde dekket sjølberende,fann ut at det var det enkleste både med byggemetode,og plasering av tanker ,event fisketanker luker ol.

Vi brukte 2 bord langsgående for å finne riktig høyde og helling på dekket.Dekksbjelker med bue vart så festa lett i borda,og limt med sika mot skroget.Når bjelkane var på plass med 60cm avstand og lukene tilpassa vart det montert eit avrunda spikerslag mellom bjelkane,dette vart så limt til skroget spikerslaget var avrunda så det var lett å støype fast.Det vart så støypt fast til skroget,og dei langsgående bora kunne fjernes.og båten coates innvendig.

Brukte divinicell,og som SOBO skriver lik mengde plast på begge sider.Vi brukte 2 lag 600csm på hver side.Om du bruker finer,så holder det med 1 lag på undersiden.

Vi anta at vekten av dekket ikkje er problem samme hvilken løysning og matreal som velges,det er jo fjerna innredning overbygg tung motor mm.

Om du bruker finer,så bør denne smøres med 1 strøk polyester som tørker før det blir støypt med duk på begge sider undersiden coates

Platene limes og skrues mot bjelkene,sparkles med fibersparkel i skjøyter og mot skrog,før det støypes fast,og coates.

Det er mange måter å lage dekk på,blir nok mange forslag i denne tråden

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd :smiley:  Det er nok lenge til jeg har kommet så langt som til dørken, så det er bare å komme med fler :yesnod:  

 

Fishermidas: Jeg tok en ny titt på tråden din nå, og måten du har bygget dørken på er jo stor sett slik jeg tenkte! En forskjell er at jeg så for meg divinycell i avstiverne under dørken også. En utfordring med det er at kontaktflaten for å lime dørken blir mindre.

Link to post
Share on other sites

Ja, da har prosjektet kommet hjem i gården.

 

Tenkte jeg skulle ta ut motor og drev og avertere det som delemotor/drev. Tilstand er ukjent. Båt har muligens vært under vann. Noen som har en ide om dette har noen verdi overhode? Jeg tenker at det alltids er noen som trenger noen deler, da kanskje særlig drevet. Aner ikke hva slags motor det er. En B20 kanskje? Legger ut noen bilder av dette. På merkeskiltet ser det ut som om det står 140/280. Betyr det at det er 140hk og et 280 drev?

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Er en ferskvannskjølt B23/ aq140. Går mange av disse, enkle motorer og solide drev, sikkert enkelt å avhende for en grei pris. Hadde egentlig vært passe motor på denne nå når vekta blir redusert med 4-500kg? Sitter vel en 70-90l alutank i senter under dørken som godt mulig kan overhales og brukes videre :)

Link to post
Share on other sites

Ok, så det er en B23? Må jo vite hva jeg skal skrive i annonsen.

 

, sikkert enkelt å avhende for en grei pris.

Ja, det ver det jeg tenkte også, men hva er grei pris?

 

Hadde sikkert fungert greit når vekten blir lavere som du sier, men jeg vil ha noe nytt. Har kjøpt meg en flett ny Mercury 100 hk 4 takt, overligger fra i fjor :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte at jeg skulle fått plukket ut motor og drev dersom jeg får noe ledig tid en av dagene. Er det noen som kan forklare hvordan jeg skal gå fram? Jeg har minimal erfaring med hekkaggregat...

 

Og en ting til; tidligere i tråden fikk jeg tips om et par alternativer til divinycell som skulle være litt billigere (Knude og SoBo). Noen mer konkrete tips på hvor man kan handle dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...