Jump to content

Mørebas 8400 DL - mitt båtprosjekt


Torfinn62

Recommended Posts

Dette er noe jeg har hatt lyst til lenge:
Da har "han" meldt seg på D5L-kurs.
Det blir en travel februar. Kurset går i Bergen, så det blir noen utfordringer. Men håper det lar seg gjøre å gjennomføre det.
Detta blir gøy :smiley: :sailing:

nmks1.jpg

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Du kommer ikke til å angre på D5L! Bare sørg for. Lese nok og ikke gå glipp av en eneste undervisningstime!

Hadde du tatt kurset hos NMKS i Moss eller Fredrikstad hadde du fått praksis ombord i båten min!???

 

Godt nytt år!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Torfinn62 skrev On 27.9.2017 at 16.00:

Da har jeg saget ut ny plate til veggen over pentryet.

Litt bedre dette en den gamle ødelagte som var original Mørebas-grønn.

Nå gjenstår å lage en enkel festeanordning, da denne må kunne hektes av når elektriske behov melder seg ?

IMG_1711.JPG

 

Fant du en løsning? Hva med å montere en plastluke som denne: https://www.maritim.no/abs-luke-442-x-386mm-u-las#.Wkin4WKUmEc

Link to post
Share on other sites

Erik, jeg blir aldri mett på maritim lærdom. Er levende opptatt av alt som har med båt og sjø å gjøre.
Nå åpner det seg en anledning til å ta D5L, så da må jeg prøve å få det til. Gleder meg :smiley:

Jørn, takk for tipset :smiley: :thumbsup:

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er D5L-kurset over, og alle eksamensresultater er kommet og bestått. Så da er det bare å vente på kursbevis, så kan det søkes om sertifikat.
Noen bilder fra tidenes kjekkeste kurs og seilas i den bergenske skjærgård:

IMG_1828.JPG
Styrehuset.

IMG_1835.JPG
RS 52 Ole O. Lian.

IMG_1838.JPG
For de som måtte lure: Gass, gear, slureventil og joystick for autopiloten.

IMG_1841.JPG
Vatlestraumen lykt.

IMG_1845.JPG
Undertegnede til rors.

IMG_1846.JPG
Steinsundene. Kjerringolmen rett forut.

Redigert av Torfinn62 (see edit history)

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Torfinn62 skrev On 1.3.2018 at 17.00:

Herlig skute, ja.
RS 52 - Ole O. Lian.
62 fot - 350hk Volvo Penta
Ikkeno spesialiteter til manøvrering annet enn slureventil.

http://www.dnvf.no/3/42/rs-52-ole-o-lian/

 

Og hvordan var det å mestre denne? Hvordan var det å legge til og gå fra på spring?:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Erikda.
Største båten jeg har håndtert. Fikk jo kjørt meg skikkelig i sterk strøm i Steinsundet i stup mørke (Du er gjerne kjent der omkring, nordom Bjorøyna).
Spesiell å gå inn til kai med, men mer manøvreringsdyktig enn jeg hadde regnet med. Best å legge til på babord side pga propellen. Var ikke helt lett dette, spesiellt ikke på utsjekkdagen med sterk vind ;) Men med stødig instruksjon fra eieren kom vi da inntil, hver og en av oss.
Å gå fra med spring var ikke noe problem.
Ellers hadde vi øvelser som 180gr. stillestående dreiing og Williamson-turn for å nevne noe. Det var jo greie ting å gjennomføre.

Moro :thumbsup:

Redigert av Torfinn62 (see edit history)

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Torfinn62 skrev for 8 timer siden:

Hei Erikda.
Største båten jeg har håndtert. Fikk jo kjørt meg skikkelig i sterk strøm i Steinsundet i stup mørke (Du er gjerne kjent der omkring, nordom Bjorøyna).
Spesiell å gå inn til kai med, men mer manøvreringsdyktig enn jeg hadde regnet med. Best å legge til på babord side pga propellen. Var ikke helt lett dette, spesiellt ikke på utsjekkdagen med sterk vind ;) Men med stødig instruksjon fra eieren kom vi da inntil, hver og en av oss.
Å gå fra med spring var ikke noe problem.
Ellers hadde vi øvelser som 180gr. stillestående dreiing og Williamson-turn for å nevne noe. Det var jo greie ting å gjennomføre.

Moro :thumbsup:

 

Er ikke så veldig kjent i området siden jeg ikke har bodd i bergen på 40 år! Det er skikkelig fascinerende å håndtere båter i denne størrelsen! Og spesielt den typen der hvor man faktisk må kunne å håndtere et  lite skip uten alle mulige hjelpemidler! Er i grunnen litt derfor trøsterne på båten min "aldri virker" når vi har kurs ombord!:giggle::giggle:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Blir ikke så lenge til sjøsetting nå. Har begynt å pusle med noe småtteri i kjellern. Lager radarbrakett.

Har dårlig med utstyr til å skjære aluminnium, men det går på et vis. Skal sveises fast i masta.

 

25556FE7-7A26-40A0-8EE6-7AC2BD48E399.jpeg

32AAEF90-C2D8-4752-B9D0-0DDA8B2A6E40.jpeg

BEFF8143-649F-4CD0-8B79-858E9EC10F98.jpeg

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er vi i gang. Henting av båt. Montering av radarantenne, og ei helsikes leting etter pinkode siden dette er en wifi-radar koblet opp mot iPad el. telefon.

Men etter en stund blepapiret med koden funnet og radaren prøvekjørt med provisorisk oppkobling,

DE3FA781-567A-46B0-8B46-E6B693F5A10A.jpeg

4CB0DB12-958A-41BC-9BF8-79BE83B33352.jpeg

83B086B1-9023-4D8D-BFF8-DDECDA8D2AA5.jpeg

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Har ikke lagt kabelen skikkelig enda, men skal gjøre det når det slutter å regne. Må bore hull i taket.

Har koblet radaren provisorisk og hatt en liten prøvetur i dag. Må si at jeg er fornøyd så langt. Et bra detaljert radarbilde. Med 7 gr. strålebredde trodde jeg ikke bildet var såpass detaljert. Ikke problem å se båthavna ihvertfall (som jeg er på vei inn i).

Fortsettelse følger.......

0F46BBDD-F397-4359-8A4B-6420E19C3313.jpeg

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Skikkelig kosekveld på fjorden etter at kabelen til radarantenna var lagt skikkelig på plass og koblet til.

Moro å teste radaren i bekmørket.  Er fremdeles fornøyd, selv om det kanskje burde være bedre justeringsmuligheter.

0EE518F7-1232-48AE-8706-D44E81A07C82.jpeg

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Da er autopiloten ferdig koblet. Helt enkelt var det ikke. Men etter mange harde gloser og noe studering av NMEA så virket det endelig.

Etter kalibrering av kompasset og oppkobling av trådløs fjernkontroll ble det prøvetur. Jævlig godt å konstantere at alt virker.

0CF58A2A-85B4-4FC7-A920-21B33AF5DAAD.jpeg

1DCA712E-1885-4DA1-979A-C788197CF9AE.jpeg

Båtlivet - mer enn bare en interresse

 

mvh

Torfinn62

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...