Jump to content

Kabelar til frittfall vinsj rustet fast?


bjornas

Recommended Posts

Av forskjellige grunner er det over ett år siden jeg har kjørt ankervinsjen. Nå har jeg fått et problem: Selv om jeg har skrudd clutchen helt opp, faller ankeret ikke ned slik det skal. Jeg kan kjøre det ut og inn, men det skal jo altså ikke fungere slik.

 

Kan det rett og slett være slik at det er rustet fast? Hva gjør jeg for å fikse dette problemet?

 

Ankervinsjen er av denne typen:bilde

 

 

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei

 

Eg reknar med at fritt fall skal aktiverast ved å løysa dekselet på toppen.

Dersom vinsjen din er nokolunde lik vår Anchorlift blir fritt fall-funksjonen aktivert når to koniske plater, som ikkje har rundt hol i midten, blir klemt mot kabelaret. Eg vil tru at det kan vera problemet med din vinsj. Demonter, vask, tørk og sett inn med nytt vassfast fett.

 

Lykke til.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Finner du noe merke på den med modellnavn eller produsent eller liknende? Bare noen tall kan være nok til å finne en manual.

Forresten, jeg er hjemme i Oslo fra mandag, @bjornas, om du skal i båten en dag så kan jeg være med å kikke på det? Kjenner ikke til den vinsjen men bør vel være ganske straight forward. :)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei igjen, nå skal jævelen til pers. Ber om alle tenkelige innspill til veterantriks for å løsne opp irr/rust som har oppstått mellom trommelen og akslingen. Varmt vann? Gassbrenner? WD-40? Penetrating WD-40? Gummihammer?

 

ALLE tips settes pris på!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

plukk vinsjen fra hverandre. Masse CRC 6-66 (marine versjonen av 5-56) Bruk trekiler og gummihammer om noe må bankes fra hverandre. 

 

Trolig sitter det noen kløtsj koner av mykt metall mot akslingen av rustfritt. Ikke får mye vold på disse da den kan deformeres ved hardhent håndtering. derfor trekiler.

 

Tror ikke på rust - tror mer på saltvann/irr - gitt at det er normal materialkvalitet på vinsjen da

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill, Bitteliten. Forstår at jeg må plukke vinsjen fra hverandre, men spørsmålet er hvordan jeg best kan gjøre det. Planen er å bruke en avdrager. Er det tilstrekkelig å dynke akslingen med 6-66 og satse på at den penetrerer mellom trommelen og akslingen? Eller er det noe annen guffe som skal til?

 

Så ble jeg litt i tvil når du snakker om clutch "mot akslingen". Jeg vil tro at clutchen er noen plater som presses ned mot kabbelaret (ved hjelp av strammeskruen)? Ingenting "mot akslingen"?

 

Se ellers  denne oppskriften. Noen kommentarer til det som står der?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Oppskriften ser grei ut  den. 

 

Clutch konene er de to koniske metalldelene i gult metall (messing/bronse) som sitter mellom aksling og kabelaret. (En over, en under kabelaret) Kløtsjfunksjonen styres ved å stramme på toppen av vinsjen. Du skjønner mer når du får plukket fra hverandre vinsjen ?

Link to post
Share on other sites

Bare husk at rustløseren kan trenge god tid, gjerne noen timer eller i verste fall dager. Spray godt på slik at det kommer til over alt og gjenta etter behov. 

 

Har lite erfaring selv, men har flere ganger hørt kollegaer som er mekanikere le av operatørene som sprayer på og tror det er løst med en gang.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Noen gang hatt den følelsen av å grue deg til en jobb, liksom luske litt rundt den for så å tenke: "Nei, nå gir jeg f... og setter igang"... For så å finne ut av at alt løsner....!

 

DEN følelsen fikk jeg i dag. Har gruet meg til denne jobben i flere år. Ikke kan jeg gjøre den om sommeren, for da er jo båten i bruk om det skulle bli en fuckup. Ikke kan jeg gjøre det om vinteren, for da er jo alt frosset fast. Osv. osv. Hadde tilogmed lagt det ut som en "småjobb" på finn.

 

I dag hadde jeg litt tid, og sesongen er jo uansett slutt. Så nå dusjet jeg jævelskapen med 6-66, og satt opp avdrageren og den verste skiftenøkkelen jeg har. Hadde ikke før skrudd noen runder, så løsnet alt. Etter 120 sekunder var jobben jeg gruet meg til over...

 

Sånn kan det (også) gå. Selvgjort er velgjort. Nå skal alt bare rengjøres og settes inn med vannfritt fett.

 

Er det god gammeldags Zalo som gjelder? Og Biltemas propellakselfett...?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Med fare for å virke helt teit: Har nå rengjort alt med bensin og fjernet alt fettet. Hva er det som skal settes inn med fett...? Tipper akslingen skal settes inn med fett. Men skal også selve clutchen / de koniske flatene settes inn med fett? Altså der de ligger an mot kabbelaret?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Enig. Ankerwinchen min har stått uten service siden jeg kjøpte den brukt år 2000. Slik skal det ikke være. Grunnen til at det går så bra er nok at børster og kommutator blir montert dønn tørt. Kontakter/el.forbindelser ble satt inn med Vaselin. Endelokk med skruer helt tett. Winchen lever stort sett under en bit plast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...