Jump to content

Volvo Flygmotor 041-D starter ikke men ryker veldig


Vikrem

Recommended Posts

Hei

 

 

jeg har en Volvo Flygmotor 041-D som jeg har litt plager med.

Jeg har hatt start på denne og jeg hørte den kom opp på full effekt, så høres det nesten ut som at den får forlite drivstoff siden den går impulsvis synkront med diesel pumpen etterfult av noen puffer med røyk.

 

jeg åpnet alt og rengjorte  alt.  Nå starter den ikke i det hele tatt men står kun å ryker etter glødingen er ferdig og drivstoff pumpen starter.

 

Den får absolutt drivstoff da etter et par forsøk så er den våt inni. 

Noen som har opplevd at den har gått full/blitt for våt inni av drivstoff?

 

Har også misstanke om at dyserøret er noe problem med.  Hullet ser liksom så stort ut.  Ca 1 til 1,5mm stort.

Har en delebrenner hvor dyserøret har et helt mikroskopisk hull men den får jeg heller ikke fyr på.

 

 

 

NB: jeg har prøvd å kjøre den på lampeolje/Varmeolje som jeg har lest så mange plasser skulle være bra.

 

 

Andreas V.

Link to post

Lampeolje og Varmeolje er 2 helt forskjellige parafinkvaliteter.

 

Du skal aldri bruke Varmeolje på en varmer som får tilført luft mekanisk (viftemotorer), skal kun brukes på flyttbare parafinkaminer som gjerne brukes på hytta; Pyromax, Aladdin osv...........

 

Lampeolje kan du bruke; inneholder voks, kan sote litt under forbrenning. Voksen kan sette seg i drivstoffpumpen når det blir kaldt. Voksen fryser og klumper seg ved lavere temperaturer. Ikke anbefalt under 5oC.

 

Fritidsparafin er den beste parafinkvaliteten til parafinvarmere og dieselvarmere. Tåler -40oC

 

Om du har forsøkt med Varmeolje på din 041-d, synes jeg ikke det er rart at den ikke tenner.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Jeg fikk et nytt dyserør fra IMS i 2003, skulle visstnok være oppgradert type.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg hadde en sånn. Lakk diesel, fikk ny pumpe, reparerte eksosslange, fikset løse ledninger og holdt på. Tilslutt gikk den av seg selv ned till halv effekt.

I et "Mazda-Toyota" frustrasjons øyeblikk bestilte jeg en Eberspecher. Alle problemer er borte. Lukt er borte, støy er borte, varmeeffekten er fantastisk. Den gamle Ardicen gikk på finn.no for en båtlapp. HDKN

 

Mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Kjøp en sånn russisk dieselvarmer på finn.no eller evt. direkte fra f.eks. finland. Ganske rimelig.

Søk på planar eller autoterm.

 

https://baatplassen.no/i/topic/106064-5kw-webasto-kopi-noen-som-har-erfaring/page-7

 

https://baatplassen.no/i/topic/126988-planar-dieselvarmer-mulig-russisk-produsert-erfaringer/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...