Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Takk for tips, det er bare det at i en liten båt så vil jeg ikke føle meg trygg ute på Skagerak der jeg ønsker å realisere min fiskehobby. Jeg har hatt liten båt før og var ikke fornøyd med den selv da motorn virka. Er jo god tid til vintern er omme så jeg kan kanskje lære noe mer eller finne noen som mot betaling hjelper med vurdering av motor ol. på eventuelle kjøpsobjekter.

 

Når det gjelder båtplass fikk jeg beskjed at man kan ved Telemarks kysten skaffe seg enten evig og alltid plass til rundt 50 000 eller 4000 - 7000 per år plass som leies.

Jeg er enig med Teerex om at du bør begynne med en mindre båt med utenbordsmotor, hvis det er problemfritt båtliv du ønsker. Man kan selvfølgelig være heldig å komme over en eldre båt der ting ikke går i stykker med en gang, men du kan også få høye kostnader dagen etter du har kjøpt båten. Større båter gir større/dyrere problemer og det er mye mer en motoren som kan skape bryderier. Du har ferskvannsystem, septik, elektrisk anlegg (12 og 230 volt), varmere, kalesjer med mere, med mere. Hvis det er fiske på Skagerak du fremst er ute etter ville jeg kanskje sett på noe i denne duren: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=83548833 

Link to post
Share on other sites

Det sies at det er 2 - to lykelige dager i en båteiers liv:

Den dagen han KJØPER båten, og

den dagen han SELGER den...

Du kommer ganske sikkert til å bytte båt engang, og da kan det være kjekt å tenke på hvor lett det vil være å selge båten også. "Merkevarer', kjente båter, ER lettere å selge. Derav prisen!

 

Du spør i første innlegg:" Finnes det noe "båtskole" hvor man kan lære seg noe mer om båt før man kjøper eller er det bare å lese ting på nettet og prøve å forstå (skulle ønske jeg visste like mye om båt og pris som jeg ved om bil og pris) ?"

Som andre her også antyder, les på nettet, google osv. Men det beste forum for slikt ( på norsk ) er nok her på båtplassen.

Noen nøkkelspørsmål bør kunne besvares, og vil gi en pekepinn om hva slags båt du trenger:

(Nevner i fleng): Hva skal du bruke båten til? I hvilket farvann skal du bruke den? Hvor mange skal være med deg ombord? Skal noen overnatte ombord? Hvor fort skal den gå? Hvor mye kan du gjøre med båten sjøl? Hvor skal båten være ( sommer og vinter)? Og til slutt: Hvor mye penger skal du legge i båtlivet? (Tankfylling er bare en liten del av budsjettet!)

(Godt råd jeg fikk for mange år siden av en gamal gubbe: "Det er greit at du vil ha stor båt gut, men husk at du skal håndtere den også!"

Og det var ikke bare sjømannskap 'rådgiveren' mente... )

Link to post
Share on other sites

Må si jeg har motsatt tankegang når jeg tenker å eie/kjøpe båt!  Nyere og mindre båt for samme pris er det jeg heller vil ha! Stor båt er fint det, men da må man ha råd til både å eie og drifte båten og alt som hører med av uforutsett.

Skriver ikke dette for å være negativ, men for meg handeler det å ha båt om å ha kontroll på tekniske instalasjoner, vite at ting er i orden og tåler påkjenningen på det å være ombord i en båt. Det å ha en motor som jeg stoler 100% på, vet hvordan den er blitt brukt og hvordan den brukes og vedlikeholdes. Kunne aldrig følt meg bra med en eldgammel båt med spagetti av underdimensjonert el anlegg, utslitt og tæret motorkomponenter, styresylyndre eller ror som hadde vært tikkende bomber, eller andre komponenter som hadde sunget på siste verset. Ja så klart alt kan fikses..Har selv en god del mekanisk erfaring og kan masse om motorer og mekaniske ting/virkemåte..

Uansett lykke til med båtvalg!

 

her er jo en som har stor gammel båt, sikkert kjøpt rimelig.. totalkostnad er jo noe helt annet her..men ingen tvil om at han har fått seg en flott skute!

 

https://baatplassen.no/i/topic/125633-prosjekt-alicraft-31/

Link to post
Share on other sites

Noen flere tanker rundt dette med å eie stor og gammel båt. I din situasjon (ut fra din beskrivelse over) som ung og uten alt for mange andre forpliktelser, så virker det som om du kanskje kan ha tid til å legge litt arbeid i det å ha en båt. Men du skal jo ikke bare ha tid, men både kunnskap, litt penger samt etterhvert en meget rikholdig verktøykasse og en masse rekvisita.

 

Har sett litt mer på annonsen med Fjord 34 som du linket til over. Det er en båt som til tross for høy alder har svært mange systemer om bord som alle skal virke. Mulig at alt virker men jeg tror de fleste her på forumet kan skrive under på at du må regne med at minst ett eller flere systemer krever utbedringer og i alle fall vedlikehold hvert år. Du må derfor være forberedt på å være både litt rørlegger, elektriker, snekker, maler og mekaniker for å eie en slik båt. Det gjelder forsåvidt også om du skulle gå ned i størrelse til f eks en Viksund 900, NorWest 900 og andre 29-30-fotere. 

 

For noen av oss er jo det en viktig del av gleden ved å ha båt. Jeg startet for alvor med slikt for 10-11 år siden med en 85-modell Tresfjord 31 Nova. Var mange kompliserte systemer ombord der og mine tekniske kunnskaper meget beskjedne, selv om jeg heldigvis hadde god navigasjonsutdanning. Gjennom mange år nå har jeg blitt ganske dreven i dette og kan nå fikse det meste som måtte gå i stykker, unntatt de større motorsakene. 

 

Poenget mitt er derfor at du burde tenke litt for deg selv og snakke med andre om hvorvidt du eventuelt kan glede deg over å starte med en slik hobby, fordi en 30-40 år gammel stor båt uansett vil kreve en del reparasjoner og vedlikehold. Så vil du jo selvsagt spare deg for mange bekymringer ved å sørge for å kjøpe et fint eksemplar som har vært godt vedlikeholdt og oppdatert. Slik sett ser Fjord'en lovende ut.

Link to post
Share on other sites

Må si at det er mange gode innspill her som også stemmer med mine egne erfaringer. Jeg er "oppvokst" i motorbåt, og kjøpte min første egne båt når økonomien tillot det for 6 år siden. Det var en lørje av en 29fots Naver seilbåt som jeg kjøpte for kr 75 000,-, ikke så fornuften i å gjøre noe særlig med, og derfor solgte for kr 50 000,- etter ett år. Denne ble etterfulgt av en 1986 modell Najad 360 som jeg kjøpte for 800 000,- la i 1000 arbeidstimer og nær kr 150 000,- over to år for så å selge den med ett tap på over kr 400 000,- Blir fremdeles sur av å tenke på det..

Tok så til fornuft og kjøpte en 1984 modell Windy 9800 med 2000 modell maskiner. Maskinene var meget bra, men båten var litt sliten så jeg fikk den for 315 000,-

Investerte ca kr 70 000,- og ca 500 arbeidstimer i den over en toårs periode, med det resultat at båten var dønn strøken teknisk og meget bra kosmetisk når jeg solgte den for kr 245 000,- i sommer. Den båten gav så enormt mye glede for hele familien at tiden og pengene fremdeles føles som vel anvendte.

Windyen ble i sommer erstattet av en 1986 modell Princess 35 som jeg fikk for like i underkant av kr 600 000,-

Båten var svært bra kosmetisk, men det tok ikke mange timene før jeg fant ut at den var i betydelig dårligere teknisk stand enn det selger gav utrykk for. Av erfaring visste jeg at ved kjøp av gammel båt måtte jeg forvente å bruke ca kr 40 000-50 000,- per år til oppgraderinger og reparasjoner, så det mentale sjokket over å finne ut at tilstanden under dekk var dårlig var ikke så veldig stort. Det som derimot var litt dumt var at jeg ikke helt hadde tenkt meg å måtte ta alt på en gang. Jeg har en egen tråd om jobben her på forumet, og jobben kommer til å koste meg ca kr 100 000,- i deler og marginalt innkjøp av fremmedtjenester.

Poenget jeg vil frem til er at det fort kan være dyrt å kjøpe billig, og at det er en ENORM fordel å kunne gjøre mye selv dersom en kjøper en eldre båt.

Oppsiden er at det, i hvert fall for min del, er fantastisk rekreasjon og svært givende å drive med teknisk restaurering av gamle båter. Forøvrig er jeg siv.ing i marint maskineri og har de siste årene hatt økonomisk og tidsmessig anledning til å holde på med gammel båt.

Uten faglig og ressursmessig ballast tror jeg nok at jeg hadde konvertert til campignvogn for lenge siden ?

Lykke til med valget ditt, uansett hva du ender opp med til slutt.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange flotte tips (får ikke åpnet linken til kallethekid for øvrig), jeg skjønner godt at en gammel båt vil før eller senere måtte fikses på og at det blir dyrt. Poenget er at hvis båten er i god stand så er det kanskje mulig å bruke den noen år med vanlig vedlikehold hos båtmotor service før det må gjøres noe stort og dyrt for da har man skaffet seg midler til enten en ny båt eller å ta det dyre vedlikeholdet. Spørsmålet blir da om det er mulig for en god og erfaren båtmekaniker å sjekke en eldre båt godt nok for å være sikker på at den holder i hvert fall i en sommer.

 

Ellers er jeg nok veldig fristet til å ha en skikkelig stor båt og den Fjorden virker helt konge i forhold til størrelse vs pris. Så skjønner jeg at man bør ha en pen sum på lur om den må utbedres. Noe annet jeg tenkte på er at kanskje også andre steder enn Norge finnes det båtmekanikere med god kunnskap om hvordan man fikser båt. Og en stor båt kan det være verdt å få frakta i en container eller noe over til f.eks Polen eller Tyskland for å få den fikset uten å gå konkurs på norske arbeidstimer.

 

Kanskje det er også mulig å gi en båtmekaniker ett oppdrag i Norge hvis man skal reparere båt. Siden det skal være mulig å betale en person opptil 66 000 NOK uten at man  må betale arbeidsgiveravgift, MVA osv. på prisen og kun skatt for den som utfører oppdraget. Og da burde man kunne få en pen mengde med arbeidstimer og kunne holde seg innenfor kravene staten stiller til å slippe MVA og arbeidsgiveavgift. Blir 165 opptil 220 arbeidstimer hvis man antar at 300-400 kroner per time er en grei lønn for en kunnskapsrik og effektiv båtmekaniker dersom han kun skal betale personskatt av dette. Nå vet jeg da ikke hvor mye tid det tar å fikse ting som å bytte ut motor eller hva motorn koster osv. osv.

 

Prøver å lese meg til på forumet hva kostnaden av å vedlikeholde og eventuelt fikse kun det funksjonelle på en båt er. Altså motor & skrog & drev/aksling etc. hvis man helt ser bort ifra interiør og annet som er til pynt/kos men ikke har noe å gjøre med båtens sjødyktighet.

Link to post
Share on other sites

Nå har du fått veldig mange fornuftige råd over, så jeg skal ikke si så mye. Vil bare tilføye at det å eie båt betyr utgifter uansett hvordan du snur og vender på det.

 

Den Fjorden med fly som du linket til så jo ekstremt godt holdt ut for alderen. Men nå har du jo på mange måter vært så ærlig å legge alle kort på bordet om din innfallsvinkel, så da vil jeg rett og slett fraråde deg å kjøpe den.

 

For det første bør du begynne med en litt mindre båt intill du viser at du behersker det, både når det gjelder manøvrering, vedlikehold og økonomi. Du har jo allerede fortalt at du er lite kompetent på motorjobber.

 

For det andre er ikke den båten der den rette for fisketurer i skjærgården. Jeg ville begrenset størrelsen til ca 30 fot i første omgang.

 

For det tredje har båten to store motorer som er potensielle utgiftsbomber. I utgangspunktet er Ford 2728T utrolig solide maskiner som kan gå tusenvis av timer, men jeg kjenner også til et par stykker som har hatt havari på disse. Den ene var en kamerat av meg som også er motormekaniker. Ikke fritt for at han fikk noen grå hår av denne. Han opplevde at en ventil løsnet eller knakk og dro med seg sylinderskjæring og totalhavari på hele motoren. Nå gjorde han hele overhalingen selv, men ellers ville vel muligens ikke reparasjon ha lønt seg. Dette var forøvrig en motor med meget få driftstimer, så ingen sammenheng der. Når det gjelder så gamle motorer må du regne med at det dukker opp noe hvert år. Det kan være ny startmotor (dyr!), dynamo, varmeveksler (dyr!), turbo, eksosbend mm.

 

Båten Teerex linker til i innlegg #25 ser jo rett og slett ut til å være et røverkjøp! Tilfeldigvis så har det seg slik at vi har en lik, og har hatt den siden 2006, så dette er en båt jeg kjenner godt. Dette er en alle tiders båt som er solid bygget og meget sjøsterk i fohold til mange andre 30-fotere. Det kommer av at det er en halvplaner med litt kjøl og god tyngde i bunn. I tillegg har den en bulb i baugen som forlenger vannlinja vesentlig i forhold til alle andre 30-fotere. Det er helt klart en båt med begrensede fartsressurset, men med den motoren som sitter i er 20 knop helt realistisk. Skroget liker seg imidlertid bedre mellom 15 og 18. Den har faktisk et relativt lettdrevet skrog, så med den motoren som sitter i tror jeg du masjer ganske uanstrengt og økonomisk i 16-17 knop. Vår har kun 144hk, så den jobber en god del tyngre i halvplan.

 

Når vi kjøpte vår båt var motoren kun ett år gammel. Det eneste jeg har gjort med den motoren på den tiden vi har hatt den er å bytte sink anoder, motorolje og filter, gearolje, og releet til innslag av startmotor. I tillegg har jeg hatt en jobb med å rette opp drivlinje med aksel og byttet cutlesslager (strengt tatt utenfor motoren, men ville jo tilsvart vedlikehold på drev).

 

Min konklusjon er derfor at det er smart å finne en båt med ny/nyere motor i dersom man ikke er over gjennomsnittet kunnskapsrik motormekaniker. Viksunden du ble tipset om mener jeg derfor må være midt i blinken for deg. Jeg har ingen erfaringer fra Steyer, men har egentlig kun hørt positiv omtale. 420 motortimer for en innenbords diesel med strak aksel må være å anse som nytt. Untatt dersom den faktisk er gammel men har vært ekstremt lite brukt.

 

Du må regne med at det dukker opp mye annet som krever vedlikeholdt, reparasjoner og utskiftninger også, men min tanke der er at bare båten flyter og motoren går så får man familien trygt hjem. Da kan man alltids filkle med ledningsbrudd, rør som lekker, hengsler som ramler av og lakk som flasser av.

 

Dette kommer jo også an på hvilken holdning du har selv også. Har du innstillingen at "dette kan jeg ikke, men jeg kan alltids lære", så ordner det meste seg. Har du derimot instillingen "dette kan jeg ikke, så dette setter jeg bort til noen som kan det", så anbefaler jeg deg å følge rådet til -morten-:

 

Må si jeg har motsatt tankegang når jeg tenker å eie/kjøpe båt!  Nyere og mindre båt for samme pris er det jeg heller vil ha! Stor båt er fint det, men da må man ha råd til både å eie og drifte båten og alt som hører med av uforutsett.

Skriver ikke dette for å være negativ, men for meg handeler det å ha båt om å ha kontroll på tekniske instalasjoner, vite at ting er i orden

 

https://baatplassen.no/i/topic/125633-prosjekt-alicraft-31/

Link to post
Share on other sites

Her får du deg en Alicraft. Putt inn en ny motor fra forhandler med garanti og få fikset roret. Vipps og du er igang.

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85874447

https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=85575339

 

Dette er jo gratis båt! 

 

Motoren tar du ut og selger, for noen kroner for den også :yesnod:  Motoren i linken har jeg derimot ingen formeing om.

 

Ellers vil jeg legge til en ting til i forhold til mitt innlegg over.

 

Du ser ut til å være opptatt av å unngå uforutsette utgifter. Vil derfor på det sterkeste anbefale deg å anskaffe deg en båt med strak aksel, ikke drev.

 

Du finner flere trådet om temaet om du søker på forumet:

https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=aksel+drev+baatplassen

 

Men kort oppsummert er fordelen med aksel:

  1. mindre vedlikehold
  2. lengre levetid
  3. mer robust konstruksjon
  4. mindre uforutsette utgifter

Noe som burde argumentere for ditt behov. Når det er sagt har også drev sine helt klare fordeler, men den diskusjonen er en annen.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode råd jo flere ideer og inspill desto bedre utover dette leser jeg øvrige tråder som kan være relevante.

 

Angående den båten som ble linket inn til 165 000 så vil jeg vurdere å se på den, Florø er ikke helt utenfor dørstokken hadde den vært nærmere så hadde jeg vært der allerede. Vet nå i hvert fall om enda en interessang båttype.

 

Ideen med Alicraften som er ødelagt var også god for da får man en helt ny motor, men det er vel mer som må til siden de har jo kræsja den båten så ny propell også kan jo skroget være skadet. Må da beregne hvor mye alle tingene koster pluss hvor mye tid dette tar og om det finnes en båtekspert som vil ta jobben og for hvor mye. Fordelen med den som holdt på å bli solgt til 89 000 var at den var fungerende, trolig ville fungere noen år til da motorn var fra 1998 ergo ikke noe behov for øyeblikkelig ombygging og innleie av spesialist (skulle jeg lære dette selv uten å ha noen å lære dette ifra annet enn video og bok så ville det sikkert tatt år og dag pluss jeg ville ikke vite om jeg gjorde det riktig så ting kunne bli ødelagt av feilmontering og da kostet det dobbelte av å betale noen som kan det). Også hadde den perfekt fiskeplass bak imens denne som selges har aktercabin og er mer som "hytte med max mulig soveplass" fremfor romslig, hadde den vært uten AC og uten fare for ødelagt skrog så hadde jeg sikkert kjøpt den til den prisen øyeblikkelig og deretter fundert på hvor jeg finner båtmekaniker som kan ta private hvite oppdrag uten MVA & AG-avgift plikt :D 

Link to post
Share on other sites

En annen måte å gjøre det på...

Med de lånerenter du har i dag, kjøp deg en viknes 880 el.l. Lån det du mangler. Tar du lånet over 10 år Ca., vil kanskje totalprisen bli rimeligere enn om du kjøpte en eldre odde båt til 150 båtpenger nå. Som etter 20 år har kostet deg MERE, samt at du får igjen pengene dine den dagen du selger / bytter!

OG, da har du nydt mange problemfrie år på sjøen, og ikke på verkstedet...

( Du som fisker, se litt på avstand mellom sjøen og rekka når du skal hale fisk ombord...)

Link to post
Share on other sites

En ting til: Hvis du sender / kjører til et lavkostland for å få utbedret båten, er du pliktig til å betale mva OG toll på utført utbedring og deler. I motsatt fall er det smugling... Og da er det ikke BARE økonomiske problemer du får hvis du blir tatt !

 

For at vi skal ha forutsetning for å gi bedre råd, hvor stor kapital tenkte du å bruke til båtkjøpet ditt?

Og hvor mye tenkte du å avse til årlige utgifter (havn, opplag, deler, arbeide), uforutsette utgifter samt drivstoff?

(Husk at de gutta som har gitt deg råd her hittil, har god erfaring i båttyper OG reell kunskap om kostnadene!)

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sende til Polen - Tyskland. 

Det er ikke bare bare å transportere en båt på over 3 meter bredde på norske veier... Container kan du bare glemme. 
Løsningen blir å få den sendt som dekkslast på en båt, ikke helt umulig det.

 

Marwin? Jeg er med på mva biten, men toll? På arbeid og deler?



 

Link to post
Share on other sites

Det er herlig at du er positiv og ser muligheter, men du må være forsiktig med grensen mot å bli naiv. 

Å sende båten østover tror jeg du må glemme med en gang, hvis ikke du har meget gode kontakter med mekaniker i landet det gjelder og transportør som kan ta båten for en kompispris. 

Jeg vil også anbefale deg å bli litt svakere i troen på at en båtmekaniker eller "båtekspert" kan gi deg en god prognose på at en motor vil holde en gitt periode. En viss pekepinn kan det selvfølgelig gi, men finnes også mange selvutnevnte båteksperter som gjerne uttaler seg veldig overbevisende om både det ene og andre. Selv om du får tak i en flink mekaniker er det nesten umulig å si at en 15-20 år gammel motor skal gå feilfritt i et år eller mer uten å foreta grundige undersøkelser og demonteringer. 

Å kjøpe gammel båt er og blir gambling. Som i all gambling kan du vinne eller tape og jeg ville sagt at jo eldre båten er, jo større er risikoen for tap, men også muligheten for å få "vinne" gjennom å få mye båt for lite penger. 

Hvis jeg har forstått dine behov og ønsker riktig ville jeg heller brukt litt mer penger på innkjøp for å  unngå høye driftskostnader. Spesielt med dagens lave renter.  

Link to post
Share on other sites

Mva og toll er samme sak. Hvis du handler varer eller tjenester utenlands som du bringer hjem etterpå, så må du fortolle inn kjøpesummen. Tollsatsen er da lik norsk moms/mva, dvs 25 %. Spiller ingen rolle om varen er en sofa fra IKEA kjøpt for SEK 6000 i Gøteborg eller om du har kjøpt totalrenovering av en båt i Polen for 50.000 zloty.

 

Tollvesenet vil kreve en faktura og du betaler toll etter en sats som altså er identisk med mva (25%). Så kan man selvsagt diskutere i hvilken grad tollvesenet kan bevise det ene eller det andre. Men regelverket er uansett klart.

Link to post
Share on other sites

I Norge betaler man jo MVA på toppen av arbeidsgiveravgift, bedriftens fortjeneste og personskatt til den ansatte da. Så kun MVA på 25 % av prisen av utbedring ville ikke vært så farlig hvis det var noen der som kunne fikse saken.

 

Den andre ideen er å finne en båtmekaniker som kan ta oppdrag utenfor den vanlige jobben sin for da slipper man MVA og arbeidsgiveravgift inntil 66 000 NOK betaling for arbeidet. En eller annen gang skjer dette uansett om jeg kjøper en båt som skal fikses opp eller om jeg kjøper en fungerende som etter hvert slutter å fungere. Men med en fungerende utsetter man det litt frem i tid det å finne mekaniker, deler, verktøy osv. osv. osv.

 

Når det gjelder hva jeg kan bruke så har jeg lett for å bruke en sum under 100k, tyngre å bruke 200k, veldig tungt 300k og 300k - 600k må det være noe helt eksepsjonelt stort og fantastisk som ser ut (og fungerer) som drømmebåt (og nei jeg skal ikke ha lån på båt som plutselig kan bli verdiløs og må "hives" fordi motorn er dau eller noe annet skjer) som den Princess 414 til 550 000 men da har man brukt alt man eier på innkjøp av båt. Og store flotte båter kan jo også få motorhavari og bli klare for "hiving" eller reparasjon for 500k inklusive nye deler og mekaniker.

 

Jeg leser deres tips, forslag og råd foreløpig imens jeg tar meg tid inntil vintern slutter til å finne en båt, jo lengre jeg venter desto mer penger har jeg også. Man får jo lønn hver måned :D

 

Når det finnes båter nært mitt bosted så drar jeg og ser på dem bare for å ha en anelse av hvordan de oppleves i virkeligheten og ikke bare på bilder og da vet jeg dette i forhold til disse modellene når de kommer på nettet. På bilder blir ikke alltid realiteten så godt gjengitt, Princess 414 virker f.eks på bilder som en større båt enn Princess 50 noe som jo ikke er riktig i forhold til tekniske data. Samme gjelder for alle båter. Alicraften 31 som jeg ville kjøpe virket ikke veldig stor på bildene og jeg funderte over om den virkelig er 30 fot men når jeg så den live så virket den stor så jeg slo til samme dagen og skulle overta på lørdag da eier skulle være tilbake men så fikk jeg beskjed fredag kveld at det ikke blir noe av likevel.

 

Men kanskje bra fordi jeg rekker nå å få lært meg mer om båter og vurdert forskjellige modeller.

Link to post
Share on other sites

Mva og toll er samme sak. Hvis du handler varer eller tjenester utenlands som du bringer hjem etterpå, så må du fortolle inn kjøpesummen. Tollsatsen er da lik norsk moms/mva, dvs 25 %. Spiller ingen rolle om varen er en sofa fra IKEA kjøpt for SEK 6000 i Gøteborg eller om du har kjøpt totalrenovering av en båt i Polen for 50.000 zloty.

 

Tollvesenet vil kreve en faktura og du betaler toll etter en sats som altså er identisk med mva (25%). Så kan man selvsagt diskutere i hvilken grad tollvesenet kan bevise det ene eller det andre. Men regelverket er uansett klart.

På båt, båtmotor og arbeid, så er det ikke toll. Der er det kun mva. På f.eks en jakke, må du betale 10,7% toll i tillegg til 25% mva. Forutsatt at den koster mer enn 350 kr ink frakt. 

 

I Norge betaler man jo MVA på toppen av arbeidsgiveravgift, bedriftens fortjeneste og personskatt til den ansatte da. Så kun MVA på 25 % av prisen av utbedring ville ikke vært så farlig hvis det var noen der som kunne fikse saken.

 

Den andre ideen er å finne en båtmekaniker som kan ta oppdrag utenfor den vanlige jobben sin for da slipper man MVA og arbeidsgiveravgift inntil 66 000 NOK betaling for arbeidet. En eller annen gang skjer dette uansett om jeg kjøper en båt som skal fikses opp eller om jeg kjøper en fungerende som etter hvert slutter å fungere. Men med en fungerende utsetter man det litt frem i tid det å finne mekaniker, deler, verktøy osv. osv. osv.

 

Når det gjelder hva jeg kan bruke så har jeg lett for å bruke en sum under 100k, tyngre å bruke 200k, veldig tungt 300k og 300k - 600k må det være noe helt eksepsjonelt stort og fantastisk som ser ut (og fungerer) som drømmebåt (og nei jeg skal ikke ha lån på båt som plutselig kan bli verdiløs og må "hives" fordi motorn er dau eller noe annet skjer) som den Princess 414 til 550 000 men da har man brukt alt man eier på innkjøp av båt. Og store flotte båter kan jo også få motorhavari og bli klare for "hiving" eller reparasjon for 500k inklusive nye deler og mekaniker.

 

En båtmekaniker har ikke lov å ta oppdrag utenfor den vanlige jobben sin, uten å fakturere med mva...  Så den andre ideen kan du bare slå fra deg. 

Du har enda ikke fortalt sikkelig hva du skal bruke båten til, utover at du ønsker å fiske (Hvordan?) og hvor mange som skal fiske.  Du ønsker en stor båt, som går halvfort. Og du ønsker det rimelig problemløst, med kun service på motor. 

 

Skal den brukes til overnattingsturer? Eller dagsturer primært, familie? Små barn? 

Jeg som sportsfisker, ville jeg valgt helt andre båter enn det du så langt har trukket frem. Enten gravd dypt, og kjøpt meg en liten Targa, eller fulgt rådet om å kjøpe noe med outboard. Til og med i Skagerak er det helt greit å fiske fra store skjærgårdsjeeper. 

 

 

Link to post
Share on other sites

En båtmekaniker som ikke har eget firma har jo lov å jobbe for en annen arbeidsgiver og inntil 66 000 kan man slippe arbeidsgiveravgift og MVA og sende en enkel melding til skatteetaten om oppdrag for privatperson. Dette har de gjort for noen år siden for å unngå svart arbeid en forenkling hos skatteetaten. Det gjelder når en privatperson engasjerer en privatperson, en mekaniker som ikke har eget firma er jo en privatperson.

 

http://www.dinside.no/okonomi/enklere-a-betale-vaskehjelpen-hvitt/61197840

 

Båten skal ha gjerne ha god plass bak og jeg skal bruke den til å fiske midt ut på Skagerak med havfiskestang. Utover dette kan jeg sikkert ta meg kombinert kose/fiske tur med dama og båten osv. men skal mest trolig aldri overnatte i den. Den må være stor for da vil jeg føle meg trygg i bølger, det gjør jeg ikke i en knøttliten båt, kanskje trygghet kommer med antall timer på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Heisann!  Jeg har en Alicraft 27 som jeg er Veldig fornøyd med!  Litt spessielt dog med 200 Suzuki outboard, denne er 2.85 bred og gjør 34 knop på full gass og lite last!  Ser det ligger en ganske lik med Yanmar 315 diesel til salgs hos telemarklystbåtformidling den ligger jo litt over prisen du nevnte (169 000) i skrivende stund, men kan jo hende du kan få pruta litt, for den har ligge til salgs i nesten to år tror jeg.  Star at motor er fra 2008 og bare har 500 timer, så her tror jeg dufår MYE båt for pengene!  Her er link til anonsen!

 

Hilsen fornøyd alicraft eier...

 

http://tlf.as/?boat=101515

Link to post
Share on other sites

En båtmekaniker som ikke har eget firma har jo lov å jobbe for en annen arbeidsgiver og inntil 66 000 kan man slippe arbeidsgiveravgift og MVA og sende en enkel melding til skatteetaten om oppdrag for privatperson. Dette har de gjort for noen år siden for å unngå svart arbeid en forenkling hos skatteetaten. Det gjelder når en privatperson engasjerer en privatperson, en mekaniker som ikke har eget firma er jo en privatperson.

 

http://www.dinside.no/okonomi/enklere-a-betale-vaskehjelpen-hvitt/61197840

 

Båten skal ha gjerne ha god plass bak og jeg skal bruke den til å fiske midt ut på Skagerak med havfiskestang. Utover dette kan jeg sikkert ta meg kombinert kose/fiske tur med dama og båten osv. men skal mest trolig aldri overnatte i den. Den må være stor for da vil jeg føle meg trygg i bølger, det gjør jeg ikke i en knøttliten båt, kanskje trygghet kommer med antall timer på sjøen.

Mulig jeg er dum, men du kan kun hyre  inn en enkel person  for kr 6000.- pr person i året da må du ha 10 forskjellige mekanikere til å jobbe på båten din. da skal du også sende inn et skjema på denne personen via altinn eller skatteetaten. Du må ikke da dette er skattefritt og ingen arb, avgift

Hentet fra din link:

 

Husk også 6.000-kroners grensen!

 

6.000 KRONER: Du kan betale en privatperson opptil 6.000 kroner skattefritt i løpet av et år for å gjøre småjobber hjemme hos deg. Foto: COLORBOX

Som privatperson kan du også hyre inn en privatperson til å gjøre småjobber for deg, som å passe barn eller å gjøre hagearbeid.

Om du betaler hver enkelt person under 6.000 kroner i løpet av et år, er det nemlig skattefritt for personen.

Totalt kan du kjøpe inn tjenester for totalt 60.000 kroner fra private i året uten å betale arbeidsgiveravgift.

Redigert av Bergstad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det, mangler vi fortsatt konkrete og fullstendige opplysninger om trådstarters betalingsvilje. Jeg forstod det slik at det i første omgang helst er mindre enn 200 000 kroner i innkjøpspris, men hva som er akseptabelt av årlige utgifter til drift, vedlikehold, reparasjoner, båtplass, opplag osv. er det ikke opplyst om og da er det vanskelig å gi råd. Hvis man f.eks. kan spare 20 000 kroner i året ved å betale 100 000 kroner mer i innkjøp, burde kanskje det vurderes. I tillegg til det rent økonomiske, er det som tidligere nevnt her slik at hvis/når noe går går i stykker og må repareres, så medfører det ofte "nedetid", dvs. at båten ikke kan brukes i mellomtiden. Hvis vi legger til grunn at båten er i opplag halve året, kan en båt som er billig i innkjøp fort koste mer enn den smaker hvis noe feiler slik at man får reparasjonsutgifter og nedetid. Den verst tenkelige timingen gjør at båten ikke kan brukes når man har ferie.

 

Jeg tenker slik at jo nyere båten er (eller bilen for den saks skyld), desto dyrere er den i innkjøp og desto mer taper den seg i verdi per år. Samtidig er det slik, i hvert fall innenfor visse grenser, at jo eldre båten er, desto dyrere er den å vedlikeholde etterhvert som ting blir gammelt og må byttes ut eller repareres. I tillegg er det også som regel slik at jo eldre båten er når du kjøper den, desto mindre forutsigbar er tilstanden totalt sett. Det er mindre sikkert for en gammel båt hva båten har vært igjennom hos ulike eiere som kan ha betydning for hvordan båten blir å eie fremover. Ut ifra disse betraktningene, mener jeg at det ikke nødvendigvis er dyrere totalt sett å kjøpe en nyere båt selv om innkjøpsprisen er høyere, det kan fort bli dyrere med en eldre båt, selv om forventningen antakelig er at totalprisen blir lavere for en eldre båt også, i hvert fall på kort sikt. Men hvis man kjøper båt for å bruke den, har det også en del å si hvor mye man kan bruke den og da må man med en eldre båt forvente at man får brukt den mindre.

 

En ting jeg tenkte på er at det å føle seg trygg på sjøen ikke nødvendigvis trenger å fordre en stor båt. Det virker ikke som overnatting er aktuelt, og ikke som om det skal være plass til mange personer, så jeg ville vurdert en mindre båt. For å sette det litt på spissen, kunne man vel kjøpt seg denne: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=82099540 Dette er en liten båt, men jeg vet ikke om jeg ville følt meg noe mindre trygg i denne enn i en 30-40 år gammel båt hvor hva som helst i prinsippet kan ta kvelden når som helst. Man må jo også uansett se an vær og bølger og jeg tror ikke jeg ville reist midt utpå skagerak uansett. Prismessig er den kanskje litt over budsjettet i innkjøp, men til gjengjeld er den helt ny med 5 års reklamasjonsrett, som i utgangspunktet betyr 0 reparasjonsutgifter og forøvrig en helt annen forutsigbarhet i 5 år enn du får med en gammel båt. En annen fordel er at båten antakelig ikke er så vanskelig å selge igjen om noen år. At du da selger med tap er opplagt, men det er vel ikke noe verre enn å selge en gammel båt for omtrent samme pris som den ble kjøpt for, hvis man i mellomtiden har brukt titusenvis på reparasjoner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...