Jump to content

Noen som polerer med voks for hånd?


FrøkenKaptein

Recommended Posts

16 år gammelt skrog, maskin lettrubbet og håndpålagt voks som dras av med maskin.

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3778/1430574470.jpg

Maxwax acrylpasta, samme de har hatt i ørten år

Maxwax voks, samme de har hatt i ørten år

Poleringsmaskin, roterende kjekk liten maskin

Kaffe, Evergood

Boller, Meny

Arbeidslyst.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ser gjerne at du informerer oss om langtidsvirkningen og holdbarheten til Menzerna produktene.

Alltid på jakt etter de beste produkter og metode som gir minst arbeid og godt og varig resultat.

Jag ska försöka komma ihåg att ta lite bilder när jag plockar upp båten till hösten men då är ju allt deppigt. Menzerna är grymma produkter när det kommer till att få finish. Bättre än 3M skulle jag vilja påstå samt att dom inte luktar lika illa som 3M. One step compound va grymt bra att arbeta med speciellt med lite vatten inblandat. Waxet lovar mycket på hemsidan men jag tror det blir som vanligt att det håller sig fint I några månader sedan börjar det gå ner sig sakta men säkert. Jag har ju provat några wax nu...

 

3M ultra marine performance

Collinite marqued elegance

Glare

Smartab Platium

2komponets försegling

 

och en hel uppsjö andra och alla lovar å lovar men dom håller inte speciellt länge. Glare är nog det som har hållt bäst hitills. Men jag vågar nästan lova att minsta arbetet sällan är bästa resultat. man får allt köra sina pass med maskinen.

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trist at det ikke finnes noe som holder hele sesongen. Jeg kjenner ikke til noe i allefall og jeg er alltid på jakt.

Bruker Aglaze og den er klart bedre enn mye annet, men også den svekkes over tid selv om reklamen hevder noe annet. Lett å vedlikeholde er den siden det er en forsegler og ikke voks. Men jeg får svarte striper som må fjernes.

I år ser det ut som at mye av mitt arbeid er forgjeves siden det begynte å regne før forsegleren hadde herdet. Det tåler den nok ikke, så da blir det vel juni-rep.

Sushi

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jag ska försöka komma ihåg att ta lite bilder när jag plockar upp båten till hösten men då är ju allt deppigt. Menzerna är grymma produkter när det kommer till att få finish. Bättre än 3M skulle jag vilja påstå samt att dom inte luktar lika illa som 3M. One step compound va grymt bra att arbeta med speciellt med lite vatten inblandat. Waxet lovar mycket på hemsidan men jag tror det blir som vanligt att det håller sig fint I några månader sedan börjar det gå ner sig sakta men säkert. Jag har ju provat några wax nu...

 

3M ultra marine performance

Collinite marqued elegance

Glare

Smartab Platium

2komponets försegling

 

och en hel uppsjö andra och alla lovar å lovar men dom håller inte speciellt länge. Glare är nog det som har hållt bäst hitills. Men jag vågar nästan lova att minsta arbetet sällan är bästa resultat. man får allt köra sina pass med maskinen.

Scand, jeg er veldig spent på hvordan Menzerna har holdt. Hvordan ser det ut nå og hvor bra var behandlingen i forhold til andre "sealere"?

Sushi

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Nå er denne tråden fra 2016, men som ny båteier lurte jeg på dette (polere for hånd) og fant denne tråden etter noen søk på forumet.

Jeg har ikke råd til å kjøpe en proff maskin til 4-6000 kr, altså den allmektige rupes bigfoot 12. Jeg kjøpte derfor en billig en til rundt tusen lappen. Dette viste seg å være til stor skuffelse. Det jeg håper å kunne bidra med her, er et alternativ til de nye båteierne som meg som eventuelt lurer på det samme.

På slippen ved siden av meg sto en 40-fots motorbåt. Tilfeldigvis var det et foreldernepar til en barndomskamerat som holdt på med vedlikehold. Disse menneksene er 65 og 67 år. Mens far slipte prop, skiftet zink anoder og andre ting, polerte og vokset damen på 65 år hele båten i løpet av to dager. Dersom hun klarer det, så skal jeg også klare det. Først vasket hun båten med båtvask og kvit svamp. Deretter tok hun å polerte den med det hvite garnet. Voks smurte hun på med en svamp, ventet 10 min og drog det av med en mikrofiberklut.

Nå har vi alle våre meninger om hva som er rett og galt, og hvordan ting skal gjøres. Men dette er iallfall et alternativ for de som ikke kjøper en super 2000 poleringsmaskin. Og hvis en dame på 65 år kan polere en 40-motorbåt for hånd, da kan jeg gjøre de samme på min 26-fots seilbåt. 

Kanskje en får en enda finere finish med en super 2000 maskin, om dette er ens krav. Men resultatet både på nabobåten og min, ble bra - gjort for hånd. Kanskje ved en senere anledning, skal jeg prøve med en proff polerings- (og oksilerende) maskin for å se forskjellen.
 

Redigert av Jamaica2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å polere for hånd går helt fint, men man vil nok kjenne det i kroppen etter 2 dager med «wax on, wax off».

Det man derimot ikke oppnår for hånd er det man på «bil-polerings-språket» kaller for lakkorrigering. Polishen har slipestoffer og man sliper ned det øverste (mikroskopiske) laget med lakk, for å komme med på samme nivå som ripene i lakken. Samme er det med båt, man får en blank og fin overflate, men man får ikke korrigert noe.
Neste sak er forskjellen på produkter. Polish uten noe form for fyller og «sminke», men er kun laget for å kjøre med maskin. Produkter med «sminke» i ser veldig pent ut, helt til man har vasket båten/bilen et par ganger og sminken er borte.

Link to post
Share on other sites

@Jamaica2 Morsom historie. Vil bare skyte inn en ting jeg opplever en del "misforstår". Voksing og polering som bare legges på med hånd og tørkes av er jo drømmen. Gelcoat og lakk for øvrig som ikke får nok eller riktig stell blir stygg og oksidert over tid. Det er jo da behovet for en god maskin med riktig pads etc er viktig for å enklest mulig få tilbake smykket klar for voksing. De gamle er eldst sier dem, høres ut som de har vært flinke til å vedlikeholde :smiley:

 

Eksempelvis brukte jeg litt tid på noen områder i gelcoaten i fjor med rubbing før voksing. Det samme området trengte ikke rubbing i år, bare smøre på polish og tørke av med mikrofiber. Moralen er å "tilbakestille" og vedlikeholde ved behov etter det :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Spennende å lese innspillene og kommentarene deres. Til PostIt, kjenner det absolutt, jeg var helt  gåen, og sov veldig godt gjennom hele natten og til langt utpå morningen - etter å ha polert for hånd. Når det kommer til "lakkorrigering" så høres det fornuftig ut. Jeg tror neppe mine handbevgelser har korrigert særlig mye. Men, for å være det første året, så har båten i det minste blitt litt blankere. Skroget - og båten - er trossalt fra 1978 og har noen skrammer her og der som jeg verken får polert bort fra hand eller med maskin.

@Oberst1 Hehe, ja. Det høres ut som en drøm :-) Spesielt som nybåteier og student på budsjett over de fleste linjer. Som jeg skrev avslutningsvis i mitt forrige innlegg, så tror jeg at det blir en super 2000 maskin på et senere tidspunkt for å oppnå et annet resultat :-)  og all ære og berømmelse til dette eldre paret, og eldre ellers ;-) Og for å ikke glemme det, "tilbakestille og vedlikeholde ved behov" høres fornuftig ut. Jeg har forøvrig gjort et ekspriment selv, den ene skutesiden har fått "full pakke" mens den andre kun har fått polish og tørke av med mikrofiber. Nå har jeg ikke fullstendig kontroll over alle variablene i min "test-tube" men det blir spennende å se til neste år om jeg merker forskjell slik du gjorde til neste år.

Redigert av Jamaica2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har en par og førti år gammel båt som ikke hadde fått noen form for kosmetisk behandling de første 6 årene etter at jeg kjøpte den. Hvor lenge den hadde vært uten polering/voks før jeg kjøpte den, aner jeg ikke. Men det sjuende året gikk jeg over skroget med Menzerna Heavy Cut Compound og en litt billigere maskin enn Rupes, og forsegling fra Menzerna (husker ikke navnet) etterpå. Båten ble blank med den behandlingen. Samme behandling i år (to somre og tre vintre etter) gikk litt lettere. Mener det holdt seg rimelig blankt bortimot året, men det kan jo være fordi jeg ville at det skulle se blankt ut. Nå må det kanskje nevnes at skroget ble lakkert midt på nittitallet, så det er ikke gelcoat jeg polerer. Men det ser rimelig bra ut likevel.

 

Overbygg/dekk har jeg ikke hatt tidå gjøre noe med, men ga cockpiten samme behandling i fjor. Den særdeles medtatte gelcoaten der ble veldig bra.

 

Heavy Cut Compound er en ganske grov rubbing som maler seg selv til polish, så det trengs ikke noe finere polish før voksing. Det vil si om man er fornøyd med "alminnelig blankt" resultat. Men om du er kresen og vil ha det ultimate resultatet, må du nok på med en finere polish også før vosking.

 

Når det er sagt må det sier at de to-tre nevnte gangene er min eneste erfaring med polering av båt. Og har ingen erfaring fra bil. Har heller ingen erfaring fra andre produkter. For alt jeg vet, kan Biltema sin polish være vel så bra. Sammenlikninger får andre ta seg av. Men Menzerna-produktene funker for meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Rupes maskin med Rupes Medium og Rupes fine litt avhengig av hvor hardt jeg ønbsker å gå på. Jeg fikk ikke til Rupes sin voks av en eller annen grunn, der går det i maxolen spraywax.

mvh Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...