Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Altså hvis det er under 6000 kroner så er det SKATTEFRITT for personen. Men du kan hyre en person for 60 000 kroner i året uten å betale AG-avgift MEN personen må betale vanlig SKATT.

 

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Jobb-og-utdanning/skattefrie-smajobber/Lonnsarbeid-i-hjemmet1/

 

Og hvis man overstiger 60 000 kroner i lønn så er jo AG avgift 14,1 %. Altså fortsatt mye bedre enn å betale en bedrift sin fortjeneste + MVA på toppen av lønna til mekanikern. Altså med timelønn 350 NOK så er prisen med AG avgift 400 NOK per time av mekanikerns arbeid. Da får man opptil 250 arbeidstimer med forholdsvis god lønn til mekanikern (altså det burde kunne skaffe en dyktig mekaniker) for under 100 000 kroner. Nå vet jeg da ikke hvor mange timer en mekaniker trenger på å fikse motor eller andre ting da. Men med riktig bruk av norske skatteregler så koster det ikke skjorta til staten noe som er vel både rett og rimelig siden det fremmer arbeid i Norge fremfor arbeid i lavkostland.

 

Når det gjelder de nye annonsene dere kom med så var 2 båter der til langt over 300 000 uten at de oppleves som en drømmebåt slik f.eks Princess 414 gjør så tror nok ikke de blir aktuelle. 

 

Alicraften ser jeg gjerne på siden den ligger nærme, men prisen & båt vil trolig ikke matche de kvalitetene som jeg vil betale for, selv om båten er sikkert verdt det for noen som ønsker en betydelig raskere båt. 35 knop er vel det man betaler for i dette tilfellet imens selve båten er av mindre størrelse enn Alicraft 31 og prisen er av dobbel størrelse av det "kuppet" som jeg nesten klarte å få kjøpt inntil selger ombestemte seg. Men blir morro å se på den i hvert fall for å kunne gjøre seg opp en mening om hvor stor en 27 fots båt oppleves i virkeligheten.

Link to post
Share on other sites

Og hvis man overstiger 60 000 kroner i lønn så er jo AG avgift 14,1 %. Altså fortsatt mye bedre enn å betale en bedrift sin fortjeneste + MVA på toppen av lønna til mekanikern. Altså med timelønn 350 NOK så er prisen med AG avgift 400 NOK per time av mekanikerns arbeid. Da får man opptil 250 arbeidstimer med forholdsvis god lønn til mekanikern (altså det burde kunne skaffe en dyktig mekaniker) for under 100 000 kroner.

 

Tror du at du finner en dyktig mekaniker som jobber for 350 kr/t ved siden av sin vanlige jobb?

 

En annen ting er at denne personen gjerne må ha en del verktøy og spesialverktøy, samt muligens et sted å stå (verksted) med diverse utstyr.

Husk også at en mekaniker som påtar seg slike oppdrag ved siden av jobben på en måte undergraver firmaet han jobberi, så det er vel heller ikke særlig populært.

Link to post
Share on other sites

Vel en lønn på 350 kr/t tilsvarer årslønn på 682 500 per år for en 7,5 timers arbeidsdag. Blir ikke utrolig mye dyrere om man betaler 400 kr/t også. Da er det vel det dobbelte av hva en "vanlig" fagarbeider får i timelønn og trolig mer en mekanikern får i den vanlige jobben sin per time. Ellers så er det jo mange firmaer som driver med mye forskjellig, mekanikern er jo ikke bundet til å jobbe for lavere timelønn (de fleste mekanikere får vel ikke slik timelønn der de jobber, vanlige brødspisere må jobbe dobbelt så mye tid i sin jobb for å utbetale slik lønn til spesialisten) utover sin normale arbeidstid enn det han kan få for et ekstraarbeid.

 

Ellers så må jeg jo finne ut hvor mye tid det tar å fikse diverse problemer med motor og øvrig funksjonalitet på eldre båt.

Link to post
Share on other sites

Den med doble DF140 (ikke 140DT) kan nok ha svært mange gangtimer på motorene. Den er jo tross alt 10 år gammel og er antagelig en utleie/charterbåt.

 

Men denne var sannelig spesiell http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72789936&fks=72789936

 

Med disse båtene er vi plutselig i Troms så det er vel litt langt nord for trådstarter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare bruke noen tusen på å få en fagperson med deg og se på og kjøpe en 30 foter i god stand som tåler en del sjø. Istedenfor og basere båtlivet på større eldre båt og budsjettere med 60000 i båtmekaniker.. jo større båt jo dyrere er det.. og med litt tid så skal du se at du klarer og fikse en god del selv ? er ikke så vanskelig?

Link to post
Share on other sites

Båten skal ha gjerne ha god plass bak og jeg skal bruke den til å fiske midt ut på Skagerak med havfiskestang. Utover dette kan jeg sikkert ta meg kombinert kose/fiske tur med dama og båten osv. men skal mest trolig aldri overnatte i den. Den må være stor for da vil jeg føle meg trygg i bølger, det gjør jeg ikke i en knøttliten båt, kanskje trygghet kommer med antall timer på sjøen.

 

Jeg mener en Princess 33 er skivebom for deg utifra det du skriver at du skal bruke båten til. 

 

Se på Gutta som arrangerer Langesund festivalen, og på de som deltar der. 

 

De fleste bruker Skjærgårdsjeeper rundt 21 fot, eller walkaround boater. På en tredjeplass er det pilothusbåter.

 

En Akseladden P66 Pilothus, her får du en ny båt innenfor den øver budsjettgrensen din. Og du får et veldig oversiktlig båthold de neste årene. 

 

Visst vi skal krype ned under 200k så snakker vi brukt båt. 

Utifra det du skriver, så vil du fiske, ikke fikse. Da bør du glemme *alt* som heter gamle store båter. Du kan finne en som kan greie seg med kun service på motor de neste to årene, men da skal du vite hva du ser etter når du ser på båten, og du sier jo at der er du ikke. Om du bruker et verksted i nærheten til å se på båten, så bruker de litt tid på å gjøre en god jobb, og den jobben er nok heller ikke gratis. Kanskje du får litt rabatt på 10'ende båten, men, men da har du brukt noen 10 talls tusen på å ikke kjøpe båt...

 

Derfor, søtter jeg de som sier du skal se på en stor "stor" skjærgårdsjeep eller walkaround, pilothusbåtene koster fort for mye...

 

For meg er båt bare en dyr del av fiskeutstyret mitt, men legger jeg sammen verdi av stenger og sneller jeg har, så er nok ikke de 150 jeg ga for båten den høyeste summen...

 

 

 

 

 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Fiske, ikke fikse  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel jeg skal jo ha litt båtglede også ikke kun fiske da, og jeg ville ikke følt meg trygg i en fullstendig åpen knøtteliten 23 foter midt ut på Skagerrak og blir lite kos med vann som spruter deg søkkvåt uten noe form for skjerming i en helt åpen båt. Så å bruke over 200k på en liten åpen båt føles som veldig lite båt for pengene. 

 

Men så er jeg jo personen som heller velger en 10 år gammel A8 enn en ny golf til 300 000 så dette smitter over på båt. Dessverre så er jo båtene betydelig dyrere enn bilene ergo får man mye eldre båt og da blir det jo sikkert noe å fikse for når det gjelder bil så er det faktisk utrolig problemfritt å eie en eldre bil i forhold til skrekkhistoriene. Men jeg har da opplevd det motsatte med båt og måtte "hive" en Herwa 20 foter i 2004 om jeg husker rett. Undrer meg over hvorfor utstyr og arbeid med båt er så mye dyrere enn å fikse bil. Men det er sikkert mye mer jobb med båtmotor da.

 

Tror dere virkelig at man må se på 10 båter som er beskrevet i annonsene som veldig godt holdt med veldig god motor før man finner en som stemmer med annonse teksten? Tippet at det ville kanskje bli noen færre undersøkelser med spesialist.

 

Den Fjord 1001 som ble linket til er jo ødelagt som det står i annonsen. Da er jo den Fjord 34 fly som jeg fant tidligere i bedre stand hvis man skal tro på annonsen og billigere er den også.

 

PS. Når det gjelder fiskeutstyr så er jeg ikke så sløsete holder med vanlig havfiskestang til noen tusen og en del sluker, opphenger osv. Blir like mye glede av å få opp fisken, eller rettere sagt var da jeg etter å ha hivd snekka for mange år siden har bare vært å fiska i båt noen veldig få ganger når jeg ble invitert av noen.

Link to post
Share on other sites

Min dengang 5 år gamle (i 2003) 250 hk båtdieselmotor havarerte 3 mnd etter at jeg kjøpte båten, og ingen ekspert i verden kunne ha forutsett det uten inngående detaljkunnskap til hva som var gjort med motoren tidligere.

Så man kan alltid være uheldig, nesten uansett hvor godt man sikrer seg.

Motor med garanti eller motorforsikring er nok en fordel hvis man er usikker.

 

Den Fjord 1001 er ikke ødelagt, den bare trenger vanlig rep./vedlikehold i forhold til båtens alder.

At et akslingslager i drevet må byttes er jo ikke direkte uvanlig eller uventet på en båt fra 1984.

Slike reparasjoner må man regne med kommer en eller annen gang uansett.

Er jo derfor prisen er såpass lav (og pga. dødsbo), samt at enda lavere bud mottas.

Man kan jo evt. bytte hele drevet, til nytt eller brukt. Det er jo en enkel operasjon.

Hvis timetallet på kun 650 timer stemmer, er det jo lite.

Men kan jo være etter siste overhaling av motor/drev. Motor og drev har vært totaloverhalt står det.

 

"Båten selges uten reparasjon til 300.000,- hvis rask avgjørelse. Lavere bud mottas."

 

Her en som ble solgt for 3 år siden. Den hadde litt nyere motorer men ikke den spesielle hardtopløsningen http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41542631

 

Slik så forøvrig båten ut fra fabrikken

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den fjord 1001 er nok ikke ødelagt men moden for motorbytte er den nok. Det er gamle motorer som nok ikke varer evig selv om di er solide.. uansett så er gammelt.. ja gammelt og krever litt og holde vedlike.. jo større jo mer.. og ja båt er dyrere en bil.. skal tåle ett hardere miljø.. mere turtall.. mere mikkmakk.. du kan godt finne en 25/30 foter som du føler deg trygg i?selv min gamle mørebas på 24 fot er trygg selv i bra med bølger og det slår over baug og båt og ruller hit og dit?

Link to post
Share on other sites

I annonseteksten står det: "Det er konstatert en feil i akslingslager i babord drev, og vi har fått skriftlig tilbud på reparasjon fra lokalt skips-/båtverksted på 50.000,- pluss moms (da er også bytte av begge bunnventiler inkludert)."

 

Altså har båten allerede problemer som må fikses før nye eventuelt oppstår. Det er da mye nyere enn Fjorden men hvis jeg skal bruke så mye penger så virker https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79654448 mye bedre enn http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72789936&fks=72789936

 

Og ved kjøp av førstenevnte vil man ha 100 000 til overs for kommende reparasjoner, for øvrig står det ikke i den Fjord 1001 om hvor gamle motorene er så de er kanskje fra 1984 da båten ble laget, i den Fjord 34 Fly er motorene fra 1989 selv om båten er fra 1970.

 

Men jeg er ennå i tenkefasen da, men heller meg mot å undersøke den Fjord 34 Fly med en mekaniker så kjøpe eventuelt. Ser ingen bedre tilbud i momentet men har god tid så.

Link to post
Share on other sites

Feil kan oppstå når som helst, så om en båt allerede har et lite problem som må fikses kan det jo forsåvidt være en fordel, særlig om prisen er prutbar.

Da kommer man jo igang og får lære litt umiddelbart  :giggle:

Det er jo uansett helheten som teller og ikke nødvendigvis detaljene.

 

Hvis du mener det er smartere å kjøpe et 9-tonns monster fra 1970 (designet på 60-tallet) enn en 5-6 tonns mere moderne båt fra 80-tallet (jo begge har ca like gamle motorer...)

1001-modellen har dessuten 10 knop høyere fart, og doble duoprop drev gir bra manøvreringsegenskaper da (men monsteret vil nok takle en storm litt bedre pga. størrelsen)..

Ja ikke vet jeg... men de 3-4 tonnene med ekstra båt vil nok kunne koste deg mye ekstra tid og penger. Både vedr. dieselforbruk, båtplass, vedlikehold osv.

Og den gamle er fryktelig bred da. 340 er bredt men 370...  :smiley:

 

Se forøvrig redigert innlegg øverst på siden her. Var litt treg å få med alt.

 

En film er alltid koselig på en lørdagskveld. Singelpropdrev men fint utført restaurering.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Var det ikke akkurat i denne tråden som påstod Princess 32 var en smal båt og at jo bredere desto bedre og mer stabilt spesielt hvis båten er i ro (noe den skal være under fisking f.eks) og at bredde gir masse plass osv. Blir jo litt motstridende beskjeder.

 

Men tenker meg at den Fjord 1001 må jo allerede fikses for 50 000 + MVA (eller kanskje mer siden personen lot vare å reparere likevel ? ) så vil prisen bli slik at man har allerede 100 000 til eventuelle reparasjoner ved å velge Fjord 34. Så har man også en finere og større båt, hastighet er ikke veldig viktig så lenge båten klarer minst de 15 knopene.

Link to post
Share on other sites

Vedr. bredde så finnes det nok en mellomting som heter den gyldne middelvei.

For mye av det gode kan ofte bli for mye på mange måter

Så som mere vedlikehold, økt vekt, økt motstand i vannet (= økt forbruk), trenger større båtplass osv. osv.

 

Princess 32 er forsåvidt bred nok på midten men den smalner mye av mot hekken, og er dermed ikke ideell etter min smak plassmessig.

De aller fleste båter rundt 30-33 fot er langt bredere enn Princess 32, særlig mot akter.

 

Måtte ut i hagen å måle min Windy 27 som jeg syns har perfekt bredde for båtlengden.

Vet at den skal være 3,16 m på det bredeste, men ble overrasket da den er hele 2,99 m over fenderlist helt akter (kan jo være feilmargin så godt mulig den er 3,00 m).

Målte med 2 meters rettholtvater ned på bakken og lasermåler.

Så den smalner altså kun 8-9 cm inn på hver side, som gir en "grunnflate" på 25,5 kvm når man ikke regner baugfasongen som er ganske vanskelig å beregne (8,26 x 3,08 = 25,44 kvm).

Vet ikke hekkmålet på Princess 32 men ut i fra tegningen så vurderer jeg den som ca 2,60 m over hekken, som gir en innsmalning på ca 22 cm på hver side fra bredeste punkt oppgitt til 3,04 m.

"Grunnflate" blir da 27,5 kvm (9,75 x 2,82 = 27,5 kvm), så det skiller under 10% i areal selv om Princess 32 er nesten 20% lengre.

En mere vanlig 32-33 fots båt ville typisk ha en "grunnflate" på 31-32 kvm.

Siden deler av baugpartiet blir ekskludert fra grunnflaten så vil den prosentvise forskjellen i praksis være noe større såvidt jeg kan skjønne.

 

Det er jo forsåvidt mulig å lage en båt som er f.eks. 9 meter lang og 4 meter bred, men den vil da få en del negative egenskaper m.h.t. stor motstand i vannet og dårlig evne til å skjære igjennom bølger på behagelig måte (jo katamaraner er brede men det blir jo noe annet).

En båt i denne størrelsen med god plassfølelse bør være minst 3 m over hekken og 3,2-3,4 m midt på.

 

Den Fjord 1001 er dødsbo (dvs. at eieren er død) så da er det nødvendigvis ikke så interessant for etterkommere/arvinger å gjøre noe mere med båten enn å selge den slik den er.

Godt mulig at det finnes et overhalt drev til 20-30.000 man kan slenge på. Drevbytte er jo gjort på timen med båten oppe av vannet.

Skroggjennomføringer/bunnventiler er også noe som må gjøres ved visse mellomrom på eldre båter, og det trenger ikke være en stor jobb det heller.

Godt mulig du får den til 250.000 og havner godt under 300k ferdig reparert uansett. 

Men på den annen side er det alltid en fordel å kjøpe brukt båt av den som har eid båten selv, men da blir ofte prisen høyere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Som med alt annet finnes det sikkert en mellomting, men den Fjorden 34 oppleves i hvert fall på bilder som skikkelig fin. Den 1001 har noe rart i utseendet i tillegg til å ikke være like stor, man får på en måte ikke helt følelsen av "vil ha" vet ikke hvordan det bedre kan beskrives. Men min båtsmak er slik at jeg synes båter som Princess 414 er aller finest, liker dem store :D Litt som med bil foretrekker eldre 7-serie fremfor nyere 5-serie :D Bare bilene har ikke så høye reparasjonskostnader da.

 

Får vel bare spare opp fint med penger til båtreparasjoner, men likevel så tror jeg det bør være mulig å finne en eldre båt i god stand hvor motorn ikke ryker på første turen hvis man får noen til å se over den før den kjøpes. Da kan man kanskje utsette reparasjoner litt frem i tid og da investere i nye motorer med garanti elns. Kan jo selvsagt bare sitte og spare i ett eller to eller tre år til men da ender det opp med å kjøpe Princess 414 og ha samme problemet med mulige reparasjoner :D

Link to post
Share on other sites

Ja 1001 har et design (og litt spesiell planløsning) som man enten elsker eller ikke elsker.

Men husk at hardtopløsningen er spesiallaget og ikke original. Original design ser du øverst på siden her.

Men det finnes jo sikkert hundrevis av andre båter på finn.no i egnet størrelse/pris som kan vurderes  :smiley:

 

Vedr. Fjord 34 så syns jeg den ser lite elegant ut.

Selv jeg kunne ha designet noe bedre (og det gjorde jeg faktisk på slutten av 70-tallet i fravær av TV-kanaler, internett og mobil, så jeg burde egentlig ha blitt båtkonstruktør  :giggle: )

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den Fjord 1001 må du holde deg unna. Ikke bare har den hekkaggregat, men den har to. Noe som betyr dobbelt trøbbel.

 

Jeg må si jeg holder en knapp på den Viksunden det ble linket til tidligere. Der får du deg en sjøsterk og sikker båt med mulighet for fisking og overnattingsturer. Nesten ny motor var det vel også i den, hørtes rett og slett ut som et kupp!

Link to post
Share on other sites

Den Fjord 1001 må du holde deg unna. Ikke bare har den hekkaggregat, men den har to. Noe som betyr dobbelt trøbbel.

 

Jeg må si jeg holder en knapp på den Viksunden det ble linket til tidligere. Der får du deg en sjøsterk og sikker båt med mulighet for fisking og overnattingsturer. Nesten ny motor var det vel også i den, hørtes rett og slett ut som et kupp!

Enig.

Link to post
Share on other sites

Får man tak i et par overhalte drev og har liggende så går det helt fint, iallefall første sesong  :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her har du mulighet til å starte båtlivet forsiktig og jobbe deg fram mot ny båt  :smiley:

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85738799&fks=85738799

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...