Jump to content

5 fotssyken.. Bytte Scand 7600 dynamic til 9200 dynamic?

Hosse

Recommended Posts

Er rimelig fersk båteier her i Bærum. Har hatt 17 fotere i Sverige i mange år, men det var først i Mai i år vi fikk båt her i Oslofjorden. I år var egentlig bare et prøve år for å se om vi er lagd for det og om vi kom til å bruke båt her. Svaret er svært enkelt, JA. Vi kjører 2-5 ganger i uken og bare elsker det. Har også prøvd overnatting, og det var svært koselig. 

Idag har vi en oppusset 1992 Scand 7600 Dynamic på 25 fot med en bensin Mercruiser V8 260 hk. Overnattingsmuligheter for 2 voksne og 1-2 barn vil jeg si. Liker virkelig båten, og dens linjer er nydelige. Utrolig at dette designet kom i 1988 (eller noe i den duren?)!

Det som irriterer meg litt er 1. Bensinforbruket. En tur til Drøbak koster fort 6-700 kr i Bensin. 2. Plassen. Syns ikke det er stas å måtte skvise seg rundt blant stoler og bord hele tiden. 3. "åpen" do løsning. Ikke så heldig å måtte på do på natten i "soverommet". 4. Mangel på kjøleskap. 5. Mangel på baugpropell. 6. Lavt under kapellet. 

Vi har ikke ubegrenset med midler akkurat, men jeg har kikket litt rundt og sett denne 9200 Scanden (med Targa bøyle) som jeg syns ser helt perfekt ut. Finnes mange av disse til salgs, fra 300.000 og langt oppover, med diesel motor. Jeg kjøpte vår 7600 for ca 160.000 og håper jeg kanskje får det samme for den ved salg.

Så til mitt teite spørsmål. Er dette et fornuftig bytte? Dvs legge 150-250.000 kr til for å få "samme båt" men 1.6 meter lenger? Burde jeg se på en helt annen båt type? Burde jeg slå fra meg tankene om bytte?

Veldig takknemlig for tanker og innspill:-) 

Må huske på. At det er ikke gratis med diesel heller. En kad300 bruker fort en 3-400 kr timen den å med åpne spjeld. Selv synes jeg Scand dynamic serien er flotte å se på. Men lite praktisk. Hvis bruken heller mer over på overnatting turer. Tror jeg det kan være fornuftig å se på noen andre løsninger

Norske båter er best!

har feriert 2 sommere nå i min 9200, jeg og fruen har det da veldig bra plassmessig, og kan forflytte oss rimelig fort og langt på kort tid(d6 maskin).

men i vinter venter i ei lita en, så jeg kommer til å bytte til noe som er mer praktisk fra våren av, da den ikke er optimal for fler enn 2 på lengre turer i mine øyne.

det er en kjempestilig båt, og holder seg merkverdig bra i pris sånn sett, så du må betale der etter men de fleste 9200 fra 2000tallet har så si det mann trenger av utstyr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...