Jump to content

Mørebas 8400 DL - mitt båtprosjekt


Torfinn62

Recommended Posts

Mørebas er fine båter! Skikkelig arbeidshest! Med aksling fra Sleipner blir det bra!

 

Setter du på ny propell? Ser ut som om den har fått godt med hjuling også!

Viktig å få balansert propell og aksling før du putrer utpå! Kan fjerne mye vibrasjoner på det!

 

Ryddig og fint dashbord også! Moro å følge dette!

Redigert av Erikda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Da har jeg oppdaget en litt lei lekkasje fram i lugaren. Har lett litt etter den, og nå har jeg funnet den. Dårlig plastarbeid lønner seg ikke. 
Boltene på kjøljernet er plastet innvendig, og akkurat her har det ikke vært fagfolk på ferde.
bilde

Det er også en plastbot lenger bak, men den er tett.
bilde

Men må fikse den også. Da er det tid for å sette båten på land igjen.
Det var absolutt en strek i regningen, men dette må fikses. Snarest.

Link to post
Share on other sites

Det viste seg at flere bolter  var utett. Der jeg trodde det var lekkasje (på bildet), der var det faktisk tett.
Uansett, nå er det fikset, og båten er tett.

Ellers har jeg vel egentlig bestemt meg for å montere trimplan. Det blir nok til høsten siden jeg må ha hjelp til plasting/støping på akterspeilet.
Blir en spennende affære.

Redigert av Torfinn62 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ny økt i båten:
Har skåret hull i veggen foran styrekonsollen. Dette er for lettere å komme til det elektriske anlegget inne i styrekonsollen.
bilde

Kommer til å lage en ny "vegg" foran dette hullet. Det var vegg her før, men den har sett sine beste dager. Sponplate fra 1974 - ikke bra.
Hvordan den nye veggen blir? Det finner jeg ut underveis  :thumbsup: 
bilde

Ny lampe i lugartaket er også på plass. Med blått og hvitt lys ;)
bilde

Redigert av Torfinn62 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye banning og steiking, men nå ser det ut til at alt er tett.
Det viser seg at det er lagt 12mm slanger til trykkvann, uten en eneste slangeklemme. Så derfor lak det på dassen. Så da jeg fikk tettet der oppdaget jeg lekkasje i vannkranen i pentryet.
Nå er det montert slangeklemme der også.
Høres enkelt ut dette, men det var et helvete å komme til. Tydelig at dette er bygd uten tanke på reparasjon.

Håper den som har montert dette ikke er rørlegger. I så fall ligger det nok an til en del lekkasjer i de tusen hjem ;)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for kommentarene, folkens. Det gjør det triveligere å holde på.

I dag har jeg montert inn- og utkontakt på landstrøm. Må lage mitt eget opplegg, så jeg slaktet landstrømboksen og bruker delene fra den. Den var uansett ikke noe pen å se på ;)

Foreløpig er det ikke jordfeilvern og sikringer, men det er det på begge bryggene jeg bruker så det haster ikke. Tar det senere. Kommer også til å legge opp noen flere kontakter.bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Da er båten flyttet til båthavna i Gaupne der jeg også har båtplass. Havna er helt isfri så her ligger den trygt. Ser frem til mulig båtbruk i løpet av vinteren.
bilde

På vei ut fra Viki marina.

bilde

 

bilde

Underkant av 7 knop er fin turfart. Dro den helt opp i 12,3 knop i dag, så maxfarten ligger nok på rundt 12 knop.
Ser fram til å montere trimplan, men ser ikke ut til at det blir før våren. Vi får se.

bilde

 

bilde

Godt fortøyd i Gaupne. Hvor mye som blir gjort i vinter vet jeg ikke. Det avhenger av været og ikke minst om jeg gidder. Oppdaterer om jeg finner på noe.

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...